4866
Sök

Volvo 242:a -75 vs bmw:s 2.5 liters turbodiesel

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 januari 2011
#21
Blir ju lättare att svetsa om växellänkaget. De kan ju nån verkstad som har tillgång till TIG göra på en fikarast för en billig peng.

Lådorna ska passa riktigt bra. Vilken kardan man ska använda vet jag inte riktigt men eXe som tidigare skrivit i tråden lär veta de eller snart få reda på de wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#22
Ja ser dom inte mellan fingrarna på den 5 Nm som är över gränsen vad en 240 får reggas med så tycker jag du ska säga till dom att dom är lite vrånga.. big_smile

Sant att det åxå går smidigt att ta tråg och oljepump från 325 och sätta på 525 motor..

Pumparna på dom flesta dieselbilar brukar strejka runt 35-60 tusen mil.. och behöver renoveras.. har dock inte hör nåt speciellt om just BMW att dom skulle ha extra dåliga pumpar...

Kallt garage och ingen svets och dåligt med pengar är kanske inte dom bästa förutsättningarna för att klara av detta projekt.. men det kanske blir lite bättre framöver.. med vädret tänkte jag på.. och svets kanske du kan låna av nån.. och ang pengarna så kan du ju köpa lite i taget.... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#23
Boostrider skrev:
Blir ju lättare att svetsa om växellänkaget. De kan ju nån verkstad som har tillgång till TIG göra på en fikarast för en billig peng.

Lådorna ska passa riktigt bra. Vilken kardan man ska använda vet jag inte riktigt men eXe som tidigare skrivit i tråden lär veta de eller snart få reda på de wink

Vad jag har hört passar volvo kardan rakt på hardyskivan på getraglådan.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

MulleRacing
499 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#24
Det är så att spacklet klumpar sig av kylan, det är största felet egentligen. Svets kan jag fixa på annat sätt. Men det kommer att gå framåt det lovar jag! Blir att börja med att få allting att lira innan det blir vidare byggnationer med motor renovering kika över turbo lämna iväg pump på renovering osv. Det går inte att klara sig utan hardyskiva? det är det värsta jag vet!smile


Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 januari 2011
#25
Danne_1977 skrev:
Boostrider skrev:
Blir ju lättare att svetsa om växellänkaget. De kan ju nån verkstad som har tillgång till TIG göra på en fikarast för en billig peng.

Lådorna ska passa riktigt bra. Vilken kardan man ska använda vet jag inte riktigt men eXe som tidigare skrivit i tråden lär veta de eller snart få reda på de wink

Vad jag har hört passar volvo kardan rakt på hardyskivan på getraglådan.. big_smile

Jo men inte originalkardanen iaf.

Reine på STS vet de men han orkar inte kolla de just nu då han inte kom under bilen.
Men om de va från en 240 eller 740 de visste han inte på rak arm men någon av dem va de har jag för mig.

Angående de där med pumparna så tror jag just att bmwns elektroniska pump eller vad man ska kalla den var lite känsligare. Men en renovering ska kosta ca 6500 och en ny uppåt 13000kr har jag för mig.

Farsan var inne på att köpa sig en 525tds som brukis och forskade lite i detta och då var de just många som hade fått ras eller läckande pump. Oftast drar de tjuvluft och blir segstartade och har orolig tomgång. Men hittar man en bil/motor som går bra och kör med någon tillsats så tror jag inte det ska vara några större problem.
Riktigt goa motorer som låter riktigt gott är det iaf big_smile


GLT_Racing_:

Varför köra utan hardy? Någon av volvos kardaner passar ju bult on då. Sen är den skonsam mot drivlinan. Har aldrig haft något emot en hardyskiva.
Vad är de som fått dig att se ner på hardskivan?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#26
GLT_Racing_ skrev:
Det är så att spacklet klumpar sig av kylan, det är största felet egentligen. Svets kan jag fixa på annat sätt. Men det kommer att gå framåt det lovar jag! Blir att börja med att få allting att lira innan det blir vidare byggnationer med motor renovering kika över turbo lämna iväg pump på renovering osv. Det går inte att klara sig utan hardyskiva? det är det värsta jag vet!smile

Du bör kanske få tag på motor och låda först .. ?

Motor kan du för ta på för kanske 5-8 tusen... eller en hel bil för ungefär samma pengar.. så satsa på hel bil istället så får du mer valuta för pengarna..

Det är inte trevligt att skruva i kylan heller.. verkligen inte bra för lederna i händerna..sad

Du har nog bra med jobb innan det är dags att spackla nåt antar jag.. och innan dess är det nog vår och varmt ute och isfritt spackel.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#27
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:
Boostrider skrev:
Blir ju lättare att svetsa om växellänkaget. De kan ju nån verkstad som har tillgång till TIG göra på en fikarast för en billig peng.

Lådorna ska passa riktigt bra. Vilken kardan man ska använda vet jag inte riktigt men eXe som tidigare skrivit i tråden lär veta de eller snart få reda på de wink

Vad jag har hört passar volvo kardan rakt på hardyskivan på getraglådan.. big_smile

Jo men inte originalkardanen iaf.

Reine på STS vet de men han orkar inte kolla de just nu då han inte kom under bilen.
Men om de va från en 240 eller 740 de visste han inte på rak arm men någon av dem va de har jag för mig.

Angående de där med pumparna så tror jag just att bmwns elektroniska pump eller vad man ska kalla den var lite känsligare. Men en renovering ska kosta ca 6500 och en ny uppåt 13000kr har jag för mig.

Farsan var inne på att köpa sig en 525tds som brukis och forskade lite i detta och då var de just många som hade fått ras eller läckande pump. Oftast drar de tjuvluft och blir segstartade och har orolig tomgång. Men hittar man en bil/motor som går bra och kör med någon tillsats så tror jag inte det ska vara några större problem.
Riktigt goa motorer som låter riktigt gott är det iaf big_smile


GLT_Racing_:

Varför köra utan hardy? Någon av volvos kardaner passar ju bult on då. Sen är den skonsam mot drivlinan. Har aldrig haft något emot en hardyskiva.
Vad är de som fått dig att se ner på hardskivan?

Har mer ny info... fick svar nu.. det är Volvos kardan från 88 och framåt som passar.. alltså den modellen av Volvo som åxå har hardyskiva.. big_smile   den passar rakt på getraglådan.. big_smile, dom äldre 4 bults kardanen passar inte alls på getrag..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 januari 2011
#28
Ok. Det ska kollas upp imorgon. Eller idag rättare sagt.

Kompisen (eXe) har ju satt i en m50b25 i sin 242-75 och jag har ju lite olika 240kardaner i garaget så ska lägga mig under och kolla big_smile

Tror inte att m50 och m51 skiljer sig så mycket åt.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#29
Kollade in eXe:s bygge... ser coolt ut.. undrar vad han kör med för tråg osv.. ?  Undrar om det var svårt och komplicerad med nya motorfästen osv osv.. ? 

Kan ju vara nyttig info för denna tråden åxå eftersom han åxå ska lägga i BMW motor.. fast en diesel.. men skiljer nog inte mycket..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 januari 2011
#30
Danne_1977 skrev:
Kollade in eXe:s bygge... ser coolt ut.. undrar vad han kör med för tråg osv.. ?  Undrar om det var svårt och komplicerad med nya motorfästen osv osv.. ? 

Kan ju vara nyttig info för denna tråden åxå eftersom han åxå ska lägga i BMW motor.. fast en diesel.. men skiljer nog inte mycket..

Hans motor kommer från en e36. Men går lika bra med en från e34 bara att man får byta tråg och pump.

MEN det är riktigt tight mot torpeden och mot framvagnsbalken men det går. Motorfästena är de inga större problem att göra. Vi Använde oss av lite väl grovt material men.

Kan ta några bilder på detta om jag kommer ihåg de wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#31
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:
Kollade in eXe:s bygge... ser coolt ut.. undrar vad han kör med för tråg osv.. ?  Undrar om det var svårt och komplicerad med nya motorfästen osv osv.. ? 

Kan ju vara nyttig info för denna tråden åxå eftersom han åxå ska lägga i BMW motor.. fast en diesel.. men skiljer nog inte mycket..

Hans motor kommer från en e36. Men går lika bra med en från e34 bara att man får byta tråg och pump.

MEN det är riktigt tight mot torpeden och mot framvagnsbalken men det går. Motorfästena är de inga större problem att göra. Vi Använde oss av lite väl grovt material men.

Kan ta några bilder på detta om jag kommer ihåg de wink

Ja jag har åxå förstått att det lär vara trångt som faan.. men inte helt omöjligt..

Skulle vara guld värt med lite bilder på hur ni har byggt.. skulle vara grymt lärorikt åxå.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 januari 2011
#32
Danne_1977 skrev:
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:
Kollade in eXe:s bygge... ser coolt ut.. undrar vad han kör med för tråg osv.. ?  Undrar om det var svårt och komplicerad med nya motorfästen osv osv.. ? 

Kan ju vara nyttig info för denna tråden åxå eftersom han åxå ska lägga i BMW motor.. fast en diesel.. men skiljer nog inte mycket..

Hans motor kommer från en e36. Men går lika bra med en från e34 bara att man får byta tråg och pump.

MEN det är riktigt tight mot torpeden och mot framvagnsbalken men det går. Motorfästena är de inga större problem att göra. Vi Använde oss av lite väl grovt material men.

Kan ta några bilder på detta om jag kommer ihåg de wink

Ja jag har åxå förstått att det lär vara trångt som faan.. men inte helt omöjligt..

Skulle vara guld värt med lite bilder på hur ni har byggt.. skulle vara grymt lärorikt åxå.. big_smile

Ja motorn kilar sig gärna fast mellan torped och framvagnsbalk MEN de går och de blir BRA.

Fixar bilder senare idag då

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#33
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:
Boostrider skrev:

Hans motor kommer från en e36. Men går lika bra med en från e34 bara att man får byta tråg och pump.

MEN det är riktigt tight mot torpeden och mot framvagnsbalken men det går. Motorfästena är de inga större problem att göra. Vi Använde oss av lite väl grovt material men.

Kan ta några bilder på detta om jag kommer ihåg de wink

Ja jag har åxå förstått att det lär vara trångt som faan.. men inte helt omöjligt..

Skulle vara guld värt med lite bilder på hur ni har byggt.. skulle vara grymt lärorikt åxå.. big_smile

Ja motorn kilar sig gärna fast mellan torped och framvagnsbalk MEN de går och de blir BRA.

Fixar bilder senare idag då

Blir kanonbra med lite bilder.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

MulleRacing
499 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#34
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:
Boostrider skrev:
Blir ju lättare att svetsa om växellänkaget. De kan ju nån verkstad som har tillgång till TIG göra på en fikarast för en billig peng.

Lådorna ska passa riktigt bra. Vilken kardan man ska använda vet jag inte riktigt men eXe som tidigare skrivit i tråden lär veta de eller snart få reda på de wink

Vad jag har hört passar volvo kardan rakt på hardyskivan på getraglådan.. big_smile

Jo men inte originalkardanen iaf.

Reine på STS vet de men han orkar inte kolla de just nu då han inte kom under bilen.
Men om de va från en 240 eller 740 de visste han inte på rak arm men någon av dem va de har jag för mig.

Angående de där med pumparna så tror jag just att bmwns elektroniska pump eller vad man ska kalla den var lite känsligare. Men en renovering ska kosta ca 6500 och en ny uppåt 13000kr har jag för mig.

Farsan var inne på att köpa sig en 525tds som brukis och forskade lite i detta och då var de just många som hade fått ras eller läckande pump. Oftast drar de tjuvluft och blir segstartade och har orolig tomgång. Men hittar man en bil/motor som går bra och kör med någon tillsats så tror jag inte det ska vara några större problem.
Riktigt goa motorer som låter riktigt gott är det iaf big_smile


GLT_Racing_:

Varför köra utan hardy? Någon av volvos kardaner passar ju bult on då. Sen är den skonsam mot drivlinan. Har aldrig haft något emot en hardyskiva.
Vad är de som fått dig att se ner på hardskivan?

du måste ha ett helt annat körsätt för att slippa byta hardyn med jämna mellanrum, Kör gltn utan hardy å det gör fint. Jag tycker bara att det blir fler vibrationer å liknande av hardyn. Plus att den pallar väl inte allt för mycket stryk?


3 292 Inlägg
21 januari 2011
#35
GLT_Racing_ skrev:
Boostrider skrev:
Danne_1977 skrev:

Vad jag har hört passar volvo kardan rakt på hardyskivan på getraglådan.. big_smile

Jo men inte originalkardanen iaf.

Reine på STS vet de men han orkar inte kolla de just nu då han inte kom under bilen.
Men om de va från en 240 eller 740 de visste han inte på rak arm men någon av dem va de har jag för mig.

Angående de där med pumparna så tror jag just att bmwns elektroniska pump eller vad man ska kalla den var lite känsligare. Men en renovering ska kosta ca 6500 och en ny uppåt 13000kr har jag för mig.

Farsan var inne på att köpa sig en 525tds som brukis och forskade lite i detta och då var de just många som hade fått ras eller läckande pump. Oftast drar de tjuvluft och blir segstartade och har orolig tomgång. Men hittar man en bil/motor som går bra och kör med någon tillsats så tror jag inte det ska vara några större problem.
Riktigt goa motorer som låter riktigt gott är det iaf big_smile


GLT_Racing_:

Varför köra utan hardy? Någon av volvos kardaner passar ju bult on då. Sen är den skonsam mot drivlinan. Har aldrig haft något emot en hardyskiva.
Vad är de som fått dig att se ner på hardskivan?

du måste ha ett helt annat körsätt för att slippa byta hardyn med jämna mellanrum, Kör gltn utan hardy å det gör fint. Jag tycker bara att det blir fler vibrationer å liknande av hardyn. Plus att den pallar väl inte allt för mycket stryk?

Men kör du utan hardy på detta bygget Volvo med BMW motor + låda så har du ett problem.. det kommer fattas ca 50mm för att du ska få ihop volvo kardan på getrag lådan... och med hardy på lådan kommer motorn att vara nästan ända i bakkant på torpedvägg så det kommer inte finnas nån plats för att tillgodose ytterliggare 50mm... tåls att fundera på hur man kan göra om man inte vill ha nån hardy...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 januari 2011
#36
Bmwåkarna kör med M5 hardy och den verkar palla med rätt mycke

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#37
Funderar lite på om besiktningen kollar motornummer när man reggar.. eller om dom bara konstaterar vad det är för motor och skriver in det i papperna..

Lagen säger att motorn som sätts i bilen måste bara av samma årgång eller nyare för att det ska kunna godkännas... och tex BMW 525TDS fanns ju från 91 o framåt... utan att det är nån större skillnad på själva motorn under dessa årgångar så måste det ju gå att besikta med en motorn från 93 i en bil som är 95 tex... för motorn ser ju exakt ut och är som en motor från 95... alltså samma årgång som bilen...   

Nån som har tänkt på detta.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Jajjemen!
1 512 Inlägg
21 januari 2011
#38
På min 242 med m50b25 kör ja med kardan ja hade liggande från en 760 med m46.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

3 292 Inlägg
21 januari 2011
#39
Manne skrev:
På min 242 med m50b25 kör ja med kardan ja hade liggande från en 760 med m46.

Men det måste väl vara den nya typen av kardan du har.. med 3 bultar på.. och hardyskiva.. ??

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Avstängd
201 Inlägg
21 januari 2011
#40
Och glöm förfan inte att lägga upp en projekttråd nu big_smile

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)


Sök