Onödig / korkad info i bilannonser

killercow
2 juli 2011 ·

Masquerade skrev:
Du är medveten om att det för bara 3-4 år sedan fortfarande såldes en hel del bilar utan c-lås? Eller att t.ex. VW fortfarande räknar AC som extrautrustning (vilken oftast bakas in i något utrustningspaket)?

Att VW fortfarande räknar AC som extrautrustning visste jag inte. men i de allra flesta fall på nyare bilar så är de ju standard och nått man räknar med att en 2 år gammal bil ska ha.

Vilka bilmodeller hade inte c-lås för 3 år sen? fjärrstyrt har ju inte alla. men c-lås har väl mer eller mindre varit standard på bilar de senaste åren

Mattsson_91 Självlärd
2 juli 2011 · 3 083 Inlägg

Inte onödig info i själva annonsen dock men stör mig så otroligt mycket på när man hittar en annons o så ringer/mailar/smsar man och frågar om den finns kvar och får svaret "nej den såldes förra veckan" "nej den är såld"

Svårt o tabort annonsen då eller?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Masquerade Aldrig nöjd
2 juli 2011 · 804 Inlägg

killercow skrev:

Masquerade skrev:
Du är medveten om att det för bara 3-4 år sedan fortfarande såldes en hel del bilar utan c-lås? Eller att t.ex. VW fortfarande räknar AC som extrautrustning (vilken oftast bakas in i något utrustningspaket)?

Att VW fortfarande räknar AC som extrautrustning visste jag inte. men i de allra flesta fall på nyare bilar så är de ju standard och nått man räknar med att en 2 år gammal bil ska ha.

Vilka bilmodeller hade inte c-lås för 3 år sen? fjärrstyrt har ju inte alla. men c-lås har väl mer eller mindre varit standard på bilar de senaste åren

Jag kan inte mer än en modell; Ford Ka, vars första generation hade centrallås som tillval och ändå sålde väldigt bra. Eftersom en hyfsat framgångsrik citybil från en större tillverkare inte hade c-lås som standard så måste jag anta att det finns fler modeller (framför allt bland de billigare Asien-tillverkarna) och därför ser jag gärna att det står i annonsen på den typen av bil. Kollar man på bilar som ditt exempel (större mellanklassbil) så kan jag dock hålla med om att c-lås är en onödig sak att skriva.

Livet är för kort för att äga Volvo.
zoopåse
2 juli 2011 · 1 171 Inlägg

- Vilka köpare man vill ha (t.ex. "inga brevvänner eller prutare")

Precis, det är väl självklart att men helst ser att någon som inte luktar illa och vet att dom vill ha bilen ringer dagen efter annonsen och bestämmer tid, kommer precis i tid, köper bilen direkt kontant utan att pruta och att dom ska sköta om bilen som om det vore en baby.

Men nu är det inte så det brukar gå till. Om man vill hitta en köpare och ha så mycket pengar för bilen som möjligt får man ju räkna med att folk får vara nyfikna och ställer frågor för att ta reda om om de är intresserade, kanske tom tittar på bilen och bestämmer sig för att inte köpa den då eller att de inte tycker den är värd pengarna. Har aldrig upplevt det som något problem när jag sålt bil, får man ett för lågt bud är det bara att säga nej eller inte svara någonting.

Klarar man inte av det så känns det som att säljaren bara är otrevlig och sur. Men för all del, skriv det i annonserna om ni inte vill ha kontakt med så många köpare.

Billy__bob
2 juli 2011 · 496 Inlägg

Något om också är riktigt störigt om man nu ex har lagt ut en annons är att folk skriver mejl. Kan man kommer imorgon? Aldrig en jävel som kommer.

Som många andra sagt. Varför säga att bilen är i bra skick om den knappt håller ihop. Kommer ihåg för ca ett halvår sedan när jag skulle kolla på en bil. Hade ca 10 mil att köra och har frågat säljaren om skicket och han då säger att den är i mycket bra skick för sin ålder.

Okey tänkte jag och åkte. När jag väl kom ner och öppnade förar dörren saknades hela panelen på dörren,sido rutan var fast kilad. Startar bilen och öppnar huven och ser att det är olja över allt. Stänger av bilen och kollar remmarna och inser att man inte ens hade kommit hem med den skitbilen. Remmarna hängde för fan i trådar. Listerna som skulle sitta på dörrarna låg i skuffen och bilen vart riktigt rostig på den sidan han inte hade fotat.

Förstår inte reningen med att skita i att säga alla dessa fel till köparen som har en bra bit att köra.
De tror verkligen att man är sugen på att köpa när man ser en hel rad med fel på plats.


Mvh Billy

HalfShell
2 juli 2011 · 162 Inlägg

a7x skrev:

666_Beast skrev:
När det står Fullutrustad förutom tex navigator. Bilen är väl inte fullutrustad om det finns saker som saknas i bilen.

Därav ordvalet "förutom".

Är den inte fullutrustad så är den inte det, punkt slut. Och fullutrustad används alldeles för mycket. Men vad är då fullutrustad? För mig är fullutrustad all standardutrustning+tillval, någon annan har kanske andra åsikter?

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
zoopåse
2 juli 2011 · 1 171 Inlägg

Förstår inte reningen med att skita i att säga alla dessa fel till köparen som har en bra bit att köra.
De tror verkligen att man är sugen på att köpa när man ser en hel rad med fel på plats.

Precis. Brukar alltid be om en beskrivning av vilka brister bilen har om man har långt att åka. Är den beskrivningen helt åt skogen så har man ju slösat bort både köparens och sin egen tid.

Mattsson_91 Självlärd
2 juli 2011 · 3 083 Inlägg

Denna börjar ju också bli standard

"Kostade xxxxxxx när jag köpte den för 5 år sen"

"Nypris xxxxx"

Kvittar vad den kostade när h*n köpte den eller vad den kostade när den var ny. Det som är intressant är dagens marknadsvärde

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Dotzie
2 juli 2011 · 485 Inlägg

Vettemannen skrev:

killercow skrev:
jag väljer alltid bort bud annonserna. då blir man ju tvungen sitta å leta liknande bilar så man vet ungefär vad man ska bjuda.

Sätt ett lågt pris å skriv istället tex: 10,000 eller högstbjudande.

Mejlade på en annons på bil modell dyrare en gång å bjöd 5,000kr för att de stod bud. Fick ett argt mejl tillbaka typ att ja var korkad för jag inte förstod den var värd mycket mer. Upplyste säljaren om att han kanske skulle nämnt i annonsen vad den var värd ca.

Va bra att du gjorde den markeringen tycker jag. smile

/Benny

Ha ha...skitbra..big_smile..jag har också bjudit så... men inte fått någon reaktion

My car Brings Me Women
Dotzie
2 juli 2011 · 485 Inlägg

Billy__bob skrev:
Något om också är riktigt störigt om man nu ex har lagt ut en annons är att folk skriver mejl. Kan man kommer imorgon? Aldrig en jävel som kommer.

Som många andra sagt. Varför säga att bilen är i bra skick om den knappt håller ihop. Kommer ihåg för ca ett halvår sedan när jag skulle kolla på en bil. Hade ca 10 mil att köra och har frågat säljaren om skicket och han då säger att den är i mycket bra skick för sin ålder.

Okey tänkte jag och åkte. När jag väl kom ner och öppnade förar dörren saknades hela panelen på dörren,sido rutan var fast kilad. Startar bilen och öppnar huven och ser att det är olja över allt. Stänger av bilen och kollar remmarna och inser att man inte ens hade kommit hem med den skitbilen. Remmarna hängde för fan i trådar. Listerna som skulle sitta på dörrarna låg i skuffen och bilen vart riktigt rostig på den sidan han inte hade fotat.

Förstår inte reningen med att skita i att säga alla dessa fel till köparen som har en bra bit att köra.
De tror verkligen att man är sugen på att köpa när man ser en hel rad med fel på plats.


Mvh Billy

åhh..vad tråkigt

My car Brings Me Women
killercow
2 juli 2011 ·

Masquerade skrev:

killercow skrev:

Masquerade skrev:
Du är medveten om att det för bara 3-4 år sedan fortfarande såldes en hel del bilar utan c-lås? Eller att t.ex. VW fortfarande räknar AC som extrautrustning (vilken oftast bakas in i något utrustningspaket)?

Att VW fortfarande räknar AC som extrautrustning visste jag inte. men i de allra flesta fall på nyare bilar så är de ju standard och nått man räknar med att en 2 år gammal bil ska ha.

Vilka bilmodeller hade inte c-lås för 3 år sen? fjärrstyrt har ju inte alla. men c-lås har väl mer eller mindre varit standard på bilar de senaste åren

Jag kan inte mer än en modell; Ford Ka, vars första generation hade centrallås som tillval och ändå sålde väldigt bra. Eftersom en hyfsat framgångsrik citybil från en större tillverkare inte hade c-lås som standard så måste jag anta att det finns fler modeller (framför allt bland de billigare Asien-tillverkarna) och därför ser jag gärna att det står i annonsen på den typen av bil. Kollar man på bilar som ditt exempel (större mellanklassbil) så kan jag dock hålla med om att c-lås är en onödig sak att skriva.

Sen är det väl inte många som köper en ny bil helt i standard utförandet. man plusar väl på minst 1pkt när man ändå lägger rätt mycket på en helt ny bil.

Snacka med en bilförsäljare för ett tag sen. ska inte nämna märke mm mera men dom körde en kampanj på en helt ny modell till ett extremt lågt utgångspris och sen fick man välja till olika paket å tillval.

Här snackar vi om att grunden på denna bilen utan tillval var mer eller mindre ren på saker. Å grund utförandet hade dom inte ens brytt sig om att ta in några till sverige. vi snackar om en bil utan stereo, air-bag, abs, lm-fälgar, mm ja allt mer eller mindre. Bara för att bilen skulle bli så billig som möjligt i grund utförandet. försäljnings knep. å detta fungerade. folk strömmade för att köpa bilen men köpte även till tillval så priset blev ju inte de låga i annonsen

Men ändå så kom ju en gubbe å skulle ha denna i grundutförandet. blev skit jobbigt för bilfirman få fram den å slutade med att gubben fick en med en del extra till samma pris för den var inte tillverkad utan precis allt lol

AddesFoto Audiot ;)
2 juli 2011 · 195 Inlägg

Jag stör mig på folk som verkar komma på att dom ska sälja bilen klockan 03.00 på natten, som springer ut fort som fan i mörkret och tar en bild som är skitkass, blixten fångar typ bara upp nummerplåten i en skarp reflex.
Sen in igen, in med bilden i datorn, ut på blocket och skriver typ Opel Corsa -94. Ring för info + den svinkassa bilden.

Eller dom som bara grötar ihop mängder med text, utan punkter eller styckeindelning eller nått. Och förkortningar och inte hela ord.
Typ: de e en volvo me stylingfrånt å sterio me trim top å ja de e en bra bil allt funkar wunderbaum ingår ej ring meila ev byte ja just det det är blå färg på den hej hej


Själv brukar jag lägga ner rätt mycket energi på annonser, så jag slipper få samma frågor från femtioelva personer. Hellre för mycket info än för lite.

Mr.Speed
Audiot ;)
Audi A4 Allroad "Lowroad" (2013)
gamlingen
2 juli 2011 · 5 198 Inlägg

Annat poppis är * bilen säljes pga av jag harför många. tar även inbyte av nåt roligt eller större bil.

perzy Snål gnällspik
2 juli 2011 · 402 Inlägg

För den händige....                        =Vevaxeln sticker ut men jag ska ha fullpris.
Inga problem för den händige...     =Verkstaden tyckte det var stora problem men dig kan jag ljuga för.
Kan inget om bilar så någon som är händig får ta över=jag skulle aldrig vilja bli smutsig men ska ha fullpris ändå.
Bara att byta motor/växellåda/kaross = Säljaren skulle aldrig göra det själv eller betala vad verkstaden begär.

Senast redigerat av perzy (2 juli 2011)

Volvo S80 2,9.
RD_87 Skrotsamlare
2 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har ju skrivit mer än en annons om vi säger så, trots bilder och rikligt med information så är det alltid nån idiot som ringer och frågar dumma frågor. Den värsta jag har varit med om var en nysvensk som ringde på en 240 aut (!) och frågade vad det var för färg, trots att jag hade en mycket fin bild på bilen.
Jag brukar försöka få med det mesta men det är inte lätt, det jag betraktar som en skönhetsfläck tycker någon annan är en katastrof.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juli 2011 · 17 485 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag har ju skrivit mer än en annons om vi säger så, trots bilder och rikligt med information så är det alltid nån idiot som ringer och frågar dumma frågor. Den värsta jag har varit med om var en nysvensk som ringde på en 240 aut (!) och frågade vad det var för färg, trots att jag hade en mycket fin bild på bilen.
Jag brukar försöka få med det mesta men det är inte lätt, det jag betraktar som en skönhetsfläck tycker någon annan är en katastrof.

La ut en MB A140 för några år sedan. Mycket fin (Faktiskt!) och ac fungerar osv. Ringde en tjej. Jag sa att bilen är fin. Allt fungerar som det ska och 2 sommardäck var dåliga. Hon och hennes gubbe kommer ut senare. Hon kollar i varenda detalj men kan inte se nåt att tjafsa om. (Farsan har ju rekond dessutom) Sen får hon se att det ligger några varv silvertejp runt anslutningen mellan luftburk och slang och blir "Skogstokig"

- Den är ju trasig? sa hon.
- Nej den är 9-10 år gammal, sa jag.
- Men det är ju tejp där?
- Ja har du sett...

Gubben hennes tyckte inte det var nåt att bråka om då jag slog av en 500-hundring som skulle räcka till en insugsslang. "Kan fan inte köpa en trasig bil!" sa hon och satte sig i deras bil.

- Hon vill ha en ny bil va? Sa jag. Gissa! Sa killen uppgivet. Beklagar vi störde sa han och de åkte hem.

Stackarn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
2 juli 2011 · 5 111 Inlägg

Jag hade nog önskat mig en ny fru i det fallet. big_smile

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Andromeda Rumpmas
2 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Billy__bob skrev:
Något om också är riktigt störigt om man nu ex har lagt ut en annons är att folk skriver mejl. Kan man kommer imorgon? Aldrig en jävel som kommer.

Som många andra sagt. Varför säga att bilen är i bra skick om den knappt håller ihop. Kommer ihåg för ca ett halvår sedan när jag skulle kolla på en bil. Hade ca 10 mil att köra och har frågat säljaren om skicket och han då säger att den är i mycket bra skick för sin ålder.

Okey tänkte jag och åkte. När jag väl kom ner och öppnade förar dörren saknades hela panelen på dörren,sido rutan var fast kilad. Startar bilen och öppnar huven och ser att det är olja över allt. Stänger av bilen och kollar remmarna och inser att man inte ens hade kommit hem med den skitbilen. Remmarna hängde för fan i trådar. Listerna som skulle sitta på dörrarna låg i skuffen och bilen vart riktigt rostig på den sidan han inte hade fotat.

Förstår inte reningen med att skita i att säga alla dessa fel till köparen som har en bra bit att köra.
De tror verkligen att man är sugen på att köpa när man ser en hel rad med fel på plats.


Mvh Billy

Håller med. Se för fan upp för den här, den är ungefär som du beskriver. Skulle vara kanonbra maskinellt. Olja överallt, och fullt av olja i expansionskärlet. Det känns som om den går på GLT också, turbomätaren är "trasig" (läs urkopplad) så man ser inte riktigt hur mycket den laddar. Fan vilket slöseri det var att åka och titta på den mad

Snygg i lacken var den förvisso...

Edit: annons också wink

http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_90 … =5&w=1

Senast redigerat av Andromeda (2 juli 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Billy__bob
2 juli 2011 · 496 Inlägg

Andromeda skrev:

Billy__bob skrev:
Något om också är riktigt störigt om man nu ex har lagt ut en annons är att folk skriver mejl. Kan man kommer imorgon? Aldrig en jävel som kommer.

Som många andra sagt. Varför säga att bilen är i bra skick om den knappt håller ihop. Kommer ihåg för ca ett halvår sedan när jag skulle kolla på en bil. Hade ca 10 mil att köra och har frågat säljaren om skicket och han då säger att den är i mycket bra skick för sin ålder.

Okey tänkte jag och åkte. När jag väl kom ner och öppnade förar dörren saknades hela panelen på dörren,sido rutan var fast kilad. Startar bilen och öppnar huven och ser att det är olja över allt. Stänger av bilen och kollar remmarna och inser att man inte ens hade kommit hem med den skitbilen. Remmarna hängde för fan i trådar. Listerna som skulle sitta på dörrarna låg i skuffen och bilen vart riktigt rostig på den sidan han inte hade fotat.

Förstår inte reningen med att skita i att säga alla dessa fel till köparen som har en bra bit att köra.
De tror verkligen att man är sugen på att köpa när man ser en hel rad med fel på plats.


Mvh Billy

Håller med. Se för fan upp för den här, den är ungefär som du beskriver. Skulle vara kanonbra maskinellt. Olja överallt, och fullt av olja i expansionskärlet. Det känns som om den går på GLT också, turbomätaren är "trasig" (läs urkopplad) så man ser inte riktigt hur mycket den laddar. Fan vilket slöseri det var att åka och titta på den mad

Snygg i lacken var den förvisso...

Edit: annons också wink

http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_90 … =5&w=1

Ja det är sjukt irreterande. det sjuka är ju därefter att när jag kollade på den förbannade bilen och påpekade sakerna som han inte hade sagt till mig innan jag körde fast än att jag frågade var, Det är ju ingen NY bil. då kokar man ju inte alls. Har ingen betydelse om bil är 10år eller 1år gammal. De beror ju på hur man sköter den och inget annat.

Mvh Billy

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juli 2011 · 17 485 Inlägg

Andromeda skrev:

Billy__bob skrev:
Något om också är riktigt störigt om man nu ex har lagt ut en annons är att folk skriver mejl. Kan man kommer imorgon? Aldrig en jävel som kommer.

Som många andra sagt. Varför säga att bilen är i bra skick om den knappt håller ihop. Kommer ihåg för ca ett halvår sedan när jag skulle kolla på en bil. Hade ca 10 mil att köra och har frågat säljaren om skicket och han då säger att den är i mycket bra skick för sin ålder.

Okey tänkte jag och åkte. När jag väl kom ner och öppnade förar dörren saknades hela panelen på dörren,sido rutan var fast kilad. Startar bilen och öppnar huven och ser att det är olja över allt. Stänger av bilen och kollar remmarna och inser att man inte ens hade kommit hem med den skitbilen. Remmarna hängde för fan i trådar. Listerna som skulle sitta på dörrarna låg i skuffen och bilen vart riktigt rostig på den sidan han inte hade fotat.

Förstår inte reningen med att skita i att säga alla dessa fel till köparen som har en bra bit att köra.
De tror verkligen att man är sugen på att köpa när man ser en hel rad med fel på plats.


Mvh Billy

Håller med. Se för fan upp för den här, den är ungefär som du beskriver. Skulle vara kanonbra maskinellt. Olja överallt, och fullt av olja i expansionskärlet. Det känns som om den går på GLT också, turbomätaren är "trasig" (läs urkopplad) så man ser inte riktigt hur mycket den laddar. Fan vilket slöseri det var att åka och titta på den mad

Snygg i lacken var den förvisso...

Edit: annons också wink

http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_90 … =5&w=1

Som jag sa i början av tråden: "Fin bil för sin ålder" Brukar vara skrot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang