Volvo 940 westgate och t- kors

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

En fråga, har en polare som undrar vad de är för skillnad mellan å byta westgate och sätta t-kors eller y-kors från westgaten till turbon den korta slangen. så de kommer in mer luft i den slangen.? har ju testat å klippa slangen å sätta i ett kors så de kommer mer luft in där då blir de ju betydlig skillnad, men om man inte gör de och i stället bara byter westage, är det samma sak? tack på förhand skriv om jag inte förklarat mig för då skall jag försöka ändra de så gott jag kan. god (h)jul !

Senast redigerat av SsRs-RacinG (22 december 2010)

Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 december 2010 · 3 068 Inlägg

Sätt dit en eastgate istället tongue

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

de va inte frågan? va är skillnaden....

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
The530
22 december 2010 · 25 Inlägg

Westgaten har en fjäder i sig på den ena sidan ock lufttryck på en andra dom skills av ett gummi membran. Armen på westagen spänner mot locket å håller det stängt (fjädern)du får man laddtryck.När trycket blir högre så hjälper det till att skuta armen utåt å släpper"avgaser förbi turbon.Laddtrycket slutar att stiga å allt hänger på hur stark å hur förspännd armen är .Har man en spännd tryckdosa högre tryck mindre tryck mindre spänd dosa .det du gör då du sätter ett T stycke vid slangen är att du höjer laddtrycket till beroende på hur stor turbo eller hur stort hål du har i t stycket till det eventuellt turbons max (INTE BRA DÅ TURBON HAR EN FÖRMÅGA ATT GÅ SÖNDER SMÅBITAR SNURRA FÖÖÖÖR FORT)Köper du en ny tryck dosa med hårdare fjäder blir det samma sak men den fördelen att avgaserna inte blåser upp locket i turbon (bättre respons på gasen/snabbare laddtryck vid växling)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 december 2010 · 3 068 Inlägg

SsRs-RacinG skrev:
de va inte frågan? va är skillnaden....

Vet inte du inte förstod min ironi, wastegate heter det och east (öst) var bara ett ironiskt svar på del felaktiga stavningen.

Huruvida det blir nån skillnad eller inte vet jag inte.. men det låter som nåt typiskt bonnmek i mina öron. Lycka till o god (h)jul på dig med smile

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

tryck dosa är westgaten du menar?

Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
The530
22 december 2010 · 25 Inlägg

Ja tryckdosan siter i hop med westgaten

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

då kanske han skall satsa på en sådan. är det någon som har en? det är orginal snurra på den,

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
The530
22 december 2010 · 25 Inlägg

jo men undra vad han ska med den till ??

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

det flesta byter ju dom?

Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
The530
22 december 2010 · 25 Inlägg

För att en motor ska bli starkare behöfs mer luft mer bränsle bara mera luft blir alldrig bra .Då han troligen bränner kolar spikar hål på topp/ock kolvar ...Varför det ....Motorn är gjord att vara på X hk finns en marginal på kanske 5% uppåt å neråt då menar ja soppa/bränlse/tändning börjar han ladda högre tryck byggs massor med värme upp å det gär att det blir o täckt varmt i cylindern därav så anntänds bränslet då det komprimeras å blir o kontrolerat /spikar........ Mer luft=mera bränsle=mera hk

mera luft=samma bränsle=mera hk pluss (spränger motorn)

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

nån som vet vart dom finns å köpa? vet bsr och dom e svin dyra. någon annan?

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
The530
22 december 2010 · 25 Inlägg

ska du ha tryckdosa finns det på sam motorsport

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

hittar inga sånna ställbara?

Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

http://www.samsteffansson.se/PRODUCTS.A … GE=SV#1185
Är det denna? Turbo tryck reglering, manuell. Sats inkl ventil och slangar.

Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
The530
22 december 2010 · 25 Inlägg

95082503 Tryckdosa/wastgate Gr A för B21/B23/B230 ET    2695:-

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

då va den tydligen billigare på bsr. 1500kr

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
The530
22 december 2010 · 25 Inlägg

oki doki ...Den ska va hårdare ??

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
22 december 2010 · 176 Inlägg

aa, eller ställbar ska den va den e stel den som är på

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang