fast bara för att den gick igenom besiktningen så behöver inte din bullernivå vara godkänd..
Nä, det har jag inte sagt... Men trådskaparen var orolig för vad dom skulle säga på bes. och kan man köra igenom en med raka rör som låter dubbelt så mycket och dessutom avgas knallar så kan man säkert köra igenom med hans S60 som låter lika mycket som vilken volvo raggare som helst...
fast ska man följa buller kraven till "punkt å pricka" va gäller helbilsgodkända bilar så får de inte låta mer än va de gör original när dom läämnar fabriken.
Man får väl inte ens sätta på eftermarknadssystem utan det ska väl vara originalsystem om bilen är helbilsgodkänd.
Som jag sa när jag prata med "CraipeDream"(stavning) så .. Jag kör in med bilen i Jan. Får jag nerslag så får jag de, å då blir att köra med ljuddämparen senare. INte mer med det. Tack för svar. Kommer säkert på en dämpare i slutet av sommaren med
Så här skrev du: Jag har tagit bort sista dämparen på min s60 2.4. Det är utan turbo, så det låter ju lite när man kör. Hur kan man göra för att de inte ska låta mycket när man kör in å besar bilen utan att sätta på dämparen igen?
Att du fick reda på decibelgränsen var väl inte svar på din fråga vad jag förstår.
det var ju bra man var till hjälp har dock själv kört igenom med mer än 80 decibel i ljudnivå Men det beror ju nog på vilken gubbe man får MVH VAnd3rsson
det var ju bra man var till hjälp har dock själv kört igenom med mer än 80 decibel i ljudnivå Men det beror ju nog på vilken gubbe man får MVH VAnd3rsson
Den du praktiserade för kanske!!
/Benny
Hehe jo det är sant dock så var han snabb att ge mig andra tvåor än på avgassystemet haha Sorry för lite OT
Den du praktiserade för kanske!!
/Benny
Hehe jo det är sant dock så var han snabb att ge mig andra tvåor än på avgassystemet haha Sorry för lite OT
fast bara för att den gick igenom besiktningen så behöver inte din bullernivå vara godkänd..
Nä, det har jag inte sagt... Men trådskaparen var orolig för vad dom skulle säga på bes. och kan man köra igenom en med raka rör som låter dubbelt så mycket och dessutom avgas knallar så kan man säkert köra igenom med hans S60 som låter lika mycket som vilken volvo raggare som helst...
fast ska man följa buller kraven till "punkt å pricka" va gäller helbilsgodkända bilar så får de inte låta mer än va de gör original när dom läämnar fabriken.
SÅ varför har vi den här diskussionen?.
Till trådskaparen: NEJ, de kommer inte godkänna din bil utan dämparen om man ska lyssna på vad EvilAudio har läst på ett forum ...
SÅ varför har vi den här diskussionen?.
Till trådskaparen: NEJ, de kommer inte godkänna din bil utan dämparen om man ska lyssna på vad EvilAudio har läst på ett forum ...
Det är ju en j-a skillnad på en gammal mercedes och en nyare bil som har helbilsgodkännande. Nya motorcyklar får bara låta så mycket som står i regbeviset. Äldre hojar har max 103 dB som krav. Bara som jämförelse.......
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472550 Sen har vi ju det där med helfordonsgodkända bilar. Man får ju inte ändra på dom.
Eftersom eftermarkandsprylar till viss del är 100% godkänt att byta till. exempelvis kjolpakety, fälgar, stötdämpare etc.
så kanske det även kan vara oki med rören under bilen, så länge som de ej ändrar på själva avgaskravet, jag skulle tro det iaf !
Visst har du rätt i det, men det är inte många kjolpaket och liknande som är krocktestade och godkända. Avgassystem är nog lättare att få godkända. Det har blivit bra mycket bättre sen vi kom med i EU.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)