US-spec Supra - Street & Strip nr 6

SUPRA LHD
  • 177 Följare
  • 195 452 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 juli 2014
airflowfredde StressFläkteR
6 september 2011 · 277 Inlägg

Jahaja, har precis impulsköpt en Toyota supra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0f73412f90a1f235c00c0a6fbaffc3fd.jpg

Jag har suktat efter denna bilmodell i ca tio år men trodde aldrig att jag skulle
äga en. Visst, en högerstyrd eller en automatare. Men inte en vänsterstyrd manuell!

I tisdags dök annonsen upp på blocket. Det fanns lite att göra på den då det är ett
avstannat singelturbobygge och därför så var det rätt pris.
Enligt förra ägaren så ruttnade han bara ur och började köra HD i stället.
Bilen har bara stått i ett år(!)

För att få ekonomin att gå ihop så måste jag tyvärr sälja min 900a samt 9-3an.
Jag kommer dock att ha kvar min 9-5 kombi om allt går som planerat!

Målet med supran är att ligga på runt 600hk och att använda den som vardagsbil
på sommaren samt att köra på banträffar och åka runt på en del träffar.

Bilen då...

Den är importerad från USA 2007 och är som sagt ett påbörjat singelturbobygge.
Det som är gjort är att ett singelturbokit med en GT35R turbo från PBZ är
installerat. Sedan avstannade allt enligt den tidigare ägaren.

Det jag ska göra är att köpa ett sprut och uppgradera soppatillförseln och sedan
mappa den. Jag åker på att byta bakdäck också då bakvagnen måste vara galet inställd.
Däcken är som nya på utsidan och korden är framme på insidan.
Kopplingen ska klara 400hk så den lär väl uppgraderas vad det lider också.

Bilen är förutom allt smaskens som Toyota begåvade den med utrustad med
K-sport coilovers, en stor aluintercooler och det följde även med en alukylare som
skall monteras då originalet ser sletet ut. Det sitter även ett fjäderbenstag från
Greddy monterat samt ett stort avgassystem och en halvbur:)

Mer än så vet jag faktiskt inte i skrivande stund! Jag har tvättat och dammsugit
bilen i dag och tagit några snabba bilder i tvätthallen eftersom bilen knappt går att köra.
Den går fett som fasen så jag misstänker att den släckt några stift.

Här kommer lite bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-614b9e764a0fadc970490d76d2365c02.jpg
Lastad på kärran vid inköpet i Nässjö.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0904353aa2ff523b529d33d6b4ec26f6.jpg
Snubben hade ett ballt garage, en gammal brandstation mitt i stan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-196bc685a1ee563b2ea22d9f04aa6211.jpg
Kan lova att jag satt och sneglade bak hela vägen samtidigt som jag nöp mig i amren wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0c712eba7bbe80c88c5e64c8fe748b0d.jpg
Denna bilden är från i dag innan jag tvättade den. Den var sjukt skitig både utvändigt
och inne efter att ha stått i ett år. Blir polering i veckan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-9a010bf183c2562e7210fa535dd3ddbc.jpg
Buren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-8af3f1a8107018b1cdfeb8b1337147a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-1079b4748174346aa9dc6474d90d35b9.jpg
Invändigt efter en snabb sväng med dammsugaren och trasan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-44c24188689587150e877d72bfea57e3.jpg
Här efter tvätten

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-1d1e6a18ed8232ed1ee083d6d36b36c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-d3c59716bfad8c88ae871a289d4c9c0c.jpg
Blev en jäkla skillnad bara med en tvätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-58f66c8d925120175e0af71b8882b520.jpg
Pannrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-f3f2363a989590df7bc9a6c199ca54a2.jpg
Snäckan

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-a6aa76a9afcc42477082afd8aefc0934.jpg

Senast redigerat av airflowfredde (24 november 2013)

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
airflowfredde StressFläkteR
7 september 2011 · 277 Inlägg

Ska grejja lite med bilen i dag efter jobbet. Den gå fett som fan, förmodligen för singelkitet och för att den är omappad men jag misstänker att den öppna dumpen från typ biltema kan ha med saken att göra också.

När jag kollade stiften så satt det inga kontakter till tändspolarna. Verkar vara standard att de ruttnar på suprorna. Sedan var det läckage från ventilkåpspackningen så det var oljigt å dant vid stiften.

Nya kontakter samt ventilkåpspackningar borde komma i dag så vi håller tummen att bilen startar i kväll!

98% bestämt att det blir ett AEM v2 sprut med tillhörande bredbandslambda och mapsensor till också smile

Läste nånstans på ett usaforum att det räckte med ny pump alt två samt ca 7-800cc spridare för runt 600hk? Någon som har andra erfarenheter? Det känns som de flesta överdimensionerar soppasystemen som fan.

Självklart ska man ha marginaler men det finns ju gränser big_smile I mån plånbok iaf wink

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
7 september 2011 · 277 Inlägg

lingua skrev:
Kul med tråd här med!smile Hoppas du får ingång den fungerande  snart samt lägger upp ett obligatoriskt filmklipp!cool

Japp. Har beställt sprut i dag från PBZ.se

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
7 september 2011 · 277 Inlägg

Har en fundering.

I kabelhärvan som går till tändspolarna går det vidare kabel till två kontakter som ser ut som de skulle ha med det gamla dubbelturbosarna att göra.
Någon som har koll på detta?

Tror det var 4 kablar i kontakterna varav två är samma färg som de till spolarna...

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
7 september 2011 · 277 Inlägg

jek skrev:

airflowfredde skrev:
Har en fundering.

I kabelhärvan som går till tändspolarna går det vidare kabel till två kontakter som ser ut som de skulle ha med det gamla dubbelturbosarna att göra.
Någon som har koll på detta?

Tror det var 4 kablar i kontakterna varav två är samma färg som de till spolarna...

dom går till org dubbelturbona.
dom behöver du inte, lägg don kablarna kamdrevskåpan så slipper du se dom smile

Aha! Tack för svaret.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
7 september 2011 · 277 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-ed056d140f099efe3a4583adae512d8d.jpg
Böt ventilkåpspackning i dag samt monterade nya kontakter till tändspolarna och böt tändstift.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-65ab397819b8003a57c2f997fa40712c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-1aca20bdf2d3b97b6d158cd7f78e837b.jpg
Bilen hoppade igång hur fint som helst. Den går sjukt fett fortfarande, speciellt när den är kall.
Antar att det har med singelturboinstallationen att göra.
http://www.youtube.com/watch?v=fVOznqBogq0

Sedan så gick vi på problemet med saknad tomgång.
Då kan det vara bra att ha en sådanhär!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-3ab27bef7289467edd81e72d9de10509.jpg
Som säger såhär...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-fbcda11d6837dbc877aec693ba6d72ed.jpg
Vi justerade tomgångsgivaren(?) på spjällhuset tills vi fick signal och då fanns det tomgång.
http://www.youtube.com/watch?v=E6azFz8Imjk

Tyvärr så dör den om man gasar och bara släpper gasen. Man måste smyga ner den i varv för att den ska hålla tomgången.

Sedan är det frustrerande men lösa kablar och slangar och pluggade slangar osv som man hittar överallt sad
Dessa två som dyker upp vid torpeden från två rör? De hängde helt fritt. Jag stoppade i två bultar i dom för att se om det blev nån skillnad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-64bd44e0cd5c48a71fe431cc267d5726.jpg

Eller denna ventil som det är tre slanganslutningar till men det sitter inga slangar på den. Sitter under röret till luftfiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-5e0b38bb14b83345914dec97fa648555.jpg

Aja. en bit på väg iaf smile

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
7 september 2011 · 277 Inlägg

En sak till... motorlampan lyser inte när man vrider på tändningen!

DET känns skumt.


Jocke: Har precis fått tag i en komplett verkstadsmanual till 1995an.

Tack ändå!

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
airflowfredde StressFläkteR
7 september 2011 · 277 Inlägg

DanneJ skrev:
Blir många lösa vacuumslangar och kontakter som blir över när Supran blir singel som går till dubbelsnurrorna och latheten tar över hos många och låter det mesta sitta kvar.

Angående soppasystem, vill du hamna på 600 motor lr hjulhästar? Vill du bygga för framtiden också? E85 lr vanlig soppa?

Jag brukar spåra ur lite lätt men tänkte försöka hålla mig runt 600hk.

Ang etanol så vet jag inte. Har kört det på saabarna.
Kanske bara en sak till som bilprovningen kan irritera sig på.

Hur som så vill man ju ha lite marginal utan att man får problem vid låglast osv.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
8 september 2011 · 277 Inlägg

DanneJ skrev:
600hk så rör det ändå på sig ganska fint men mycket vill ha mer, speciellt när det gäller effekt smile

På vanlig soppa:

Pumpar: 2 Walbro lr Deatschwerkspumpar alt. 1 Bosch 044 som man får köpa lite grejer till för att kunna ha den i tanken.
Ledning: Dra en extra An6 från Pump 2 fram till rail och köra org.retur. Kör du Boschen funkar det att köra med org.matning men det blir lite på gränsen.
Rail: Modda org.rail till att köra matning från båda sidor med retur i mitten eller bara köpa en rail som har bättre flöde och köra toppmatade spridare istället för org. sidmatat.
Spridare: Till Supran kan man räkna 1cc per motorhäst så bara ta ett par spridare och plussa på 20% över den motoreffekten man tänkt landa på.
BTR: Kan i stort sett välja vilken 1:1 som helst så länge det inte är made in china.

Min bil har körts på ett väldigt begränsat soppasystem och haft 747 motorhästar som mest bänkat. Som Jek skriver är soppasystemet det sista man ska snåla in på men det är också lite som du säger många som bygger på tok för överdimensionerade soppasystem speciellt till Supran. Finns även färdiga soppakitt att köpa men då brukar det kosta lite mer än om man knåpar ihop ett själv.

Stort tack för hjälpen.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
8 september 2011 · 277 Inlägg

NGK... BCPR7ES tror jag dom heter.

Jag tänkte på att motorlampan inte lyser när man vrider på tändningen.
OM den skulle vara urkopplad (vilket skulle vara o-bra) kan det ha att göra
med att man inte får något felkod?

Har hört talas om supror där det är glappt bakom panelen så vissa lampor inte funkar.
får se över det där sen och kolla varför den inte lyser.

En sak till ang AEM v2, fungerar det att ta felkoder med "vanliga" felkodsläsare när
man har installerat AEm-boxen eller är det PC som gäller så vid felsökning?

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
10 september 2011 · 277 Inlägg

Blev lite donande igår med bilen.
Som jag skrev tidigare så fungerade ju inte motorlampan och jag misstänkte att
det var anledningen till att vi inte kunde läsa ur felkoder.

Efter lite lödning på kretskortet bakom varningslamporna så fungerade även
motorlampan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0c99fa839b3c2df7c2986e40860fb28b.jpg
Då fick vi en felkod på "throttle position sensor" och vi kunde
konstatera att denna sensor inte fungerade. Ska beställa en ny på måndag och hoppas att detta löser problemet med tomgången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0c99fa839b3c2df7c2986e40860fb28b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-6ea5d496d664dc0eff9bdf31f23f6476.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-059121e1eb9c6a748fc0801eaf12f81d.jpg

Sedan kikade jag på ECun för att kolla hur det såg ut där.
Nån som vet hur det funkar med "chippning" på suprorna.
Nästa alla är ju PBUade men är det bara laddtrycksstyrningen
som man höjer laddtrycket med? Jag tänkte på soppabiten, min går ju så
jäkla fett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-0356d45bcbbda0930386f5672dcf16f7.jpg
Antar att det är en greddygrej till laddtrycksstyrningen
och en HKS för att ta bort fartspärren?
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-6dbc207ad86349815ff9d238afc30260.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-d77498d8c2e0ea92153f3e8da9f47195.jpg

Jajusstja!
Har fått hem två nya bakdäck. Eftersom det blir en massa övriga kostnader så fick
det bli ett lågbudgetalternativ. Antar att det slits rätt fort när väl
bilen är mappad och klar wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-9f600fd122dd54d740ec1adc4beb979d.jpg

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
11 september 2011 · 277 Inlägg

jonte_j skrev:
Hks boxen tar bort fartspärren och greddy boxen tar bort original laddtrycksspärr!

Så greddyboxen har inget med boostkontrollen att göra? Det är alltså 3 olika boxar?

Nån som vet vad de betingar i värde? Alla tre kommer att vara till salu inom kort.

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
13 september 2011 · 277 Inlägg

Har lite funderingar.

Bilen går riktigt bra i ca 30 sekunder och har perfekt tomgång.
Sedan surar den ner sig som faen och tappar tomgången.
Om man håller den på 2000 varv så går den fint.
Om man sakta följer med den ner på tomgång så håller
den tomgången.

Tips? idéer?

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
airflowfredde StressFläkteR
13 september 2011 · 277 Inlägg

jek skrev:
om du ska byta styrsystem i vinter så behöver du inte bry dig om dom tomgångs problemen du har.
den som mappar den kommer ställa in kallstart och vanlig tomgång.
rekomenderar verkligen att köra med AEM ems.

Har beställt ett AEM v2 som kommer vilken dag som helst.

Jag tycker att sprutet inte kan "laga" alla anledningar till att bilen sår som skit.
Det lär ju använda sig av bilens originalinformation från givare osv?

Jag kände att det skulle vara skönt att lösa problemet innan jag monterar i det nya sprutet.

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
airflowfredde StressFläkteR
14 september 2011 · 277 Inlägg

Njajaae
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-04b81f97be988b6efd5b011ef82fc5bf.jpg

I dag märkte vi att föregående ägare kopplat en slang till tomgångsmotorn som ska sitta
efter LMM och suga friskluft till vevhusventilationen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/143/143-6114ec56686eb7695a9dd7600062b002.jpg
Här ser man vart slangen skulle vara samt hålet till vevhusventilationen i bakgrunden  där den satt.

Efter lite svetsande och grejjande så gjorde det så att bilen gick mycket bättre.
Går fortfarande lite fett och den stora gåtan är att den tappar tomgång om man varvar upp den och släpper gasen.

Om den går på tomgång går den riktigt fint. Om man småvarvar lite... inga problem.
MEN, om man varvar upp den till ca 3000 varv och släpper gasen så dippar den ner i tomgång så den dör.
http://www.youtube.com/watch?v=LGCZdC0Mo3k
http://www.youtube.com/watch?v=hpSMpm-zOoI

DÅ kan man fånga den med gas och smågasa lite så håller den tomgången fint sen.

Skumt som fan är det. Vi har justerat gasspjäll och alla div givare och klockor efter alla konstens regler. Vi har tagit isär tomgångsmotorn och gjort rent och testkört den.
Kollat läckor med startgas...
http://www.youtube.com/watch?v=cpR_VaI-X1E

Fick till sist ge upp med en provtur runt kvarteret big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=Xkp0zBaG4M8

Nu går det att köra bilen om man är lite uppmärksam med tomgången.

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
airflowfredde StressFläkteR
15 september 2011 · 277 Inlägg

Kom på en sak... ska det vara undertryck i vevhusventilationen på tomgång?

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

I dag hissade jag upp bilen för första gången (!)
http://img840.imageshack.us/img840/8538/overz.jpg

Fick då se att det var kraftigt med olja typ överallt under sad
Har gjort rent så gott det går nu så får vi väl se vart det kommer ifrån.
http://img560.imageshack.us/img560/5601/dirtyh.jpg

Kollade även på avgassystemet och hittade denna märkning.
http://img3.imageshack.us/img3/5831/ljudd.jpg
http://img832.imageshack.us/img832/2662/ljudd2.jpg

Hittade detta. Pluggad bakre lambda!? Why?
http://img684.imageshack.us/img684/9918/lplugg.jpg
http://img851.imageshack.us/img851/972/74133104.jpg

Har även tagit ur buren och satt tillbaks baksätet. Antingen så kör jag utan bur
eller så ska den få färg. Har inte bestämt mig riktigt.
http://img84.imageshack.us/img84/6415/burur.jpg
http://img824.imageshack.us/img824/9771/burq.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/4701/bur2s.jpg
http://img823.imageshack.us/img823/2808/backseatk.jpg
Nu kan man ha två passagerare i bak.... om de saknar ben och har korta överkroppar big_smile

Jag skulle även montera alukylaren som följde med bilen.
Det visade sig dock att den är för stor sad
Trots att det ska vara bilton så är den för hög och lite för bred.
Nu står den på nedre kylarbalken utan gummibussningarna och det
går inte att stänga huven. Får bli att ta fram kapen i morgon och snickra special.
http://img90.imageshack.us/img90/68/oldcool.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/4593/nycooler.jpg

Passade på att ta en bild på ic när fronten var borta.
http://img196.imageshack.us/img196/5971/12790338.jpg

Har inte ägnat en minut å tomgångshelvetet i dag vilket var gnska skönt!

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

DanneJ skrev:
Ser ut att gå framåt smile Du kan börja kika och se om du kan se om det läcker olja bakom remskivan som vevaxeln driver, väldigt vanligt tyvärr att den främre vevaxeltätningen trycks ur.

Saken som sitter uppstripad vid downpipen är en avgastempgivare och den kan gott sitta kvar då den inte används.

Vilken sensor syftar du på?

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

Det är en lambdasond och hålet för den är pluggat.

Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
airflowfredde StressFläkteR
18 september 2011 · 277 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Då har du hittat felet varför den går fett.

I see... det oroar jag mig inte så mycket för då det ska i ett sprut och sedan mappas.

Tomgången oroar mig dock mer...

Porsche 911 Carrera 4 "Påschenn" (2004)
Saab 900 2,3 Turbo "Aset" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang