2395
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
15 mars 2011
ekmaan skrev:
en gammal 240 kostar de 1000kr att laga, tex..
en ny bil kostar 100000kr att laga, de är skillnaden vrf man kör gammalt ist för nytt wink

100000kr tongue ^^ haha senast jag lagade min audi kostade det 40kr smile oljeläcka big_smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
15 mars 2011
twin_cam skrev:
Har även märkt att nya bilar ha väldigt kort fjädring... Finns gupp på vägarna nu som får fjädringen på en ny bil, eller gammal sänkt, att slå igenom direkt.

Med min originalhöga 740 bara skumpar det till lite så är man över smile Lång frädringsväg ska det vara smile

Nu har jag dock inte nån jätteny bil, men kort fjädring har den inte. Skapligt nya fjädrar och dämpare, knappt 14000 mil.
Mjuk och bekväm som en bil ska vara som sagt. Väghållningen finns där, men 65-profilsdäck är inte kul när det går lite fort i svängarna.

Men däremot har många nyare bilar lite uppstyvad fjädring som gör att bilen blir lite stelare. T.ex min Vectra GTS jag hade. Original sportchassi. 17"-hjul, sänkt ca 2,5 cm från fabrik, rejäla krängningshämmare och dämpare. Behövdes inte mycket för att den skulle lyfta rejält på ett bakhjul när man klättrade över nåt som var lite högre än en trottoar.

Men då fanns det väghållning så det räckte till också. Iaf för mig. Långt från att den för den skull var obekväm. smile

Men som du säger, en originalhög 740 utan väghållningskit är mjuk... Tyvärr inte min smak på mjuk.. smile

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

hej vad gör du?
416 Inlägg
15 mars 2011
mkII skrev:
ekmaan skrev:
en ny bil kostar 100000kr att laga, de är skillnaden vrf man kör gammalt ist för nytt wink

100000kr tongue ^^ haha senast jag lagade min audi kostade det 40kr smile oljeläcka big_smile

men seriösa killen, tänk lite så förstår du hur man menar..

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

331 Inlägg
15 mars 2011
ekmaan skrev:
mkII skrev:
ekmaan skrev:

men seriösa killen, tänk lite så förstår du hur man menar..

haha smile nämen nya bilar är ju inte nödvändigtvis dyra att reparera, oftast så om man köper en ny bil ingår ju x-antal års fri service med mera. sedan begagnade bilar nyare än 1995 (som tråden ser som "inte" gamla) så skiljer sig ju priset oerhört mycket beroende på bil och modell. smile

Cupra_
15 mars 2011
Tagesverk skrev:
Turbovin skrev:
Hade det inte vart för allt jävla salt i det här landet hade man ju kunnat åka runt i gammal skit hur länge som helst. Blir ju illa tvungen att köpa nyare bara av den anledningen.

Där slog du huvudet på spiken. Man vill inte utsätta gamla bilar som har potential att leva länge för salt. Då kan det ju vara bättre att köra nyare bil just på vintern när saltet härjar

Jag resonerar tvärt om, kör hellre sönder gammalt skit på vintern så har man ny och hel bil på sommaren smile

Sen har du ju en helt annan komfort i en ny bil oftast. Men det jag räknar som "ny" är ju 07- . Jag är less på att ha gamla bilar som strular, som rostar och som det måste bytas saker på då och då. Jag jobbar dessutom konstiga tider och har långt att åka så jag prioriterar driftsäkerhet framför lågt pris.
Men visst, kan förstå charmen med att kunna byta saker och serva själv..

Sen det där snacket om att "jag vill inte sitta med en fet amortering", alltså man skapar ju sina egna förutsättningar, bara för att man har en ny eller dyr bil så betyder det ju faktiskt inte att man sitter med enorma lån.. Beror ju heeelt på vad man jobbar med och hur man prioriterar saker i övrigt.
Senast redigerat av Deception (15 mars 2011)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 mars 2011
för samma summa som du köper en ny bil kan du få en gammal bil att gå  så inåt helvete fortare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

331 Inlägg
15 mars 2011
turboforssen skrev:
för samma summa som du köper en ny bil kan du få en gammal bil att gå  så inåt helvete fortare

Det är sant smile om man nu vill ha en riktigt snabb bil så håller jag helt med smile

Team Plåtskrammel Fårö
53 Inlägg
15 mars 2011
Tagesverk skrev:
Hej, jag håller på med en undersökning i projektarbetet då jag ska granska samhällets slit och släng med inriktning på bilar. Det är väldigt många som skrotar gammelbilen för köpa en ny o.s.v. Många bilar skrotas som man skulle kunna ta hand om, men samhällets struktur gör att man inte tar hand om det som finns så mycket, utan det är köpa nytt som gäller. Jag har lagt märke till i alla fall där jag bor (Stockholm) att man sällan ser lite äldre bilar rulla.

Nu till frågan: 
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
(Gammal bil ser jag som 15 år eller äldre, så från 1995 och bakåt kan vi säga)
-Motivera varför du väljer att köra din gamla bil och inte köpa en annan mer modern?
Förslag:
-Är det kanske en ekonomisk fråga?
-Beror det kanske på att de är mer lättmekade?
-Snyggare?
-Moralisk fråga, vill ta vara på det som finns?
m.m

Berätta gärna vilken bil och årsmodell du har och försök motivera varför just du har den gamla bilen du har.
OBS Jag vill få fram er som använder gamla bilar som bruksbilar alltså, och inte entusiastbilen som bara används några gånger på sommaren.

Mvh/Tor

Suzuki Swift 1.3GL 1988

Körs dagligen. Kan inte påstå att den är specielt billig i stadsmiljö nu på vintern och reservdelarna är skit dyra (jappsare). Den går som ett spann skit när den är kall, tjuvstannar, tvärdör när man rör gasen ibland. Men likväl är den underbar att köra, pigg som få (när den är på humör). Tar sig fram överallt, liten och smidig, blir väldigt snål på landsvägarna på långkörning.
Det är en bil med fruktansvärt mycket personlighet, skitsur på morgonen men blir gladare och gladare framåt dagen.

Så som svar på din fråga:
Trots sina egenheter så kostar den inte så mycket. 720kr i skatt/år och runt hundringen i försäkring/månad och drar man ut ett snitt i bränsle hamnar vi på ca 0,7l/m om året.
Så motiveringen blir ekonomin som så många andra. Men så börjar den bli lite ovanlig, finns givetvis ett gäng kvar, men inte som är så rostfria som vår. Den är charmig, lastar mycket trotts sin ringa storlek. Den kommer helt enkelt att få vara kvar i vår ägo tills den antingen lägger av helt (fast då kan man renovera) eller om man får ett riktigt bra erbjudande för den eller om behovet av två större bilar blir ett måste.

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 mars 2011
mkII skrev:
turboforssen skrev:

Det är sant smile om man nu vill ha en riktigt snabb bil så håller jag helt med smile

vad ska man med en bil till om man inte vill komma fram fort????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

24 Inlägg
15 mars 2011
Jag gör en 745 och den har funkat klockrent i 11 år för mig. Farsan hade den innan och nu har jag fått den. Jag tycker att det känns mer rejält med en gammal bil och det är mycket roligare att ha en välvårdad äldre bil än en ny bil. Vet en gubbe som har en alldeles ny Bmw. Han blev förvånad när farsan lagar och fixar allt själv på sina bilar. "varför smutsa ner sig och hålla på när man kan lämna in det". Det är ju mycket roligare att meka och fixa allt själv än att låta någon annan göra det. Och att meka med nya bilar enligt mig är inte speciellt kul. Och att lämna in är värdelöst!!. Dom gör ju inget riktigt. Våran 850 hade tidigare ägare lämnat in på verkstad och det var inget på den bilden som hade gjorts riktigt. Skaffa en äldre bil och gör allt själv, det finns billigare reservdelar och är enligt mig ett bättre och mer ekonomiskt val. Hur mycket är en v50 värd om 15 år?

302 Inlägg
15 mars 2011
Vad ska man med bil till om man vill komma fram fort. Harm du bråttom, ta bågen

turboforssen skrev:
mkII skrev:
turboforssen skrev:

vad ska man med en bil till om man inte vill komma fram fort????

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 mars 2011
Kör en gammal bil för jag har inte råd att köpa nyare bil. Nu kanske tråden handlade om bilar före 1995, men jag är långt från den enda med lite nyare bil som svarar.
(Modellen Vectra B kom ju faktiskt ut hösten 1995 som 96 års modell.) roll

Hade mer än gärna kört nyare bil, och kanske med mera krut under huven. Men den jag har nu räcker gott och väl, den går dessutom över förväntan snålare än jag trott! smile Aldrig över 0,7 liter/mil blandad körning hela vintern.

Mycket bekväm långfärdsbil med all utrustning förutom färddator som jag alltid har klarat mig utan innan också..

Sen att reservdelspriset är inte till att klaga på, dessutom finns det mesta på skroten om det skulle vara nåt som är för dyrt.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

395 Inlägg
20 mars 2011
Nu åker jag enbart gamla bilar på vintern, och det är bara för att dom envisas med att sprida ut helvetets saltet =/

287 Inlägg
20 mars 2011
har 4 bilar och den nyaste är en 240 årsmodell -90
amazon 62 och 69 och MB compakt -76 med 300d wink

Det är billig skatt på skattebefriade wink
det är nostalgi med gamla bilar
dom är 200 gånger snyggare än en morden bil
lätta och laga
billiga delar
billig försäkring
låga servicekostnader wink

12 086 Inlägg
20 mars 2011
mkII skrev:
ekmaan skrev:

Och du har en ny bil då lr?

OEM Rox
245 Inlägg
21 mars 2011
JapMax skrev:
mkII skrev:
ekmaan skrev:

Haha jag måste säga att jag reagerade på samma sak.. jag ser min bil som en gammal bil men tongue

Personligen är väl allting en ekonomisk fråga, hade jag haft en årsinkomst på typ 5-600.000 så hade jag ju kört en ny bil.. Mindre strul etc.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2011
Tias88 skrev:
JapMax skrev:
mkII skrev:

Haha jag måste säga att jag reagerade på samma sak.. jag ser min bil som en gammal bil men tongue

Personligen är väl allting en ekonomisk fråga, hade jag haft en årsinkomst på typ 5-600.000 så hade jag ju kört en ny bil.. Mindre strul etc.

Det är ju det det inte är... s40n/v50 har haft problem med elen, pappas pega har varit inne för att byta spindlar 2 gånger. Listan kan med all sannolikhet göras lång.

Idag byggs bilarna för att spotta ut så mycket som möjligt och dom skall hålla sina 5år och 20 000mil eller vad det nu må vara, håller dom längre verkar det vara en bonus tongue

Rock'n Roll

Cupra_
21 mars 2011
Men då byter man bil var tredje år så har du garantier hela tiden wink

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2011
Deception skrev:
Men då byter man bil var tredje år så har du garantier hela tiden wink

Förvisso men irriterande nog att åka till verkstaden i tid och otid. Halva grejen är ju att pilla med bilen själv smile

På en modern bil kan du inte ens byta stereo utan att behöva uppsöka verkstad för att i BÄSTA fall gifta enheten med bilen...
Senast redigerat av TenZer (21 mars 2011)

Rock'n Roll

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 mars 2011
TenZer skrev:
Det är ju det det inte är...

Beror ju på vad man köper. Vi köpte en ny Nissan Micra 1,2l år 2005 (tillv.04) som nu har gått 26100 mil utan att några som helst problem, den har varit betydligt mer problemfri en vår 945:a från 94 som trots att den är i gott skick (och har betydligt färre miltal än Micran)bråkar till och från på de allra märkligaste sätt.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Sök