Dumpventil volvo 745 TIC

Christensen
27 november 2010 · 56 Inlägg

godkväll smile
behöver nu hjälp med att montera en dumventil (Hks)
vill nu veta vad som behövs, och var det ska sitta, är ny med detta med turbo så vet inte så mkt smile

bilder uppskattas,

behöver snabba svar:)

Mvh Christensen

Henka_ Slav
27 november 2010 · 1 454 Inlägg

du behövere ett "dumplock" till din original dump, sen behöver du ca 1.5 meter vacuum slang, en anslutning på ett tryckrör, sen e du nog hemma smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Richard-940T Jodå satt e!!!
27 november 2010 · 79 Inlägg

Har du lmm på din? För att det inte bra att sätta på dump isf!

Christensen
27 november 2010 · 56 Inlägg

ingen som har bilder på monteringar?
tongue ,
har alla saker hemma men förstår typ inget , har aldrig monterat en dump förr smile

Marlboroman
27 november 2010 · 8 233 Inlägg

Christensen skrev:
ingen som har bilder på monteringar?
tongue ,
har alla saker hemma men förstår typ inget , har aldrig monterat en dump förr smile

Sök lite, finns bilder, beskrivningar och allt du kan tänkas behöva läsa och en väldig massa mer om du kikar runt en del.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jonasarvidsson Maniac
27 november 2010 · 536 Inlägg

Jag har dump på min 940 turbo MED LMM. Funkar hur bra som helst. Man rycker bara ur kontakten till tomgångsmotorn så går det finfint. Du kan även ha en vacumstyrd LMM som där bland annat sitter på ET motororna (rätta mig om jag har fel smile ) Sen måste du plugga orginal dumpen som sitter på turbon, sedan monterar du ett dumplock (kan köpas på www.klracing.se) och då måste du veta om du har en Garret turbo eller om du har ett mitsu agg.

Sedan monterar man dumpen på tryckröret på insugssidan, dvs det som går från spjällhuset. Antingen kapar du av röret och sätter ett t-kors i siliconslang med en anslutning till dumpventilen, eller så har svetsar du på en anslutning. Kan du inte svetsa själv så brukar det gå på under en 100lapp att få det svetsat. (Lokala svetsfirman där jag bor tar 25 kr)

Sedan drar du bort slangen från orginaldumpen och sätter den på din nymonterade dumpventil och sedan skall det fungera om du gjort rätt. Kan även hända att dumpen inte öppnar och då kan du behöva en ny utgång ur insuget, och då skruvar du ut en av dom gängade bultarna där och ersätter den med en ventil att koppla slangen på. Givetvis får du plugga slangen till orginaldumpen med en bult eller något då.

Lite rörig text men jag hoppas den hjälper.

/Jonas

Christensen
27 november 2010 · 56 Inlägg

http://laddauppbilder.se/?dt=3129088902411

kan du försöka rita upp ? smile var den ska sitta osv?

Tack / christensen smile

Jonasarvidsson Maniac
27 november 2010 · 536 Inlägg

Du har PM om ett par min smile

panzerknackers
28 november 2010 · 172 Inlägg

skall du ha dump i den bilen så skall du ha en återcirkulerande. har du en öppen dump kommer du få ett fenomen att det tvär dör i korsningarna. jag vet för det är prövat på den bilen mer än en gång wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
Volvo 244/264 Tdi "kopparn" (1977)
Opel Ascona B 2.0 E "Little Red Ridinghood" (1981)
Jonasarvidsson Maniac
28 november 2010 · 536 Inlägg

panzerknackers skrev:
skall du ha dump i den bilen så skall du ha en återcirkulerande. har du en öppen dump kommer du få ett fenomen att det tvär dör i korsningarna. jag vet för det är prövat på den bilen mer än en gång wink

Inte om man drar ut kontakten till tomgångsmotorn smile då får du inte det fenomenet wink

Mvh

panzerknackers
28 november 2010 · 172 Inlägg

sant. men dumt att rycka den när den kommer att behövas under vintern.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
Opel Ascona B 2.0 E "Little Red Ridinghood" (1981)
Volvo 244/264 Tdi "kopparn" (1977)
Henka_ Slav
28 november 2010 · 1 454 Inlägg

fenomenet med att den dör beror väl på att många inte ställer in dumpen på tomgång, många som man köper är ju jätte löst spända ur kartong och en dump skall ju vara stängd när man står på tomgång. testade på min saab (dock MAP sensor på den) och innan ja hade ställt in den så betedde sig min tomgång jätte skumt

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Christensen
28 november 2010 · 56 Inlägg

håll er till emnet tack, vill veta Hur man ska göra., inte vad som kan hända,

men även som Henka_ säger man får ju ställa in den, smile

Jonasarvidsson Maniac
28 november 2010 · 536 Inlägg

panzerknackers skrev:
sant. men dumt att rycka den när den kommer att behövas under vintern.

Jo det har du visserligen rätt i, dock slipper iaf jag det problemet då min 940 inte körs under vintern tongue

Christensen
28 november 2010 · 56 Inlägg

vart ska vakumslangen kopplas från dumpen ? tongue

panzerknackers
28 november 2010 · 172 Inlägg

Christensen skrev:
vart ska vakumslangen kopplas från dumpen ? tongue

insuget

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
Volvo 244/264 Tdi "kopparn" (1977)
Opel Ascona B 2.0 E "Little Red Ridinghood" (1981)
Gidlund
28 november 2010 · 354 Inlägg

inte bara tomgången som blir vajsig.. bilen får fel blandning...

Jonasarvidsson Maniac
28 november 2010 · 536 Inlägg

Gidlund skrev:
inte bara tomgången som blir vajsig.. bilen får fel blandning...

Märker inte ett dugg på min tongue Går hur bra som helst. Det enda tomgångsmotorn gör är att den reglerar upp tomgången när man har dragläge (för där sjunker min) och hjälper till när bilen är kall

Gidlund
28 november 2010 · 354 Inlägg

Finns huuuur många trådar som helst angående detta... I vilket fall som helst även om bilen tycks gå bra så får den fel blandning... vilket inte är bra...
en LMM mäter luftmängden och sedan kan du ju inte då ha en "öppen" dump som släpper ut en viss del av den mätta luften... det säger ju i princip sigsjälv tongue

Jag säger inte att det inte går... men det är ej bra...
Körde lika på gamla bilen volvon...

Och kör lika dant nu på saaben, dock har jag byggt om på saaben så att dumpen sitter på trycksidan samt före dumpen, samt ny mappning! vilket gör det möjligt att köra så.

Vet ej hur det funkar att göra så på volvo dock...

mvh
Andreas

Jonasarvidsson Maniac
28 november 2010 · 536 Inlägg

Gidlund skrev:
Finns huuuur många trådar som helst angående detta... I vilket fall som helst även om bilen tycks gå bra så får den fel blandning... vilket inte är bra...
en LMM mäter luftmängden och sedan kan du ju inte då ha en "öppen" dump som släpper ut en viss del av den mätta luften... det säger ju i princip sigsjälv tongue

Jag säger inte att det inte går... men det är ej bra...
Körde lika på gamla bilen volvon...

Och kör lika dant nu på saaben, dock har jag byggt om på saaben så att dumpen sitter på trycksidan samt före dumpen, samt ny mappning! vilket gör det möjligt att köra så.

Vet ej hur det funkar att göra så på volvo dock...

mvh
Andreas

Äh, sålänge det går så går det, ellerhur ? wink Nej bara o testa sig fram smile kanske får fel blandning, förmodligen helt enkelt. Men sålänge det fungerar är jag hur nöjd som helst smile

Och vill TS testa, så kör hårt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang