2997
Sök

Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 maj 2012
#301
ska bli spännande o se bänkpapprerna på den där tdsen...

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Forummoderator
18 293 Inlägg
13 maj 2012
#302
Schmekaarn skrev:
Ingen som luskat ut om det går på mercedes om605 motorn än?

Är inte det en vanlig lågkomp diesel? Då finns det ingen evrymod till den. Jag tror det iaf. Googla!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 maj 2012
#303
lågkomp diesel?? Nja, vanlig förkammar diesel ala elstyrd pump. Går o lura kallstarten i dom där med. Men ett jädrans pill. Gjorde de på min 606a först. Men skaffade mig en kcr box som skruvades ner max samt med bottnad turbo gott orr i grejjorna då.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

199 Inlägg
14 maj 2012
#304
arimoron skrev:
Westergren skrev:
arimoron skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3dd066.jpg
Är detta kabeln man skall följa till kontaktstycket och koppla in evrymoden?
Obs är en audi a4 1,9tdi 99a

Yes! Följ den mot torpedväggen så kommer det dyka upp en kontakt förr eller senare och den kopplar du in dig på.

Jo men den är inte rund som din, hur vet man då ordningen på stiften ?

Lyckades nu läsa mig till att det tydligen skall stå på den smile

Large Cap
1 816 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#305
Mercedesturbodiesel skrev:
ska bli spännande o se bänkpapprerna på den där tdsen...

Vilken tds syftar du på?

26 Inlägg
14 maj 2012
#306
hittade en sida här http://www.superturbodiesel.com/std/Thr … ronic-pump

är ingen kung på engelska men det står iaf något om att han satt en potensiometer på pin 6-7, någon som är kung på engelska kan vell läsa å försöka förstå och svara här tack!


Sothora <3
1 201 Inlägg
14 maj 2012
#307
marwin_of_sweden skrev:
Jeqpe skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Japp. En stor rund kontakt under insuget. I kontakten är stiften numrerade, motståndet ska sitta mellan stift nr2 och nr3.

e dom till och med numrerade? big_smile då blir de ju busenkelt haha big_smile men hur mkt hästar kan man räkna med ungefär?

Ja de är riktigt simpelt:)
Ingen aning, jag fick ut 230hk. Men jag hade inget vanligt evry mod, jag hade två ställbara motstånd.
Ett för vanlig inställning av diesel mängden och ett för inställning av diesel mängden när laddtrycket kom.
Laddade 2,4bar med orginal grejer rakt igenom:)

den tds:en..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 maj 2012
#308
Mercedesturbodiesel skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Jeqpe skrev:

e dom till och med numrerade? big_smile då blir de ju busenkelt haha big_smile men hur mkt hästar kan man räkna med ungefär?

Ja de är riktigt simpelt:)
Ingen aning, jag fick ut 230hk. Men jag hade inget vanligt evry mod, jag hade två ställbara motstånd.
Ett för vanlig inställning av diesel mängden och ett för inställning av diesel mängden när laddtrycket kom.
Laddade 2,4bar med orginal grejer rakt igenom:)

den tds:en..

Varför skulle du få se några papper på min bil?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 maj 2012
#309
för att de finns inte en pinjoto att du fick ut 230 hk med everymod o org prylar...

Bildemonterare samt egen verkstad. !

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 maj 2012
#310
Mercedesturbodiesel skrev:
för att de finns inte en pinjoto att du fick ut 230 hk med everymod o org prylar...

Jaså de säger du? Vad du tror är ditt problem inte mitt.
Som sagt så var de inget vanligt evry mod.
Hur mycket man kan ställa på pumpen brukar begränsas av att motorn dränks, men när man kan justera diesel mängden när man har laddtryck också så är begränsningen pumpen. När pumpen ger så mycket den klarar av levererar den diesel till lite över 200hk.
Och med laddtrycket ökat från 0,6 till 2,4bar så var de inga större svårigheter att nå 230hk.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 maj 2012
#311
näjust de.. förutom att med org grenrör och turbo så börjar den bygga nås å fruktansvärt med mottryck så med 2,4 bar läre turbon ungefär vart lika effektiv som en lövblås.. Du skrev här tidigare att du hade bänkpapper show us..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 maj 2012
#312
Mercedesturbodiesel skrev:
näjust de.. förutom att med org grenrör och turbo så börjar den bygga nås å fruktansvärt med mottryck så med 2,4 bar läre turbon ungefär vart lika effektiv som en lövblås.. Du skrev här tidigare att du hade bänkpapper show us..

Jaså har du provat menar du?
De fungerade alldeles utmärkt.
Jag har ingen som helst anledning att hävda mig mot dig, men visst du ska få se papper.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
15 maj 2012
#313
Fösta gången jag har sett en bilmänniska vara emot att skryta om hur bra prestanda hans bil har.


26 Inlägg
21 maj 2012
#314
Hej, har sat in en sånhär grej i min mercedes nu, pin 6 och 7 var det på den. Den sotar som ett svin och går riktigt fint på tomgången osv. men när man ska åka så hackar den framåt och är hemsk att köra med,  somsagt går bra på tomgång och gaspådrag utan växel i men när man har växel går den hemskt dåligt.

har testat att vrida till både 0 och 1000ohm men de blir ingen skillnad hur jag än vrider! hjälp tack


37 Inlägg
22 maj 2012
#315
Helvetet så mke läsning,orka inte läsa allt så frågar istället tongue Tänkte bara kolla om någon testat på en 96as a6 2,5tdis Q 140Hästar'n? problem med nått?

LivinLoud

2 266 Inlägg
22 maj 2012
#316
DieselLundgren skrev:
Helvetet så mke läsning,orka inte läsa allt så frågar istället tongue Tänkte bara kolla om någon testat på en 96as a6 2,5tdis Q 140Hästar'n? problem med nått?

Gjort de på två volvo s/v70 med audi spisen samt farsan har de på sin audi 100 2,5tdi så ja de funkar och är roligt dessutom

svetsdiff !!!

199 Inlägg
1 juni 2012
#317
Hejsan skulle våga mig på en evrymod så ställde jag upp den för mycket så den stod å bluddrade, sedan började den där glödstiftslampan blinka. Så kopplade ur allt men nu blinkar den fortfarande vad skall jag gör?

Haha har lite panik här nuu big_smile!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
1 juni 2012
#318
arimoron skrev:
Hejsan skulle våga mig på en evrymod så ställde jag upp den för mycket så den stod å bluddrade, sedan började den där glödstiftslampan blinka. Så kopplade ur allt men nu blinkar den fortfarande vad skall jag gör?

Haha har lite panik här nuu big_smile!

sorry men du måste skrota bilen hmm

Lobster knife fight

199 Inlägg
1 juni 2012
#319
Jeqpe skrev:
arimoron skrev:
Hejsan skulle våga mig på en evrymod så ställde jag upp den för mycket så den stod å bluddrade, sedan började den där glödstiftslampan blinka. Så kopplade ur allt men nu blinkar den fortfarande vad skall jag gör?

Haha har lite panik här nuu big_smile!

sorry men du måste skrota bilen hmm

Haha sluta nuu!

22 Inlägg
1 juni 2012
#320
Har kopplat in evry moden nu och satan vilken skillnad big_smile helnöjd
Men airbag lampan har börjat lysa ca 5 min efter start vilket den inte gjorde innan. Ska plocka bort batteriet och se om det hjälper
Men som sagt grymt nöjd vart stor skillnad smile


Sök