2648
Sök

Motorkod V70R

50 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Undrar vad motorkoden ska vara i en V70R 2,0T AWD -98 Italien Import för att det ska vara en äkta R och inte en ombyggd på utseendet, och gärna mera saker som man kan kolla om det verkligen är en äkta eller inte? när man söker på regnr på min bil står det bara V70 AWD 2,0T 1998 MBLÅ.

Tacksam för svar.

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2010
B5204T5 eller B5204T4 om jag inte har fel?

Vågar inte svara på vad motoreffekten ska ligga på, då den är lägre än motsvarande 2,3 liters variant.

En vanlig importerad 850 T5 på 2 liter har 211hk i effekt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

50 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
den har ju 166kw och 226hk det vet jag inte, men enligt mekonomens hemsida så har min bil motorkoden B5204T3.. kan det vara en R ändå? den har ju all utrustning en R ska ha, tex r-front, blåa mätartavlor, beige skinn/alacatra skålade stolar eldrivna med tre minnen, stora stereon med tre cd växlare, 8 högtalare, Comet 17" R-fälgar, ljus ädelträpanel och ratt, svart skinn växelspaksknopp, och är i rätt färg för en R -98 också, MBLÅ 417. men man vill ju ändå vara säker menar jag.. så vad finns det för andra sätt att ta reda på om den är äkta eller oäkta?

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2010
Googlade din motorkod lite snabbt, och enligt TPC står det såhär:
12T - B5204T3 225hk ??-?? C70

Medans på Volvospeed.com dök detta upp:
I have car 1997 s70 T5 (B5204T3)

Och fortsatte till denna länken:
http://www.krypet.net/motorbyte/
Här kommer några bilder från mitt motorbyte från Italienmotor 2.0 (226hk) B5204T3
till 2.3 (250hk) B5234T4 bilen är en V70 R AWD -98.

Har du kollat i tanklocket vad där står?

I mitt tanklock står det 850 T-5R.
Många som bygger om sina bilar till R-kopior glömmer en så enkel grej... tongue

50 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
jasså står det info innanför tanklocket?? vad står det för något där då? men när man söker på mitt regnr också Däckbredd: 215/45R17, och då slog det mig. var det inte bara R modellerna som fick 17" hjul orginal vid tillverkningen, då bromsarna är större? har för mig att en vanlig t5a bara har 16" orginal? stämmer detta?, jag fick ju inte på mina 15" vinterdäck på den, så 16" är nog det minsta man kan ha med dom bromsarna, iaf fram.

50 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
ingen som vet lite om hur det ligger till? smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 december 2010
simonbb skrev:
ingen som vet lite om hur det ligger till? smile

Åk ner till Karlbergs och fråga..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

8 267 Inlägg
8 december 2010
simonbb skrev:
jasså står det info innanför tanklocket?? vad står det för något där då? men när man söker på mitt regnr också Däckbredd: 215/45R17, och då slog det mig. var det inte bara R modellerna som fick 17" hjul orginal vid tillverkningen, då bromsarna är större? har för mig att en vanlig t5a bara har 16" orginal? stämmer detta?, jag fick ju inte på mina 15" vinterdäck på den, så 16" är nog det minsta man kan ha med dom bromsarna, iaf fram.

Jo, dem fick 17". Men när den togs in så skrev dem ju antagligen in dimensionen på däck som satt på just då. Dem vanliga har 15" bromsar, men R har 16". Men det kan man ju enkelt bygga om.

Ett säkrare alternativ är ju att ta chassienumret och kontakta volvo. Dem lär ju kunna slå upp exakt vad du har förmodell.

50 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
okej, var nere och kollade i tanklocket på min 854 t5 -95a precis, men hittade inget om att det stog bilmodell där utan bara massa nummer om typ däckdimention osv. på en vit stor lapp på insidan av tanklocket. står bilmodellen någon annanstans då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 december 2010
På min bil står det 850 T-5R på den vita lappen i tanklocket.

Likadant såg jag en 850R på skroten med just 850R med stora svarta bokstäver på den lappen i tanklocket.

50 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
TurbOla skrev:

Likadant såg jag en 850R på skroten med just 850R med stora svarta bokstäver på den lappen i tanklocket.

okej, nu har jag pratat med volvos generalagent smile och dom hade något program där dom fick fram info om volvo bilar, vad dom utrustades med från fabrik osv, dock kunde han inte se precis allt om importbilar, men han kunde se att det var en R och lite sånt., han jämförde min bil med en svensksåld V70R och det stod ungefär samma saker på den R-Line osv, dock en annan motor då självklart. bifogar en bild här från programen som jag fick av honom smile där står det att det är en R-Line, och den har Comet fälgar och det var bara V70R som fick sa han, sen är det en M58 låda i den.

så nu har man fått svar på det.

Ps, gick ej att lägga upp en bild här inne just nu verkar det som..

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 december 2010
simonbb skrev:
TurbOla skrev:

okej, nu har jag pratat med volvos generalagent smile och dom hade något program där dom fick fram info om volvo bilar, vad dom utrustades med från fabrik osv, dock kunde han inte se precis allt om importbilar, men han kunde se att det var en R och lite sånt., han jämförde min bil med en svensksåld V70R och det stod ungefär samma saker på den R-Line osv, dock en annan motor då självklart. bifogar en bild här från programen som jag fick av honom smile där står det att det är en R-Line, och den har Comet fälgar och det var bara V70R som fick sa han, sen är det en M58 låda i den.

så nu har man fått svar på det.

Ps, gick ej att lägga upp en bild här inne just nu verkar det som..

Det sitter M58 i alla fyrhjulsdrivna Volvobilar med gamla 850, S/V70-karossen med manuell låda... wink
Senast redigerat av TurbOla (9 december 2010)

50 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
okej, men R-Line borde väl ändå betyda att det är en R bil, och sen Comet Graphite också?

går det inte att bifoga en bild i forumet här? så du fått kollat smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 december 2010
Googlar man R-line får man ganska många olika svar, ett av dem är att det bara är ett sportpaket, ett annat är att Volvo tänkte först kalla R-design för R-line, men eftersom namnet var taget av VW fick det heta R-design istället.

Ett tredje är att Volvo R är samma sak som R-line, beror helt på vart man läser.

50 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
TurbOla skrev:
Googlar man R-line får man ganska många olika svar, ett av dem är att det bara är ett sportpaket, ett annat är att Volvo tänkte först kalla R-design för R-line, men eftersom namnet var taget av VW fick det heta R-design istället.

Ett tredje är att Volvo R är samma sak som R-line, beror helt på vart man läser.

jo det är mycket sant sagt där, men det fanns ju inga R-Line eller R-designe alltså "R stylade" bilar från fabrik 1998? det kom ju först för ett tag sedan på de nyare modellerna, som tex v50, nya s40, c30 osv.. inte på en gammal -98 väl?

kolla bilderna här..fixade en länk! big_smile

http://www.n0.se/v/f2754b_xsg075.jpg

http://www.n0.se/v/fbfb17_xsg075_2.jpg

vet inte riktigt vad man utläser på alla olika sifferkoderna, men någon kanske vet vad något betyder iaf? smile
Senast redigerat av simonbb (9 december 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 december 2010
Iochmed de står skrivet på engelska så översätter jag personligen "R-line" till "R-serie" och som du själv säger så fanns de inget "R-paket" på den tiden, inte originalmonterat från Volvo iallafall. Så din är en R, utan tvekan smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 december 2010
Det står på andra bilden du länkar att den kom original med en ratt med träinlägg.
Och det har jag aldrig sett i en R. tongue

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
9 december 2010
Är ju kollat i QW så alla uppgifter där ska stämma.
Tycker din är en R. smile

Mvh

50 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
ja precis det borde ju absolut stämma då, eftersom det är info från fabrikstillverkningen.. det enda jag saknar i utrustningsväg som en R brukar ha är ju taklucka, men det gjordes nog inte på alla modellerna..
Turbola: ja det är nog väldigt ovanligt med ljusträpanel och ljust trä inlägg i ratten både uppe och nere som jag har på min.. har heller aldrig sett någon med det.. men det är riktigt snyggt iaf..

179 Inlägg
10 december 2010
man ska inte heller stirra sig blind på motoreffekten hos bilprovningen. Har själv sett ett antal helt äkta 850r ovh v70r import som det står t5ans effektsiffror när man kollar bilrovningens papper. exempel 225hk som en t5 har på en 850R när bilen igentligen har 250.......

saxat från tpc "det står lite fel här på forumet då den motorn mycket riktigt sitter i fler bilar än C70.
den sitter i 850, X70, S60, V70N, S80"

Läst om fler som har v70r italienimport med exakt din motorkod.

Finns ju många frågetecken gällande R T5-R T5 även från bilhandlare etc....min förra 855R var till salu som en t5-r innan jag köpte den...åkte och kollade på den och såg direkt att det va en R och inte en t5-r. Den va faktiskt såld i Italien från början fast med B5234T4 motorn! alltså 2,3L:)

Om du inte hittar några konstigheter i utrustningsväg på bilen så är det säkerligen en äkta R.
Senast redigerat av Gomez (10 december 2010)

Sök