5776
Sök

Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

2 266 Inlägg
27 december 2011
#201
En dieselbox lurar datorn genom att manipulera signal till databoxen tex högre motstånd än fabriksinställningen. Samma sak är de med evry modden lura databoxen.
Ja va har du för turbon din nu en standard eller nyare med VNT funktion? Äe inte så haj på passaterna

svetsdiff !!!

1 335 Inlägg
27 december 2011
#202
Okej! Så de som beskrivs i tråden har jag redan alltså. Men man kan väl modda boxen, everymod. Kostar väl en peng men hade vart skoj.

Oj, jadu.. vad är de för skillnad på en med VNT och en standard? Den laddar nog runt 0,5 - 0,7 nu. Har ej någon mätare så.

B5 #001

2 266 Inlägg
28 december 2011
#203
Ja en Vnt trubo har variabel turbin geometri dvs sitter vingar som styr avgaserna som träffar turbinhjulet beroende på hur mycke man gasar. De gör att man får turbotrycket tidigare och så håller de sig på maxladd hela varvtalsregistret. En standard turbo har en wastegate som reglerar laddtrycket.
Ja de skulle man säkert kunna göra men de flesta boxar brukar vara epoxilimmade hela kretskortet i lådan. En dyrae mappning och en större tubo så kommer du långt.

svetsdiff !!!

1 335 Inlägg
28 december 2011
#204
Se där ja, hade ingen aning. Mitt chip sitter inte fast i boxen.. om de va de du tänkte. Men hur funkar en mappning? Vet att de har me motorn å göra.. men hur de går till vet ja ej. Men om man skulle göra de + större turbo så måste man väl ha typ 2.5" avgassystem och ic osv. Kan ja tänka.

B5 #001

2 266 Inlägg
28 december 2011
#205
Man optimera motron så den ger mer effekt. räcker bara med första biten att den är större från turbon

svetsdiff !!!

1 335 Inlägg
28 december 2011
#206
Okej, ja jag får plugga på lite. Lite sugen på att göra nåt typ av projekt iaf. Måste planeras lite, lägga upp en budget osv. Måste bara veta vad jag behöver göra, mer ös ska de få iaf smile

B5 #001

2 266 Inlägg
29 december 2011
#207
Kolla även dieselclubsweden för mer tips och råd

svetsdiff !!!

Large Cap
1 816 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#208
F-Tar skrev:
Okej, ja jag får plugga på lite. Lite sugen på att göra nåt typ av projekt iaf. Måste planeras lite, lägga upp en budget osv. Måste bara veta vad jag behöver göra, mer ös ska de få iaf smile

Är du ute efter effekt så köp större turbo, mekanisk pump, större intercooler osv. Dock kommer det att kosta därefter!

1 335 Inlägg
29 december 2011
#209
Westergren skrev:
F-Tar skrev:
Okej, ja jag får plugga på lite. Lite sugen på att göra nåt typ av projekt iaf. Måste planeras lite, lägga upp en budget osv. Måste bara veta vad jag behöver göra, mer ös ska de få iaf smile

Är du ute efter effekt så köp större turbo, mekanisk pump, större intercooler osv. Dock kommer det att kosta därefter!

Jo helt klart.. det är inte gratis.. de stora problemet för mig är ju vad för delar som passar osv.. hitta rätt grejer. Man få ta de i omgångar, känner mig väldigt nöjd me bilen så att lägga ut lite gör inget. Bara skoj att hålla på å greja!

B5 #001

2 266 Inlägg
29 december 2011
#210
Westergren skrev:
F-Tar skrev:
Okej, ja jag får plugga på lite. Lite sugen på att göra nåt typ av projekt iaf. Måste planeras lite, lägga upp en budget osv. Måste bara veta vad jag behöver göra, mer ös ska de få iaf smile

Är du ute efter effekt så köp större turbo, mekanisk pump, större intercooler osv. Dock kommer det att kosta därefter!

Tråkiga är att han har Pumpduse motorn ett slag halv common rail system som drivs av en extra kamaxel har jag för mig att de är på dom

svetsdiff !!!

1 335 Inlägg
29 december 2011
#211
Är dom extra jävliga lr?

B5 #001

2 266 Inlägg
29 december 2011
#212
nej de är dom inte men den har inte de gamla systemet med pump och spridare, så effekt ökning görs via datorn

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
29 december 2011
#213
Pumpe-Düse (Pump-Injektor) Högtrycks-insprutning
Med sin verkningsgrad på upp till 45 % anses dieselmotorn med pumpinsprutare vara den mest effektiva av alla förbränningsmotortyper.
I motorer med pumpinsprutarsystem har varje cylinder en pumpinsprutare, som alstrar ett högt tryck på upp till 2400 bar och sprutar in exakt rätt mängd bränsle i exakt rätt ögonblick. Eftersom dessa insprutare monteras direkt i cylinderhuvudet eliminerar man de högtrycksledningar, som används för vanliga dieselmotorers fördelningsinsprutningspumpar.
Tryckökningen alstras mekaniskt, genom att en liten kolv påverkas av en kamnock på motorns kamaxel. Kamnocken är utformad så att den ger kolven den höga hastighet som krävs för att snabbt bygga upp det höga trycket. Insprutningstidpunkten styrs av en solenoidventil. Trycket kan inte byggas upp, förrän solenoidventilen stänger (elektriskt). Solenoidventilens snabba stängning gör att insprutningen avbryts abrupt, vilket är mycket viktigt, för att skapa en "ren" och fullständig förbränning.
Fördelarna med pumpinsprutartekniken är såväl lägre avgasemissioner, minskad bränsleförbrukning och högre motoreffekt.

svetsdiff !!!

1 335 Inlägg
29 december 2011
#214
Mycket intressant läsning, tack.

B5 #001

2 266 Inlägg
29 december 2011
#215
Om de nu är den motorn du har då din är en 2000 va ska din ha i originaleffekt?

svetsdiff !!!

1 335 Inlägg
29 december 2011
#216
2000-4 wink 115 hk 310 nm 85 kw. Ja de är den motorn

B5 #001

1 045 Inlägg
18 januari 2012
#217
Jeqpe skrev:
har nån någon aning om detta funkar på bmw 740 diesel som e v8 diesel? e38 -99 typ? hade ju vart kung om de funkat på ett sånt monster big_smile vet int riktigt vikken pump de sitter på den tongue

du får göra en riktig mappning, har det på min och den skjuter på gode bra smile


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
18 januari 2012
#218
NMI skrev:
Jeqpe skrev:
har nån någon aning om detta funkar på bmw 740 diesel som e v8 diesel? e38 -99 typ? hade ju vart kung om de funkat på ett sånt monster big_smile vet int riktigt vikken pump de sitter på den tongue

du får göra en riktig mappning, har det på min och den skjuter på gode bra smile

najs big_smile sitter de turbo på dom också så de på din ? trodde dom vart utan big_smile

Lobster knife fight

1 045 Inlägg
18 januari 2012
#219
Jeqpe skrev:
NMI skrev:
Jeqpe skrev:
har nån någon aning om detta funkar på bmw 740 diesel som e v8 diesel? e38 -99 typ? hade ju vart kung om de funkat på ett sånt monster big_smile vet int riktigt vikken pump de sitter på den tongue

du får göra en riktig mappning, har det på min och den skjuter på gode bra smile

najs big_smile sitter de turbo på dom också så de på din ? trodde dom vart utan big_smile

ne sitter 2 turbo orginal smile


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
18 januari 2012
#220
NMI skrev:
Jeqpe skrev:
NMI skrev:

du får göra en riktig mappning, har det på min och den skjuter på gode bra smile

najs big_smile sitter de turbo på dom också så de på din ? trodde dom vart utan big_smile

ne sitter 2 turbo orginal smile

blev OT nu men tumme upp big_smile är jäkligt sugen på en sån elr motorn till en sån elr nåt hehe tongue

Lobster knife fight


Sök