8601
Sök

Problem med att få igång Cerwin vega

1 129 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, har kollat lite nu. Hur man än gör så blir det lägre "tryck" när man har mindre lådvolym, men det blir istället lite jämnare frekvensgång så att basen kan nog uppfattas som lite djupare.

Nu har jag räknat med en generell roomgain på 12dB/oktav vid 70 Hz, har ingen aning om hur den är i din bil.

Med deras 34 liters låda(utan dämpning)så blir det en liten peak vid 50-60 Hz och vid 20 Hz har ljudet sjunkit med 4,5dB.
Med 25 liters låda(mycket dämpning)och en något lägre avstämning än deras så blir peaken ca 2dB lägre vid 50-60 Hz och vid 20 Hz har ljudet sjunkit med 2dB.

Summan av dessa jämförelser blir att "trycket" är 2dB lägre(nackdel)men den djupare basen framhävs mer så att lådan kan låta djupare än deras tror jag.
En till nackdel är rörlängden, med 2 st 3" rör så blir längden 56 cm.

Kan du kolla upp vad det blir för skillnad om man jämför runt 30L netto portat o slutet o då kolla hur stor volym samt längd det är på porten på den portade lådan, så ja vet vad ja ska satsa på

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Nu gäller det 30 literslåda netto, dvs basen och rören är inte medräknade:

Den portade lådan kommer att spela högre från ca 40 Hz och uppåt, den slutna ger lite mer från 40 Hz och neråt. Basreflexlådan ger mer tryck alltså.
Det går att få basreflexen att spela ungefär lika djupt som den slutna men då blir avstämningen ganska låg och rören blir lååånga(2 st 3"x79 cm).

För att få en rörlängd som är hanterbar så stämmer jag av lådan till 40 Hz och då blir rören ca 41 cm långa. Dessa 2 rör tar upp ca 3,6 liter i volym om man räknar på 7,5 cm i ytterdiameter.

1 129 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu gäller det 30 literslåda netto, dvs basen och rören är inte medräknade:

Den portade lådan kommer att spela högre från ca 40 Hz och uppåt, den slutna ger lite mer från 40 Hz och neråt. Basreflexlådan ger mer tryck alltså.
Det går att få basreflexen att spela ungefär lika djupt som den slutna men då blir avstämningen ganska låg och rören blir lååånga(2 st 3"x79 cm).

För att få en rörlängd som är hanterbar så stämmer jag av lådan till 40 Hz och då blir rören ca 41 cm långa. Dessa 2 rör tar upp ca 3,6 liter i volym om man räknar på 7,5 cm i ytterdiameter.

Att den portade lådan ger mer tryck är ju ett plus men hur mycke skillnad blir det i liter o frekvens om man ändrar o röret såpass att rörlängden blir ca 20cm nånstanns. Kanske går att dämpa lite ifa det blir mycke tryck o vill ha mer djup.

Annars så äre ju bara att bygga en sluten låda som är större än den ja har nu o sen exprimentera med dämpning i den istället.

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Om man fortfarande håller sig till 30 liter netto så blir avstämingen ca 48 Hz och mycket dämpning i lådan för att kunna ha 20 cm långa rör.

Då tappar du lite mer djupbas jämfört med 41 cm rör trots att det är mycket dämpning i lådan, kanske 1-2dB lägre djupbas. Peaken vid 50-60 Hz blir ca 1 dB lägre också. Men frågan är om du märker dessa skillnader så mycket.

För att få en jämnare frekvenskurva med basreflexlåda, så att djupbasen framhävs, då måste avstämningen vara ganska låg och då blir också rörlängden lång. Det är svårt att komma ifrån dessa fakta.
Man skulle kunna använda endast ett rör för att få kortare rör men då blir det garanterat blåsljud från röret när basen börjar att pumpa ordentligt.
Senast redigerat av Drönirettab (19 juli 2006)

1 129 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om man fortfarande håller sig till 30 liter netto så blir avstämingen ca 48 Hz och mycket dämpning i lådan för att kunna ha 20 cm långa rör.

Då tappar du lite mer djupbas jämfört med 41 cm rör trots att det är mycket dämpning i lådan, kanske 1-2dB lägre djupbas. Peaken vid 50-60 Hz blir ca 1 dB lägre också. Men frågan är om du märker dessa skillnader så mycket.

För att få en jämnare frekvenskurva med basreflexlåda, så att djupbasen framhävs, då måste avstämningen vara ganska låg och då blir också rörlängden lång. Det är svårt att komma ifrån dessa fakta.
Man skulle kunna använda endast ett rör för att få kortare rör men då blir det garanterat blåsljud från röret när basen börjar att pumpa ordentligt.

Mä 2a ord så borde ja satsa på en slutenlåda på 30L o annars gå upp nårra liter om ja ska ha portat. Men hur många lite måste ja gå upp isf.

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Ja, tex 40 liter med mycket dämpning och 2 st 3" rör 25-30 cm långa.
Senast redigerat av Drönirettab (19 juli 2006)

1 129 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:

40L blir för mycke så det är lika bra att satsa på slutet. Men då ska ja nog isf köra 30 + 2,7 = 32,7L = ca 33L var mer lr mindre, med lite dämpning för att få bra djup o tryck mä cv basarna.
Senast redigerat av Palicuse (20 juli 2006)

1 129 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:

40L blir för mycke så det är lika bra att satsa på slutet. Men då ska ja nog isf köra 30 + 2,7 = 32,7L = ca 33L var mer lr mindre, med lite dämpning för att få bra djup o tryck mä cv basarna.

Lika bra att fråga om du har nån annan liter o dämpnings tips att ge innan ja börjar bygga?.

21 761 Inlägg
20 juli 2006
På den slutna eller basreflex?

1 129 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
På den slutna eller basreflex?

På den slutna lådan.

Jag tycker att det blir för mycke tjafs att fixa iordning en basreflexlåda i den volym som ja vill ha lådan i.

21 761 Inlägg
21 juli 2006
Om jag utgår från frekvensgången vid 20-30 Hz i 30 liters lådan och jämför så blir ljudet ca 1dB lägre i 25 liters låda och ca 2,5dB lägre i 20 liters låda.
Tillägger att 30 liters lådan ska enligt programmet spela mera djupbas än dunk, 20 liters lådan spelar nog mera neutralt.

Som vanligt är det mycket dämpning som gäller i beräkningarna av alla lådorna.

1 129 Inlägg
21 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om jag utgår från frekvensgången vid 20-30 Hz i 30 liters lådan och jämför så blir ljudet ca 1dB lägre i 25 liters låda och ca 2,5dB lägre i 20 liters låda.
Tillägger att 30 liters lådan ska enligt programmet spela mera djupbas än dunk, 20 liters lådan spelar nog mera neutralt.

Som vanligt är det mycket dämpning som gäller i beräkningarna av alla lådorna.

Ok.

Eftersom det ska va 28L netto i varje kammare (vilket jag tycker bara spelar bra utan dämpning) så fixar jag en lådan som är 30L netto o sen provar mig fram med dämpningen.

Tack så mycket för hjälpen!.

Sök