3648
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

5 089 Inlägg
26 februari 2011
AcesHigh666 skrev:
FLindgren skrev:
Kör en gammal bil så risken att möta en likadan vid ett röljus ska vara så minimal som möjligt..

Nu är ju den lite speciell din bil... men köper man en s70 för att vara unik så har man misslyckats brutalt.

Jag bygger allt på annan bil också:) vw:s första bil med vattenkyld motor;)

s70in är knappt gammal, rena barnet ;P men en likadan s70 lär jag nog inte heller se vid rödljuset någon gång;P

\Lindgren

9 108 Inlägg
26 februari 2011
FLindgren skrev:
s70in är knappt gammal, rena barnet ;P men en likadan s70 lär jag nog inte heller se vid rödljuset någon gång;P

Och om du gör det så lämnar du honom bakom dig wink

Angående ämnet så är såklart den främsta orsaken till att folk kör lite äldre bilar är ekonomi. I alla fall bland folket här, medelsvensson tänker lite annorlunda.

Sedan är det såklart lite nostalgi inblandat, man tyckte att en viss bil var frän för 20 år sedan och till slut skaffar man en sådan. Hade jag dock haft 200k att lägga på bil hade jag inte kört runt i en 90-talare det kan jag säga, så i slutändan: Ekonomi.

Personligen så köper jag hellre en lite äldre bil och gör den egen, det har man råd med då smile Så återigen: Ekonomi.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
26 februari 2011
Har inte råd med en ny bil som lockar mig. Jag köper hellre en äldre bil jag verkligen gillar än att nöja mig med 2011-års Volkswagen Polo bara för att jag inte har råd med någonting bättre.
Senast redigerat av Masquerade (26 februari 2011)

Livet är för kort för att äga Volvo.

Svetsare
3 150 Inlägg
26 februari 2011
Köpte den gamla Audi 100:an för jag fastnade verkligen för den direkt  smile  Relativt lättmekad (bytte kamrem + vattenpump på en kväll) och den har ett jävla gött motorljud pga den 5-cylindriga motorn med mekaniskt insprut  smile   Den har även väldigt lite elektronik = mindre el som kan krabba.

Att den är ovanlig och sällsynt är bara ett plus. Den är ganska billig i skatt och försäkring med.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

345 Inlägg
26 februari 2011
Därför att man inte måste vara jätterädda om dom, och för att dom är charmiga vare sig dom är tokfräscha eller i bruksskick. Kul att sladda med också. smile
http://i459.photobucket.com/albums/qq315/Illousion1/DSC_4847.jpg

http://i459.photobucket.com/albums/qq315/Illousion1/DSC_4846.jpg
Senast redigerat av Tynnerstroem (26 februari 2011)

?
1 038 Inlägg
26 februari 2011
Fram å tbx till jobbet behöver man inte ha något lyxåk, billig att äga,köra å behöver inte vara rädd om skiten.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

1 754 Inlägg
26 februari 2011
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
Har inte råd med nyare.

Jag kan inget om allt.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 februari 2011
Om vi vänder på steken:

Varför kör ni med nya bilar det?
Vad har t.ex en V70 som itne ne 945 har, sett till bruksvärde och komfort och driftsäkerhet?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kung
603 Inlägg
26 februari 2011
twin_cam skrev:
Om vi vänder på steken:

Varför kör ni med nya bilar det?
Vad har t.ex en V70 som itne ne 945 har, sett till bruksvärde och komfort och driftsäkerhet?

Jag förstår att du skämtar, men jadu, vad har en v70 att erbjuda som en tattarkartong från 1800 talet inte har?

Anledningen till att jag kör en äldre volvo (96a) är för att jag nyligen tagit körkort och inte vill oroa mig för att köra in i något eller bli inkörd i, för att den är billig i drift och delar, och för att jag för tillfället ej har råd med en dyrare och/eller nyare bil.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
26 februari 2011
Uttelito skrev:
vad har en v70 att erbjuda som en tattarkartong från 1800 talet inte har? l.

Fler verkstadsbesök, högre bränsleförbrukning, sämre hållbarhet och en jäkla massa elfel? V70 är hemska att äga, 945 bara går och går.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Kung
603 Inlägg
26 februari 2011
Masquerade skrev:
Uttelito skrev:
vad har en v70 att erbjuda som en tattarkartong från 1800 talet inte har? l.

Fler verkstadsbesök, högre bränsleförbrukning, sämre hållbarhet och en jäkla massa elfel? V70 är hemska att äga, 945 bara går och går.

Våran v70 har då inga verkstadsbesök mer än service, bränsleförbrukningen ligger runt 0.8 och inte ett jävla elfel.

Och om så skulle vara fallet kör jag helre en trevlig och skön bil som kanske mot förmodan (men troligen inte) krånglar lite då och då än att köra runt i en tråkig låda utan någon större körglädje.

Ja jag har kört båda bilarna (v70 och 945) och 945an är skitkul att sladda runt med på vintern precis som en 740 och du kan slå den sönder och samman och den går fortfarande, men någon körglädje finns dock inte, iallafall inte i mitt tycke.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Evildan
26 februari 2011
JapMax skrev:
Vi har nyligen avslutat en liknande tråd på AP. Börja inte ens, det kommer sluta i krig tongue

Så rätt du hade.
Skrämmande att det inte råder åsiktsfrihet på G.ORG

1 878 Inlägg
26 februari 2011
Jag kör min för att jag tycker om looken på 855:an samt kupèn är skön!, och jag byter nästintall allt själv utan kamrem!..... ser mer nackdelar med att äga en nyare bil. allt är såpass mkt dyrare!

Smålänning
7 887 Inlägg
26 februari 2011
Uttelito skrev:
Anledningen till att jag kör en äldre volvo (96a) är för att jag nyligen tagit körkort och inte vill oroa mig för att köra in i något eller bli inkörd i, för att den är billig i drift och delar, och för att jag för tillfället ej har råd med en dyrare och/eller nyare bil.

Vart inte nya bilar bättre helt plötsligt?

Vitsen va väll billigt i drift, bruksvärde anser jag delvis vara hållbarhet...

Ska man köpa en bil för över tiodubbla priset av den man har måste den ju kunna allt som den man har bättre också, annars är det väll ingen vits?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

820 Inlägg
26 februari 2011
Jag har haft både äldre och nyare bilar och kan dra lite slutsatser här;
OBS! Detta är mina högst personliga erfarenheter och åsikter.

Audi 100 TQS -89
Plus: Rolig som satan, körglädje, komfort och rymlig.
Minus: Drack bensin i mängder, massor av elfel, inte helt lätt att skruva.
Slutsats: Förmodligen den roligaste bilen jag ägt, men den krassa verkligheten är att jag vill kunna åka in till göteborg utan att behöva vara rädd för att bilen skall lägga av i rödljus och inte starta på en halvtimme osv.

S60 T5 -02
Plus: Trimmad ca 300hk gjorde den förbaskat rolig när det gick rakt fram, komfortabel och säker.
Minus: Svajig och orolig när det började svänga(helt original upphängning) vilket jag bittert fick erfara.
Slutsats: En otroligt bekväm och skön bil, men knappast den roligaste bilen jag kört, Audin slog den med hästlängder i körglädje.

V70 2.5D -99
Plus: Lätt att trimma, bara går och går, billig som satan, körglädje(mer än alla nyare volvos jag kört, även äldre), räckte med lite andra fjädrar och lite småtrim så är den riktigt trevlig.
Minus: Andrahandsvärdet är nog noll, börja motorelen krångla så är det jobbigt och kan bli väldigt dyrt.
Slutsats: En kompromiss mellan körglädje(enligt mig) och praktiska saker såsom lastutrymme, komfort osv.

Överlag kan jag bara säga, alla bilar har sin charm, för mig spelar det ingen roll om det är en bil -55 eller om det är en -09, känner jag att denna bilen kan skänka mig glädje på ett eller ett annat sätt så vet jag att jag hittat rätt.

Om man säger

1 808 Inlägg
26 februari 2011
Har int haft råd med något nyare brukis bil.
Samt gamla amrikanare kör jag bara för jag gillar bilen.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

2 182 Inlägg
26 februari 2011
För gamla bilar är tusen gånger snyggare, titta bara på den nya Dacian de gör reklam för.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Kung
603 Inlägg
27 februari 2011
twin_cam skrev:
Uttelito skrev:

Vart inte nya bilar bättre helt plötsligt?

Vitsen va väll billigt i drift, bruksvärde anser jag delvis vara hållbarhet...

Ska man köpa en bil för över tiodubbla priset av den man har måste den ju kunna allt som den man har bättre också, annars är det väll ingen vits?

Nya bilar är bra ja, vart ville du komma?

Ska inte påstå att jag har ens i närheten råd att gå och köpa en 2011 års volvo v70 utan att ta lån på ungefär hela summan av bilen.

Skulle jag få en helt ny bil eller ha råd med en helt ny bil så fine, men har jag inte det så kör jag helre en bil med ett par år på nacken, kan fortfarande vara en "ny" bil fast den inte är fabriksny.

En ny v70 är också relativt billig i drift, men då kan man inte räkna in värdeminskningen vilket även en 945a hade när den var ny.

Sen som sagt har en v70 mycket mer körglädje än en 945a i mitt tycke, plus att den är snyggare och har skönare inredning smile

har blivit lite off topic, men jag kan avsluta med att säga att jag är på g att köpa en v70 nu när jag kört ett tag smile

Gött mos
1 096 Inlägg
27 februari 2011
Kommer aldrig att ha en "ny bil", min 9-5:a är i absolut "nyaste laget" för min smak, och det är ur värdeminsknings och lättmeckat synpunkt. Har haft min 9-5a i snart ett år och har kollat på Aerosedaner i samma miltal och ålder ett par gånger på blocket sen dess och upplever ingen värdeminskning *pust*.

Nåväl min 242:a passar in i din fråga då den är mer än tillräckligt gammal, att jag valt att köra en å pass gammal bil är att den är ju en 1975:a med alla sköna regler det innebär. Ett avgas CO på 4.5 tillex. Får byta turbo, topp, insprut osv osv precis som jag vill, kan även byta motor om jag skulle känna för det till ex T5:a eler turbokonvertera en BMW snurra(så länge man håller sig inom ramarna för effekt och vrid....).
Sen är det inte fel att den är skattebefriad, men det är knappast därför jag har den..

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

2 182 Inlägg
27 februari 2011
Den enda nya bil jag skulle kunna tänka mig att köpa är nya Cadillac CTS-V, men den kostar från 750 000:- vilket är lite över min budget.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök