Konverterat 850R till manuell problem med besiktningen nu

Severin
17 juni 2011 · 1 587 Inlägg

Hej ! Har gjort så att jag konverterat min 850R från automat till manuell årsmodell 1996 och beställde tid för besiktningen och reg besiktningen för att typa om bilen till manuell men när jag kom fram så bad han om ett papper/intyg från volvo om att få göra det här och han sa att alla bilar från 1993 och uppåt måste ha ett Avgasrenings papper/intyg på att ha gjort detta eller få göra det från volvo.. Så sa han till mig iaf.. Är det nån som har nån aning om hur man går till väga om att få tag på detta intyg eller ansöka om det osv ??

Hellectric Trött
17 juni 2011 · 267 Inlägg

www.sfro.com

"Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört."

"Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!)."

Nili
17 juni 2011 · 10 Inlägg

Tyvärr är dem där pappren nästan helt omöjliga att få tag på.. sad. Sen de nya reglerna trädde i kraft är det nästan bättre att köpa en manuell ifrån början.

THEBADGUY Gorgilus addictus
17 juni 2011 · 4 734 Inlägg

http://www.garaget.org/Berntsson

Han gjorde det på sin 855 T-gul.
Fråga honom vad han gjorde.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Severin
17 juni 2011 · 1 587 Inlägg

Nili skrev:
Tyvärr är dem där pappren nästan helt omöjliga att få tag på.. sad. Sen de nya reglerna trädde i kraft är det nästan bättre att köpa en manuell ifrån början.

OKej hur kommer det sig att dom är omöjliga att få ?

Severin
17 juni 2011 · 1 587 Inlägg

Ringde precis till Volvocars och dom säger det ska inte vara några problem, bara att jag måste skicka mail till dom o inte lösa det per telefon.. Ajja vi får la se hur det går..

volvo-racer
17 juni 2011 · 724 Inlägg

hur går det med intyget? ska själv sätta i en manuell i min så berätta gärna hur det går smile

Christian S
17 juni 2011 · 4 815 Inlägg

det är "bara" att åka till en aktoriserad volvo verkstad som kontrollerar att allt ser orginal ut sen tar DOM kontakt med den/dom på volvo som fixar avgasintyget som skickar det till verkstaden du va på och sen från du det av dom.

så gjorde jag för typ 4 år sen när jag byggde om och reggade om min dåvarande V70 R ´98 ifrån automat till manuell.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvo-racer
17 juni 2011 · 724 Inlägg

OK Va bra smile

Severin
17 juni 2011 · 1 587 Inlägg

Christian S skrev:
det är "bara" att åka till en aktoriserad volvo verkstad som kontrollerar att allt ser orginal ut sen tar DOM kontakt med den/dom på volvo som fixar avgasintyget som skickar det till verkstaden du va på och sen från du det av dom.

så gjorde jag för typ 4 år sen när jag byggde om och reggade om min dåvarande V70 R ´98 ifrån automat till manuell.

jaha ojj, ja skickade mail till dom direkt och bad om pappret men väntar svar fortfarande..
men jag ska luska i detta lite mer på måndag så uppdaterar jag hur det gått.. hoppas det löser sig !roll

Bimiss
30 juni 2011 · 154 Inlägg

Hur har det gått? Var det möjligt att få intyget? smile

Severin
30 juni 2011 · 1 587 Inlägg

Bimiss skrev:
Hur har det gått? Var det möjligt att få intyget? smile

Inget svar från Volvo PV än men jag återkommer så fort jag vet mer.. Vissa säger ju att det är omöjligt att få skiten gjort som privat person men sen dom som GJORT det säger att det inte är omöjligt smile

volvo-racer
1 juli 2011 · 724 Inlägg

jag va inne och pratade med volvo här i stan och fick svaret att jag skulle åka till besiktningen i Uppsala för att göra en reg besiktning på bilen, då kollar dom igenom den och ändrar att det står manuell och inte automat i reg-beviset. frågade även om intyget man skulle ha med sig men enl dom skulle det inte behövas då det finns manuella 850 av den år.mod och att man använder volvos org. grejer. eller så åker man och besiktar bilen när man ska och kollar om dom säger nåt eller ej.

Severin
1 juli 2011 · 1 587 Inlägg

volvo-racer skrev:
jag va inne och pratade med volvo här i stan och fick svaret att jag skulle åka till besiktningen i Uppsala för att göra en reg besiktning på bilen, då kollar dom igenom den och ändrar att det står manuell och inte automat i reg-beviset. frågade även om intyget man skulle ha med sig men enl dom skulle det inte behövas då det finns manuella 850 av den år.mod och att man använder volvos org. grejer. eller så åker man och besiktar bilen när man ska och kollar om dom säger nåt eller ej.

hmm skumt som fan, alla jävlar säger olika ju, dom sa till mig att jag måste ha avgas certifikat skit grejen sad och han visade mig även på deras hemsida nånstans att det står så, så jag läste det själv men men.. Man vet ju fan inte hur man ska göra asså :S

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
8 juli 2011 · 2 258 Inlägg

varför ens regga skten? :S

Sump Runk Rätt O Slätt!
Severin
8 juli 2011 · 1 587 Inlägg

HyperSonica skrev:
varför ens regga skten? :S

För att rätt ska vara rätt..

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
9 juli 2011 · 2 258 Inlägg

joo.. självklart ska de vara det.. Men varför inte bara dra ut på de tills du ske bessa.. kanske så märker dem inte det wink

Sump Runk Rätt O Slätt!
Severin
13 juli 2011 · 1 587 Inlägg

HyperSonica skrev:
joo.. självklart ska de vara det.. Men varför inte bara dra ut på de tills du ske bessa.. kanske så märker dem inte det wink

jo de hade man kunnat göra men jag vıll inte göra po de viset

LeafBox Lat Perfektionist
13 juli 2011 · 6 359 Inlägg

Severin skrev:

HyperSonica skrev:
varför ens regga skten? :S

För att rätt ska vara rätt..

Då laddar du såklart inte hem saker heller? wink

Senast redigerat av LeafBox (13 juli 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Bimiss
13 juli 2011 · 154 Inlägg

LeafBox skrev:

Severin skrev:

HyperSonica skrev:
varför ens regga skten? :S

För att rätt ska vara rätt..

Då laddar du såklart inte hem saker heller? wink

Och det är samma sak, eller hur? roll

Han kanske har kört ett tag med manuell låda och vill nu få den besiktigad så han kan köra lagligt?

Förr eller senare så märker dom det, och då blir det nog inte lika kul.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang