8598
Sök

Problem med att få igång Cerwin vega

1 129 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
Hej, för nårra veckor sen så köpte ja 2 st cerwin vega 12.2 basar i hopp om att få bra bas i bilen efter att ha haft märket förr, men denna gången blev man lite besviken på resultatet. först så slängde ja in basarna i en portadlåda mä dubbla kammare på 31L netto var som ja har haft till 2 andra basar innan.

Basarna spelade sådär vilket inte ä så konstigt då lådan var mindre än den optimala volymen på 34L netto. Så jag byggde om lådan till en sluten för att komma närmare den optimala slutna lådan på 28L netto, o hade i dämpning i för o se om de funka bättre vilket ja inte tyckte d gjorde.

Nån annan som har byggt låda mä samma bas o fått det att spela bra lr har förslag på hur ja ska bygga en låda så jag får den så liten som möjligt men ändå får den att spela bra.

1 129 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
Palicuse skrev:
Hej, för nårra veckor sen så köpte ja 2 st cerwin vega 12.2 basar i hopp om att få bra bas i bilen efter att ha haft märket förr, men denna gången blev man lite besviken på resultatet. först så slängde ja in basarna i en portadlåda mä dubbla kammare på 31L netto var som ja har haft till 2 andra basar innan.

Basarna spelade sådär vilket inte ä så konstigt då lådan var mindre än den optimala volymen på 34L netto. Så jag byggde om lådan till en sluten för att komma närmare den optimala slutna lådan på 28L netto, o hade i dämpning i för o se om de funka bättre vilket ja inte tyckte d gjorde.

Nån annan som har byggt låda mä samma bas o fått det att spela bra lr har förslag på hur ja ska bygga en låda så jag får den så liten som möjligt men ändå får den att spela bra.

Skrev allt lite för fort big_smile.

Det är nya HED serien ja har skaffat.

21 761 Inlägg
14 juli 2006
Är de helt inspelade då?

1 129 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är de helt inspelade då?

Jag har spelat mä dom nästan varje dag sen ja köpte dom så dom borde har blivit rätt inspelade ja.

Men det hänger ju mycket på lådan för att få basarna att spela bra o i detta fallen så tycker ja inte att lådan behöver vara så stor för att basarna ska spela bra.

Annars så tycker ja hittills att Hed serien har försämrats, för de 10or som ja hade från den äldre serien spela bättre.

1 129 Inlägg
15 juli 2006
Trådstartare
Det är synd att ja inte har nåt harristech lr så för då kunde ja ha exprimenterat o räknat ut den lådvolym jag hade behövt. Vilket hade varit säkrare o kostat mindre mä pengar.

21 761 Inlägg
15 juli 2006
Jag tänkte räkna på en låda åt dig, har ju gjort det förut, men nu är jag faktiskt osäker om det går att använda värdena som finns på deras hemsida. Det verkar som att de har angett T/S parametrarna för bara en spole och när man använder båda spolarna(oavsett serie eller parallell)så blir Qts ett annat värde.

Detta tänkte jag inte på förut, då utgick jag ifrån att värdena var med spolarna ihopkopplade.
Skulle vara bra att veta om någon av experterna här på forumet har ett svar på detta. Det är ju meningslöst att försöka räkna på en låda om värdeangivelserna inte är att lita på.

1 129 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tänkte räkna på en låda åt dig, har ju gjort det förut, men nu är jag faktiskt osäker om det går att använda värdena som finns på deras hemsida. Det verkar som att de har angett T/S parametrarna för bara en spole och när man använder båda spolarna(oavsett serie eller parallell)så blir Qts ett annat värde.

Detta tänkte jag inte på förut, då utgick jag ifrån att värdena var med spolarna ihopkopplade.
Skulle vara bra att veta om någon av experterna här på forumet har ett svar på detta. Det är ju meningslöst att försöka räkna på en låda om värdeangivelserna inte är att lita på.

Jag litar inte heller på dom parametrarna längre. Men ska se vad som går att hitta på nätet.

1 129 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:

Jag litar inte heller på dom parametrarna längre. Men ska se vad som går att hitta på nätet.

Jag har kolla på nätet o det står samma överallt. Så det bästa nog att fråga nån expert om hjälp som du sa om man ska kunna gå vidare med att kunna lösa problemet.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 juli 2006
Drönirettab skrev:

Man måste absolut veta om det mätt med en spole, både, i serie eller parallellt. Annars får man nog helt enkelt ta deras rekommenderade lådvolym, och addera eller dra bort beroende på vilken biltyp vi pratar om.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
17 juli 2006
Jag tycker att återförsäljarna är lite slarviga med sina värdeangivelser när det gäller basar med dubbel talspole, de borde skriva om värdena är uppmätta med båda talspolarna.
Nu är det inte heller alla tillverkare som anger att mätningen anger båda spolarna ihopkopplade men det går iaf att lista ut när man tittar på det angivna Re värdet.

1 129 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
jonash skrev:
Drönirettab skrev:

Man måste absolut veta om det mätt med en spole, både, i serie eller parallellt. Annars får man nog helt enkelt ta deras rekommenderade lådvolym, och addera eller dra bort beroende på vilken biltyp vi pratar om.

mvh Jonas

Det är meningen att jag ska ha basarna i en golf 2a så länge, o sen ha dom i en bmw e36 kombi. Men om jag inte får basarna att spela som ja vill så kommer ja möjligen prova ljud från hifi tillverkare liknande Peerless lr nåt sånt.

Men man får se vad det blir. O man kan ju ändra sig under den tiden big_smile.

21 761 Inlägg
17 juli 2006
Palicuse skrev:
man kan ju ändra sig under den tiden big_smile.

Det är jag ganska övertygad om.

1 129 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Nu har jag hört mä en kille på technowox. O han sa att värdena borde vara gjorda mä parallellkopplade spolar.

21 761 Inlägg
17 juli 2006
Okej, då får man väl lita på det då.

1 129 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej, då får man väl lita på det då.

Jo, precis big_smile.

1 129 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Det ja ä ute efter är ju små lådor. Slutet så lådan ha 28L netto, så ja kan nog inte har mindre än 30L netto om jag ska ha öppen låda. Men liten låda ja kan ha märks på frekvensen o de.

1 129 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Nu har ja skaffat bassbox pro v6.0.0.18 tror ja de hette men det va svårare att lära sig programet än va ja trodde.

1 129 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Har du fått nån bra lådvolym o port uträknat?, o hur mycke frekvens skillnad blir jämfört mä den optimala 34L netto volymen?

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Nja, har kollat lite nu. Hur man än gör så blir det lägre "tryck" när man har mindre lådvolym, men det blir istället lite jämnare frekvensgång så att basen kan nog uppfattas som lite djupare.

Nu har jag räknat med en generell roomgain på 12dB/oktav vid 70 Hz, har ingen aning om hur den är i din bil.

Med deras 34 liters låda(utan dämpning)så blir det en liten peak vid 50-60 Hz och vid 20 Hz har ljudet sjunkit med 4,5dB.
Med 25 liters låda(mycket dämpning)och en något lägre avstämning än deras så blir peaken ca 2dB lägre vid 50-60 Hz och vid 20 Hz har ljudet sjunkit med 2dB.

Summan av dessa jämförelser blir att "trycket" är 2dB lägre(nackdel)men den djupare basen framhävs mer så att lådan kan låta djupare än deras tror jag.
En till nackdel är rörlängden, med 2 st 3" rör så blir längden 56 cm.

1 129 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, har kollat lite nu. Hur man än gör så blir det lägre "tryck" när man har mindre lådvolym, men det blir istället lite jämnare frekvensgång så att basen kan nog uppfattas som lite djupare.

Nu har jag räknat med en generell roomgain på 12dB/oktav vid 70 Hz, har ingen aning om hur den är i din bil.

Med deras 34 liters låda(utan dämpning)så blir det en liten peak vid 50-60 Hz och vid 20 Hz har ljudet sjunkit med 4,5dB.
Med 25 liters låda(mycket dämpning)och en något lägre avstämning än deras så blir peaken ca 2dB lägre vid 50-60 Hz och vid 20 Hz har ljudet sjunkit med 2dB.

Summan av dessa jämförelser blir att "trycket" är 2dB lägre(nackdel)men den djupare basen framhävs mer så att lådan kan låta djupare än deras tror jag.
En till nackdel är rörlängden, med 2 st 3" rör så blir längden 56 cm.

Jag brukar köra 24dB/oktav ca 80-150 Hz beroende på vilken lådvolym o bas ja har.

Självklart blir "trycket" lägre ju mindre lådan är o man får ju mindre förlust i en sluten låda, men hur mycke skillnad det blir tycker ja är det intressanta.

Men denna gång så blir det sista lådan ja bygger till dessa basar innan ja tar farväl av dom. Så jag får ta reda på om ja ska bygga portat på ca 30L netto så jag får mer rörlig bas men oxå mer förlust o troligen en väldigt lång port som blir mycke extra jobb. Lr om ja ska bygga en sluten låda på ca samma netto o då kanske får bättre resultat.

Den låda som jag har nu är 31L per kammare sluten brutto, o den spela lite djupare mä dämpning men inte så märkvärdigt mycke djupare jämfört mä utan dämpning.
Senast redigerat av Palicuse (18 juli 2006)

Sök