Måste jag ha styrbox till turbo konvertering volvo 740.

Dongki
3 mars 2011 · 108 Inlägg

hejsan tänkte bara kolla om det finns någon som kan ge mig svar på min fråga.
jag har en volvo 745:a 89:a och jag tänkte turbo konvertera den men jag undrar om jag måste ha ett turbo styrdon eller om jag kan köra med original styrdonet som jag har? Tack i förvägsmile

Volvo 745 (1988)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 mars 2011 · 3 180 Inlägg

turbons boxar, samt spridare och tillhörande motstånd.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Dongki
3 mars 2011 · 108 Inlägg

okej då vet jag.. :p men vad innebär motstånd då? är det pysventil tryckvakt eller vad menar du?? smile

Volvo 745 (1988)
TFkarlsson Varningar. 36
3 mars 2011 · 1 200 Inlägg

Skitsnack. Bara att köra på vanliga boxarna funkade finfint för mig och många andra.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Dongki
3 mars 2011 · 108 Inlägg

mina originala då asså??

Volvo 745 (1988)
TFkarlsson Varningar. 36
3 mars 2011 · 1 200 Inlägg

Jajjemen, Jag gjorde ingenting åt varken tänning eller bränsle förutom att byta spridare. (jag körde på saabs röda 352cc@3.0bar)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Dongki
3 mars 2011 · 108 Inlägg

okej men måste jag höja toppen för att klara lite högre ladd än grundladdet villket är boring:p

Volvo 745 (1988)
Dongki
4 mars 2011 · 108 Inlägg

eller?

Volvo 745 (1988)
Sakiq
4 mars 2011 · 270 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Jajjemen, Jag gjorde ingenting åt varken tänning eller bränsle förutom att byta spridare. (jag körde på saabs röda 352cc@3.0bar)

Vilket sprut hade du? smile


Hade du ingen ställbar btr eller någe?

Förklara gärna mer exakt vad du gjorde, har inhandlat turbo osv till min 740GL som jag tänkte turbokonvertera,

Ledsen att jag snodde tråden!

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Dongki
4 mars 2011 · 108 Inlägg

det e lugnt jag får ju endå samma info;) så du behöver inte oroa dig..:p

Volvo 745 (1988)
Sharky
4 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Att köra med original sugmotorboxar med sugmotorprogramvara kan fås att fungera men är på intet sätt optimalt. Man blir räddad av två saker: Dels med större spridare så ökar man kylningen vilket är ett (bra) sätt att få en 8V Volvomotor att tåla mera ladd och dels så backar kanckdetekteringen tillbaka tändningen vilket gör att man slipper spikningar till viss del samtidigt som man tappar effekt.
Jag har kört ett antal av mina byggen med LH2.4 i bromsbänk och jag vet hur känslig LH2.4 kan vara. Tre grader tändlägesskillnad gjorde 15kW för mig (och knackdetekteringen backar 5 grader när den jobbar...).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TFkarlsson Varningar. 36
4 mars 2011 · 1 200 Inlägg

LH2.4 körde jag. Ingen ställbar btr. Förutom våldtäckten med turbo osv var maskin helt original, oöppnad och orörd.

Rekomenderas att byta kolvringar dock annars har man laddtryck i oljetråget också om det är en bil med mycket mil på mätarn och dåligt servad.

Senast redigerat av TFkarlsson (4 mars 2011)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Dongki
4 mars 2011 · 108 Inlägg

s man behöver inte höja toppen då??
men vad blir max laddet då?? om man inte gör ngt med motorn?

Volvo 745 (1988)
Dongki
4 mars 2011 · 108 Inlägg

s man behöver inte höja toppen då??
men vad blir max laddet då?? om man inte gör ngt med motorn?

Volvo 745 (1988)
Sakiq
4 mars 2011 · 270 Inlägg

Så jag behöver inte ha en BTR i bästa fall då?

Har införskaffat gröna volvo spridare, räcker de med att sätta i dom ist?

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Sharky
4 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Ni får ju göra som ni vill men trycker ni i större spridare än vad programvaran i original box är avsedd för utan att kompensera med endera större LMM eller ändrat bränsletryck så kommer motorn att gå för fett. Tänk på att lambdaregleringen bara jobbar på dellast så även om den orkar kompensera på dellast så kommer motorn att gå för fett på WOT.

Skall man bara busa med bilen så spelar det mindre roll men om man skall använda den som daily driver så förordar jag att göra en korrekt turbokonvertering med rätt programvara och spridar/LMM kombination som matchar vaandra.

Och tändkurvan i en sugmotormap är åt skogen för hög om man skall ladda mer än några hekto.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Dongki
4 mars 2011 · 108 Inlägg

men då e ju det bästa att göra som så att man tar en lambda sond LMM och spridare från en 740 turbo ist då...?för då borde det ju gå ihop sig.eller större spridare från ngn annan bil om man vill!?

Volvo 745 (1988)
Sharky
4 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Programvaran är olika på en sugis och en turbo (dvs "boxarna" , "chippet" är olika) och är programmerade för olika spridarstorlek.
Gillar man inte att laborera för att de är kul eller för att man är intresserad av laborationer så är det säkraste att ta boxar och spridare från en turbo (det är likadan LMM så vitt jag vet och lambdasonden är likadan)

/Göran


Dongki skrev:
men då e ju det bästa att göra som så att man tar en lambda sond LMM och spridare från en 740 turbo ist då...?för då borde det ju gå ihop sig.eller större spridare från ngn annan bil om man vill!?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Dongki
4 mars 2011 · 108 Inlägg

men det är väl bara att testa sig fram eller?? för om det e ngt som e vajsing så spikar den väl?? å då e det ju något som e gaalet?

Volvo 745 (1988)
Sharky
4 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Som jag skrev så är det ditt val och ditt problem. Om du vill laborera så visst.
Men du inser väl att tändboxen drar ner tändningen med fem grader redan innan du hör att den spikar. ( Knacksensorn är mycket känsligare än dina öron).
Och det är ju inte så att beggade turboboxar kostar en förmögenhet.

/Göran

Dongki skrev:
men det är väl bara att testa sig fram eller?? för om det e ngt som e vajsing så spikar den väl?? å då e det ju något som e gaalet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang