Varför fuska med bes?

killercow
11 juni 2011 ·

Dyker upp lite trådar titt som tätt om folk som vill ha tips på hur man tar sig igenom bes med olika typer av fel.

Vanligaste brukar va att abs-lampan lyser. Men har även läst trådar om andra fel som man vill ha tips på hur man kommer undan utan anmärkning.

Varför vill man köra runt med fel på bilen å genom bilprovningen? Varför inte åtgärda felen å sen använda/bes bilen?

Volvo_Mannen Volvoskadad
11 juni 2011 · 6 017 Inlägg

Så länge det inte är trafikfarliga fel så tycker jag inte det är fel att använda trix för att komma igenom bes.

Jonas
Glesmark
11 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Så länge det inte är trafikfarliga fel så tycker jag inte det är fel att använda trix för att komma igenom bes.

Håller med, besiktningen skall ju se till att bilen är säker att användas i trafiken, men ibland går dom över styr.

Andromeda Rumpmas
11 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Antagligen en kombination av lathet/bekvämlighet och ett trängande behov av att använda bilen. Dock finns det väl inte någon som jobbar precis varje dag i en hel månad och därför inte har möjlighet att rota i bilen ett par dagar eller låna/hyra en bil när den åker in på verkstaden.
De vill väl köpa sig tid att fixa bilen tills nästa år, men med risk för att verka dryg, personer som resonerar på det sättet är enligt min erfarenhet i allmänhet sådana personer som inte kommer att ha fixat det tills nästa år heller. De har helt enkelt "aldrig någon tid" (inte lust). Brukar vara samma sorts människor som har en massa halvfärdiga renoveringsprojekt hemma i huset.

Gällande ABS-lampan är jag lite kluven. Bilens bromsar fungerar ju faktiskt utan ABS, och när det gäller 80 och 90-talare finns ju ofta modellen även utan ABS. Det känns ju lite konstigt att min granne med en saab 9000 utan ABS får köra oantastat medan jag med ABS måste hålla den fungerande för att inte få körförbud, även om min bil bromsar precis lika bra som grannens om jag är utan ABS.

Men ABS-system har räddat mig några gånger och gjort tillbud av potentiella mindre olyckor, senast i vintras. Ibland blir man överraskad, och då är det bra att ha. Själv har jag naturligtvis inte en suck att bromsa lika optimalt hårt på isunderlag som ett ABS-system utan får en längre bromssträcka utan ABS: Dessutom kan jag styra undan.

Mitt intryck är att många på Garaget är sura på besiktningen eftersom de inte får köra runt med 500 hk i sin 940 eller ha en osthyvel på luckan på sim Mitsu. Vissa saker är lite smått löjliga. JAg vet folk som kuggat besiktningen på vassa kanter på bakskärmarna (rost). Man får ju inte skada fotgängare i onödan om man kör på dom. Fan, kommer en fotgängare under bilen ända bak till bakskärmarna är ett par skärsår dennes minsta problem tongue

Senast redigerat av Andromeda (11 juni 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Xuri One Man Clan
11 juni 2011 · 4 287 Inlägg

Andromeda skrev:
Antagligen en kombination av lathet/bekvämlighet och ett trängande behov av att använda bilen. Dock finns det väl inte någon som jobbar precis varje dag i en hel månad och därför inte har möjlighet att rota i bilen ett par dagar eller låna/hyra en bil när den åker in på verkstaden.
De vill väl köpa sig tid att fixa bilen tills nästa år, men med risk för att verka dryg, personer som resonerar på det sättet är enligt min erfarenhet i allmänhet sådana personer som inte kommer att ha fixat det tills nästa år heller. De har helt enkelt "aldrig någon tid" (inte lust). Brukar vara samma sorts människor som har en massa halvfärdiga renoveringsprojekt hemma i huset.

Gällande ABS-lampan är jag lite kluven. Bilens bromsar fungerar ju faktiskt utan ABS, och när det gäller 80 och 90-talare finns ju ofta modellen även utan ABS. Det känns ju lite konstigt att min granne med en saab 9000 utan ABS får köra oantastat medan jag med ABS måste hålla den fungerande för att inte få körförbud, även om min bil bromsar precis lika bra som grannens om jag är utan ABS.

Men ABS-system har räddat mig några gånger och gjort tillbud av potentiella mindre olyckor, senast i vintras. Ibland blir man överraskad, och då är det bra att ha. Själv har jag naturligtvis inte en suck att bromsa lika optimalt hårt på isunderlag som ett ABS-system utan får en längre bromssträcka utan ABS: Dessutom kan jag styra undan.

Mitt intryck är att många på Garaget är sura på besiktningen eftersom de inte får köra runt med 500 hk i sin 940 eller ha en osthyvel på luckan på sim Mitsu. Vissa saker är lite smått löjliga. JAg vet folk som kuggat besiktningen på vassa kanter på bakskärmarna (rost). Man får ju inte skada fotgängare i onödan om man kör på dom. Fan, kommer en fotgängare under bilen ända bak till bakskärmarna är ett par skärsår dennes minsta problem tongue

dock så kan de ju också vara så att varje gång man bromsar så går abs systemet in...inte så jävla spännande om de är isgata..

är de fel på skiten så ska de fixas

..jag har provkört många bilar med fel på abs, när den går lite titt som tätt och jag vill inte möta sånna en  vinterdag med is..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
killercow
11 juni 2011 ·

ang varför abs måste fungera å man inte får koppla ur lampan är pga (svar jag fått av svensk bilprovning) att om du kopplar ur lampan för abs är trasig å nån lånar din bil eller om du säljer den. Så kan lånaren/köparen tro att det är abs å handla där efter i en situation där bromsning krävs.

rickylicious Webbutvecklare
11 juni 2011 · 2 369 Inlägg

Det är ju en jävla skillnad på att ha trasig eller fungerande ABS på sin bil, speciellt ni idioter som har en ABS som funkar "ibland" (glapp). Förstår ni inte varför så borde ni fan inte ha körkort allvarligt talat.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Glesmark
11 juni 2011 · 1 938 Inlägg

rickylicious skrev:
Det är ju en jävla skillnad på att ha trasig eller fungerande ABS på sin bil, speciellt ni idioter som har en ABS som funkar "ibland" (glapp). Förstår ni inte varför så borde ni fan inte ha körkort allvarligt talat.

Oj oj oj, många tuffa ord där.

rickylicious Webbutvecklare
11 juni 2011 · 2 369 Inlägg

Glesmark skrev:

rickylicious skrev:
Det är ju en jävla skillnad på att ha trasig eller fungerande ABS på sin bil, speciellt ni idioter som har en ABS som funkar "ibland" (glapp). Förstår ni inte varför så borde ni fan inte ha körkort allvarligt talat.

Oj oj oj, många tuffa ord där.

Vi använder alla tuffa ord ibland. Jag använder ännu fler när man är nära en krock med någon idiot utan fjädrar på bilen och som har tonat alla rutor runt om, samma personer som undrar här i forumet om man kan veva ner rutan och dra ur säkringen för att komma igenom besiktning.

Som sagt, IDIOTER är dom. Kan avsluta med en smiley om det låter mindre tufft. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
killercow
11 juni 2011 ·

En annan roligt fusk som många ägnar sig åt är om dom får ombes på förhögt utsläpp. då slås det bara i k-sprit i tanken, kör lite å sen är värdena bra. lite senare är det samma förhöga värden igen.

Fortsätter dom som gör detta att köra på sprit sen, fixar dom problemet eller struntar bara i de. vilket alt. är troligast wink

Koop
11 juni 2011 · 1 867 Inlägg

Vissa bilar med ABS är rent livsfarliga att köra när systemet inte funkar, då bromskraftsfördelning fram/bak sköts av ABSaggregatet. Så möter ni en 9000 eller 900 där ABSen inte funkar, så är det 50/50 bromsfördelning.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Andromeda Rumpmas
11 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Xuri skrev:

Andromeda skrev:
Antagligen en kombination av lathet/bekvämlighet och ett trängande behov av att använda bilen. Dock finns det väl inte någon som jobbar precis varje dag i en hel månad och därför inte har möjlighet att rota i bilen ett par dagar eller låna/hyra en bil när den åker in på verkstaden.
De vill väl köpa sig tid att fixa bilen tills nästa år, men med risk för att verka dryg, personer som resonerar på det sättet är enligt min erfarenhet i allmänhet sådana personer som inte kommer att ha fixat det tills nästa år heller. De har helt enkelt "aldrig någon tid" (inte lust). Brukar vara samma sorts människor som har en massa halvfärdiga renoveringsprojekt hemma i huset.

Gällande ABS-lampan är jag lite kluven. Bilens bromsar fungerar ju faktiskt utan ABS, och när det gäller 80 och 90-talare finns ju ofta modellen även utan ABS. Det känns ju lite konstigt att min granne med en saab 9000 utan ABS får köra oantastat medan jag med ABS måste hålla den fungerande för att inte få körförbud, även om min bil bromsar precis lika bra som grannens om jag är utan ABS.

Men ABS-system har räddat mig några gånger och gjort tillbud av potentiella mindre olyckor, senast i vintras. Ibland blir man överraskad, och då är det bra att ha. Själv har jag naturligtvis inte en suck att bromsa lika optimalt hårt på isunderlag som ett ABS-system utan får en längre bromssträcka utan ABS: Dessutom kan jag styra undan.

Mitt intryck är att många på Garaget är sura på besiktningen eftersom de inte får köra runt med 500 hk i sin 940 eller ha en osthyvel på luckan på sim Mitsu. Vissa saker är lite smått löjliga. JAg vet folk som kuggat besiktningen på vassa kanter på bakskärmarna (rost). Man får ju inte skada fotgängare i onödan om man kör på dom. Fan, kommer en fotgängare under bilen ända bak till bakskärmarna är ett par skärsår dennes minsta problem tongue

dock så kan de ju också vara så att varje gång man bromsar så går abs systemet in...inte så jävla spännande om de är isgata..

är de fel på skiten så ska de fixas

..jag har provkört många bilar med fel på abs, när den går lite titt som tätt och jag vill inte möta sånna en  vinterdag med is..

Jag kanske kan tillägga att jag aldrig har kört med trasig ABS och inte planerar att göra det någon gång heller. roll

Går ABS in när det rimligen inte ska, typ på asfalt utan is är det ofta kuggkransen på drivknuten som beckat igen. Sensorn mäter hjulens hastighet mha dessa, och när den inte ser ut att röra sig tror bilen att hjulet låst eftersom bilen rör sig, men hjulet "står still". Det ger naturligtvis längre bromssträcka och är riktigt farligt. Se till att spola bakom hjulen när ni tvättar bilen!

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
11 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Koop skrev:
Vissa bilar med ABS är rent livsfarliga att köra när systemet inte funkar, då bromskraftsfördelning fram/bak sköts av ABSaggregatet. Så möter ni en 9000 eller 900 där ABSen inte funkar, så är det 50/50 bromsfördelning.

Gäller inte det bara ABS mkII? 89-92 eller något sådant.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
killercow
11 juni 2011 ·

rickylicious skrev:

Glesmark skrev:

rickylicious skrev:
Det är ju en jävla skillnad på att ha trasig eller fungerande ABS på sin bil, speciellt ni idioter som har en ABS som funkar "ibland" (glapp). Förstår ni inte varför så borde ni fan inte ha körkort allvarligt talat.

Oj oj oj, många tuffa ord där.

Vi använder alla tuffa ord ibland. Jag använder ännu fler när man är nära en krock med någon idiot utan fjädrar på bilen och som har tonat alla rutor runt om, samma personer som undrar här i forumet om man kan veva ner rutan och dra ur säkringen för att komma igenom besiktning.

Som sagt, IDIOTER är dom. Kan avsluta med en smiley om det låter mindre tufft. smile

ja detta med toning har de varit prat om. varför ska man ha tonade framrutor? är det för man vill se sämre?

Koop
11 juni 2011 · 1 867 Inlägg

Jo det kan stämma som du säger med årsmodellerna. Du vill _inte_ bromsa i en kurva med 50/50 iaf, skitlurigt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Andromeda Rumpmas
11 juni 2011 · 3 860 Inlägg

killercow skrev:

rickylicious skrev:

Glesmark skrev:

Oj oj oj, många tuffa ord där.

Vi använder alla tuffa ord ibland. Jag använder ännu fler när man är nära en krock med någon idiot utan fjädrar på bilen och som har tonat alla rutor runt om, samma personer som undrar här i forumet om man kan veva ner rutan och dra ur säkringen för att komma igenom besiktning.

Som sagt, IDIOTER är dom. Kan avsluta med en smiley om det låter mindre tufft. smile

ja detta med toning har de varit prat om. varför ska man ha tonade framrutor? är det för man vill se sämre?

Dom tycker väl att det är coolt och lite smågangster över det wink

Rycker det inte lite i baguetten när du ser en bil med tonade framrutor? tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
11 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Koop skrev:
Jo det kan stämma som du säger med årsmodellerna. Du vill _inte_ bromsa i en kurva med 50/50 iaf, skitlurigt.

Nej och jag tänker som sagt inte prova att köra med icke fungerande ABS heller. Även om mina bilar bromsar precis som normalt utan ABS. Nej, ng900 vet jag inte förresten, eftersom den inte fanns att köpa utan ABS.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
_DamnIt R1 driver!
11 juni 2011 · 5 128 Inlägg

killercow skrev:

rickylicious skrev:

Glesmark skrev:

Oj oj oj, många tuffa ord där.

Vi använder alla tuffa ord ibland. Jag använder ännu fler när man är nära en krock med någon idiot utan fjädrar på bilen och som har tonat alla rutor runt om, samma personer som undrar här i forumet om man kan veva ner rutan och dra ur säkringen för att komma igenom besiktning.

Som sagt, IDIOTER är dom. Kan avsluta med en smiley om det låter mindre tufft. smile

ja detta med toning har de varit prat om. varför ska man ha tonade framrutor? är det för man vill se sämre?

Det är "coolt" wink

Xuri One Man Clan
11 juni 2011 · 4 287 Inlägg

Andromeda skrev:

Xuri skrev:

Andromeda skrev:
Antagligen en kombination av lathet/bekvämlighet och ett trängande behov av att använda bilen. Dock finns det väl inte någon som jobbar precis varje dag i en hel månad och därför inte har möjlighet att rota i bilen ett par dagar eller låna/hyra en bil när den åker in på verkstaden.
De vill väl köpa sig tid att fixa bilen tills nästa år, men med risk för att verka dryg, personer som resonerar på det sättet är enligt min erfarenhet i allmänhet sådana personer som inte kommer att ha fixat det tills nästa år heller. De har helt enkelt "aldrig någon tid" (inte lust). Brukar vara samma sorts människor som har en massa halvfärdiga renoveringsprojekt hemma i huset.

Gällande ABS-lampan är jag lite kluven. Bilens bromsar fungerar ju faktiskt utan ABS, och när det gäller 80 och 90-talare finns ju ofta modellen även utan ABS. Det känns ju lite konstigt att min granne med en saab 9000 utan ABS får köra oantastat medan jag med ABS måste hålla den fungerande för att inte få körförbud, även om min bil bromsar precis lika bra som grannens om jag är utan ABS.

Men ABS-system har räddat mig några gånger och gjort tillbud av potentiella mindre olyckor, senast i vintras. Ibland blir man överraskad, och då är det bra att ha. Själv har jag naturligtvis inte en suck att bromsa lika optimalt hårt på isunderlag som ett ABS-system utan får en längre bromssträcka utan ABS: Dessutom kan jag styra undan.

Mitt intryck är att många på Garaget är sura på besiktningen eftersom de inte får köra runt med 500 hk i sin 940 eller ha en osthyvel på luckan på sim Mitsu. Vissa saker är lite smått löjliga. JAg vet folk som kuggat besiktningen på vassa kanter på bakskärmarna (rost). Man får ju inte skada fotgängare i onödan om man kör på dom. Fan, kommer en fotgängare under bilen ända bak till bakskärmarna är ett par skärsår dennes minsta problem tongue

dock så kan de ju också vara så att varje gång man bromsar så går abs systemet in...inte så jävla spännande om de är isgata..

är de fel på skiten så ska de fixas

..jag har provkört många bilar med fel på abs, när den går lite titt som tätt och jag vill inte möta sånna en  vinterdag med is..

Jag kanske kan tillägga att jag aldrig har kört med trasig ABS och inte planerar att göra det någon gång heller. roll

Går ABS in när det rimligen inte ska, typ på asfalt utan is är det ofta kuggkransen på drivknuten som beckat igen. Sensorn mäter hjulens hastighet mha dessa, och när den inte ser ut att röra sig tror bilen att hjulet låst eftersom bilen rör sig, men hjulet "står still". Det ger naturligtvis längre bromssträcka och är riktigt farligt. Se till att spola bakom hjulen när ni tvättar bilen!

ja eller så är de helt enkelt kransen som har spruckit å trillat bort,,,väldigt vanligt på alla 850 å v70 tex...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
killercow
11 juni 2011 ·

bryr sig coola gangsters om å bes sina bilar. kan dom inte skrämma bes.mannen istället för att ta bort toningen eller köra in på bes med rutorna nere wink

Ärligt talat hade ja jobbat på bes å nån ungdom kom in med båda rutorna nere så hade iallafall jag fattat varför dom var nere

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang