Luftmassemätare trasig eller något relä till bensinpumpen ?

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Jag ser en liten kontakt som sitter väldigt nära luftfiltret (ovanför det som jag tror är magnetventilen). Kan det vara den ? Det är möjligt att man kan trycka loss den också isåfall, men den är ju även fäst med "torks med pigg". Jag klämde lite där men vågade inte trycka hårt.

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

okej , den ska sitta på röret \slangen som går från turbo till filter , vet inte hur nära filtret den sitter på just bil bil men den ska vara ganska väl synlig .

dra inte mkt om den sitter hårt ,. men är de liksom en kontakt som man trycker o sen drar så är de inga problem .

har du ingen bild ?

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Vad kostar en luftmassemätare till en s70 T5 om det nu skulle vara det. Är det lönt att försöka skaffa en begagnad ? Har för mig att den låg på ungefär 4000 kr förra gången. När jag kikar på BSR´s hemsida så har de luftmassemätare för 1500 spänn till Volvo. Passar alla luftmassemätare för s70 till alla modeller ?
Det var många frågor kanske :-) Hoppas få något svar iaf.

stilren personbilstekniker
5 augusti 2006 · 147 Inlägg

jorgen4 skrev:
Nu har jag kollat, men luftmassemätaren sitter skruvad med någon specialmodell av "torks" med en pigg i och sådana verktyg har jag inte tyvärr.
Motorn startar dock nu utan problem även om jag inte rycker batterikabeln mellan..skumt att det är olika vid olika tillfällen. Det piper under 15 sek i motorrumet när man vrider tändningsnyckeln till läge 2 och motorelektroniklampan tänder sig  efter andra uppstarten och det . Det som händer också som jag glömt nämna är att en fläkt i motorrummet startar och stannade inte på 15 min (jag hade bara motorn i gång någon minut) så jag var tvungen att ta av batterikabeln igen för att få den att lägga av.

Det är även konstigt att färddatorn visar felaktiga värden som jag nämnde i mitt första inlägg. Det som händer också är att färddatorn visar på bränsleförbrukning (räknar upp och sen ner igen) när jag rullar med motorn på tomgång. Det har den aldrig gjort förut utan bara visat på förbrukning när jag har växel i.

Återförsäljaren på BSR visade mig hur jag ska rengöra/olja in luftfiltret men nämnde inte att det var några jätterisker om man inte gjorde det på ett perfekt sätt. Själva monteringen/eventuella inoljningen utförde han själv.

det sitter nog en varmfilmsluftmassemätare på din då. jag vet dock inte om den är känsligare eller inte för sportfilter och den ser inte likadan ut men det ska nog vara ett kontakt stycke till den med

Senast redigerat av stilren (5 augusti 2006)

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

om dom säljer för 1500kr så är de ett bra köp  .
alla passar inte , finns ett nummer på din luftmassemätare som man går efter . "artikelnummer"

man de är säkert så att alla som har turbo passar . är dock inte säker

sen går de att få tag på begagnat . jag skulel köra på de om man  hittar någon billig

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Okej har ni några tips på sajter där man kan söka efter begagnade bildelar. Har kikat på bildelsbasen.se laga.se torget.se utan att hitta någon luftmassemätare till s/v70.

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

kolal först om de är luftmassemätaren .  försök hitta kontaken o prova starta .
de kan vara andra simpla del som spjällhus givare mmm .

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Ja men alltså motorn går ju bra just nu och svarar på varv om jag kör den, men motorelektroniklampan lyser och det piper i motorrummet så jag vågar inte köra med den så mycket.

Det är kanske lika bra att plocka bort sportluftfiltret i vilket fall sen eller vad anser ni ? Inte roligt om det ska vara så känsligt, man vill ju ha en bil som är driftsäker också..4-5 hästkrafter extra gör ju inte så väldigt mycket, den har ju nu 299 hästkrafter med vanligt sportfilter.
Min tanke var ju mest att få ett sportigt ljud, möjligen att den skulle varva ur ännu lite bättre.

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jaha du fick loss kontaken jag missförstod dej , ursäkta .

jag skulle ta bort filtret o köra oginal eller med ett filter som inte är oljat .

som sagt bilen ska vara pålitlig .

tur att de ordna sej så du vet vad felet är iaf -

stilren personbilstekniker
5 augusti 2006 · 147 Inlägg

Att motorlampan lyser beror på att luftmassemätaren är urkopplad eller att den har varit urkopplad om du nu har kopplat tillbaka den, men bilen gick alltså bättre utan luftmassemätaren?

precision
5 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

stilren skrev:
Att motorlampan lyser beror på att luftmassemätaren är urkopplad eller att den har varit urkopplad om du nu har kopplat tillbaka den, men bilen gick alltså bättre utan luftmassemätaren?

precis som stilren säger så är de bara för att du dargit ur kontakten till lmm. är inte farligt att köra så men jobbigt med en lysande lampa .

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Nej jag har inte tagit loss LMM. Motorn går bra alltsåp om jag bara får igång den. De första fem gångerna så fick jag inte igång den utan att rycka batterikabeln +15 min mellan. Nu har den startat flera gånger på rad utan att jag tar loss kabeln. Motorn går bra och varvar rent - har testat upp fill 5000 varv och går som sjutton.
Motorelektroniklampan lyser. När jag stänger av tändningen och slår på den igen piper det och låter som något relä eller flottör som stänger till och det tystnar.

Det kanske är ECM spällägesgivare eller nåt sånt då ? Är det dyra grejor också ? Jag får nog försöka ta mig till något verkstad ändå kanske.

stilren personbilstekniker
5 augusti 2006 · 147 Inlägg

Okej det låter ju lustigt, det är svårt att ställa en diagnos så här även om man jobbar med det. men jag skulle råda dig att åka till en verkstad å få felkoderna utlästa be gärna om att få felkoderna utskrivna på papper (kan vara bra att ha) jag hoppas att det inte är ECM:en för den är rätt dyr den med.

Senast redigerat av stilren (5 augusti 2006)

stilren personbilstekniker
5 augusti 2006 · 147 Inlägg

för i och med att motorlampan lyser så finns det permanenta fel och då brukar man kunna få reda på vad det är för fel ganska smidigt.

jorgen4
5 augusti 2006 · 18 Inlägg

Okej jag får uppsöka någon verkstad.
Vet du om ECM en brukar pipa när den är trasig ? Ljudet kommer från mitt i motrorrummet under grenröret.

jorgen4
6 augusti 2006 · 18 Inlägg

Jag läste att volvo haft problem med elektroniska spjäll på volvobilar tillverkade 1999-2001. Det kanske går att få på garanti isåfall !? Vore kanon.

jorgen4
7 augusti 2006 · 18 Inlägg

Jag fick tag på återförsljaren för BSR nu som har utfört felsökning.

Det var luftmassemätaren som ni trodde, men han hävdar bestämt att det inte beror på olja på sportluftuftfiltret eftersom trådarna var hela och mätaren var inte smutsig alls. De går tydligen "bara sönder" titt som tätt..så det blir väl bara att bita i det sura äpplet och hosta upp 3400:- för en ny mätare.

precision
7 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jorgen4 skrev:
Jag fick tag på återförsljaren för BSR nu som har utfört felsökning.

Det var luftmassemätaren som ni trodde, men han hävdar bestämt att det inte beror på olja på sportluftuftfiltret eftersom trådarna var hela och mätaren var inte smutsig alls. De går tydligen "bara sönder" titt som tätt..så det blir väl bara att bita i det sura äpplet och hosta upp 3400:- för en ny mätare.

okej men de var ju bra att de löste sej iaf . de är sant som går sönder bara sådär .

jorgen4
7 augusti 2006 · 18 Inlägg

Ja min förra luftmassemätare gick sönder vid 8000 mil (bilen har gått 12400) nu.

Vid båda tillfällena har det varit vid mycket regnigt väder. Är det någon som har erfarenhet av att luftmassemätarna blir känsligare/tenderar att gå sönder lättare då ?

jorgen4
7 augusti 2006 · 18 Inlägg

Vet någon förresten om man kan köpa något annat fabrikat än Bosch LMM.
De var väldigt dyra.
Begagnat var inte lönt att satsa på tyckte återförsäljaren.
Min bil är alltså en Volvo s70 T5 årsmodell 2000.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang