2442
Sök

Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

62 Inlägg
8 augusti 2012
Nope. Sen har jag en rund kontakt inte oval. ska fixa bild

svanted skrev:
ser den ut så här under huven?
https://www.youtube.com/watch?v=XrfwZOd7-y4

2 266 Inlägg
8 augusti 2012
Lokalisera skrev:
Mionix skrev:
Tja jag har en Passat -00 (3B 115hk) märker nästan inget alls provat ohm från 80-900 när ja e nere på 80 så ändras tomgången  men inte mycke å den går inte bättre. funkar det inte på de modellerna eller är det något annat stift? använt stift 2 och 3 som det är nu. och spelar det nån roll vilken kabel som går in vart i mitt mottsånd  köpte ett sånt som va länkat till i början av tråden. tacksam för svar

Tråkigt nog har jag samma bil och samma problem. Får det inte att funka. Tomgången ändras något när den är i botten men det blir sämre tryck.

Verkar som ni båda har första versionen av Pumpduse motorn som sitter från -00 och sitter i faceliften fram till -05
inte gamla motorn med vanliga vp37 pumpen. Då är de chippning eller en riktig box som gäller för att få knuff. Min syrra har en passat tdi -00 med den motorn och hon har en box, tänkte montera evry men de funka inte.

svetsdiff !!!

8 Inlägg
9 augusti 2012
undrar över timingen på en diesel, orsaken är att min tdi går väldigt "hårt" då evrymoddet sätter in, har kollat på
advance timing mha Torque i min android och den går ner till c.a. -10° vid fullt skaft då motorn åckså låter ansträngd
speciellt på låga varv, < 2000.
har ngn koll på timingen på en nyare typ 180 - 200 Hp diesel, möjligt att den ställs bak för mycket....
Senast redigerat av svanted (9 augusti 2012)

91 Inlägg
12 augusti 2012
Detta ska testas imorgon. Jag har en Golf GTD 1,9TD. Va tror ni?

81 Inlägg
12 augusti 2012
milorad skrev:
Detta ska testas imorgon. Jag har en Golf GTD 1,9TD. Va tror ni?

Skit bra!, min tdi blev de skiiiit bra!. Dricker litta mer sås men fan de är riktigt skööönt drag i bilen istället smile
Var rädd om motorn bara. Dra inte upp potentiometern för mycket bara så motorn spikar på full gas. Dem gör de rätt lätt.
Rekommenderar strömtjuvar om du vill ta bort de snabbt och enkelt med.
Mvh

91 Inlägg
12 augusti 2012
Men jag har problem idag som det är. Jag har skruvat upp turbon så mycket de går. Sen hittar jag inte någon bra inställning på Dieselpumpen. Skruvar jag ner soppan så e bilen som död, sen drar ja på me lite mer soppa men så blir tomgången hög istället den ligger på nästan 2000rpm (jag har sänkt skruven till tomgången så mycket det går).

Vad kan det vara för fel?
För även när jag drar på med soppa så ryker de ingenting.

81 Inlägg
12 augusti 2012
milorad skrev:
Men jag har problem idag som det är. Jag har skruvat upp turbon så mycket de går. Sen hittar jag inte någon bra inställning på Dieselpumpen. Skruvar jag ner soppan så e bilen som död, sen drar ja på me lite mer soppa men så blir tomgången hög istället den ligger på nästan 2000rpm (jag har sänkt skruven till tomgången så mycket det går).

Jag rekommenderar dig att ställa tillbaka allt innan du installerar detta mod. Risken är rätt stor att du smäller toppen om du redan modifierat med diselpumpen och turbon. Denna modden gör detta fast väldigt enkelt och smidigt.

91 Inlägg
12 augusti 2012
Det enda jag har gjort är att jag har skruvat på turbon för att den ska ladda mer. Min kompis bytte toppapackningen på den och sen dess har vi justerat å justerat men vi hittar inte nåt bra läge. Jag har försökt återställa den till original men det verkar inte gå...

Imorgon ska jag testa å se vad som händer. Jag vill bara dra på med så mkt soppa så den ryker lite svart samt att jag får en jämn tomgång. Fattar inte varför den inte kan ha stabil tomgång.

81 Inlägg
12 augusti 2012
milorad skrev:
Det enda jag har gjort är att jag har skruvat på turbon för att den ska ladda mer. Min kompis bytte toppapackningen på den och sen dess har vi justerat å justerat men vi hittar inte nåt bra läge. Jag har försökt återställa den till original men det verkar inte gå...

Imorgon ska jag testa å se vad som händer. Jag vill bara dra på med så mkt soppa så den ryker lite svart samt att jag får en jämn tomgång. Fattar inte varför den inte kan ha stabil tomgång.

Nej tycker det låter konstigt... Testa installera med denna och ställ den efter klokt huvud så ska de nog lösa sig smile

91 Inlägg
12 augusti 2012
Återkommer imorgon med resultatet. Ska även fotografera lite.

81 Inlägg
12 augusti 2012
Gör så blir intressant att se smile

2 266 Inlägg
12 augusti 2012
milorad skrev:

Är de bilen du har på sidan så kan du inte ens koppla in evry modden då du har gamla pumpen med manuella skruvar för att öka soppan. Testa och kugga om splinesen på gasen på pumpen för då får man ner tomgången samt kan vrida på mer sås. Dock lär man vara noggrann på hur mycket man vrider och har sig. En sån GTD motor verkar vara känsligare att ställa in än d24 med lika pump.

svetsdiff !!!

91 Inlägg
12 augusti 2012
offtopic: Jag blir inte klok på detta. Det går ju inte att hitta en "bra" inställning. Ger man mer soppa så drar tomgången iväg till över 2000varv (fast att tomgångskruven är helt ute). Drar man ner soppan å fixar en bra tomgång så orkar inte bilen dra sig själv...

MolnbyPerformance
365 Inlägg
12 augusti 2012
milorad skrev:
offtopic: Jag blir inte klok på detta. Det går ju inte att hitta en "bra" inställning. Ger man mer soppa så drar tomgången iväg till över 2000varv (fast att tomgångskruven är helt ute). Drar man ner soppan å fixar en bra tomgång så orkar inte bilen dra sig själv...

Om du skruvar in bränslemängd skruven går tomgången självklart upp. går det inte ställa ner tomgången med tomgångsskruven får du bygga om gasarmen så den kan röra sig mer tillbaks
Senast redigerat av ADiKO (12 augusti 2012)

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

91 Inlägg
12 augusti 2012
ADiKO skrev:
milorad skrev:

Om du skruvar in bränslemängd skruven går tomgången självklart upp. går det inte ställa ner tomgången med tomgångsskruven får du bygga om gasarmen så den kan röra sig mer tillbaks

De låter ju egentligen helt logiskt. Jag får kika på det. Går att göra det utan att behöva plocka av pumpen...

2 266 Inlägg
12 augusti 2012
milorad skrev:
ADiKO skrev:
milorad skrev:

De låter ju egentligen helt logiskt. Jag får kika på det. Går att göra det utan att behöva plocka av pumpen...

Du får kugga om gasarmen går att släppa på 10mm muttern och lyfta gasarmen sen ta en mejsel och vrida gasaxeln är ett mejsel spår precis som bränsleskruven.

svetsdiff !!!

8 Inlägg
13 augusti 2012
ADiKO skrev:
milorad skrev:

ändrar bränslemängsskruven proportionen eller flyttar den bara "nollpunkten"?
i så fall har det ingen betydelse.

m.a.o.
skruven ökar bränslemängden även på fullgas men om man du skruvar ner tomgången genom att ändra i staget är man tillbaka på ruta 1 igen.

91 Inlägg
Sothora <3
1 201 Inlägg
16 augusti 2012
ställer in pumpen ordentligt, inte bränslemängden utan timingen. Din kompis som bytte toppacknin visste inte vad han gjorde tyvärr

Bildemonterare samt egen verkstad. !

515 Inlägg
2 september 2012
Hej, Har nu försökt att Evry modda min v70 tdi utan resultat, hittar inte de rätta kablarna, så om någon gullig själv skulle kunna hjälpa mig så är jag otroligt tacksam!! smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Sök