Har en Saab 9000 2,3 Fulltryckstrubo, har bara grundladdet i turbon (0.4 0.5 bar) jag har läst runt lite och kom först fram till att det är boxen, magnetventilen eller westgaten som trögar lite, men efter att jag läst runt ännu mer så läste jag att turbon endast laddar grundladdet om bilen tror att jag bormsar. Lamporna som lyser är dom "bakom bilen på instrumentpanelen) allså dem som varnar att en lampa är sönder. men i mitt fall är ingen lampa sönder Försvinner laddtrycket om en sådan lampa lyser ? någon som vet Och isåfall, hur får jag lamporna att sluta lysa ?
Jasså, testa o dra upp bromspedalen och se om den laddar på igen som den ska!! annars brygga kontakten så den inte tror att bromsen är i, efter som när du bromsar går den ner på GLT
Men det är lamporna vid "Bilen" i instrumentpanlen både du och jag syftar på nu ? Dom som lyser bakom "bilen", där man också ser om någon dörr är öppen? Hur får jag bort det sa du ?
Men det är lamporna vid "Bilen" i instrumentpanlen både du och jag syftar på nu ? Dom som lyser bakom "bilen", där man också ser om någon dörr är öppen? Hur får jag bort det sa du ?
Vanligt fel på 9000 och ska inte ha något med laddtrycket att göra. Det är glödtrådsvakten och den larmar tydligen om trasiga baklampor vid minsta avvikelse.
Kolla så att alla slangar sitter där dom ska och jucka lite på kontakter. Har du tcs?
Men jag har läst att saab med orginal box har en sensor som sänkar laddet när bromslamporna i bilen tänds:O När din broms var på när du laddade 1,3 så lös inte bromslamporna på panelen eller?
"Vad som däremot är ganska enkelt är att kolla om bilen endast laddar grundladdtryck (ofta kallat GLT): tryck lätt på bromsen (så bromslampan tänds) och gasa samtidigt, förslagsvis på 3:an eller 4:an runt 2500-3000 rpm. Kolla hur mycket du får på laddtrycksmätaren nu. Släpp bromsen och se om mätaren visar mer. Om den inte gör det så laddar bilen endast grundladdtryck och då har du en bra utgångspunkt för felsökning"
Man kolllar grundladdet med hjölp av att bromsa samtidigt som man gasar eftersom en spärr sätts in?... Min bil tror ju hela tiden att den bromsar om lamporna innne i bilen lyser rött ?
Alltså den ska inte sluta ladda för att du bromsar. Jag har åkt vänster broms på bana med 1,3 i ladd utan att ha moddat bort något sånt
Om bromspedalen är nedtryckt så att bromsljuskontakten "aktiveras" ska den i normala fall gå ner och ladda endast GLT, så är det iallafall på dom som har trionic. Kan tyvärr inte säga helt säkert hur tidigt denna funktionen kom men det har garanterat vart så här sen dom tidiga årsmodellerna med turbo. Men alla som har trionic systemet är jag säker på att dom har denna funktionen.
Den bilen du körde vänsterbroms med 1,3 i ladd kanske var pyst?
Som tidigare personer redan har sagt så bör det inte spela någon roll att det lyser bak på den bilen i instrumentpanelen, det är endast för att varna att en lampa är trasig bak.
Har trionic 5 på min bil har jag för mig, tronic 7 e på lite nya 9-3 tror ja. Men min broms är inte nedtryckt något, ifal inte vad jag har märkt:S Men mina bromslampor lysar inne i bilen, att dom är sönder eller något. Men dem är inte sönder.
Har trionic 5 på min bil har jag för mig, tronic 7 e på lite nya 9-3 tror ja. Men min broms är inte nedtryckt något, ifal inte vad jag har märkt:S Men mina bromslampor lysar inne i bilen, att dom är sönder eller något. Men dem är inte sönder.
og9-3 finns både med t5 & t7, vad är det för bromslampa som lyser? Finns det fel i bromssystemet är det inte helt omöjligt att bilen går ned på glt
Westgaten är hel, vem vet inte riktigt om den är slapp eller inte, men då ska ju turbotrycket svajja, mitt turbotryck får fort som as upp till 0.5 sedan stanner den där jätte fint till nästa växel. Vilket sladd till magnetventilgen ? den som går till westgaten?... Vad skulle det vara för fel om man tar sladden till westgeten och turbon laddar fullt? eller om den fortfarande laddar GTL?
Vad kommer det sej att du tror att det är lampans fel att den laddar GLT? lite nyfiken bara Det mest troliga är ju att det är magnetventilen, den brukar det vara. Även DI-kassetten kan ha att göra med laddtrycket. om wastegate armen har hoppat av så bör den ladda ganska exakt 0.0 bar typ. Men den kan ju däremot läcka i wastegaten? Men eftersom den laddar GLT så känns det som att det är något galet med magnetventilen eller att styrsystemet märker av något fel och därför går in i ett "säkerhetsläge" så bilen bara laddar grundladd.
Ett enkelt sätt att utesluta en laddtrycksläcka på ex wastegate är att rycka ur slangen som sitter i mitten på magnetventilen som går till wastegaten och sedan kolla om den laddar mer än 0,4-0,5. Fast om du gör detta så får du va grymt försiktig så du inte laddar för mycket så fort den gått över ca 0,5 så kan du släppa gasen igen och har på så vis uteslutit att det läcker någonstans
Så om den går över 0.5 och laddar max, (1.5 bar?) så läcker det inte någon stans och westgaten är inte sänder eller vadå? år är det magnetventeilen eller Boxen som det är fel på ?