2616
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 322 092 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
202 Inlägg
31 maj 2019
#5861
Du börjar få riktigt fint stuk på den!

4 442 Inlägg
31 maj 2019
Trådstartare
#5862
to0b skrev:
Du börjar få riktigt fint stuk på den!

Tack tack wink

Längtar till kjolpaketet, det kommer göra en hel del tror jag.


413 Inlägg
31 maj 2019
#5863
Fasen vad härligt!! Kanon fredag!


81 Inlägg
2 juni 2019
#5865
Leendet du får när du precis har kört iväg hemifrån och lägger in tvåan med lite gas talar sitt tydliga språk, bra jobbat!

Kolla med fördel in mitt S60-projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313769

4 442 Inlägg
3 juni 2019
Trådstartare
#5866
Uppgraderat ljudet lite....

Pioneer 2din och 2 nya 3,5" koaxialer i brädan. Spelar riktigt gött nu och finns möjlighet att lägga till midbasar i framdörrarna och subwoofer om man skulle vilja smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-96756eb736efff012004dc345c892905.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e07bf8b94e57e7faa92cdd7d8ca9de3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-00e63ae1b671e86b807d9ff302e70c4a.jpg

Original högtalarna var riktigt krispiga efter år utan tak smile


4 442 Inlägg
9 juni 2019
Trådstartare
#5868
Update: Ska försöka summera en långhelg i kronologisk ordning:

Vaxade upp cabben som om ja skulle på Saab festivalen även om ja inte kunde sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-564d88598d8fd4470dd5e4e9b172102b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-521f8b60d7f16116fe7ae4bd89a4b1e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-35ad290ab77947fb54fd67924f04bd74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8e97706c70a05ea5886b2b73ca9fa1f1.jpg

Sen blev det att påbörja lagning av kjolpaketet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6710614034bd012a9a287c50c10a61c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fe5a92a89b1ab77ede0a0d712e553552.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-42992f378663a14714182dddd3f6026d.jpg

För att dämpa suget på Saab festivalen så åkte jag och provkörde en 9-5 ng tid4 och la ett bud
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba9c0a7127582cf08f1fbb9d10f2840f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1536d098b36dfca9eb98e5b62efea105.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6cf93f8312e6c4e5b5ddb025fc662c95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4246b5557d5b7a9a5ece6c2006084f3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-176196565163ffce5fef94e98cf16d2a.jpg
Tyvärr köpte en sthlm'are bilen senare den dagen hmm så jakten på en ng fortsätter...

Bytte till ett justerat prog eftersom min bil saknar TCS. På högre växlar begärde den bara 700 luft, nu med No TCS ibockat ger den ~1100 vilket känns mer rätt. Men bara 650 ad85 så måste ev byta spridare och stift kanske för att få ad85?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0a90ffb0d9782c8f119412b702b00c97.jpg
Nu trycker den dock på så att kopplingen slirar, alltid är det något....


531 Inlägg
10 juni 2019
#5869
Vad är det för TCS som du skriver om?


4 442 Inlägg
Creeper
176 Inlägg
10 juni 2019
#5871
JKDesign skrev:
volvoglracing skrev:
Vad är det för TCS som du skriver om?

TCS är antispinn  smile

Såna dumheter ska man inte ha i bilen. Sånt sitter i högerfoten.

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04

4 442 Inlägg
10 juni 2019
Trådstartare
#5872
Slipa spackla slipa spackla...

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-70cb672e35f7abc49899fe0b7ef8817b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0c1c622aa2bc35578a172bc09625bb64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5775728616a71b91c89c3925d95894f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b874db728aa6677331e0d63ef7afc501.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9b5a22f8aa47480e32ab7c78882d506a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-542ba31d465524b1a18be523d44ead48.jpg

Men snart blir det roligare smile

Sen har ja konstaterat att kopplingen är rökt så tror ja får köra på en viggen + nya oem slav... Har tänkt maxa 15t turbon och det lär väl kopplingen palla med lite marginal?


405 Inlägg
11 juni 2019
#5873
Har lyckats döda en 9-5 Aero koppling med original lamell som hade 5,000mil~ på nacken.

Dock med 2,3Liters spis och kortnos 15t med kungskobra och allt därtill. Hade nog monterat förstärkt Sahcs platta alternativt 6-puckad fjädrad sinter när allt ändå är nere.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

413 Inlägg
11 juni 2019
#5874
Allt beror ju på hur många Nm du kommer att ha. En original 9-5 Aero koppling (även Viggen) är specad till 450Nm.
Jag pikar 440Nm i min bil och har inte haft några som helst problem med den kopplingen, har kört ca 5000mil med den.

Självklart ät det kul att överdimensionera allt och sätta i en värsting lamell och tryckplatta för var vara på god marginal, men då blir ofta bilen jävlig att köra.
Även om det går att hitta dragläge i uppförsbacke med en ofjädrad 4 puckad sinter så är det varken roligt eller bekvämt.

Jag säger kör på original Aero/Viggen koppling, lägg bilen lite under 450Nm och njut av en bra körbarhet smile
Senast redigerat av Joel_Wiklund (11 juni 2019)


4 442 Inlägg
11 juni 2019
Trådstartare
#5875
wBes skrev:
Har lyckats döda en 9-5 Aero koppling med original lamell som hade 5,000mil~ på nacken.

Dock med 2,3Liters spis och kortnos 15t med kungskobra och allt därtill. Hade nog monterat förstärkt Sahcs platta alternativt 6-puckad fjädrad sinter när allt ändå är nere.

Joel_Wiklund skrev:
Allt beror ju på hur många Nm du kommer att ha. En original 9-5 Aero koppling (även Viggen) är specad till 450Nm.
Jag pikar 440Nm i min bil och har inte haft några som helst problem med den kopplingen, har kört ca 5000mil med den.

Självklart ät det kul att överdimensionera allt och sätta i en värsting lamell och tryckplatta för var vara på god marginal, men då blir ofta bilen jävlig att köra.
Även om det går att hitta dragläge i uppförsbacke med en ofjädrad 4 puckad sinter så är det varken roligt eller bekvämt.

Jag säger kör på original Aero/Viggen koppling, lägg bilen lite under 450Nm och njut av en bra körbarhet smile

Jag är splittrad men måste bestämma mig snart för bilen går knappt att köra normalt.

Jag tror jag kommer maxa 15t turbon och då landar man ju någonstanns på ~315hp/440nm på E85 och det är faktiskt mer än bra I en cab. Redan nu med 225/340 så blåser det på rätt ordentligt.

Samtidigt vet man ju inte framtiden.... trim djävulen sitter på ena axeln och säger viggen platta + 6 puckad fjädrad sinter.

Medans andra sidan säger problemfri viggen platta och lamell. Tror det håller bra iom 2,0t så blir vridet lite mer utdraget. Har kört 320hp/520nm I en 9-5 2,3T aero med original koppling utan problem.

Blir troligvis viggen rätt igenom och lägga pengar på annat...


413 Inlägg
11 juni 2019
#5876
JKDesign skrev:
wBes skrev:
Har lyckats döda en 9-5 Aero koppling med original lamell som hade 5,000mil~ på nacken.

Dock med 2,3Liters spis och kortnos 15t med kungskobra och allt därtill. Hade nog monterat förstärkt Sahcs platta alternativt 6-puckad fjädrad sinter när allt ändå är nere.

Joel_Wiklund skrev:
Allt beror ju på hur många Nm du kommer att ha. En original 9-5 Aero koppling (även Viggen) är specad till 450Nm.
Jag pikar 440Nm i min bil och har inte haft några som helst problem med den kopplingen, har kört ca 5000mil med den.

Självklart ät det kul att överdimensionera allt och sätta i en värsting lamell och tryckplatta för var vara på god marginal, men då blir ofta bilen jävlig att köra.
Även om det går att hitta dragläge i uppförsbacke med en ofjädrad 4 puckad sinter så är det varken roligt eller bekvämt.

Jag säger kör på original Aero/Viggen koppling, lägg bilen lite under 450Nm och njut av en bra körbarhet smile

Jag är splittrad men måste bestämma mig snart för bilen går knappt att köra normalt.

Jag tror jag kommer maxa 15t turbon och då landar man ju någonstanns på ~315hp/440nm på E85 och det är faktiskt mer än bra I en cab. Redan nu med 225/340 så blåser det på rätt ordentligt.

Samtidigt vet man ju inte framtiden.... trim djävulen sitter på ena axeln och säger viggen platta + 6 puckad fjädrad sinter.

Medans andra sidan säger problemfri viggen platta och lamell. Tror det håller bra iom 2,0t så blir vridet lite mer utdraget. Har kört 320hp/520nm I en 9-5 2,3T aero med original koppling utan problem.

Blir troligvis viggen rätt igenom och lägga pengar på annat...

Förstår verkligen vad du menar!! Men som sagt, se till att den går bra att köra i verkligheten också wink


4 442 Inlägg
14 juni 2019
Trådstartare
#5877
Update:

Lagat och slipat klart kjolarna så nu börjar det roligare arbetet med kolfiber smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-31660c0289cc1be43864605753292051.jpg

Fixat en billig 3" dp i rostfritt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b19a02a85d1cd55ef947851b77339c71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6d68b488f892795409214067eab51b6d.jpg

Köpt en till Saab då ja troligtvis kommer pendla lite mer till hösten, hittade en billig vanvårdad 9-3 ng 1,9TID 2010, Min första diesel smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-68d867e578397c33b7e71dd716fd3dc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d07497c8268b065752f17ce87fe57c62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-756e76ff3dce6bb586797931be01c894.jpg

Fick säg en välbehövlig motortvätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-53cf7bd284409c03bd6fc8995285bd71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3fe0306ddd3cc62e143e99d370643368.jpg

Är det någon som har 9-3ng Aero eller tx front, - 12 griffin front så är jag intresserad smile
Senast redigerat av JKDesign (14 juni 2019)


-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
15 juni 2019
#5878
Blir riktigt bra det här!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

413 Inlägg
15 juni 2019
#5879
Asså du är ju bara för underbar!!! Fler fina Saabar ska det bli big_smile


4 442 Inlägg
15 juni 2019
Trådstartare
#5880
Joel_Wiklund skrev:
Asså du är ju bara för underbar!!! Fler fina Saabar ska det bli big_smile

Mer på g om ja säger så wink



Sök