Konverterat 850R till manuell problem med besiktningen nu

Severin
16 november 2011 · 1 587 Inlägg

Japp nu är tiden kommen !! haha jag fick igenom ett godkännande för ombyggnaden av Volvo dvs från automat till Manuell, gick jätte fint idag blir de besiktning och omreg.. Till alla som trodde detta var omöjligt så säger jag, man måste gå den rätta vägen, det är inte så många mekaniker och verkstäder som känner till hur man går den rätta vägen.. Det var det enda problemet dvs kontakta rätt människor på volvo och förklara för sin verkstad exakt vad som gjorts och vilken väg det ska gå..

volvo-racer
16 november 2011 · 724 Inlägg

nice smile

Severin
16 november 2011 · 1 587 Inlägg

haha bilen blev godkänd på besiktningen MEN han kunde inte godkänna omregistreringen på bilen eftersom det satt inte ett original luft filter och för att avgassystemet bullrar, det är ju inte heller original.. Vafan har det med växellådsbytet att göra ??? nån som vet?

LeafBox Lat Perfektionist
16 november 2011 · 6 359 Inlägg

Inget, men det är inte bara det han måste kolla efter

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
jip
18 november 2011 · 272 Inlägg

Skönt att det är på rätt väg nu iaf.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Severin
19 november 2011 · 1 587 Inlägg

jip skrev:
Skönt att det är på rätt väg nu iaf.

Jo det är de men nu verkar de som att jag måste ha dit de originala avgas systemet för att detta ska gå igenom..
Orka asså sad

Janneutanb
19 november 2011 · 7 271 Inlägg

Severin skrev:

jip skrev:
Skönt att det är på rätt väg nu iaf.

Jo det är de men nu verkar de som att jag måste ha dit de originala avgas systemet för att detta ska gå igenom..
Orka asså sad

Du måste ha hittat en riktigt nitisk besiktningsperson!

Severin
19 november 2011 · 1 587 Inlägg

Brains skrev:

Severin skrev:

jip skrev:
Skönt att det är på rätt väg nu iaf.

Jo det är de men nu verkar de som att jag måste ha dit de originala avgas systemet för att detta ska gå igenom..
Orka asså sad

Du måste ha hittat en riktigt nitisk besiktningsperson!

Jo de verkar så.. Besiktningen klarade bilen inte heller, spindelled fram ska bytas annars va allt bra men omregistreringen som sagt, den gick ju inte..

Marlboroman
19 november 2011 · 8 233 Inlägg

Severin skrev:
haha bilen blev godkänd på besiktningen MEN han kunde inte godkänna omregistreringen på bilen eftersom det satt inte ett original luft filter och för att avgassystemet bullrar, det är ju inte heller original.. Vafan har det med växellådsbytet att göra ??? nån som vet?

Det har inget med bytet av låda att göra, men allt med omregistreringen då bilen i övrigt ska vara i föreskrivet skick. Vilket om man ska vara petig på riktigt även innebär däck i den inregistrerade dimensionen och så ska bilen vägas också helst så att den rätta vikten förs in.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Severin
19 november 2011 · 1 587 Inlägg

Marlboroman skrev:

Severin skrev:
haha bilen blev godkänd på besiktningen MEN han kunde inte godkänna omregistreringen på bilen eftersom det satt inte ett original luft filter och för att avgassystemet bullrar, det är ju inte heller original.. Vafan har det med växellådsbytet att göra ??? nån som vet?

Det har inget med bytet av låda att göra, men allt med omregistreringen då bilen i övrigt ska vara i föreskrivet skick. Vilket om man ska vara petig på riktigt även innebär däck i den inregistrerade dimensionen och så ska bilen vägas också helst så att den rätta vikten förs in.

Haha med andra ord så kanske jag aldrig får igenom omregistreringen nu..

Janneutanb
19 november 2011 · 7 271 Inlägg

Severin skrev:

Marlboroman skrev:

Severin skrev:
haha bilen blev godkänd på besiktningen MEN han kunde inte godkänna omregistreringen på bilen eftersom det satt inte ett original luft filter och för att avgassystemet bullrar, det är ju inte heller original.. Vafan har det med växellådsbytet att göra ??? nån som vet?

Det har inget med bytet av låda att göra, men allt med omregistreringen då bilen i övrigt ska vara i föreskrivet skick. Vilket om man ska vara petig på riktigt även innebär däck i den inregistrerade dimensionen och så ska bilen vägas också helst så att den rätta vikten förs in.

Haha med andra ord så kanske jag aldrig får igenom omregistreringen nu..

Om du byter tillbaka till dom sakerna som dom har anmärkt på så ska det gå.

Severin
19 november 2011 · 1 587 Inlägg

Brains skrev:

Severin skrev:

Marlboroman skrev:

Det har inget med bytet av låda att göra, men allt med omregistreringen då bilen i övrigt ska vara i föreskrivet skick. Vilket om man ska vara petig på riktigt även innebär däck i den inregistrerade dimensionen och så ska bilen vägas också helst så att den rätta vikten förs in.

Haha med andra ord så kanske jag aldrig får igenom omregistreringen nu..

Om du byter tillbaka till dom sakerna som dom har anmärkt på så ska det gå.

Så sa han iaf, han sa "du behöver inte byta tillbaka till de originala systemet men bara du får ner buller nivån"
Den var antagligen för hög :S Jag har 3" JT helsats system med sportkat..

Janneutanb
19 november 2011 · 7 271 Inlägg

Severin skrev:

Brains skrev:

Severin skrev:

Haha med andra ord så kanske jag aldrig får igenom omregistreringen nu..

Om du byter tillbaka till dom sakerna som dom har anmärkt på så ska det gå.

Så sa han iaf, han sa "du behöver inte byta tillbaka till de originala systemet men bara du får ner buller nivån"
Den var antagligen för hög :S Jag har 3" JT helsats system med sportkat..

Kasta dit en till ljuddämpare eller byt system. Det är väl inte så krångligt.
Kanske finns någon som har ett orginal liggandes som du kan få låna bara under reggtiden?

Severin
19 november 2011 · 1 587 Inlägg

Brains skrev:

Severin skrev:

Brains skrev:

Om du byter tillbaka till dom sakerna som dom har anmärkt på så ska det gå.

Så sa han iaf, han sa "du behöver inte byta tillbaka till de originala systemet men bara du får ner buller nivån"
Den var antagligen för hög :S Jag har 3" JT helsats system med sportkat..

Kasta dit en till ljuddämpare eller byt system. Det är väl inte så krångligt.
Kanske finns någon som har ett orginal liggandes som du kan få låna bara under reggtiden?

haha som tur är att jag har mitt originala kvar big_smile fast... Det är kapat så de får svetsas. Men de ska inte vara något problem :p Sen även så har vingen blivit stulen på bilen när bilen va utanför Volvo, då dom hade den o skulle fixa papperna, godkännandet av volvo PV o kontrollera bilen så att allt satt rätt osv.. Under den perioden blev vingen stulen på Volvo precis utanför verkstaden sad(

makkan_T5
13 februari 2012 · 11 Inlägg

Har bytt på min 855 T5 från automat till manuell, och jag ringde volvo gbg och han sa att de va inga problem och man åker till en auktoriserad verkstad. Dom kollar så detta är korrekt utfört och att alla delar sitter där dom ska och inget är utelämnat, så kontaktar volvo här i skövde dom som skriver intyg och de kommer efter en vecka ungefär. så sa han till mig, nu har jag ju inte bessat än pga att den bluddrar och baktänder.. men svårare än så ska de tydligen inte vara smile

MK-Motorsport
13 februari 2012 · 71 Inlägg

Men vad är prislappen på detta med alla papper och vekstads besöken.

Senast redigerat av MK-Motorsport (13 februari 2012)

Christian S
14 februari 2012 · 4 816 Inlägg

MK-Motorsport skrev:
Men vad är prislappen på detta med alla papper och vekstads besöken.

man behöver ju bara 1 papper och om man har gjort rätt så behöver man bara åka till verkstaden och visa upp bilen 1 gång.

jag betalade ingenting när jag skaffade det till min förra V70 smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2012 · 13 742 Inlägg

normalt sätt skiter jhu bes i om det är manuell eller automat
så det problemet tar man när den dagen kommer

blir så mycket onödigt jobb att åka in och berätta saker för dom på bes

att köra in med ett öppetfilter i dagens läge är som att be om problem även på en vanlig bes
normalt sätt räcker det för att dom ska kunna ge omreggning på bilen

dessutom ska man inte ens ha öppet filter på en 850 om man vill ha kvar effekten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Severin
17 februari 2012 · 1 587 Inlägg

MK-Motorsport skrev:
Men vad är prislappen på detta med alla papper och vekstads besöken.

Min bil blev kollat av nån volvo tekniker, tog ett par dagar innan han kunde göra det, men de blev gjort o då ringde han o skicka in ett papper tillbaka till Volvo, där det stod att allt e som de ska på bilen, sen skriver dom ett papper o skickar tillbaka det.. Sen får du det o åker till besiktningen bara.. Mig kostade kontrollen 990kr om ja inte minns helt fel :p

Severin
26 april 2012 · 1 587 Inlägg

Idag reg besiktning igen !! Bilen är fixad till original nu dvs avgas system luft filter osv.. Nu borde de bli bra förfan haha big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang