Sälja bil till utländsk medborgare.

saab_sonett Handledare
23 juli 2011 · 1 481 Inlägg

Har en gammal volvo till salu. En Dansk kille ringde och ville köpa den. Han bor i Sverige men jag vet inte om han har något svenskt personnummer. Vad skriver man på ägarbyteshandlingen? Någon som sålt bil till icke svensk bosatt i Sverige?

saab_sonett Handledare
23 juli 2011 · 1 481 Inlägg

Det gäller ju export. Killen bor i Sverige. Läste något om samordningsnummer, nån som ansökt om det och vet hur det går till?

trippelturbo Trucker
23 juli 2011 · 2 710 Inlägg

Ring till transportstyrelsen! smile

Fart missbrukare
saab_sonett Handledare
23 juli 2011 · 1 481 Inlägg

Dom har stängt idag.....

Bos
23 juli 2011 · 264 Inlägg

Jag har sålt 2 bilar utomlands, och dom står jag fortfarande som ägare på, fast det är flera år sedan, vettetusan hur jag ska bli av med dom.. Bättre o sälja den till nån svensk känns det som.

Volvo v70 (2008)
killercow
23 juli 2011 ·

När köparen är en person utan svenskt personnummer
För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer. Om han eller hon saknar ett sådant, kan man ansöka om ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifoga en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige.

Till anmälan om ägarbyte ska bifogas en tydlig kopia på ett giltigt pass eller nationellt identitetskort. (Nationella identitetskort utfärdas endast av vissa länder inom EU/EES och av Schweiz.) Observera att ett så kallat LMA-kort inte är en giltig identitetshandling.

För mer information kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16.
Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats.

Från transportstyrelsen

Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats.

Senast redigerat av killercow (23 juli 2011)

S98
19 december 2013 · 133 Inlägg

smile

Har hjälpt min mor att lägga ut en bil på blocket, plötsligt kom det ett sms där en
man från USA/Canada bad mig maila honom ifall bilen finns kvar.
Valde en "oäkta mail" och mailade där jag förklarade att, ja bilen finns kvar mm.
Kort efter så kom de ett svar att han har intresse av den mm men vill veta om jag kan gå ner i pris
samt när den senast servades. Efter förklaring av det som frågades + tillägg om det som "killercow" länkat
så damp det ner ett mail där köparen plötsligt skulle ut på havet, bilen var tänkt till sonen och han skulle betala
vart enda öre vi begärde, via PayPal...  där brast man ut i skratt.

Trots de man skriver så kommer de mail efter mail med förklaring om hur det ska komma personal från
fartygets kontor och lösa alla papper mm, efter att han fått mitt PayPal konto och betalat.

Ja, trevligt hjul är de väl bara säga.

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
IX ____________________________________
19 december 2013 · 1 340 Inlägg

S98 skrev:
smile

Har hjälpt min mor att lägga ut en bil på blocket, plötsligt kom det ett sms där en
man från USA/Canada bad mig maila honom ifall bilen finns kvar.
Valde en "oäkta mail" och mailade där jag förklarade att, ja bilen finns kvar mm.
Kort efter så kom de ett svar att han har intresse av den mm men vill veta om jag kan gå ner i pris
samt när den senast servades. Efter förklaring av det som frågades + tillägg om det som "killercow" länkat
så damp det ner ett mail där köparen plötsligt skulle ut på havet, bilen var tänkt till sonen och han skulle betala
vart enda öre vi begärde, via PayPal...  där brast man ut i skratt.

Trots de man skriver så kommer de mail efter mail med förklaring om hur det ska komma personal från
fartygets kontor och lösa alla papper mm, efter att han fått mitt PayPal konto och betalat.

Ja, trevligt hjul är de väl bara säga.

Litar du inte på betalning via PayPal? smile Ett väldigt seriöst företag!
Men visst låter köparen lite speciell

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
S98
20 december 2013 · 133 Inlägg

RightFront skrev:
Litar du inte på betalning via PayPal? smile Ett väldigt seriöst företag!
Men visst låter köparen lite speciell

PayPal i all ära, men sms från ett Coloradonummer av en person som
just nu ska kliva på och jobba till havs och som vill ha mammas gamla bil till sin son..
Till det kommer sen att personal från rederiet ska komma och fixa alla papper big_smile

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
IX ____________________________________
20 december 2013 · 1 340 Inlägg

S98 skrev:

RightFront skrev:
Litar du inte på betalning via PayPal? smile Ett väldigt seriöst företag!
Men visst låter köparen lite speciell

PayPal i all ära, men sms från ett Coloradonummer av en person som
just nu ska kliva på och jobba till havs och som vill ha mammas gamla bil till sin son..
Till det kommer sen att personal från rederiet ska komma och fixa alla papper big_smile

Ja visst låter det märkligt... men det finns märkligt folk som gör märkliga saker tongue

Men är nog bäst att göra som du gör och vägra sälja den.
Även om köparen är seriös är det ju massa extra arbete att skaffa paypal konton osv smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
S98
20 december 2013 · 133 Inlägg

RightFront skrev:

S98 skrev:

RightFront skrev:
Litar du inte på betalning via PayPal? smile Ett väldigt seriöst företag!
Men visst låter köparen lite speciell

PayPal i all ära, men sms från ett Coloradonummer av en person som
just nu ska kliva på och jobba till havs och som vill ha mammas gamla bil till sin son..
Till det kommer sen att personal från rederiet ska komma och fixa alla papper big_smile

Ja visst låter det märkligt... men det finns märkligt folk som gör märkliga saker tongue

Men är nog bäst att göra som du gör och vägra sälja den.
Även om köparen är seriös är det ju massa extra arbete att skaffa paypal konton osv smile

Inte bara PayPal konto..
Om personerna som kommer för att hämta bilen inte ska ha bilen, vem ska man då
notera som ägare mm, samt om ingen av dem är svenskar, vems pass mm ska man
kopiera och sända in etc
Det blir att vänta och se om någon i landet visar intresse istället smile

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
Germax
20 december 2013 · 12 086 Inlägg

Om man inte är född igår så borde man hört talas om blåsningar via Paypal förut.
Jag avråder alla att "sälja" sin bil till någon utanför Sverige (eftersom det till 99% är bluff) dyker Paypal upp i snacket så ska man definitivt inte lägga mer energi på saken.

Sök på bluff Paypal så kommer ni inse att det inte är något nytt påhitt.
Hänger man på bilforum kan jag inte förstå hur man kan missat.

KHRacing
20 december 2013 ·

släng mejlet, blocka säljaren samt gör en polisanmälan om möjligt bedrägeri, :-)

S98
20 december 2013 · 133 Inlägg

Jag hänger inte så mycket på bilforum Germax, men googlade mig till denna tråd då
bilköparen smsade från ett nummer som anknyter till USA/ Canada.
Sen fortsatte jag att maila lite inatt, bara för att se hu de formulerar sig, vilket kan vara bra.

KHRacing, ska man verkligen vara så elak kort innan jul wink

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
KHRacing
20 december 2013 ·

S98 skrev:
Jag hänger inte så mycket på bilforum Germax, men googlade mig till denna tråd då
bilköparen smsade från ett nummer som anknyter till USA/ Canada.
Sen fortsatte jag att maila lite inatt, bara för att se hu de formulerar sig, vilket kan vara bra.

KHRacing, ska man verkligen vara så elak kort innan jul wink

JAPP: detta är till 1 0 0 % en blåsning

IX ____________________________________
20 december 2013 · 1 340 Inlägg

Germax skrev:
Om man inte är född igår så borde man hört talas om blåsningar via Paypal förut.
Jag avråder alla att "sälja" sin bil till någon utanför Sverige (eftersom det till 99% är bluff) dyker Paypal upp i snacket så ska man definitivt inte lägga mer energi på saken.

Sök på bluff Paypal så kommer ni inse att det inte är något nytt påhitt.
Hänger man på bilforum kan jag inte förstå hur man kan missat.

Aldrig varit med om något sådant, samma principer gäller ju som när man sköter transaktioner via bankkonton, dvs pengarna först sen varan roll

inte sålt jättemycket till Nord Amerika dock, men aldrig haft några problem smile
Har visserligen aldrig exporterat en bil, men det är pga (som S98 säger) att det är bökigt med transport och ägarbyte, själva betalningen ser jag inte som några problem med dagens teknik smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
S98
20 december 2013 · 133 Inlägg

och nu kom det ett nytt sms, från ett annat nummer och "robeastmond"
men denna gången orkar jag inte maila och jävlas med dem.

sms 1
+17206064271  "dan.rowey147@hotmal.com"

sms 2
+13857225030  "robeastmond@live.com

och båda med samma fras "Is your car for sale? if yes get back to me via email"

Senast redigerat av S98 (20 december 2013)

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
sandzoo
20 december 2013 · 2 072 Inlägg

har sålt min gamla Bmw 320D till en kille från polen med tillfälligt svenskt personnr tror de var 5siffror ist för 4..(han bor tillfälligt i sverige samt jobbar..
det gick bra.. fick pengarna i handen.. 2dagar sen fick jag papp att bilen har bytt ägare.. (enl transportstyrelsen så kan man göra så)
bilen har han nu mera exporterat till polen

Sandzoo i da house
pukan2
20 december 2013 · 3 182 Inlägg

har fått mail från denna snubbe idag jag med, kom du nån stans med det, ska man skita i han o blocka.  sms 2
+13857225030  "robeastmond@live.com

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang