Pumpe-Düse (Pump-Injektor) Högtrycks-insprutning
Med sin verkningsgrad på upp till 45 % anses dieselmotorn med pumpinsprutare vara den mest effektiva av alla förbränningsmotortyper.
I motorer med pumpinsprutarsystem har varje cylinder en pumpinsprutare, som alstrar ett högt tryck på upp till 2400 bar och sprutar in exakt rätt mängd bränsle i exakt rätt ögonblick. Eftersom dessa insprutare monteras direkt i cylinderhuvudet eliminerar man de högtrycksledningar, som används för vanliga dieselmotorers fördelningsinsprutningspumpar.
Tryckökningen alstras mekaniskt, genom att en liten kolv påverkas av en kamnock på motorns kamaxel. Kamnocken är utformad så att den ger kolven den höga hastighet som krävs för att snabbt bygga upp det höga trycket. Insprutningstidpunkten styrs av en solenoidventil. Trycket kan inte byggas upp, förrän solenoidventilen stänger (elektriskt). Solenoidventilens snabba stängning gör att insprutningen avbryts abrupt, vilket är mycket viktigt, för att skapa en "ren" och fullständig förbränning.
Fördelarna med pumpinsprutartekniken är såväl lägre avgasemissioner, minskad bränsleförbrukning och högre motoreffekt.
svetsdiff !!!