Volvo 740 med ljudtryck på 140dB

Jag bygger på förstabilen lite ljud och fixar med lite uppfräschning :) Byggt 2 bilstereoanläggningar, den jag har nu spelar 140dB. Jag har byggt allt själv och med lite hjälp från danne9418 ;) Nu när jag nått 140dB så är det dags för uppfräschning så jag fixade mig en reservdelsbil som hade lite delar som jag ville ha! Samarbetspartner så har jag "Bra Ljud i Bil" som hjälper mig med goa priser på bilstereo prylar och även ger en hel del sjukt bra tips! Nu när jag ska fräscha upp bilen så skulle det inte skada om man fick någon som kunde hjälpa med lite fina priser på sådana prylar ;)
  • 111 Följare
  • 132 306 Visningar
  • Projektet avslutat 17 oktober 2013
Crille93
24 november 2012 · 362 Inlägg

Haha smile
Jag har en peak enligt termlab som låg rätt så högt upp när jag mätte sist (har det nerskrivet någonstans xD) så tänkte fixa porten så det blir avstämt till det så kanske man kan få ett förjävla fint tryck!

Ska bara få tid till det någon gång!
Har som sagt inte gjort helt 100% färdigt i bagaget än men ska nog få tid till det under jullovet och samtidigt fixa porten smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
Figgaro
24 november 2012 · 983 Inlägg

Crille93 skrev:
Haha smile
Jag har en peak enligt termlab som låg rätt så högt upp när jag mätte sist (har det nerskrivet någonstans xD) så tänkte fixa porten så det blir avstämt till det så kanske man kan få ett förjävla fint tryck!

Ska bara få tid till det någon gång!
Har som sagt inte gjort helt 100% färdigt i bagaget än men ska nog få tid till det under jullovet och samtidigt fixa porten smile

Okej big_smile fan så najs smile Min peak ligger på runda slängar 47 men då vill inte basen spela så pass högt hmm lådan är mer gjord för att generera tryck än å spela högt med stängda dörrar big_smile

AntonLJ
25 november 2012 · 164 Inlägg

Crille93 skrev:
Tack! smile
Har inte mätt den än men det kändes som det iallafall smile
Blir en mätning när man har tid ;-)
Och ja, hatthyllan är lite urkapad, ett fyrkantigt hål bara någon cm större än porten smile
Sen sitter baslådan fastskruvad i hatthyllan så den sitter ordentligt!

Blir som sagt att justera porten så man går en högre avstämning så ska jag nog allt komma över 140dB!

Kanske blir att pröva det då,  såklart jag missade det, Men iaf jag kapade ur hela hatthyllan när jag hade basarna ligandes i skuffen och det blev en grym skillad på tryck in i kupén, smile

Volvo 740 "FTF" (1992)
Volvo 745 "Onfen" (1989)
Figgaro
25 november 2012 · 983 Inlägg

Build_it_loud skrev:

Crille93 skrev:
Tack! smile
Har inte mätt den än men det kändes som det iallafall smile
Blir en mätning när man har tid ;-)
Och ja, hatthyllan är lite urkapad, ett fyrkantigt hål bara någon cm större än porten smile
Sen sitter baslådan fastskruvad i hatthyllan så den sitter ordentligt!

Blir som sagt att justera porten så man går en högre avstämning så ska jag nog allt komma över 140dB!

Kanske blir att pröva det då,  såklart jag missade det, Men iaf jag kapade ur hela hatthyllan när jag hade basarna ligandes i skuffen och det blev en grym skillad på tryck in i kupén, smile

Kolla min lilla 740i smile det fungerar fint för mig wink

Crille93
25 november 2012 · 362 Inlägg

Mina två 10" CVX e riktade mot ryggen, skaplig massage är det tydligen smile
Har kollat på sätet när jag spelat o det fladdrar lite tongue

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
Goken71
12 december 2012 · 18 Inlägg

Kul att du är noga.

Lite klent med dämpmatta bara.
Jag har verkligen dämpat min.
Det gör mer än man tror!

Glöm inte att du behöver mycket ström!

Kämpa på.

Crille93
12 december 2012 · 362 Inlägg

Jag har dämpat mer än bilderna visar smile
Som dörrarna är nästan heltäckta, bara det att det mesta är på insidan för att det annars skulle ta emot vissa saker när dörrsidan åkte på smile
Sen elen tänker jag på men pengarna begränsar ju så man inte kan göra det superbra (skulle helst ha haft bättre batterier osv. smile
Men kabeldimensionering osv är rätt iallafall! smile

Men tack och hoppas du följer projektet! smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
Goken71
12 december 2012 · 18 Inlägg

Gott att höra.
Jag har ström så det räcker smile)
Stor generator + bra batteri samt kondingar + bra kablar.

danne9418
12 december 2012 · 136 Inlägg

Goken71 skrev:
Lite klent med dämpmatta bara.
Jag har verkligen dämpat min.
Det gör mer än man tror!

Håller med, mesigt dämpat, lär av mig wink

Den som ingen turbo har åker utan bar!
Crille93
12 december 2012 · 362 Inlägg

Haha vems idé var taket danne?? ;-)
Goken: haha jasså?
Jag kör rätt kablar o dubbla batterier iallafall smile
Större generator har jag inte råd med men 85Ah duger iaf smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
Goken71
12 december 2012 · 18 Inlägg

Vill ha mitt ljud I BILEN!
Ingen fladdrande godispåse =-))
Min bil är dämpad i stort sett överallt.
Dörrar, Dörrsidor, Tak, Hela bagagen, Inne i skärmarna, motorhuv, Hatthylla, golvet, ja fan allt som gick att dämpa.

danne9418
12 december 2012 · 136 Inlägg

Crille93 skrev:
Haha vems idé var taket danne?? ;-)

Så du har hela golvet och nästintill hela skuffen ? ^^

Den som ingen turbo har åker utan bar!
Crille93
12 december 2012 · 362 Inlägg

danne9418 skrev:

Crille93 skrev:
Haha vems idé var taket danne?? ;-)

Så du har hela golvet och nästintill hela skuffen ? ^^

Haha nae
Fick ju inte tag på så mycket dämpmatta som dig tongue

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
danne9418
12 december 2012 · 136 Inlägg

Crille93 skrev:
Haha nae
Fick ju inte tag på så mycket dämpmatta som dig

precis!

Den som ingen turbo har åker utan bar!
Goken71
13 december 2012 · 18 Inlägg

På golvet lade jag 10mm mjuk dämpmatta.
Biltema smile)

Crille93
22 december 2012 · 362 Inlägg

En liten update då smile
Började med bilen igår med att fixa så skärmarna funkade igen då den vänstra hade lagt av, sen så satte jag dit kameran jag köpt lite på skoj så man har någe o titta på tills man får pengar till en 230V konverter smile
Hittade ett hyffsat bra ställe som den inte syns på men blir nog att förflytta den bak så den filmar vid bakhjulet sen när man hittar ett bra ställe tongue
Men nu till lite bilder då!

Kan väl börja med att när man kom till garaget så blev man skapligt rädd när flickvännen hade lyckats sno min bilnyckel, smugit ner i garaget och lämnat en fin julklapp som var från hennes bror tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162044/162044-9079e5fab16168dfd4cf5ffb4587c1ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162044/162044-a1670501a3b623208972f68ce8fed02d.jpg

Efter att ha skrattat en hel del och lyckats lugna ner mig så blev det att fixa skärmen som inte fungerade, som tur var så var det glapp bara så det fixade man och sen pilla lite med kameran så fick man bild!
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162044/162044-7de5ca3ef0e0eac7deb09dc83738e5fe.jpg
Och nej, den används inte som backkamera för det första så sitter den fram på bilen, sedan så filmar den lite snett åt höger nu smile

Sen så pillade jag lite med alpinen så jag fick in den mer då den stack utanför facket förr smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162044/162044-17530443b3ca142bf0da5ff7f53dd009.jpg

Det var så långt man hann då, ska fortsätta mer sen efter jul med att koppla in det 5:e slutsteget och få alla blinkande lampor att funka igen då jag kopplade ur dom när jag fixade med nya stereoanläggningen smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
Crille93
27 december 2012 · 362 Inlägg

Blir en skriftlig update idag då jag inte har tillgång till dator idag :-/
Men kan väl börja med att man har haft en riktigt god jul smile
Fick lite pengar så införskaffade en växelriktare som ger ren sinusvåg så man kan koppla in playstation 2 (kanske 3) i bilen smile
Sedan har jag beställt 40ark silentcoat till taket och lite annat då jag inte tror taket behöver alla 4m2 dämpmatta tongue
Så idag har jag skruvat med bilen, fixat ett jordfel, dragit lite kabel genom hela bilen så man fick fram ett grenuttag och så man kan styra omvandlarn från förarsätet smile
Sen imorgon blir det att koppla in diskanterna så det spelar och sedan är det bara finlir tills man är klar för i år!
Bilder kommer när jag får tag på dator! smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
Crille93
29 december 2012 · 362 Inlägg

Blir skriftligt idag med...
Inte hänt allt för mycket, fick annat o göra idag med
Men har kopplat in kickersteget och ställt in det lite lätt smile
Och 230v omvandlaren fungerar fint att styra från förarsätet!
Blir att dra en kabel genom bilen imorgon för att kunna styra högtalarna i bagaget separat med smile
Sedan lite mer inställningar så allt låter som det ska, sen är man klar för i år!

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
Crille93
30 december 2012 · 362 Inlägg

Här var det dåligt med kommentarer :-/
Men jag har iallafall fått allt att fungera nu, ps2 blev det då ps3an drog för mycket :-/
Och det låter riktigt fint från högtalarna i bagaget!
Bilder fås som sagt när man fått tag på dator, bör förhoppningsvis bli imorgon! smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat
Chevrolet Camaro Iroc-Z "FlatBeat" (1988)
mp-pettersson matte
30 december 2012 · 294 Inlägg

Crille93 skrev:
Här var det dåligt med kommentarer :-/
Men jag har iallafall fått allt att fungera nu, ps2 blev det då ps3an drog för mycket :-/
Och det låter riktigt fint från högtalarna i bagaget!
Bilder fås som sagt när man fått tag på dator, bör förhoppningsvis bli imorgon! smile

låter bra det var det svårt att få in en ps2a??smile funderar på ett 360 i bilen så man kan spela lite när man väntar på folk:)

volvo 945 tic
Volvo 945 TIC "TICEN" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang