Förflytta mazda 323 motor till fordson major.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
20 februari 2011 · 1 594 Inlägg

hyperspace skrev:
som rubriken lyder har jag altså  tannkar om att förflytta motorn från min mazda 323 86 med med 90 hk till min fordson major som i nuläget är ett vrak. hur snabbt kommer den att gå tror ni? mvh//hyperspace

Glöm det direkt! Majoren är inte rambyggd utan motorn är en bärande del och bland annat framaxeln och den svinigt tunga kylaren med sina vikter sitter monterad på och i motorn.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
tekniknissen-
20 februari 2011 · 252 Inlägg

Men om man ställer en väg spegel framför så ser man spegelbilden av traktorn då ser den inramad ut hjälper inte det ? smile Förlåt den var dålig roll

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
20 februari 2011 · 1 594 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Men om man ställer en väg spegel framför så ser man spegelbilden av traktorn då ser den inramad ut hjälper inte det ? smile Förlåt den var dålig roll

Oerhört!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
hyperspace
20 februari 2011 · 138 Inlägg

hotrodder skrev:

hyperspace skrev:
som rubriken lyder har jag altså  tannkar om att förflytta motorn från min mazda 323 86 med med 90 hk till min fordson major som i nuläget är ett vrak. hur snabbt kommer den att gå tror ni? mvh//hyperspace

Glöm det direkt! Majoren är inte rambyggd utan motorn är en bärande del och bland annat framaxeln och den svinigt tunga kylaren med sina vikter sitter monterad på och i motorn.

vad menas med bärande och det? min bild av bärande e att om man tar av motor viker sig traktorn? lol

Senast redigerat av hyperspace (20 februari 2011)

Självmord är det enda alternativet.
hyperspace
20 februari 2011 · 138 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Men om man ställer en väg spegel framför så ser man spegelbilden av traktorn då ser den inramad ut hjälper inte det ? smile Förlåt den var dålig roll

hahaha:lol:

Självmord är det enda alternativet.
hyperspace
20 februari 2011 · 138 Inlägg

och det med vikter, det är väll bara gå till ica oh köpa 20 kilo valross och slänga på så e det löst?

Självmord är det enda alternativet.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
20 februari 2011 · 1 594 Inlägg

hyperspace skrev:

hotrodder skrev:

hyperspace skrev:
som rubriken lyder har jag altså  tannkar om att förflytta motorn från min mazda 323 86 med med 90 hk till min fordson major som i nuläget är ett vrak. hur snabbt kommer den att gå tror ni? mvh//hyperspace

Glöm det direkt! Majoren är inte rambyggd utan motorn är en bärande del och bland annat framaxeln och den svinigt tunga kylaren med sina vikter sitter monterad på och i motorn.

vad menas med bärande och det? min bild av bärande e att om man tar av motor viker sig traktorn? lol

Jepp prexis, delar du motor och låda "viker sig traktorn" Precis som de galna ryssarna får till i videoklippet nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=yq715-wS69s

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
tekniknissen-
20 februari 2011 · 252 Inlägg

Som dom bär sig åt! man kan ju säga att den var skälv bärande ialla fall motorn tongue

hyperspace
20 februari 2011 · 138 Inlägg

så allting hänger ihop med hjulet från motorn till lådan (kan ej namnet)

Självmord är det enda alternativet.
hyperspace
20 februari 2011 · 138 Inlägg

hur gör man för att lösa detta

Självmord är det enda alternativet.
tekniknissen-
20 februari 2011 · 252 Inlägg

Javist Växelådan håller hjulaxlarna bak och motorn sitter i växel lådan och framaxelen i motorn. Ingen ram bara motor och låda mellan axlarna. Såg på någon traktor (tractorpuller) var en hemmajord ram som! var bultad i lådan som funka som adapter platta till en volvo 16 liters motor. Men jag röstar forfarande på rolls royce griffon motorn !!!:-)

hyperspace
20 februari 2011 · 138 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Javist Växelådan håller hjulaxlarna bak och motorn sitter i växel lådan och framaxelen i motorn. Ingen ram bara motor och låda mellan axlarna. Såg på någon traktor (tractorpuller) var en hemmajord ram som! var bultad i lådan som funka som adapter platta till en volvo 16 liters motor. Men jag röstar forfarande på rolls royce griffon motorn !!!:-)

jahaaaa big_smile så om nån av dem 4 delarna rycker så delar sig traktorn  lol men om vi säger min att man kunnde göra demhär fästena så att den motorn okså bli bärande då går det ju big_smile och åtirigen, hur kan du vara s'äker på att den abra gör 80 hmm

Självmord är det enda alternativet.
joakim89
21 februari 2011 · 1 265 Inlägg

hyperspace skrev:

joakim89 skrev:
volvo b20 och  b23 är populära saker i dom traktorerna

ja men dem levererar inte lika mycke efftekt som tex en perkins v8 sad men det är iaf billigt och bra lol

inte lika mkt effekt men dom används flitigt i äldre traktorer

G-sson
21 februari 2011 · 612 Inlägg

Kanske kan vara lämpligt med lite mer info om skicket på traktorn så folk kan ge bättre rekommendationer om vad som kan vara lämpligt att göra.

horbybonnen
21 februari 2011 · 1 160 Inlägg

haha den va go

hotrodder skrev:

hyperspace skrev:

hotrodder skrev:

Glöm det direkt! Majoren är inte rambyggd utan motorn är en bärande del och bland annat framaxeln och den svinigt tunga kylaren med sina vikter sitter monterad på och i motorn.

vad menas med bärande och det? min bild av bärande e att om man tar av motor viker sig traktorn? lol

Jepp prexis, delar du motor och låda "viker sig traktorn" Precis som de galna ryssarna får till i videoklippet nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=yq715-wS69s

tekniknissen-
21 februari 2011 · 252 Inlägg

Och det där med 80 knutar orginal motor varvat uppskattning vis 2500 vid 30 <km/ tim 2500/ 6500= 2,6
2,6*30= 78 Km/tim Men jag är besviken ! Jag vill se dig i 130 knutar med den traktorn :-)

hyperspace
21 februari 2011 · 138 Inlägg

G-sson skrev:
Kanske kan vara lämpligt med lite mer info om skicket på traktorn så folk kan ge bättre rekommendationer om vad som kan vara lämpligt att göra.

brukar sällan lyssna på garaget.orgs medlemars rekomondationerför att dem är alltid tråkiga och fantasiösa tongue ta det e j personligt men ja litar ej på nån lol skicket är iaf, ja om du tännker dig en traktor som stått utomhus på samma ställe i 12 år med färg på sällsynta ställen smile tännkte på vad det är som måste passa perfekt? mer en hjulet eller vad det nu heter.. och dethär med bygga ram ska ja nog göra för det verkar enklast lol mvh hyperspace

Senast redigerat av hyperspace (21 februari 2011)

Självmord är det enda alternativet.
tekniknissen-
21 februari 2011 · 252 Inlägg

Jo men du förstår att dom som bor norr om eslöv har en annan typ av humor !? tongue Dom tror att de är smarta vi i södern låter dumma men är smarta ! wink om dom pårstår något annat så kan man påstå att man har otur när man tänker! Men vem har inte otur lol

hyperspace
21 februari 2011 · 138 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Jo men du förstår att dom som bor norr om eslöv har en annan typ av humor !? tongue Dom tror att de är smarta vi i södern låter dumma men är smarta ! wink om dom pårstår något annat så kan man påstå att man har otur när man tänker! Men vem har inte otur lol

hahahahahahahahah! så sant! lol

Självmord är det enda alternativet.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 februari 2011 · 1 594 Inlägg

hyperspace skrev:
.. och dethär med bygga ram ska ja nog göra för det verkar enklast lol mvh hyperspace

Jovisst serru, det blir nog enklast... roll
Med tanke att tom. oljetråget är en bärande del och bakre fäste för framaxeln.

http://www.geting.se/image.php/288945-28_Lackat_chassie.JPG http://www.geting.se/image.php/288948-33_Översikt.JPG

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang