Homer Simpsons GR8 68 - Kompressormatad Firebird 400 Conv 1968

Målet är att bygga en kopia av Homer Simpsons kompressormatade Pontiac Firebird 1968 Convertible.
  • 136 Följare
  • 126 796 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2014
pontiacen
17 april 2011 · 1 080 Inlägg

En liten bild på själva mätaren kanske, om det inte är för mycket begärt wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Formula
17 april 2011 · 398 Inlägg

pontiacen skrev:
En liten bild på själva mätaren kanske, om det inte är för mycket begärt wink

Så här menar du?

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20322&mode=view

Senast redigerat av Formula (17 april 2011)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
17 april 2011 · 1 418 Inlägg

Tror han menar en bild på mätaren när den sitter i huven.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
pontiacen
18 april 2011 · 1 080 Inlägg

Formula skrev:

pontiacen skrev:
En liten bild på själva mätaren kanske, om det inte är för mycket begärt wink

Så här menar du?

http://www.tacs.nu/forum/download/file. … ;mode=view

Menade mest att det kunde va kul o se mätartavlan, och snyggt blir det smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Formula
18 april 2011 · 398 Inlägg

Suck, pust och stön! Remskivan jag fått passar inte med styrservo och generator...


http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20491&mode=view


Dessutom så har jag inte fått de andra delarna till kompressobygget. Om jag inte får delarna innan påsk så blir det nog till att skjuta på bygget till hösten.  sad

Senast redigerat av Formula (18 april 2011)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
pontiacen
19 april 2011 · 1 080 Inlägg

Går det inte att ordna med schims då? Det gjorde jag cool

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
opel4life Delphian
19 april 2011 · 68 Inlägg

F-n vad segt...varför måste det vänta till hösten i sådana fall?

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
20 april 2011 · 1 418 Inlägg

opel4life skrev:
F-n vad segt...varför måste det vänta till hösten i sådana fall?

Gissar på att han vill köra bilen i sommar å inte behöva skruva en massa.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Allinside
20 april 2011 · 13 Inlägg

Haha Richard skickade ett mms på kompressorn när du precis hade fått hem den, kul att se vad den skulle användas till smile Mvh Robin

Formula
20 april 2011 · 398 Inlägg

pontiacen skrev:
Går det inte att ordna med schims då? Det gjorde jag cool

Jo en distans skulle delvis lösa problemet. MEN då passar inte strut och kompressorremmen längre (vilket jag fortfarande inte har fått). Då får jag börja sätta distanser där också. Att plocka ut remmar och belt så där långt ut är inte bra då det blir stora brytkrafter på vevaxeln.

Funderar på olika lösningar för att flytta styrservo och generator istället...

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
20 april 2011 · 398 Inlägg

_night_stalker_ skrev:

opel4life skrev:
F-n vad segt...varför måste det vänta till hösten i sådana fall?

Gissar på att han vill köra bilen i sommar å inte behöva skruva en massa.

Precis så är det. Om jag inte får prylarna snart så kommer det dra ut på tiden och jag vill inte missa en hel bilsommar för att bilen står på pallbockar. För mig är kompressorbygget inte värt att missa halva sommarens bilträffar etc.

Sommaren är ju nästan redan här! Då väljer jag att sätta tillbaka de gamla prylarna och köra bilen en sommar och sedan fortsätta kompressorbygget till hösten.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
23 april 2011 · 398 Inlägg

Delarna kom inte. Jag är rädd för att det blir så här hela tiden och att bilen inte kommer ut förrän i slutet av sommaren.
Därför har jag nu tagit beslutet att avbryta kompressorporjektet tillfälligt för sommaren.
Jag kommer sätta tillbaka det mesta (förutom det nya soppasystemet och tändsystemet) som det var och köra bilen som en vanlig Firebird 400 -68 Cab.
Till hösten så sätter jag igång med kompressormatningen igen...

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
opel4life Delphian
23 april 2011 · 68 Inlägg

sad Men bättre att ha en bil än ingen bil alls...

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
23 april 2011 · 1 418 Inlägg

Tråkigt att du måste avbryta nu men som sagt så e de ju bättre att du har en fungerande bil under sommaren än att du ska behöva sitta i garaget å va sur under varma å soliga dagar smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
pontiacen
23 april 2011 · 1 080 Inlägg

Kan bara instämma, men tänk vad enormt taggad du kommer vara till hösten wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Formula
11 maj 2011 · 398 Inlägg

68an är nu "återställd" till vanlig Firebird 400 Conv. Men med helt renoverad motor och växellåda. Dessutom är allt runt omkring bytt så som kyl, elfäkt, styrservo, generator, förgasare, tändsystem, fördelare etc.
Bilen går riktigt skönt och jag har hunnit köra den ganska många mil utan minsta trubbel. Kammen är inkörd och jag har bytt olja etc.

TransAmen (94:an) används som vardagsbil och körs till och från jobbet varje dag. Bättre och roligare vardagsbil finns inte! Jag är supernöjd!
Hur kul är det inte att åka till jobbet när man får köra trimmad Firebird!!!  tongue
Har bytt olja i motor, låda och bakaxel. Har bytt alla filter etc. Dessutom så sitter det en 3000rpm stallconverter som skall göra rödljusracen lite roligare! Och som pricken över i så har jag installerat ett lustgassystem!
Skall bli kul att testa den på strippen för att få en tid på den i sommar.

Bifogar två bilder från en liten tripp med Firebirden till Mandys Diner. Kanonfint väder och nercabbat. Kan det bli bättre?! På Mandys så blev det givetvis en "Pontiac-Burger" med Milkshake.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20573&mode=view

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20572&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
pontiacen
11 maj 2011 · 1 080 Inlägg

Nice att bilen går o köra iaf smile Skulle oxå kunna tänka mig att trans am till vardags roll

Coolt ställe att käka på, vart är det?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang