Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

it_mutt Avstängd
31 juli 2013 · 10 388 Inlägg

En "TD" är en turbodiesel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Buljong
31 juli 2013 · 44 Inlägg

it_mutt skrev:
En "TD" är en turbodiesel.

Touring Diesel har jag fått lära mig, står MERCEDES BENZ C220 TD i papprena, och kan lova att det inte är turbo, någon som har en aning om evrymod funkar på dessa?

Senast redigerat av Buljong (31 juli 2013)

Nissan Bluebird "blåfågeln" (1987)
PMPerformance
1 augusti 2013 · 2 266 Inlägg

it_mutt skrev:
En "TD" är en turbodiesel.

Mercedes kombis kallas TD vid sugdiesel och TDT vid turbodiesel. Annars står de turbodiesel breve TD. Bensinare heter TE.

svetsdiff !!!
Stripz Voodoo
19 augusti 2013 · 1 444 Inlägg

nån som har moddat en  audi 5a 2.5t  med 114hk ?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
PMPerformance
19 augusti 2013 · 2 266 Inlägg

Stripz skrev:
nån som har moddat en  audi 5a 2.5t  med 114hk ?

Menar du den motorn som var innan 140hk? Så ja min svåger gjorde de på sin. Gick mycket bättre efter de och sen börja kopplingen slira big_smile

svetsdiff !!!
Mentos
19 augusti 2013 · 2 Inlägg

Stripz skrev:
nån som har moddat en  audi 5a 2.5t  med 114hk ?

Har det på min 115 hästare och det funkar finfint så länge man inte kranar på för mycket, då luftmassemätaren vad jag förstår "känner av" att för mycket luft strömmar in i motorn (laddtrycket styrs primärt av bränslemängden på dem här motorerna) och skickar signal till styrboxen som då dödar motorn..

Det funkar dock att rycka kablaget till massemätaren, då kör styrboxen nån form av "basprogram" istället för att ta signal från massemätaren och därmed kan man ladda på mer. Dock dricker den soppa som en häst då..

Det bästa hade förmodligen varit att lista ut vilken tåt som signalen går i och koppla den på relä med en strömbrytare i kupén eller någonting dylikt. smile

Holmstrom1
20 augusti 2013 · 193 Inlägg

nej nej....

it_mutt skrev:
En "TD" är en turbodiesel.

Mercedes 300ce "Direktören" (1992)
Mercedes 190e 2.3 "Feten" (1991)
it_mutt Avstängd
20 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Holmstrom1 skrev:
nej nej....

it_mutt skrev:
En "TD" är en turbodiesel.

Bra att du konstaterade samma sak som konstaterades strax efter. Guldstjärna i kanten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Holmstrom1
20 augusti 2013 · 193 Inlägg

Japp! varsegod cool

it_mutt skrev:

Holmstrom1 skrev:
nej nej....

it_mutt skrev:
En "TD" är en turbodiesel.

Bra att du konstaterade samma sak som konstaterades strax efter. Guldstjärna i kanten.

Mercedes 190e 2.3 "Feten" (1991)
Mercedes 300ce "Direktören" (1992)
Winter___
28 augusti 2013 · 70 Inlägg

såg att någon frågat tidigare men hittade inget svar, vet någon om detta går göra på en audi 2,5tdi (2002års med v6a)

Dessutom är min audi orginal med 204hk, står även i regpapper (chippad styrbox från fabrik) men visst borde ändå evrymodden göra sig till känna där?

!! Drive Until You Loose Control, Then Drive A Little More !!
Chevrolet SILVERADO LTZ "Worker" (2008)
BMW 530D Touring "E39 stancenation" (2002)
saav
29 augusti 2013 · 632 Inlägg

Har en 525 TDS -96 som jag tänkte evrymodda. var hittar jag kontaktstycket och hur mycket behövs demonteras för att komma åt?

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
2 september 2013 · 1 778 Inlägg

saav skrev:
Har en 525 TDS -96 som jag tänkte evrymodda. var hittar jag kontaktstycket och hur mycket behövs demonteras för att komma åt?

Du behöver inte demontera någonting. Kontakten är vid dieselpumpen i framänden på motorn under insuget typ.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
fadret
2 september 2013 · 1 125 Inlägg

Buljong skrev:

it_mutt skrev:
En "TD" är en turbodiesel.

Touring Diesel har jag fått lära mig, står MERCEDES BENZ C220 TD i papprena, och kan lova att det inte är turbo, någon som har en aning om evrymod funkar på dessa?

TD när det gäller Mercedes är Transportdiesel,Mercedes har inte haft någon modell som heter Touring.
TE är Transport elektronisk Insprutare med andra ord.
T är transport med förgasare.

Senast redigerat av fadret (2 september 2013)

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
saav
3 september 2013 · 632 Inlägg

76Lubricants skrev:

saav skrev:
Har en 525 TDS -96 som jag tänkte evrymodda. var hittar jag kontaktstycket och hur mycket behövs demonteras för att komma åt?

Du behöver inte demontera någonting. Kontakten är vid dieselpumpen i framänden på motorn under insuget typ.

Jo jag har hittat kontakten, antar att de är den runda som sitter på en liten "box", men vet inte hur jag ska komma åt den? Har inte kollat så noga än men ser ut att va omöjligt att komma in med en hand och ha isär och stoppa in kablar. tongue

ADiKO MolnbyPerformance
3 september 2013 · 365 Inlägg

saav skrev:

76Lubricants skrev:

saav skrev:
Har en 525 TDS -96 som jag tänkte evrymodda. var hittar jag kontaktstycket och hur mycket behövs demonteras för att komma åt?

Du behöver inte demontera någonting. Kontakten är vid dieselpumpen i framänden på motorn under insuget typ.

Jo jag har hittat kontakten, antar att de är den runda som sitter på en liten "box", men vet inte hur jag ska komma åt den? Har inte kollat så noga än men ser ut att va omöjligt att komma in med en hand och ha isär och stoppa in kablar. tongue

går om man vill smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
saav
3 september 2013 · 632 Inlägg

ADiKO skrev:

saav skrev:

76Lubricants skrev:

Du behöver inte demontera någonting. Kontakten är vid dieselpumpen i framänden på motorn under insuget typ.

Jo jag har hittat kontakten, antar att de är den runda som sitter på en liten "box", men vet inte hur jag ska komma åt den? Har inte kollat så noga än men ser ut att va omöjligt att komma in med en hand och ha isär och stoppa in kablar. tongue

går om man vill smile

Kikat mer noga och skruvade loss ett plattjärn som va i vägen så kom man åt, blev rejäl skillnad men nu får man börja tänka på kopplingsbyte hehe.. smile

ADiKO MolnbyPerformance
3 september 2013 · 365 Inlägg

saav skrev:

ADiKO skrev:

saav skrev:

Jo jag har hittat kontakten, antar att de är den runda som sitter på en liten "box", men vet inte hur jag ska komma åt den? Har inte kollat så noga än men ser ut att va omöjligt att komma in med en hand och ha isär och stoppa in kablar. tongue

går om man vill smile

Kikat mer noga och skruvade loss ett plattjärn som va i vägen så kom man åt, blev rejäl skillnad men nu får man börja tänka på kopplingsbyte hehe.. smile

hehe va samma för mig tongue mm kopplingbörn

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
tino23
11 september 2013 · 97 Inlägg

Har en v70 2.5tdi -00 kan nån hjälpa mig med den? Är den också 10pol elr 8pol?

tino23
11 september 2013 · 97 Inlägg

kan ni på ett ungefär visa vart sockeln sitter?!? v70

Senast redigerat av tino23 (11 september 2013)

PMPerformance
11 september 2013 · 2 266 Inlägg

tino23 skrev:
kan ni på ett ungefär visa vart sockeln sitter?!? v70

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-ddccc9361ddf496b302c547cfccb53fb.jpg

under vakumpumpen bakom nedre kylarslangen hittar man den svarta kontakten.

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang