Saab 9-5 -99 rasslar under huven

Kibil
7 januari 2011 · 552 Inlägg

Sluta oroa dig! Du kommer märka att efter turbo bytet (och säkerligen byte av motor oljan) att motorn kommer gå rent. Rasslar motorn som du säger så byter man turbon först! (Iom. att den brände olja) SEDAN kan man börja kolla efter kedje-spännare som missköts osv.

Jag har haft Saabar som till och med vibrerat i hela karossen (Vid fullgas på motorväg tex.) pga. dålig olja i motorn.

När du hämtar ut bilen öppna motorn och känn om den är kall. Är den det och du inte hör något rassel så är det inga fel med den där motorn!

shandra
8 januari 2011 · 120 Inlägg

Valkyra skrev:
Hur långt har bilen gått? Hur är det med service, har det gjorts regelbundet?

Jag skulle tagit bilen till en annan verkstad, för ett annat utlåtande. Om det låter så högt som du beskriver, finns det en risk att det varit slitet ett tag.

Om du startar bilen när den är kall. Känner på ovansidan av motorn, på den sida som remmen sitter på.
Känner du några vibrationer? mer än på andra sidan av motorn.
Blir bilen tyst ju varmare den blir.
Då är det stor chans att det är kamkedjan. Är vanligt när de har börjat gått många mil.

Hoppas du får hjälp att reparera felet.

31 har den gått.. Japp service är gjord regelbundet. Jag tänkte göra ett M-test på bilen så fort jag får den tillbaka. Vågar inte chansa att köra om kedjan får för sig att gå av :S

shandra
8 januari 2011 · 120 Inlägg

Kibil skrev:
Sluta oroa dig! Du kommer märka att efter turbo bytet (och säkerligen byte av motor oljan) att motorn kommer gå rent. Rasslar motorn som du säger så byter man turbon först! (Iom. att den brände olja) SEDAN kan man börja kolla efter kedje-spännare som missköts osv.

Jag har haft Saabar som till och med vibrerat i hela karossen (Vid fullgas på motorväg tex.) pga. dålig olja i motorn.

När du hämtar ut bilen öppna motorn och känn om den är kall. Är den det och du inte hör något rassel så är det inga fel med den där motorn!

Vill ändå vara på den säkra sidan så kommer att kolla upp det...

shandra
8 januari 2011 · 120 Inlägg

Andromeda skrev:

shandra skrev:
Han har skrivit 1 månads trafiksäkerhetsgaranti. Så nu undrar jag är det 1 månad som gäller då eller är det fortfarande 6 månader som du säger????

Konsumentköplagen säger att alla fel som upptäcks inom 6 månader anses ha funnits vid köpet, och den kan inte säljaren skriva bort sig från. Däremot tar man i rätten även med i bedömningen om det är ett ovanligt fel med tanke på miltal, ålder och bilmodell och om det kan ha orsakats av misskötsel från kundens sida. Annars skulle ju ingen firma våga sälja en bil om det bara var att komma och få vad som helst lagat.

Jag tror ju att turboraset och det eventuella kamkedjeraset hänger ihop.

Var ju först efter att turbon rasade som de började rassla, så det hänger väl ihop ja.

Roger_K
8 januari 2011 · 5 Inlägg

Många gissningar här, men för att VETA om kamkedjan är sliten så mäter man hur långt ute kamkedjesträckaren är, detta är gjort på ca 15 minuter om man inte har tummen mitt i handen.

Sen så är det inte speciellt svårt för ett vant öra att höra om det är kedjan som rasslar. Misstänker man kedjan så tar man och låter mäta kedjesträckaren. Är måttet man får över 15mm så är det dags att byta kedjetransmission enligt Saab.
OBS man byter inte bara kedja, alla drev och skenor måste bytas också. Det är ett omfattande och kostsamt jobb att byta detta. (10-15k beroende på verkstad )

Om du bor i närheten av Jönköping så kan jag (gratis) kolla hur sliten kamkedjan är om du vill.

Mvh

Senast redigerat av Roger_K (8 januari 2011)

Andromeda Rumpmas
8 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Roger_K skrev:
Många gissningar här, men för att VETA om kamkedjan är sliten så mäter man hur långt ute kamkedjesträckaren är, detta är gjort på ca 15 minuter om man inte har tummen mitt i handen.

Sen så är det inte speciellt svårt för ett vant öra att höra om det är kedjan som rasslar. Misstänker man kedjan så tar man och låter mäta kedjesträckaren. Är måttet man får över 15mm så är det dags att byta kedjetransmission enligt Saab.
OBS man byter inte bara kedja, alla drev och skenor måste bytas också. Det är ett omfattande och kostsamt jobb att byta detta. (10-15k beroende på verkstad )

Om du bor i närheten av Jönköping så kan jag (gratis) kolla hur sliten kamkedjan är om du vill.

Mvh

Fan så många gånger vi berättat det nu wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mitsuhini
8 januari 2011 · 337 Inlägg

M-test hjälper inte dig.. det enda du kommer få på papper är en ikryssad bock - Missljud motor. dom lossar inga skruvar, dom tittar o klämmer lite och sedan en provtur runt kvarteret.

Jag kostade på deras dyraste test innan jag köpte min gt. snacka om att slänga pengarna i sjön. det enda jag fick ut av det var en saknad halv tank soppa som dom hade kört upp. var väl roligt o köra antar jag.

Senast redigerat av Mitsuhini (8 januari 2011)

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2011 · 13 750 Inlägg

Roger_K skrev:
Många gissningar här, men för att VETA om kamkedjan är sliten så mäter man hur långt ute kamkedjesträckaren är, detta är gjort på ca 15 minuter om man inte har tummen mitt i handen.

Sen så är det inte speciellt svårt för ett vant öra att höra om det är kedjan som rasslar. Misstänker man kedjan så tar man och låter mäta kedjesträckaren. Är måttet man får över 15mm så är det dags att byta kedjetransmission enligt Saab.
OBS man byter inte bara kedja, alla drev och skenor måste bytas också. Det är ett omfattande och kostsamt jobb att byta detta. (10-15k beroende på verkstad )

Om du bor i närheten av Jönköping så kan jag (gratis) kolla hur sliten kamkedjan är om du vill.

Mvh

10-15k för att jobba en dag? låter dyrt

polarn brukar plocka med dessa motorer ganska ofta och det brukar sällan vara så där jätte krångligt dock brukar motorn vara skrot när kedjan och turbon börjar strula
lagerras brukar komma ganska snart =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Roger_K
9 januari 2011 · 5 Inlägg

Man kan nog få det något billigare på en mindre verkstad, naturligtvis blir det billigare hos någon som "skruvar själv".
Faktum kvarstår att en märkesverkstad tar ca 15 000 för bytet.

shandra
9 januari 2011 · 120 Inlägg

Hur ska jag såifall kunna bevisa för firman att kamkedjan behöver bytas?

Roger_K
9 januari 2011 · 5 Inlägg

Du får någon, eller firman som sålt bilen till dig att mäta hur sliten kedjan är.

Andromeda Rumpmas
9 januari 2011 · 3 860 Inlägg

shandra skrev:
Hur ska jag såifall kunna bevisa för firman att kamkedjan behöver bytas?

Men helvete, vi har ju skrivit flera stycken säkert tio gånger att en oberoende verkstad bör få mäta upp kamkedjesträckaren för att se hur sliten kedjan är! smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
shandra
9 januari 2011 · 120 Inlägg

Andromeda skrev:

shandra skrev:
Hur ska jag såifall kunna bevisa för firman att kamkedjan behöver bytas?

Men helvete, vi har ju skrivit flera stycken säkert tio gånger att en oberoende verkstad bör få mäta upp kamkedjesträckaren för att se hur sliten kedjan är! smile

Men ja helvete. JAG tycker ju att firman såifall skall stå för att byta kamkedjan. Jag har ju garanti. Han vägrar ju kolla om den behöver bytas och han kan ju säga att han kikat men att det inte behövs.. Därför hade det ju varit bra om någon annan verkstad gjorde det. Men då bör jag ju få med ett papper på det som jag kan visa upp för gubben på firman. Jag hör ju hur det rasslar, men han säger att han inte hör något rassel liksom...... Luddigt skrivit men förstår du vad jag menar?

Andromeda Rumpmas
9 januari 2011 · 3 860 Inlägg

shandra skrev:

Andromeda skrev:

shandra skrev:
Hur ska jag såifall kunna bevisa för firman att kamkedjan behöver bytas?

Men helvete, vi har ju skrivit flera stycken säkert tio gånger att en oberoende verkstad bör få mäta upp kamkedjesträckaren för att se hur sliten kedjan är! smile

Men ja helvete. JAG tycker ju att firman såifall skall stå för att byta kamkedjan. Jag har ju garanti. Han vägrar ju kolla om den behöver bytas och han kan ju säga att han kikat men att det inte behövs.. Därför hade det ju varit bra om någon annan verkstad gjorde det. Men då bör jag ju få med ett papper på det som jag kan visa upp för gubben på firman. Jag hör ju hur det rasslar, men han säger att han inte hör något rassel liksom...... Luddigt skrivit men förstår du vad jag menar?

Jag har skrivit det minst två gånger förut i dina trådar:

1. Du tar bilen till en verkstad och får kedjan uppmätt. Kan du ju lägga några hundra själv på. Skönt att veta att den är OK om den är bra, och kan löna sig att få veta om den är dålig.

2. Du får papper på att kedjan är dålig om den är det

3. Du går till firman som sålde bilen och kräver att de löser problemet eftersom Konsumentköplagen anger att felet är ursprungligt då det hittades inom 6 månader, så får ni ta det därifrån.

Senast redigerat av Andromeda (9 januari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
shandra
9 januari 2011 · 120 Inlägg

Andromeda skrev:

shandra skrev:

Andromeda skrev:

Men helvete, vi har ju skrivit flera stycken säkert tio gånger att en oberoende verkstad bör få mäta upp kamkedjesträckaren för att se hur sliten kedjan är! smile

Men ja helvete. JAG tycker ju att firman såifall skall stå för att byta kamkedjan. Jag har ju garanti. Han vägrar ju kolla om den behöver bytas och han kan ju säga att han kikat men att det inte behövs.. Därför hade det ju varit bra om någon annan verkstad gjorde det. Men då bör jag ju få med ett papper på det som jag kan visa upp för gubben på firman. Jag hör ju hur det rasslar, men han säger att han inte hör något rassel liksom...... Luddigt skrivit men förstår du vad jag menar?

Jag har skrivit det minst två gånger förut i dina trådar:

1. Du tar bilen till en verkstad och får kedjan uppmätt. Kan du ju lägga några hundra själv på. Skönt att veta att den är OK om den är bra, och kan löna sig att få veta om den är dålig.

2. Du får papper på att kedjan är dålig om den är det

3. Du går till firman som sålde bilen och kräver att de löser problemet eftersom Konsumentköplagen anger att felet är ursprungligt då det hittades inom 6 månader, så får ni ta det därifrån.

Tack då wink får skylla på att jag är snurrig tongue sorry

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
9 januari 2011 · 1 594 Inlägg

Andromeda skrev:

shandra skrev:

Andromeda skrev:

Men helvete, vi har ju skrivit flera stycken säkert tio gånger att en oberoende verkstad bör få mäta upp kamkedjesträckaren för att se hur sliten kedjan är! smile

Men ja helvete. JAG tycker ju att firman såifall skall stå för att byta kamkedjan. Jag har ju garanti. Han vägrar ju kolla om den behöver bytas och han kan ju säga att han kikat men att det inte behövs.. Därför hade det ju varit bra om någon annan verkstad gjorde det. Men då bör jag ju få med ett papper på det som jag kan visa upp för gubben på firman. Jag hör ju hur det rasslar, men han säger att han inte hör något rassel liksom...... Luddigt skrivit men förstår du vad jag menar?

Jag har skrivit det minst två gånger förut i dina trådar:

1. Du tar bilen till en verkstad och får kedjan uppmätt. Kan du ju lägga några hundra själv på. Skönt att veta att den är OK om den är bra, och kan löna sig att få veta om den är dålig.

2. Du får papper på att kedjan är dålig om den är det

3. Du går till firman som sålde bilen och kräver att de löser problemet eftersom Konsumentköplagen anger att felet är ursprungligt då det hittades inom 6 månader, så får ni ta det därifrån.

+1

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Sarge
9 januari 2011 · 2 337 Inlägg

Är det verkligen ett fel då, som gör att man kan tillämpa konsumentköplagen? Är det inte helt vanligt slitage? Så länge inte försäljaren har ljugit om att den är nybytt borde han väl inte ha någon skyldighet att byta den? Rätta mig om jag tänker helt galet nu.

Andromeda Rumpmas
9 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Sarge skrev:
Är det verkligen ett fel då, som gör att man kan tillämpa konsumentköplagen? Är det inte helt vanligt slitage? Så länge inte försäljaren har ljugit om att den är nybytt borde han väl inte ha någon skyldighet att byta den? Rätta mig om jag tänker helt galet nu.

Jo, om firman vill ta det till ARN kommer de att ta hänsyn till bilens ålder och miltal och om felet är ovanligt för bilmodellen vid den åldern och miltalet, vilket det tyvärr inte är även om det inte är säkert att utslaget blir ett nekande. Men kan man prata för sig kan man ju skrämmas lite, och dessutom gällde väl fortfarande garantin?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
shandra
9 januari 2011 · 120 Inlägg

Andromeda skrev:

Sarge skrev:
Är det verkligen ett fel då, som gör att man kan tillämpa konsumentköplagen? Är det inte helt vanligt slitage? Så länge inte försäljaren har ljugit om att den är nybytt borde han väl inte ha någon skyldighet att byta den? Rätta mig om jag tänker helt galet nu.

Jo, om firman vill ta det till ARN kommer de att ta hänsyn till bilens ålder och miltal och om felet är ovanligt för bilmodellen vid den åldern och miltalet, vilket det tyvärr inte är även om det inte är säkert att utslaget blir ett nekande. Men kan man prata för sig kan man ju skrämmas lite, och dessutom gällde väl fortfarande garantin?

ja garantin gäller fortfarande, så är det nu kedjan som rasslar och behöver bytas så ska väl han göra det antar jag.....

Andromeda Rumpmas
9 januari 2011 · 3 860 Inlägg

shandra skrev:

Andromeda skrev:

Sarge skrev:
Är det verkligen ett fel då, som gör att man kan tillämpa konsumentköplagen? Är det inte helt vanligt slitage? Så länge inte försäljaren har ljugit om att den är nybytt borde han väl inte ha någon skyldighet att byta den? Rätta mig om jag tänker helt galet nu.

Jo, om firman vill ta det till ARN kommer de att ta hänsyn till bilens ålder och miltal och om felet är ovanligt för bilmodellen vid den åldern och miltalet, vilket det tyvärr inte är även om det inte är säkert att utslaget blir ett nekande. Men kan man prata för sig kan man ju skrämmas lite, och dessutom gällde väl fortfarande garantin?

ja garantin gäller fortfarande, så är det nu kedjan som rasslar och behöver bytas så ska väl han göra det antar jag.....

Ja, så nu gäller det att du får tummen ur och själv kostar på en kedjemätning om inte firman vill göra det, innan garantin hinner gå ut för då blir det svårare smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang