Toppbyte volvo 940 -96 b230 fk vad bör man tänka på?

jonaas91
6 september 2011 · 4 Inlägg

tjena ska byta toppen på min 940 från 530 med T kam till 531 med vx3 kam.

Tänkte höra vad mer man ska passa på att kolla upp och eventuellt byta när man ändå river av toppen
tex byta packningar? kolla skicket på kolvarna? m.m

tacksam för svar! smile

Volvo xc70 "D5 AWD" (2007)
Lille_Skorpan Avstängd
6 september 2011 · 201 Inlägg

får man fråga på vilka volvo sitter det 531 topp med vx3 kam? Passar toppen bra på en sugmotor?

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)
fjanteliten
7 september 2011 · 44 Inlägg

Lille_Skorpan skrev:
får man fråga på vilka volvo sitter det 531 topp med vx3 kam? Passar toppen bra på en sugmotor?

Du hittar det i 940GL med B230FB dvs det sitter original i sugisar big_smile

Vgren
8 september 2011 · 110 Inlägg

Byt topplocks packningen. Passa på att byta eller iallafall kolla över kamrem och spännrulle när allt ändå är isärplockat. Eventuellt nya topplocksbultar. (Enligt volvo ska man inte använda dom mer är 5 ggr har jag för mig men nya kostar nästan inget om man inte vill ha ARP men det känns kanska onödigt på en icke racebil)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
JeepErnie
8 september 2011 · 40 Inlägg

Kolla cylinderfodret så det inte finns någon kant.Byt alla packningar och o-ringar.Kolla så att ytorna är plana så du slipper riva igen pga packningen går åt pipsvängen.Inga packningsrester får finnas kvar.Har manen topp nere så brukar man också kolla ventilsäten och styrningar osv.Ingen ide att sätta på prylar som inte håller toleranserna.Ibland vet man ju inte vad toppen levt för liv innan...Sist,så ollar man ju kamremmen så klart och vattenpumpens skick,spännrulle osv.Mycket lättare att byta dessa om man ändå plockat ned allt...wink
Vet du inte 100 att toppen är ok vänd den upp och ned och häll i t-sprit i förbränningsutrymmet och se om ventilerna är täta.

Jeep wrangler "laredo" (1988)
Vgren
8 september 2011 · 110 Inlägg

JeepErnie skrev:
Kolla cylinderfodret så det inte finns någon kant.Byt alla packningar och o-ringar.Kolla så att ytorna är plana så du slipper riva igen pga packningen går åt pipsvängen.Inga packningsrester får finnas kvar.Har manen topp nere så brukar man också kolla ventilsäten och styrningar osv.Ingen ide att sätta på prylar som inte håller toleranserna.Ibland vet man ju inte vad toppen levt för liv innan...Sist,så ollar man ju kamremmen så klart och vattenpumpens skick,spännrulle osv.Mycket lättare att byta dessa om man ändå plockat ned allt...wink
Vet du inte 100 att toppen är ok vänd den upp och ned och häll i t-sprit i förbränningsutrymmet och se om ventilerna är täta.

Ska man verkligen olla på kamremmen? hmm

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
Pedaal
8 september 2011 · 601 Inlägg

Vgren skrev:

JeepErnie skrev:
Kolla cylinderfodret så det inte finns någon kant.Byt alla packningar och o-ringar.Kolla så att ytorna är plana så du slipper riva igen pga packningen går åt pipsvängen.Inga packningsrester får finnas kvar.Har manen topp nere så brukar man också kolla ventilsäten och styrningar osv.Ingen ide att sätta på prylar som inte håller toleranserna.Ibland vet man ju inte vad toppen levt för liv innan...Sist,så ollar man ju kamremmen så klart och vattenpumpens skick,spännrulle osv.Mycket lättare att byta dessa om man ändå plockat ned allt...wink
Vet du inte 100 att toppen är ok vänd den upp och ned och häll i t-sprit i förbränningsutrymmet och se om ventilerna är täta.

Ska man verkligen olla på kamremmen? hmm

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!! lol

JeepErnie
8 september 2011 · 40 Inlägg

HAAHAHAHAHAHAHAH yikes

Ber om ursäkt för stavfelet...hahaha
Kul att det fick någon att skratta!wink

Jeep wrangler "laredo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang