Luftmassemätare trasig eller något relä till bensinpumpen ?

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Jag har efter en del letande på internet satsat på chiptrim steg 1 från BSR  med tillhörande sportluftfilter till min Volvo s70 T5 årsmodell 2000.

Det tog dock bara sju mil innan jag fick motorstopp. När jag sedan vrider på tändningen så startar motorn men stoppar igen så fort  man släpper gasen.
När man lyfter på motorhuven är det något pipljud under 15 sek mitt i motorrummet (under grenröret)som avslutas med ett ljud som låter ungefär som en flottör eller relä som stängs.
Är det någon som vet vad som kan vara  fel/trasigt ?

Jag har provat att lyfta av batterikabeln +15 min och då startar bilen och går som vanligt ända tills tändningen stängs av. Då startar den inte igen.

Jag noterade att färddatorn redovisar felaktiga värden för bränsleförbrukningen när man kör. 0,2 -0,3  liter/mil för körning i 80-90 km/h är lite väl låga värden för en chiptrimmad T5:a va ? :-)

Jag kan tyvärr inte få tag på återfösäljaren som utfört trimningen eftersom han har semester. Är det någon som vet/tror att de vet vad som är felet och orsaken till felet.
Jag har läst lite om sportluftfilter inte är bra ihop med bilar som har luftmassemätare. Men detta är något som BSR dementerar å det bestämdaste på sin hemsida. Min återförsäljare monterade det ju också så jag förutsätter att det är riktigt gjort.

Lanjin
5 augusti 2006 · 757 Inlägg

Om man har olja på filtret kan dän sätta sig på trådarna på lmm o pajja den.
det är iaf vad jag har hört från endel källor.

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

prova att koppla bort luftmängdsmätaren . då ska bilen gå på nödprogram ,

går bilen bättre utan att den är inkopplad så är de lmm .

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Okej var sitter luftmassemätaren ? Jag antar att den sitter i närheten av luftfiltret. Är det enkelt att koppla bort den själv ? Jag har inte så jättemycket erfarenhet av att meka själv.

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

den  är jätte lätt att montera ner jag ska se om jag hittar en bild så ska jag visa dej . ett ögonblick

stilren personbilstekniker
5 augusti 2006 · 147 Inlägg

bmw_z skrev:
prova att koppla bort luftmängdsmätaren . då ska bilen gå på nödprogram ,

går bilen bättre utan att den är inkopplad så är de lmm .

Om bilen inte går bättre om du gör det som står ovan så kan det vara ECM dvs den elektroniska spjällägesgivaren som inte fungerar som det ska, det kan vara den som låter när du har stängt av motorn.
Alltså är det inte luftmasse mätaren så kan det vara ECM men kör in till en verstad och be dom läsa av felkoderna om så är fallet.

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jorgen4 skrev:
Okej var sitter luftmassemätaren ? Jag antar att den sitter i närheten av luftfiltret. Är det enkelt att koppla bort den själv ? Jag har inte så jättemycket erfarenhet av att meka själv.

kolal mitt galleri . har en bild där ,., dock på min audi s2 men din ser likadan ut

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Okej, jag får kika på om jag klarar av det där.
Jag tycker dock att det är lite konstigt att motorn går så bra och svarar perfekt på gaspådrag när jag har haft av batterikabeln (nollställer felkoder ?). Det lutar kanske åt att det är ECM eller styrenheten som är trasig ändå !?

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

prova att kolal lmm . är värt de . koppla bara ut kabeln som går till luftmassemäaten och vrid på nyckel . går den bättre utan lmm är de lmm .

stilren personbilstekniker
5 augusti 2006 · 147 Inlägg

ja börja med att kolla lutmassemätaren det kan var den också och det märks ju direkt om det är lmm när man kopplar ur den den sitter som sagt vid luftfiltret till höger i motor utrymmet.

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Menar du att jag bara drar ur kabeln till luftmassemätaren och låter den ligga löst ? Går det att köra med bilen så ?

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

precis så . bilen ska starta utan problem . den går på ett nödprigram när du drar ut den  . tex den laddar bara 0,4 bar . då provar du att starta bilen så ett par ggr . går det bättre då så är det luftmassemäaten som är sönder . "tråden som sitter i mätaren "KAN " gå sönder när man har öppetfilter som är oljat .

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Tack så mycket för era svar jag ska testa nu och återkommer om resultatet.
Jag hade inte en aning om att det var så känsliga grejer. Är det inte lite konstigt att inte BSR informerar om detta ? Om så är fallet att luftmassemätaren rykt p.g.a för mycket olja på sportluftfiltret är det inte läge för att reklamera/kräva ersättning för en ny luftmassemätare av återförförsäljaren. Vad anser ni ?

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

ja prova .

den tråden när välldigt känslig ,
jag skulle höra med dom vad dom säger om de, sen vet jag inte om de filtret du fick av dom är oljat eller inte .

men o andra sidan så går luftmassemätare sönder bara sådär. händer på även orginal bilar .

men kolal om de blir bättre . blir de sämre så är de inte lmm och då är de bra . för dom är ganska dyra

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

om den rykt pga av de skulle jag kräva ersättning\ny lmm . men om han informera dej om riskerna så går de ej

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Nu har jag kollat, men luftmassemätaren sitter skruvad med någon specialmodell av "torks" med en pigg i och sådana verktyg har jag inte tyvärr.
Motorn startar dock nu utan problem även om jag inte rycker batterikabeln mellan..skumt att det är olika vid olika tillfällen. Det piper under 15 sek i motorrumet när man vrider tändningsnyckeln till läge 2 och motorelektroniklampan tänder sig  efter andra uppstarten och det . Det som händer också som jag glömt nämna är att en fläkt i motorrummet startar och stannade inte på 15 min (jag hade bara motorn i gång någon minut) så jag var tvungen att ta av batterikabeln igen för att få den att lägga av.

Det är även konstigt att färddatorn visar felaktiga värden som jag nämnde i mitt första inlägg. Det som händer också är att färddatorn visar på bränsleförbrukning (räknar upp och sen ner igen) när jag rullar med motorn på tomgång. Det har den aldrig gjort förut utan bara visat på förbrukning när jag har växel i.

Återförsäljaren på BSR visade mig hur jag ska rengöra/olja in luftfiltret men nämnde inte att det var några jätterisker om man inte gjorde det på ett perfekt sätt. Själva monteringen/eventuella inoljningen utförde han själv.

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

okej , jag vet inte om den kan visa fel värden pga lmm eftersom de styrs av öppnings tiden på spridarna .

skaffa torx och prova koppla ur den  ,

aldrig vart med att att kontakten sitter med torx . brukar vara en vanlig kontakt .

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

om du söker på andvändaren Pricilla så ser du en bild på motorutrymmet i den 850in ,, bör vara ungifär likadant som på din med kontakten ? bara en vanlig kontakt som man trycker o drar ur ?

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Okej få se om jag kan hitta någon skiss på placering/utseende på luftmassemätare till volvo så jag är helt säker på att jag är på rätt ställe och tittar.
Luftmassemätaren gick sönder vid 8000 mil (bilen har gått 12300 nu) då fick jag en ny på garantin av Volvo. Men då gick motorn långsamt sämre och sämre och till slut började den med att tjuvstanna det smög sig på mer då menar jag. Det kanske kan vara olika symptom vid olika tillfällen.

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

de kan de , beror på om tråden går sönder eller något allat i lmm .
vet att grannes v70 99 gick lmm sönder pga smutsigt luftfilter . gå gick bilen bara sämre o sämre o sen inget alls .

så fler syntom finns säkerligen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang