3972
Sök

Ljuddämpare e46

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en BMW e46 årsm. 04 och MÅSTE skaffa ny bakre ljuddämpare. Dels för att orginal är väldigt ful och för att jag vill få fram ljudet lite bättre!
Jag har kollat runt och det finns ju lite olika att välja mellan på schmiedmann.se... Men de flesta är ganska dyra... Jag behöver inte ha någon proffsdämpare. Bara det ser bättre ut och låter lite bättre!

Det är två anslutningsrör till ljuddämparen och storleken på utblåsen jag hade tänkt är 76mm.

Nu vill jag alltså ha tips och idéer på vad jag skulle kunna köpa! Så bomba på med olika förslag! smile

Tack på förhand

1 624 Inlägg
29 mars 2011
Köp ett helt nytt system istället, då låter det ännu goare ;-)

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Det är ju att jag inte vill lägga ner så mycket pengar i detta...... Annars hade jag köpt hög flödes sport grenrör och eisenmann dämpare till det..

1 624 Inlägg
29 mars 2011
AdamN_16 skrev:
Det är ju att jag inte vill lägga ner så mycket pengar i detta...... Annars hade jag köpt hög flödes sport grenrör och eisenmann dämpare till det..

Testa på ett hemmabygge då? :-)

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
hemmabyggd bakre ljuddämpare? hmm.... låter svårt?

1 624 Inlägg
29 mars 2011
Pratar om ett helt system.

1 624 Inlägg
29 mars 2011
Pratar om ett helt system.

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
raka rör? Har du något tips på hur man gör/vad man ska köpa för delar?

1 624 Inlägg
29 mars 2011
Leta upp via någon sökmotor hur ditt avgassystem ser ut alternativt hissa upp bilen och mäta lite :-)

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Då känns det smidigare att köpa en ny bakre ljuddämpare... Bör meddela att jag inte är en mästare på att fixa meck-grejer själv!

1 624 Inlägg
29 mars 2011
Jo, jag är inte heller så hajj på det! Men man måste ju testa sig fram för att lära sig, kanske inte på din bil men ;-) Visst gör en sista ljuddämpare mycket, speciellt med din raka sexa smile

Lycka till!

1 624 Inlägg
29 mars 2011
KLRacing och ridetech har fortfarande rea har jag för mig :-)

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Hade jag varit bra på det och visste att det skulle bli bra hade det varit en annan sak... jag vågar inte riktigt chansa med denna bil.... Jag tror det blir skillnad med annan ljuddämpare.. Men jag hittar fasen ingen under 5.000..... Och de flesta jag tittat på på tex ridetech är till m52 motorn, alltså med ETT anslutningsrör..
Då är ju frågan om man kan göra något med rören till anslutningen? Om man kan svetsa ihop de två till ett?

1 624 Inlägg
29 mars 2011
Mja, det skulle du kunna göra. Fast man vet ju aldrig ;/ Alla bilars avgassystem är ju anpassat för bästa effekt från bilen, så jag vet inte om du gör några förändringar hur bilen kan reagera på det.

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
sant... Jag får väl helt enkelt lägga ner de där pengarna på en riktigt bra.. Det kanske det är värt?

Forummoderator
18 432 Inlägg
29 mars 2011
Ska du ha budget så är väl en/två SIMONS från typ Mekonomen att satsa på. Billigt blir det iallafall. Byggde ett hemsnickrat system på min 300M som har en sexa i sig med just enligt ovan. Tog bakre dämparen och snickrade ihop ett eget. Det är enkelt! Tro mig! Jag klarade det ju! Passar inte delarna som man tänkt så torkar man av det och åker och byter. Tror att jag hamnade på gott och väl under 2000:- totalt.

Mvh
Alexander

PS. Ball regplåt! DS.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (29 mars 2011)

2 174 Inlägg
29 mars 2011
careau skrev:
Leta upp via någon sökmotor hur ditt avgassystem ser ut alternativt hissa upp bilen och mäta lite :-)

har han så fin bil och inte vet hur man bygger ett avgassystem måste jag avråda honom från att ens försöka och kapa sönder hela skiten och inte få det bra....Bmw är halvkrångligt att byta på beroende på vilken modell av sista ljuddämpare du har, har du 2 rör in i ljudämparen eller 1? Ofta är bmw rören tillplattade mot golvet för värmens skull, leder till stora problem när man ska dit med ett runt rör.

Köp färdigt, eller skit i det om du inte klarar av och bocka rör fixa upphängningar och svetsa smile

1 624 Inlägg
29 mars 2011
hangman skrev:
careau skrev:

har han så fin bil och inte vet hur man bygger ett avgassystem måste jag avråda honom från att ens försöka och kapa sönder hela skiten och inte få det bra....Bmw är halvkrångligt att byta på beroende på vilken modell av sista ljuddämpare du har, har du 2 rör in i ljudämparen eller 1? Ofta är bmw rören tillplattade mot golvet för värmens skull, leder till stora problem när man ska dit med ett runt rör.

Köp färdigt, eller skit i det om du inte klarar av och bocka rör fixa upphängningar och svetsa smile

Jo, skrev ju också att han kanske inte skall testa det på sin bil ;-)

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Ska du ha budget så är väl en/två SIMONS från typ Mekonomen att satsa på. Billigt blir det iallafall. Byggde ett hemsnickrat system på min 300M som har en sexa i sig med just enligt ovan. Tog bakre dämparen och snickrade ihop ett eget. Det är enkelt! Tro mig! Jag klarade det ju! Passar inte delarna som man tänkt så torkar man av det och åker och byter. Tror att jag hamnade på gott och väl under 2000:- totalt.

Mvh
Alexander

PS. Ball regplåt! DS.

hmm... Det kanske är en idé.. Hur blir det då? Jag vill inte ha något '' raggaraktigt '' om du förstår vad jag menar, två pipor kromade i 76mm är ända kravet! Så det ser lite bättre ut! Hur lät ditt då? smile

Ulf is the shit!

Adam
111 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
careau skrev:
hangman skrev:
careau skrev:

Jo, skrev ju också att han kanske inte skall testa det på sin bil ;-)

Det lutar åt att köpa färdigt.. Vill inte hålla på att bygga hemma med bilen. Ska det vara så ska det vara ordentligt!

Sök