Saab 9-5 -99 rasslar under huven

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

Vad kan det vara som rasslar??? hmm

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
En skallerorm?
Gå ut och lyssna efter vart ljudet kommer ifrån kvinna ;-)
Nä men du måste hjälpa oss med lite bättre beskrivning.

Haha tongue men jag e inte så duktig. Men det rasslar iaf till vänster under huven haha. När bilen blir varm så slutar det.... :S

volvo945turbo
6 januari 2011 · 40 Inlägg

Kamkedja?

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

volvo945turbo skrev:
Kamkedja?

Är rädd för att det är den som låter hmm

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Låter det som att ljudet kommer från utsidan av motorn (värmesköldar på avgassystem t.ex) eller som att det kommer innifrån motorn (ventiler t.ex)?

Jag hade en som har kollat och han trodde det var att kamkedjan behövde bytas... Jag köpte bilen i slutet på december på firma. Efter 1 vecka så rasade turbon på den. Så nu är den på firman och han ska byta den. Men han påstår han inte kan höra något rassel.. Kul om jag kör 1 vecka till och så går kamkedjan av..

Vet inte vad jag ska göra hmm

volvo945turbo
6 januari 2011 · 40 Inlägg

Kolla spännaren så ser du om den behöver bytas, om den bara rasslar lite när motorn är kall så är det väl inte så farligt?

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

volvo945turbo skrev:
Kolla spännaren så ser du om den behöver bytas, om den bara rasslar lite när motorn är kall så är det väl inte så farligt?

Får ta bilen och åka ner till saab och be dem bara att lyssna på det. Så får jag väl se vad dem säger.... Vill inte att den ska gå av och slå sönder allt sad

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

Rasslet kan inte ha något med turbon att göra eller? :S för de var i samband med den det började låta när den gick sönder

volvo945turbo
6 januari 2011 · 40 Inlägg

Det skulle väl vara om det ligger något löst föremål i intercoolern t.ex , fast då skulle det ju inte sluta när motorn blev varm, för anledningen till att det tystnar när motorn är varm beror väl på att oljan har blivit varm och mer lättflytande.

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

volvo945turbo skrev:
Det skulle väl vara om det ligger något löst föremål i intercoolern t.ex , fast då skulle det ju inte sluta när motorn blev varm, för anledningen till att det tystnar när motorn är varm beror väl på att oljan har blivit varm och mer lättflytande.

jo... är väl dyrt som fan och byta kedjan också. Men det borde väl gå på garantin.. Men han påstår ju att han inte hör något.. :S

volvo945turbo
6 januari 2011 · 40 Inlägg

ja det är en dyr och krånglig operation tongue , men det borde ju gå på garantin som du säger smile

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

volvo945turbo skrev:
ja det är en dyr och krånglig operation tongue , men det borde ju gå på garantin som du säger smile

men han påstår ju att han inte hör något..? så vad kan jag då göra? Han säger la så för att slippa tongue han har ju redan fått byta turbon.

volvo945turbo
6 januari 2011 · 40 Inlägg

Du måste få ett utlåtande från en oberoende part, åk till saab och be dom lyssna efter fel, och kolla spännaren! kan du inte själv så be någon bilkunnig, om spännaren är för långt ut så ser du ju direkt om kedan måste bytas, hur det är med garantin på den saken har jag ingen aning om. Det är ju inte direkt något fel så länge den inte går av.

Gynta
6 januari 2011 · 25 Inlägg

låter de jättehögt rasslande eller lite dovt rassel?
Tycker de låter som det är kedjan som är felet, men man kan alltid hoppas att de är något annat.
för jag vet inte om du har haft många bilar innan, men motorer "rasslar" alltid lite,

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

Gynta skrev:
låter de jättehögt rasslande eller lite dovt rassel?
Tycker de låter som det är kedjan som är felet, men man kan alltid hoppas att de är något annat.
för jag vet inte om du har haft många bilar innan, men motorer "rasslar" alltid lite,

Man hör det ju tydligt om man säger så. Som när bilen är på och jag öppnat dörren så hör man det.....

shandra
6 januari 2011 · 120 Inlägg

volvo945turbo skrev:
Du måste få ett utlåtande från en oberoende part, åk till saab och be dom lyssna efter fel, och kolla spännaren! kan du inte själv så be någon bilkunnig, om spännaren är för långt ut så ser du ju direkt om kedan måste bytas, hur det är med garantin på den saken har jag ingen aning om. Det är ju inte direkt något fel så länge den inte går av.

Jo.. Jag ska åka ner på saab och be dem att lyssna så får vi se vad dem säger. Måste bara få hem bilen först.

Gynta
7 januari 2011 · 25 Inlägg

shandra skrev:

Gynta skrev:
låter de jättehögt rasslande eller lite dovt rassel?
Tycker de låter som det är kedjan som är felet, men man kan alltid hoppas att de är något annat.
för jag vet inte om du har haft många bilar innan, men motorer "rasslar" alltid lite,

Man hör det ju tydligt om man säger så. Som när bilen är på och jag öppnat dörren så hör man det.....

okey, hoppas du får hem bilen snart så du kan ta den till verkstad så du får reda på vad det är.

shandra
7 januari 2011 · 120 Inlägg

Han har skrivit 1 månads trafiksäkerhetsgaranti. Så nu undrar jag är det 1 månad som gäller då eller är det fortfarande 6 månader som du säger????

Andromeda Rumpmas
7 januari 2011 · 3 860 Inlägg

shandra skrev:
Han har skrivit 1 månads trafiksäkerhetsgaranti. Så nu undrar jag är det 1 månad som gäller då eller är det fortfarande 6 månader som du säger????

Konsumentköplagen säger att alla fel som upptäcks inom 6 månader anses ha funnits vid köpet, och den kan inte säljaren skriva bort sig från. Däremot tar man i rätten även med i bedömningen om det är ett ovanligt fel med tanke på miltal, ålder och bilmodell och om det kan ha orsakats av misskötsel från kundens sida. Annars skulle ju ingen firma våga sälja en bil om det bara var att komma och få vad som helst lagat.

Jag tror ju att turboraset och det eventuella kamkedjeraset hänger ihop.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Valkyra
7 januari 2011 · 5 Inlägg

Hur långt har bilen gått? Hur är det med service, har det gjorts regelbundet?

Jag skulle tagit bilen till en annan verkstad, för ett annat utlåtande. Om det låter så högt som du beskriver, finns det en risk att det varit slitet ett tag.

Om du startar bilen när den är kall. Känner på ovansidan av motorn, på den sida som remmen sitter på.
Känner du några vibrationer? mer än på andra sidan av motorn.
Blir bilen tyst ju varmare den blir.
Då är det stor chans att det är kamkedjan. Är vanligt när de har börjat gått många mil.

Hoppas du får hjälp att reparera felet.

Chevrolet Corvette "C4" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang