Effekt av byte till sportgrenrör på bmw 528(e39)-00?

thobbeee
30 juni 2011 · 299 Inlägg

Har planer på att köpa ett sportgrenrör till min bmw. Men får man märkbar skillnad? Ändras ljudet något? Eller att köpa sportgrenrör och sport katt. Men är det svårt att byta själv? Har även ett ostrypt insug liggandes hemma, det kanske blir mer effekt om man kombinerar det också med ett sportgrenrör+katalysator?

Tack så mycket på förhand!

BMW 528i "Rurre" (2000)
thobbeee
30 juni 2011 · 299 Inlägg

Okej. Så de gör ingen skillnad? Men läste att ett grenrör ökar effekten med 10%,vilket skulle vara 19,3hk på min bil, men det stämmer inte då? Men om man köper sport ljiddämpare också da, då är ju allt bytt, och sport slutdämpare. Man klarar sig inte på en dämpare eller? Hur är det med besiktningen oså när de gäller sånna här grejer förresten?:o

BMW 528i "Rurre" (2000)
thobbeee
1 juli 2011 · 299 Inlägg

Ja joo, jag förstår hur du menar. Men har inte råd att köpa ett helt så tänkte jag börjar lite i alla fall. Har 2.5 tums original o sitter bara en katt på. Men vad är skillnaden på extraktorgrenrör och sportgrenrör?
Så själva rören spelar också roll då, räcker inte att byta resten o låta rören va kvar? Iofs är ju rören inte jättedyra men räcker det bara att köpa rör någonstans o bygga ihop? Typ från mekonomen;)

Tack för svaren!

BMW 528i "Rurre" (2000)
thobbeee
1 juli 2011 · 299 Inlägg

Hehe låter bra de. För dämparna är ju fan inte billiga dom heller B-) så du tror man klarar sig på bara en dämpare? O skutdämpare då, ingen i mitten? Enda jag tänker på är besiktningen, hur de blir dåhmm men ska kolla upp allt lite iaf o får se hur jag gör. Tack för hjälpen iaf, har varit till stor nytta;)

BMW 528i "Rurre" (2000)
thobbeee
1 juli 2011 · 299 Inlägg

okej, ja det kan man ju göra. Det jag nu har kollat upp är ett extrektor grenrör och en race katt sen slutdämpare. Sitter bara en dämpare på bilen nu men däremot 2 katalysatorer. Räcker det och sätta en race katt? slutdämparna är ju dyrast av allt, kan man inte bara köpa en universal sportdämpare bak? för hela mitt system är utan skarvar och vill inte fördärva orginalet så blir till att bygga ett helt system i så fall.

BMW 528i "Rurre" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang