Expressen granskar Bilia

Kinshi
4 februari 2011 · 139 Inlägg

Hittade en intressant artikel i dag på expressen.

http://www.expressen.se/motor/1.2316074 … kstadsnota (finns länkar på samma sida)

vad tycker folk om detta

Personligen tycker jag att det är rån.

Det finns säkert flera disk ang detta

Senast redigerat av Kinshi (4 februari 2011)

Danne08a Yxa
4 februari 2011 · 100 Inlägg

Jag tycker det är helt sjukt att det ska skilja så mycket. Gäller väl de flesta märkesverkstäder.
Det är helt rätt att granska.

En polare behövde byta kamrem på sin Skoda Octavia RS för någon vecka sen. Det skillde 5000kr mellan Bilmetro och Meca som han böt på.

Passat kombi TDI 4motion -12
Skoda Octavia RS TDI -08
Volvo 360 GL -88
Passat 1.8t krutcupen bil -97
Grabber Dagdrömmare
4 februari 2011 · 2 836 Inlägg

Det är den dystra verkligheten - ju större verkstad desto fler som ska dela på kakan.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
gamlingen
4 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Anställda kostar pengar.. lokaler kostar pengar.. verktyg och maskiner kostar pengar...vidareutbildning  kostar..mm mm.. men i sverige är det fult att tjäna nån krona.. billigt ska det va... helst ska företaget gå med förlust.

Alex-s Bakhjulskrafs
4 februari 2011 · 1 479 Inlägg

Första gången jag bytte på en scenic tog det Max 5 timmar. 7 timmar kan en 12-åring med förkunskaper enbart ifrån cykelreparationer göra det på

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
torpis Forummoderator
4 februari 2011 · 10 572 Inlägg

Kinshi skrev:
Personligen tycker jag att det är rån.

Nu gissar jag (för en gångs skull) att du menar att bilia är rånet i fråga. Men är inte versktad no 2 med nästan 5000kr i arbetskostnad ett lika stort rån jämfört med om du gjort det själv för noll kronor på garageuppfarten?


För min del tycker jag det är sin sin ordning att själv prissätta som man vill. Det är upp till kunden att vara påläst. Gör man ingenting kostar det 14papp, ringer man runt och informerar sig kostar det 7 papp och om man köper en haynesbok kostar det 2 papp.

En smula förenklat men samtidigt inte jättelångt från sanningen - och fullt narurligt enligt mig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Kinshi
4 februari 2011 · 139 Inlägg

Klart att man inte behöver ta dit bilen om man inte vill, men de går ut med att man inte ska ge bilen till vem som helst och att det är bäst att ta den till en märkesverkstad.

Sen är det en sak att man tar liite mer betalt än andra än nästan dubbla priset.

Det gick nåt program förut som var igensatt av nåt TV team där de hade gjort nåt enkelt fel med bilen och lämnade in den till olika märkesverkstäder där de tog överpris, de gick till en mindre verkstad där han satt tillbaka tror det var generator kabeln kostandsfritt !! de ville f*n byta motor och massa saker på märkesvärkstäderna.

Så ja de försöker råna folk som är inte kunniga.

torpis skrev:

Kinshi skrev:
Personligen tycker jag att det är rån.

Nu gissar jag (för en gångs skull) att du menar att bilia är rånet i fråga. Men är inte versktad no 2 med nästan 5000kr i arbetskostnad ett lika stort rån jämfört med om du gjort det själv för noll kronor på garageuppfarten?


För min del tycker jag det är sin sin ordning att själv prissätta som man vill. Det är upp till kunden att vara påläst. Gör man ingenting kostar det 14papp, ringer man runt och informerar sig kostar det 7 papp och om man köper en haynesbok kostar det 2 papp.

En smula förenklat men samtidigt inte jättelångt från sanningen - och fullt narurligt enligt mig.

torpis Forummoderator
4 februari 2011 · 10 572 Inlägg

Jag tycker fortfarande det är kundens ansvar att välja var han/hon lämnar bilen.  Likväl som kunden själv avgör om man vill köpa en bil för en miljon eller en annan bil för hälften av pengarna med samma utrustnignslista, samma färg och samma antal hästkrafter, bara halva priset.

Att verkstäder fuskar är en helt annan fråga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Slickk_dude
4 februari 2011 · 138 Inlägg

Kinshi skrev:
Klart att man inte behöver ta dit bilen om man inte vill, men de går ut med att man inte ska ge bilen till vem som helst och att det är bäst att ta den till en märkesverkstad.

Sen är det en sak att man tar liite mer betalt än andra än nästan dubbla priset.

Det gick nåt program förut som var igensatt av nåt TV team där de hade gjort nåt enkelt fel med bilen och lämnade in den till olika märkesverkstäder där de tog överpris, de gick till en mindre verkstad där han satt tillbaka tror det var generator kabeln kostandsfritt !! de ville f*n byta motor och massa saker på märkesvärkstäderna.

Så ja de försöker råna folk som är inte kunniga.

torpis skrev:

Kinshi skrev:
Personligen tycker jag att det är rån.

Nu gissar jag (för en gångs skull) att du menar att bilia är rånet i fråga. Men är inte versktad no 2 med nästan 5000kr i arbetskostnad ett lika stort rån jämfört med om du gjort det själv för noll kronor på garageuppfarten?


För min del tycker jag det är sin sin ordning att själv prissätta som man vill. Det är upp till kunden att vara påläst. Gör man ingenting kostar det 14papp, ringer man runt och informerar sig kostar det 7 papp och om man köper en haynesbok kostar det 2 papp.

En smula förenklat men samtidigt inte jättelångt från sanningen - och fullt narurligt enligt mig.

Robert aschbergs insider hade gjort något program om det. Dom lämnade in en bil med något litet skit fel, då vare vissa verkstäder som drog någon rövarhistoria och så ville dom ha flera tusenlappar för något som inte var det egentliga felet.

Personligen så ringer jag runt och jämför tack vare efter avslöjanden som man läser om lr ser på tv.

Slickk_dude
4 februari 2011 · 138 Inlägg

Hittade ännu en intressant  länk angående fuskande bilverkstäder.

http://www.vibilagare.se/reportage/verk … 027?page=1

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Det är definitivt inte Expressen som granskat Bilia utan det är i första hand Teknikens Värld (som de köpt artiklarna ifrån osv). Rätt ska vara rätt.

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 februari 2011 · 10 427 Inlägg

I senaste Teknikens Värld så står det för övrigt om diverse partikelfilterbyten som börjar bli aktuella på dieslar som rullat sedan början av 2000-talet nu. Kostar 15-20 000 hos BMW (700kr arbetskostnad tongue).

matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 februari 2011 · 2 972 Inlägg

Håller helt med torpis här. Det är ju upp till var och en om man orkar leta runt efter den billigaste, eller orkar/kan leta efter den som ger mest valuta för pengarna (inte samma sak som billigast) eller om man har för mycket i lön och lämnar där det är bekvämast. Sålänge tillräckligt mycket folk betalar t ex Bilia så kan dom ju hålla priserna. Tappar dom ALLA kamremsbyten så lär dom ju sänka priserna istället smile Enkelt!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Kinshi
4 februari 2011 · 139 Inlägg

Det är f*n inte samma sak Agda 87 går väl inte drömmer om en ferrari för miljoner hon vill väll ha en bil som tar henne från A till B

Men när bilen går sönder vad tror du Agda gör ? Lämnar in den på märkesvärkstad för det är det de har lurat i henne att det är "bättre" att lämna in den där. Och när de ringer henne och säger att det och det har gått sönder så har hon inte mycket säga till om än att
-ja ok fixa det.

Visst finns det många som fuskar men inte lika mycket som stora Märkesvärkstäder, och de är inte bättre eller GUD favorit för att säga att det är bättre än alla andra.

torpis skrev:
Jag tycker fortfarande det är kundens ansvar att välja var han/hon lämnar bilen.  Likväl som kunden själv avgör om man vill köpa en bil för en miljon eller en annan bil för hälften av pengarna med samma utrustnignslista, samma färg och samma antal hästkrafter, bara halva priset.

Att verkstäder fuskar är en helt annan fråga.

Andromeda Rumpmas
4 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Märkesverkstäderna har sjuka priser. Den enda invändning mot artikeln jag har är att Solna Bilteknik är ett blufföretag man inte bör jämföra med. Jämför med Mekonomen eller något istället. Solna Bilteknik erbjuder priser på service på en del bilar som inte ens täcker materialet. Där fuskas det en hel del. Det är fakta.

Solna Bilteknik har även fått reklamplats på Råd och Röns svarta lista ett flertal gånger smile



Mer läsning:

http://www.zatzy.com/teknik/372700-soln … vs-7h.html

Är det här seriöst menat för material + arbete? Någon mer som tror man hoppar något? Delarna är dyrare än priset man begär för delar + arbete.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/kam.jpg

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
torpis Forummoderator
4 februari 2011 · 10 572 Inlägg

Kinshi skrev:
Men när bilen går sönder vad tror du Agda gör ? Lämnar in den på märkesvärkstad för det är det de har lurat i henne att det är "bättre" att lämna in den där.

Och någon har på samma sätt lurat i dig att Verkstaden på hörnet gör jobbet lika bra som märkesverkstaden.

Inte självklart vem som har rätt, inte självklart att det alltid är märkesverkstaden som fifflar. Kan likaväl vara precis tvärt om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 februari 2011 · 2 972 Inlägg

Kinshi skrev:
Det är f*n inte samma sak Agda 87 går väl inte drömmer om en ferrari för miljoner hon vill väll ha en bil som tar henne från A till B

Men när bilen går sönder vad tror du Agda gör ? Lämnar in den på märkesvärkstad för det är det de har lurat i henne att det är "bättre" att lämna in den där. Och när de ringer henne och säger att det och det har gått sönder så har hon inte mycket säga till om än att
-ja ok fixa det.

Visst finns det många som fuskar men inte lika mycket som stora Märkesvärkstäder, och de är inte bättre eller GUD favorit för att säga att det är bättre än alla andra.

torpis skrev:
Jag tycker fortfarande det är kundens ansvar att välja var han/hon lämnar bilen.  Likväl som kunden själv avgör om man vill köpa en bil för en miljon eller en annan bil för hälften av pengarna med samma utrustnignslista, samma färg och samma antal hästkrafter, bara halva priset.

Att verkstäder fuskar är en helt annan fråga.

Så det är Bilias fel att Agda 87 år inte har ork, möjlighet eller lust att jämföra vad hon får för sin surt förvärvade pension? Bilia går inte ut och säger att dom är billigast, dom tvingar ingen, men berättar varför dom tycker att man ska anlita dom. Vanlig marknadsföring alltså.
Det är ett s-ans USA-samhälle folk vill ha, som inte orkar tänka, engagera sig eller lägga ner mer än två sekunder av sin egen tid på en sån sak som sin egen bil. Och blir man "lurad" (för att man inte själv jämför innan) ska man väl helst kunna stämma företaget på miljonbelopp och slippa arbeta i resten av livet med?

Om folk tänkte själv mer skulle världen va fan så mycket bättre!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torpis Forummoderator
4 februari 2011 · 10 572 Inlägg

Andromeda skrev:
Är det här seriöst menat för material + arbete? Någon mer som tror man hoppar något? Delarna är dyrare än priset man begär för delar + arbete.

Det är väl i sig heller inget konstigt att verkstaden har bättre avtal på delar än vad du har.  DU köper en vattenpump under hela din livstid medans verkstaden köper *drar till med* 3000st/år.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Kinshi
4 februari 2011 · 139 Inlägg

Jag kan säga så här oftast små värkstäder lever för sitt rykte som andra privat företag och sånt, Men stora bla "märkesvärkstäder" bryr sig inte ,menar en anställd bryr sig väl inte så mycket om kunden han får lika mycket lön om de tar 5000 från kunden eller 1000 visst? så han gör sitt jobb bara, han skiter i om kunden är nöjd eller inte.

Men verkstan "runt hörnet" som du kallar det skiter inte i det för de lever för sitt rykte och det är SKILLNAD.

Ja och det finns många små verkstäder som fifflar med.


torpis skrev:

Kinshi skrev:
Men när bilen går sönder vad tror du Agda gör ? Lämnar in den på märkesvärkstad för det är det de har lurat i henne att det är "bättre" att lämna in den där.

Och någon har på samma sätt lurat i dig att Verkstaden på hörnet gör jobbet lika bra som märkesverkstaden.

Inte självklart vem som har rätt, inte självklart att det alltid är märkesverkstaden som fifflar. Kan likaväl vara precis tvärt om.

Andromeda Rumpmas
4 februari 2011 · 3 860 Inlägg

torpis skrev:

Andromeda skrev:
Är det här seriöst menat för material + arbete? Någon mer som tror man hoppar något? Delarna är dyrare än priset man begär för delar + arbete.

Det är väl i sig heller inget konstigt att verkstaden har bättre avtal på delar än vad du har.  DU köper en vattenpump under hela din livstid medans verkstaden köper *drar till med* 3000st/år.

Som sagt, det är fakta. Finns fler exempel i ett flertal trådar på Zatzy. De har även fällts i ARN vid ett flertal tillfällen utan att följa rekommendationen för att antingen slarva eller t o m skita i punkter på service vilket lett till bl a motorras.

Men jag måste tillstå att Bilias anmärkningar på deras metod att byta kamrem inte äger någon legitimitet utan mest framstår som missunnsamhet och petitesser. Vill jag ha kamremmen bytt sparar jag hellre 7000 spänn och sätter dit min lösa motorvärmarkabel själv. Solna Bilteknik håller jag mig långt från. Tycker som sagt att det är tråkigt att artikeln framställer en sådan skitfirma som ett seriöst företag även om Bilia verkar fika mer än jobba för sina 2100 spänn i timmen.

Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang