Uppkörning (Taxi) Hur går det till?

TheLayer
6 juni 2011 · 17 Inlägg

Tråd från 2011 /Mod




Tja
Ska ha Taxi uppkörning om några dagar och tänkte bara kolla om det är någon som skulle kunna förklara hur det går till?

Det är så att jag har gjort en liten lista om vad jag bör kunna svara på om nu kontrollanten börjar fråga mig både innan och under uppkörningen, är det någon som skulle kunna kolla på den och se om den är korrekt? Vad mer bör jag tänka på under själva uppkörningen?

Ge mig all info som ni bara kan!

Tack på förhand och tusen tack

Kontroll:

1)    Sätt på parkeringsljusen och gå ut för att kontrollera om de fungerar, gör detta för både fram och bak. Kontrollera även reflerxerna för att se om de är hela.
2)    Sätt på bilens tändning, dimljus samt vänster blinkers. Gå ut ur bilen för att se om framljusen, dimljusen samt blinkersen fungerar, kontrollera även mönsterdjupet på bäcken (1.6mm). När detta är klart så går du bak för att se om ljusen, dimljusen samt mönsterdjupen är enligt Svea rikes lag.
3)    Gå tillbaka till förarplatsen för att sätta på helljusen samt höger blinkers. Går runt bilen för att se om allting stämmer samt att däckmönstret är som det ska vara.
4)    Be handläggaren kolla om bromsljusen fungerar när du trycker ner bromspedalen.
5)    Testa servon när bilen är avstängd och gör motstånd och sätt på bilen. Om ratten rör sig markant så fungerar styrservon.
6)    Dra i handbromsen och kör lite, om den tar i så fungerar den.
7)    För att kontrollera färdbromsen så kör du fram lite och bromsar, stannar bilen så fungerar bilens bromsar.

Babyskydd:

1)    Babyskydd ska användas när barnet är mellan 0-9 månader.
2)    Den ska monteras bakåtvänd.
3)    Babyskyddet ska slutaanvändas när maxvikten har överskridits eller när barnets huvud har växt längre än kanten.
4)    Den får ej monteras där det finns airbag.
5)    I taxi bilar brukar det finnas airbag så den ska monteras i baksätet med den ansvarige.
6)    Babyskyddet monteras med hjälp av trepunktsbältet.

Barnstol:

1)    Barnstolen ska användas när barnet är från ca 6-7 månader till 4 år.
2)    Barnstolen ska monteras bakåtvänd.
3)    I och med att det finns airbag i taxi så ska den monteras därbak men om airbagen är urkopplad så ska den lutas mit instrumentbrädan och inte vindrutan. Säkraste platsen att montera en barnstol är i mitten av baksätet.
4)    Får ej monteras där det finns airbag.
5)    Den monteras med hjälp av trepunktsbältet samt förankringsband.

Bälteskudde/Bältesstol:

1)    Bältesskudde/Bältesstol ska användas när barnet är från ca 4 år till 10-12 år.
2)    Utrsutningen används för att bältet ska fungera på bästa sätt.
3)    Skillnaden mellan Bälteskudden och bältesstolen är att stolen ger extra ryggstöd samt stöd i sidled.
4)    Både bältesstolen och bälteskudden ska monteras med hjälp av trepunktsbältet och träs över axeln och under hornen av utrustningen.



Lastsäkring:

1)    Den last som väger mest ska ligga underst.
2)    Man ska ta in lasten så långt det går, dvs tills det har nått ryggstödet. Anledningen till detta är att inte lasten ska få sats när det uppstår en kollision.
3)    Man får inte ha mer last än ryggstödets höjd. Man får ha detta om man har en skyddsnät.
4)    Man ska säkra lasten med hjalp av lastband samt lastöglorna/krokarna.
5)    Rullstolar ska vara på specella rullstolsplatser framåtvända eller bakåtvända. De ska förankras med band så att de är på plats.
6)    Rullstol viker man på det sättet att dra upp sittdynan och pressa ihop sidorna. En rulator viker man genom att dra ut en spärr så att det fälls ihop.

Skolskjuts:

1)    Väster dörr (förarens sida) ska inte kunna öppnas innifrån.
2)    Det finns 3 olika typer av skolskjutsskyltar:
•    Enkelbelyst (fram och bak)
•    Dubbelbelyst (på taket)
•    Reflexskylt (fram och bak)
Skyltarna ska vara tända 100 meter innan och efter påstigningsplatsen.
3)    Man får endast ta med så många passagerare som bälten det finns
4)    Barn ska till och med 5 år ska ha en skyddsutrustning
5)    Det är föraren som är ansvarig för att barn under 15 år har på sig bältet
Även föraren ska ha på sig bältet.

Muttley
6 juni 2011 ·

Uppkörningen är exakt som en uppkörning till B kort. Med undantag för att du får INTE göra det en taxi får göra då du inte kör taxireggat fordon. Dvs du får inte ställa dig på en taxiplats eller välja en taxi/bussfil.
Sen kollar de på att du kör bekvämt och planerar ordentligt. Kör du ryckigt lär de anmärka på det.

Under körningen så kan han be dig att ratta lite på radion och reglage för att du ska göra 2 saker samtidigt. Han frågar dig lite om hur man gör som taxi. Han kan tex fråga om barnstolar babyskydd. Och fråga om just skolskjutsen. 
Sen yttre kontroll eller inre kontroll på bilen. Ber han dig kolla däcktryck så behöver du inte kolla exakt med en tryckmätare utan då förklarar du mest att de ser bra ut och att de är bra mönster på hjulen.

Ja jag tyckte inte de var så pass mycket när jag körde upp. Den var enklare än en vanlig B uppkörning men de beror nog lite på att man var van att köra bil sedan innan.

Ja sen kör man ca 40 minuter.
Är du osäker på området du ska köra upp på så talar du om de för kontrollanten innan ni kör iväg så kommer han att hjälpa dig. De är absolut inget prov på att testa ditt lokalsinne över vägar och så. Men han ber kanske dig följa skyltar och då ska du följa dem och inte köra den vägen du tycker kanske är bäst.

Senast redigerat av tkd_rille (6 juni 2011)

VLN denkz
6 juni 2011 · 323 Inlägg

När jag körde upp för taxilegg fick jag typ svara på frågor först om bilbarnstolar. Vilken ålder som gäller på respektive modell av bilbarnstol. Han bad mig barnsäkra dörrarna, vilket jag helt glömt bort hur man gjorde. Sen fick jag bara köra runt lite, parkera, stanna utanför ett hotell. Typ låtsas som man körde taxi.

Han sa att jag egentligen var failad redan innan körning pga barnsäkrandet av dörrarna. Men klarade det ändå då körningen var prickfri.

Fick nog göra en kontroll av motor också.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
TheLayer
6 juni 2011 · 17 Inlägg

Tack för det snabba svaret!

Har börjat köra lite lugnt nu på sistone och ändrat mina körvanor. Ser min lista bra ut det som jag har skrivit i själva frågan det om babyskyddet, barnstolen, lastsäkringen etc?

Mvh

Muttley
6 juni 2011 ·

De var ju dumt om han hade underkänt dig för barnlåset. För de är olika på många bilar. vissa har en spak i bakdörren. Min har en knapp framme vid stereon och en audi vi har så använder man bilnyckeln för att låsa.
Så de lilla enkla felet ska ju inte underkänna en.

TheLayer
6 juni 2011 · 17 Inlägg

Exakt, det är ju olika på olika bilar så kontrollanten bör ju ha överseende över småsaker.

Muttley
6 juni 2011 ·

TheLayer skrev:
Tack för det snabba svaret!

Har börjat köra lite lugnt nu på sistone och ändrat mina körvanor. Ser min lista bra ut det som jag har skrivit i själva frågan det om babyskyddet, barnstolen, lastsäkringen etc?

Mvh

De ser bra ut.
Sen rullstolar får enbart fästas i fästanordningar alternativt i ramen på rullstolen. Aldrig i fotstöd eller uppe i ryggstödet. 4 fästband är de som gäller 2 fram 2 bak och ett bälte över passageraren.

Permobil/moppe måste också fästas i anordning till för ändamålet om de inte finns så ska de fästas på en punkt som sitter i ramen på dem. Samma häller där med bälte. Nu har jag glömt de där med mopparna (3 hjul) men passageraren får inte sitta i dem under färd.

Alla rullstolar går ej heller att fällas ihop och de ska ligga mot ryggstödets vägg på en liten bil.


Jag har även för mig att du kommer få straffet ifall en förståndshandikappad person åker utan bälte.

Ja de tar säkert inte upp de vi uppkörning de jag skrev men de är rätt nyttigt att veta. För jag vet om de som bara sätter 2 fästband, ett fram och ett bak men vid en kollison kommer de gå rent åt helvete för passagerare så du inte blir pålurad av någon när du börjar jobba med det.

Johnsen
6 juni 2011 · 426 Inlägg

Varför ska förarens dörr inte kunna öppnas inifrån vid skolskjuts?smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Muttley
6 juni 2011 ·

Johnsen skrev:
Varför ska förarens dörr inte kunna öppnas inifrån vid skolskjuts?smile

Han menar bakdörren. Mot trafiken ska den hållas låst så inga skolbarn kan springa rätt ut i trafik.

Johnsen
6 juni 2011 · 426 Inlägg

tkd_rille skrev:

Johnsen skrev:
Varför ska förarens dörr inte kunna öppnas inifrån vid skolskjuts?smile

Han menar bakdörren. Mot trafiken ska den hållas låst så inga skolbarn kan springa rätt ut i trafik.

Jaha då fattar jag, läste förarens dörr inte dörren på förarens sida wink tack för infon !

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 478 Inlägg

Uppkörning för taxi? När jag tog T-kort 2001 var det bara teori. När ändrades det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
6 juni 2011 ·

Dieselsmurfen skrev:
Uppkörning för taxi? När jag tog T-kort 2001 var det bara teori. När ändrades det?

Iallafall för 2 år sen smile. Det var nånstans där runt 08 om jag inte minnes helt fel. 
Var väl för många dåliga chaufförer som aldrig kört bil som smällde så de ville ha lite bättre koll på oss smile. MEn de är bara rätt, med tanke på hur mycket ansvar man har när man kör fylle, sjuktaxi och färdtjänst.
Men de kunde ju ändrat lönerna i samma veva så man kunnat få vad man förtjänar.

TheLayer
6 juni 2011 · 17 Inlägg

Tack så hemskt mycket för svaren. Ska plugga in lite av punkterna och köra runt lite för att öva!

Mvh

Muttley
7 juni 2011 ·

Öva nu bara på att köra mjukt och bestämt och undvika hålor och köra lugnt över bulor. Skit i att lokalisera dig.
När du accelererar så ska de vara bestämt och inte mesigt.
Tänk högerregeln väjningsplikten och allt sånt viktigt.
Viktigaste är att kunden (kontrollanten) åker väldigt bekvämt och inte behöver vara rädd för att sitta i bilen smile.
De är enkelt. Ta med en åkrädd tant eller nått om du känner de och öva med.

TheLayer
9 juni 2011 · 17 Inlägg

Tja

Har uppkörning idag och är inte så orolig.... har kört rätt så lugnt nu de senaste dagarna. En grej som kan faila mig hårt är vänstersväng på landsväg men vi får se.

Tack och jag återkommer med resultatet! ;P

Andromeda Rumpmas
9 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Som taxichaffis glömmer du nog snart bort trafikreglerna och kör som alla andra taxichaffisar tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TheLayer
9 juni 2011 · 17 Inlägg

Haha det gick super. Tänkte flera gångar under körningen att han inte skulle godkänna mig men tillslut sa han --> Jag åker gärna taxi med dig.

smile

Tack för hjälpen alla!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2011 · 17 478 Inlägg

TheLayer skrev:
Haha det gick super. Tänkte flera gångar under körningen att han inte skulle godkänna mig men tillslut sa han --> Jag åker gärna taxi med dig.

smile

Tack för hjälpen alla!

Många grattis! En grej som slog mig är att om man kör en manuell bil ska det höras att varvtalet ändras men inte känns i bilen i form av nåt ryck. Kör man fort ska inte heller nån reagera på detta utan bara konstatera att "Det gick ju fort" Då kan man köra bil.

Vilket bevisas att jag ofta hamnar bakom ratten på företagets bilar då folk tycker att de vågar ta en lur i lugn och ro om man kör långt. Lite skryt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
9 juni 2011 ·

Grattis då är de bara att börja jobba.
Vad ska du köra ? sjukresor eller vanlig ?

TheLayer
9 juni 2011 · 17 Inlägg

Kommer få köra färdtjänst samt kvällar och Arlanda om jag vill.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang