HolmQvist EVO VII--Time Attack

Från orginal till bil för bankörning
  • 19 Följare
  • 36 705 Visningar
  • Projektet avslutat 2 januari 2014
HolmQvist
12 januari 2011 · 321 Inlägg

Hej tänkte att det va dags för mig att starta en projekt tråd om min evo. Det hela började med att jag hängde med min kompis alex Johansson ner till europeansportscars (ESC) för att kika på hans skyline som stod där nere och väntade på besiktning. När jag kom in så hade jag redan varit inne och kollat på bilar och hade mer eller mindre bestämmt att jag skulle äga en evo en dag. När vi kom in så snackade jag lite med säljarna och det visade sig att dom hade en Evo VII i bilhallen som var helt orgiginal och hade endast gått 4500 mil. perfekt tyckte jag eftersom jag ville åka orginal för att slippa krångel och att meka så mycket. Vi tog en provtur och jag fastnade direkt. Så jag förhandsbokade bilen och sen bar det av hemmåt.  Jag funderade någon dag och bestämmde mig för att köpa bilen. Så i slutet på maj skickades bilen iväg för att reggas in i sverige detta tog ungefär en månad. Jag tror att detta va den längsta månaden i mitt liv.

Bilen blev iaf klar i slutet på juni och första resan som gjordes va upp till mantorp och gatebil. Jag och Ville som är säljare på esc åkte upp tillsammans. Jag fastnade verkligen för bankörning denna helgen.

Jag var hemma i ungefär en månad och bilen stod helt orörd( hade ju bestämmt mig för att åka orginal). Sen bar det av till mantorp och action meet där jag tänkte prova på strippkörning. Första dagen regnade bort. Men på lördagen va det äntligen dags att få testa bilen. första repan var jag så nervös så det blev ingen vidare bra repa utan blev mest för att känna på bilen och banan (hade aldrig gjort starter med 4wd innan). andra repan höjdes startvarvet en aning och jag fick till en riktigt bra start. Jag såg hur bilen jämte bara försvann. tredje gången gillt tänkte jag nu skulle jag få till en bra tid med.
Höjde start varvet mer och det kändes ungefär som att bli skjuten i en raket första biten sen började bilen tappa kraft. Det var min orginal koppling som inte gillade vassa starter och sa upp sig. Kul tänkte jag som hade ca 20 mil enkel resa hem.

Väl hemma igen så började jag fundera på om man inte skulle stoppa i en värre koppling. sagt och gjort så beställde jag en Act hdss koppling som ska klara ca 600nm. I samma veva kom jag över ett HKS silent hi-power Avgas system. Det hände inte så mkt mer detta året utan bilen ställdes undan för vinterförvaring i ett litet villa garage.

Ungefär vid början på 2010 så började jag fundera på om man inte skulle köpa en 3" downpipe också så att man hade 3" hela vägen från turbon. Jag beställde en perrin 3" downpipe och samtidigt passade jag på att köpa en walbro 255l/h soppa pump. skickade även iväg mina fälgar på blästring och pulverlackering.


Sen kom våren och jag stressade som f?n för att få ihop bilen till elmia. Men det blev inget. Första träffen blev istället Wangan meet. Men när vi kom ner till älmhult där vi skulle sova över natten innan vi åkte vidare på morgonen märkte jag att det pissade bensin under bilen. Jag körde upp bilen till esc och konstaterade att det läckte vid pumpen. Fick ställa bilen och åka med en kompis istället. Under denna dagen så pratde jag med Ville på esc och vi kom fram till att jag nästan hade allt som behövdes för ett steg 1 trimm till evon. Det ända som saknades var en mappning. Så jag började läsa på lite om mappning och steg 1 och kom fram till att ecutek var det många som gjorde. Men jag bestämmde mig för att jag ville ha ett riktigt sprut. Så ett Link G4 inhandlades och bilen lämnades till Japtunning för installering och mappning.

Återigen så var vi framme i juni och jag hämtade bilen lagom till gatebil på mantorp. Så det blev en hel helg där jag stod i VIP models monter och körde bana. Väl ute på banan så märkte jag att när det blivit mer effekt så behövdes det ett bättre chassi. Men det fanns tyvär inga pengar att lägga ut på det för tillfället så bilen körde så här året ut.

2011:s uppgraderingar kommer bestå av väghållnings grejer. Jag har beställt:

D2 trackracing coilovers med fjädertal 12 fram och 10 bak.
Whiteline krängningshämmare.

Här är jag idag väntar på att få hem dämparna så att man kan börja att bygga big_smile

Sen är tanken att det ska beställas toyo r888 däck, stålomspunna broms slangar, bättre bromsvätska och kanske en uppsättning 18" fälgar för gatan.

Precis inköpt:
https://www1.garaget.org/archive/25/24232/156814/156814-1654430.jpg

Första tävlingen på Mantorp:
https://www1.garaget.org/archive/25/24232/156814/156814-1550912.jpg

Första träffen 2010:
https://www1.garaget.org/archive/25/24232/156814/156814-2062239.jpg

https://www1.garaget.org/archive/25/24232/156814/156814-1865202.jpg

Senast redigerat av HolmQvist (8 november 2012)

HolmQvist
12 januari 2011 · 321 Inlägg

Banny69 skrev:
Like it=)

Hehe gott big_smile

HolmQvist
12 januari 2011 · 321 Inlägg

Hehe det blir så big_smile va inne på att bygga smidd botten nu ett tag men hoppar över det då den ändå inte kommer rulla med mer än steg 1 effekt i år.

HolmQvist
12 januari 2011 · 321 Inlägg

ja precis big_smile

HolmQvist
14 januari 2011 · 321 Inlägg

andreasevo7 skrev:
kul med en sjua till på garaget, fundera på att lägga upp en projekt tråd med någon dag!

jag hade nog valt andra dämpare, om man tänker något år framåt, bättre att ta smällen nu än om något år

Ja hehe dom är inte vanliga precis big_smile Det blir dom här dämparna i år och sen är det väl inte omöjligt att det blir värre grejer senare big_smile

HolmQvist
14 januari 2011 · 321 Inlägg

Vitamin skrev:
Rekommenderar hks bromsslangar, finns te.x på Jrm till mkt bra pris

Ok ok har kollat på dom här och det ska beställas nu i veckan big_smile har du något förslag på bromsvätska och belägg ?

HolmQvist
14 januari 2011 · 321 Inlägg

Vitamin skrev:

HolmQvist skrev:

Vitamin skrev:
Rekommenderar hks bromsslangar, finns te.x på Jrm till mkt bra pris

Ok ok har kollat på dom här och det ska beställas nu i veckan big_smile har du något förslag på bromsvätska och belägg ?

RBF 660 från motul

kanske hawk belägg kan vara något för dig, vet inte riktigt vad du behöver

Ja kanske det. Har kollat på carbotech men vet inte riktigt ännu. Jag har ju fortfarande någon månad på mig innan bilen ska ut big_smile

HolmQvist
14 januari 2011 · 321 Inlägg

andreasevo7 skrev:

HolmQvist skrev:

andreasevo7 skrev:
kul med en sjua till på garaget, fundera på att lägga upp en projekt tråd med någon dag!

jag hade nog valt andra dämpare, om man tänker något år framåt, bättre att ta smällen nu än om något år

Ja hehe dom är inte vanliga precis big_smile Det blir dom här dämparna i år och sen är det väl inte omöjligt att det blir värre grejer senare big_smile

ring och avbeställ dom och köp sellholms coilovers istället! blir ju lite dyrt att bytta efter något år

Jo i för sig men det är ju väldigt stor skillnad på priset på ett par d2 och sellholm. Hade gärna kört på sellholm om jag kunnat  big_smile

HolmQvist
16 januari 2011 · 321 Inlägg

Nu har jag fått min race kat så i veckan blir det till att svetsa flänsar  och passa in den. Det känns gott att äntligen få börja grejja lite. Bilen har ju stått orörd sen oktober. Väntar dock fortfarande på coilovers och kröngningshämmar. Men krängaren borde dyka upp under veckan som kommer.

HolmQvist
17 januari 2011 · 321 Inlägg

Blitz dumpventil kit beställt idag big_smile

HolmQvist
18 januari 2011 · 321 Inlägg

Monterat Mitt blitz dumpventil kit idag. Blir riktigt bra och jag hoppas nu på att slippa läckage. Lite justering kommer att krävas eftersom den  kvittrar nu. Men detta tar jag en dag då det är varmt och skönt ute och det är dags att plocka ut bilen. big_smile kommer att börja passa in racecaten imorgon.

HolmQvist
18 januari 2011 · 321 Inlägg

MrK skrev:
gott att det händer grejjer:Ptongue

japp hehe känns gott att ha börjat nu. Har ju inte rört bilen sen i höstas big_smile

HolmQvist
18 januari 2011 · 321 Inlägg

Puttejohnsson skrev:
Låter fintfint än så länge! Keep it up! smile Prenumereration lagd! smile

ja hehe det kommer att hända lite mer sen när säsongen närmar sig. kommer även att lägga ut lite bilder när jag lagt över dom på datorn.

HolmQvist
19 januari 2011 · 321 Inlägg

Nu finns det bilder i mitt galleri big_smile http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … cat=112141

HolmQvist
23 januari 2011 · 321 Inlägg

TwinsBilOchPlat skrev:
jag vet inte om detta är intressant, köpte Zeal Funktion v6 Coilisar till kadettan men det kommer inte att funka, dem skulle ju moddas in och vi märkte att det var för mycket att modda och köpa från mitsubishi så vi sket i det helt enkelt, nåja vad säger du ??? om du är intresserad så skriv mig ett pm smile

Hej jag är tyvär inte intresserad. Jag har redan coilovers till bilen.

HolmQvist
24 januari 2011 · 321 Inlägg

Idag fick jag hem min krängningshämmare. Väntar nu bara på coilovers sen ska det börja skruvas. big_smile

Lite bilder:

Blitz dumpen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24232/1043585_0xg4kv.jpg

Dumpen monterad:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24232/1043589_pe42yk.jpg

100 cells metallisk racekat
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24232/1043586_vu73zm.jpg

Whiteline 24 mm bakre krängningshämmare:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24232/1045751_c78uzb.jpg

En bild på hur evon ser ut idag:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24232/1043592_k8f3df.jpg

HolmQvist
24 januari 2011 · 321 Inlägg

BuRrE08 skrev:
Gillar dumpten riktigt läcker tongue

Ja hehe. Är inte mycket för dumpventiler annars. Men min orginal sa upp sig. Men blev faktiskt riktigt nöjd med både utseende och ljudet ur denna :-)

HolmQvist
26 januari 2011 · 321 Inlägg

P_Holmqvist skrev:
Ser bra ut! Sitter och väntar på att du ska få hem coiloversen nu bara, ska bli kul att se hur det blir när du får på dom big_smile

Ja hehe det blir nog bra :-) dom borde komma nästa vecka någon gång.

HolmQvist
6 februari 2011 · 321 Inlägg

Längesedan man skrev något nu. Väntar på delar ännu. Coilovers borde dyka upp nu i veckan.

HolmQvist
7 februari 2011 · 321 Inlägg

Idag har jag varit i kontakt med maxxtuning angående mappning. Det blir i början av april. Hoppas på att kunna få ut lite mer effekt då jag tvivlar starkt på effekten som angavs vid förra mappningen hos en annan firma. Det blir dock inte mer än Nuvarnade angivna effekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang