5005
Sök

Chevrolet silverado 4*4-90 växlar lustigt.

22 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Hej!
Har en cheva silverado 4*4 6,2l diesel.  som är lustig i växellådan , den växlar fint upp till 2 växeln men när den ska växla till 3:e så hoppar 1:an i! Någon som kan något om dessa lådor? Mvh Robban

22 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
har fyllt på olja för det var lite för lite i men det blev ingen skillnad, någon som har nån ide om detta?

440 Inlägg
19 februari 2011
Hur kollade du nivån?

Har du bytt filter?

Hur många mil har bilen rullat? Hur uppstod felet, i vilken typ av situation? När du körde? När bilen startades en morgon?

Eftersom din bil är äldre än -94 (det året då elektroniken började styra lådorna smile ) så styrs den av hydraulpump med vakuum, ingen slang som är i kläm eller "lossat" ?

Berätta gärna mera..

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

22 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
kollade oljenivån när motorn var igång och p läge i lådan ! filtret har jag inte bytt, det sitter inanför tråget på lådan under va?
Bilen har rullat 30120mil . Felet började för några dagar sedan när jag låg på motorvägen med farthållaren i 100km/h, den gjorde en kickdown i en backe och sedan när han växlade upp igen så hacka det i lådan, sen slutade det bara, sen igår morse när jag skulle åka till jobbet så gick den som vanligt tills efter nån mil när jag svängde, efter svängen så börja den växla upp igen och när den skulle växla till 3:an så växla den till 1:an istället ! går den pumpen på drivremmen?
MVH

440 Inlägg
19 februari 2011
Hej!

Jag är absolut ingen expert på detta men rent spontant så kanske någon vajer till cruisen eller gaspedalen blivit dålig eller "hakat sig"?

Filtret sitter innanför tråget har jag för mig, men din bil är så hög att det går relativt smidigt att byta olja/filter om du skulle prova det sen eller serva i framtiden, se bara till att bultarna till tråget inte går av eller något sånt.

Om kopplingarna till 3:e och 4:e "växeln" vore "slut/brända" så tror jag inte den hade växlat ner till 1:an igen utan bara slirat mellan 2-3.

Mvh

22 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Får tacka så mycket för dom tipsen smile Vet du vart man kan få tag i filter till lådan ? Ska kika så det inte har blivit nåt knas med vacumpumpen med ! MVH

440 Inlägg
19 februari 2011
Filter finns hos Mekonomen för 230:- kr, dom köper i sin tur från Hansen Racing (du betalar det pris Hansen har på sin hemsida).

Men köp helst inget förrän lådan är "fixad", annars känns det kanske tråkigt att slänga pengar på saker som inte ska användas sen.

Mvh

22 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Okej ! Tänkte bara om man skulle prova att byta olja och filtret i lådan o se om lådan kommer igång igen?
MVH

22 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Har tömt lådan på olja och den luktade väldigt bränt ! är lådan körd då?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 februari 2011
taunus_robban skrev:
Har tömt lådan på olja och den luktade väldigt bränt ! är lådan körd då?

och oljan var svart? "700-lådorna" är inget under av hållbarhet och på 30tusen mil är den garanterat bytt/renoverad minst en gång. Luktar det dessutom skit så är den troligvis körd, sorry!
Senast redigerat av hotrodder (26 februari 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök