Jag har suktat efter denna bilmodell i ca tio år men trodde aldrig att jag skulle äga en. Visst, en högerstyrd eller en automatare. Men inte en vänsterstyrd manuell!
I tisdags dök annonsen upp på blocket. Det fanns lite att göra på den då det är ett avstannat singelturbobygge och därför så var det rätt pris. Enligt förra ägaren så ruttnade han bara ur och började köra HD i stället. Bilen har bara stått i ett år(!)
För att få ekonomin att gå ihop så måste jag tyvärr sälja min 900a samt 9-3an. Jag kommer dock att ha kvar min 9-5 kombi om allt går som planerat!
Målet med supran är att ligga på runt 600hk och att använda den som vardagsbil på sommaren samt att köra på banträffar och åka runt på en del träffar.
Bilen då...
Den är importerad från USA 2007 och är som sagt ett påbörjat singelturbobygge. Det som är gjort är att ett singelturbokit med en GT35R turbo från PBZ är installerat. Sedan avstannade allt enligt den tidigare ägaren.
Det jag ska göra är att köpa ett sprut och uppgradera soppatillförseln och sedan mappa den. Jag åker på att byta bakdäck också då bakvagnen måste vara galet inställd. Däcken är som nya på utsidan och korden är framme på insidan. Kopplingen ska klara 400hk så den lär väl uppgraderas vad det lider också.
Bilen är förutom allt smaskens som Toyota begåvade den med utrustad med K-sport coilovers, en stor aluintercooler och det följde även med en alukylare som skall monteras då originalet ser sletet ut. Det sitter även ett fjäderbenstag från Greddy monterat samt ett stort avgassystem och en halvbur:)
Mer än så vet jag faktiskt inte i skrivande stund! Jag har tvättat och dammsugit bilen i dag och tagit några snabba bilder i tvätthallen eftersom bilen knappt går att köra. Den går fett som fasen så jag misstänker att den släckt några stift.
Här kommer lite bilder!
Lastad på kärran vid inköpet i Nässjö.
Snubben hade ett ballt garage, en gammal brandstation mitt i stan!
Kan lova att jag satt och sneglade bak hela vägen samtidigt som jag nöp mig i amren
Denna bilden är från i dag innan jag tvättade den. Den var sjukt skitig både utvändigt och inne efter att ha stått i ett år. Blir polering i veckan!
Buren.
Invändigt efter en snabb sväng med dammsugaren och trasan.
Här efter tvätten
Blev en jäkla skillnad bara med en tvätt.
Pannrummet.
Snäckan
Senast redigerat av airflowfredde (24 november 2013)
Ska grejja lite med bilen i dag efter jobbet. Den gå fett som fan, förmodligen för singelkitet och för att den är omappad men jag misstänker att den öppna dumpen från typ biltema kan ha med saken att göra också.
När jag kollade stiften så satt det inga kontakter till tändspolarna. Verkar vara standard att de ruttnar på suprorna. Sedan var det läckage från ventilkåpspackningen så det var oljigt å dant vid stiften.
Nya kontakter samt ventilkåpspackningar borde komma i dag så vi håller tummen att bilen startar i kväll!
98% bestämt att det blir ett AEM v2 sprut med tillhörande bredbandslambda och mapsensor till också
Läste nånstans på ett usaforum att det räckte med ny pump alt två samt ca 7-800cc spridare för runt 600hk? Någon som har andra erfarenheter? Det känns som de flesta överdimensionerar soppasystemen som fan.
Självklart ska man ha marginaler men det finns ju gränser I mån plånbok iaf
I kabelhärvan som går till tändspolarna går det vidare kabel till två kontakter som ser ut som de skulle ha med det gamla dubbelturbosarna att göra. Någon som har koll på detta?
Tror det var 4 kablar i kontakterna varav två är samma färg som de till spolarna...
I kabelhärvan som går till tändspolarna går det vidare kabel till två kontakter som ser ut som de skulle ha med det gamla dubbelturbosarna att göra. Någon som har koll på detta?
Tror det var 4 kablar i kontakterna varav två är samma färg som de till spolarna...
dom går till org dubbelturbona. dom behöver du inte, lägg don kablarna kamdrevskåpan så slipper du se dom
Böt ventilkåpspackning i dag samt monterade nya kontakter till tändspolarna och böt tändstift.
Bilen hoppade igång hur fint som helst. Den går sjukt fett fortfarande, speciellt när den är kall. Antar att det har med singelturboinstallationen att göra. http://www.youtube.com/watch?v=fVOznqBogq0
Sedan så gick vi på problemet med saknad tomgång. Då kan det vara bra att ha en sådanhär!
Tyvärr så dör den om man gasar och bara släpper gasen. Man måste smyga ner den i varv för att den ska hålla tomgången.
Sedan är det frustrerande men lösa kablar och slangar och pluggade slangar osv som man hittar överallt Dessa två som dyker upp vid torpeden från två rör? De hängde helt fritt. Jag stoppade i två bultar i dom för att se om det blev nån skillnad.
Eller denna ventil som det är tre slanganslutningar till men det sitter inga slangar på den. Sitter under röret till luftfiltret.
DanneJ skrev: Blir många lösa vacuumslangar och kontakter som blir över när Supran blir singel som går till dubbelsnurrorna och latheten tar över hos många och låter det mesta sitta kvar.
Angående soppasystem, vill du hamna på 600 motor lr hjulhästar? Vill du bygga för framtiden också? E85 lr vanlig soppa?
Jag brukar spåra ur lite lätt men tänkte försöka hålla mig runt 600hk.
Ang etanol så vet jag inte. Har kört det på saabarna. Kanske bara en sak till som bilprovningen kan irritera sig på.
Hur som så vill man ju ha lite marginal utan att man får problem vid låglast osv.
DanneJ skrev: 600hk så rör det ändå på sig ganska fint men mycket vill ha mer, speciellt när det gäller effekt
På vanlig soppa:
Pumpar: 2 Walbro lr Deatschwerkspumpar alt. 1 Bosch 044 som man får köpa lite grejer till för att kunna ha den i tanken. Ledning: Dra en extra An6 från Pump 2 fram till rail och köra org.retur. Kör du Boschen funkar det att köra med org.matning men det blir lite på gränsen. Rail: Modda org.rail till att köra matning från båda sidor med retur i mitten eller bara köpa en rail som har bättre flöde och köra toppmatade spridare istället för org. sidmatat. Spridare: Till Supran kan man räkna 1cc per motorhäst så bara ta ett par spridare och plussa på 20% över den motoreffekten man tänkt landa på. BTR: Kan i stort sett välja vilken 1:1 som helst så länge det inte är made in china.
Min bil har körts på ett väldigt begränsat soppasystem och haft 747 motorhästar som mest bänkat. Som Jek skriver är soppasystemet det sista man ska snåla in på men det är också lite som du säger många som bygger på tok för överdimensionerade soppasystem speciellt till Supran. Finns även färdiga soppakitt att köpa men då brukar det kosta lite mer än om man knåpar ihop ett själv.
Jag tänkte på att motorlampan inte lyser när man vrider på tändningen. OM den skulle vara urkopplad (vilket skulle vara o-bra) kan det ha att göra med att man inte får något felkod?
Har hört talas om supror där det är glappt bakom panelen så vissa lampor inte funkar. får se över det där sen och kolla varför den inte lyser.
En sak till ang AEM v2, fungerar det att ta felkoder med "vanliga" felkodsläsare när man har installerat AEm-boxen eller är det PC som gäller så vid felsökning?
Blev lite donande igår med bilen. Som jag skrev tidigare så fungerade ju inte motorlampan och jag misstänkte att det var anledningen till att vi inte kunde läsa ur felkoder.
Efter lite lödning på kretskortet bakom varningslamporna så fungerade även motorlampan.
Då fick vi en felkod på "throttle position sensor" och vi kunde konstatera att denna sensor inte fungerade. Ska beställa en ny på måndag och hoppas att detta löser problemet med tomgången.
Sedan kikade jag på ECun för att kolla hur det såg ut där. Nån som vet hur det funkar med "chippning" på suprorna. Nästa alla är ju PBUade men är det bara laddtrycksstyrningen som man höjer laddtrycket med? Jag tänkte på soppabiten, min går ju så jäkla fett.
Antar att det är en greddygrej till laddtrycksstyrningen och en HKS för att ta bort fartspärren?
Jajusstja! Har fått hem två nya bakdäck. Eftersom det blir en massa övriga kostnader så fick det bli ett lågbudgetalternativ. Antar att det slits rätt fort när väl bilen är mappad och klar
Bilen går riktigt bra i ca 30 sekunder och har perfekt tomgång. Sedan surar den ner sig som faen och tappar tomgången. Om man håller den på 2000 varv så går den fint. Om man sakta följer med den ner på tomgång så håller den tomgången.
jek skrev: om du ska byta styrsystem i vinter så behöver du inte bry dig om dom tomgångs problemen du har. den som mappar den kommer ställa in kallstart och vanlig tomgång. rekomenderar verkligen att köra med AEM ems.
Har beställt ett AEM v2 som kommer vilken dag som helst.
Jag tycker att sprutet inte kan "laga" alla anledningar till att bilen sår som skit. Det lär ju använda sig av bilens originalinformation från givare osv?
Jag kände att det skulle vara skönt att lösa problemet innan jag monterar i det nya sprutet.
I dag märkte vi att föregående ägare kopplat en slang till tomgångsmotorn som ska sitta efter LMM och suga friskluft till vevhusventilationen!
Här ser man vart slangen skulle vara samt hålet till vevhusventilationen i bakgrunden där den satt.
Efter lite svetsande och grejjande så gjorde det så att bilen gick mycket bättre. Går fortfarande lite fett och den stora gåtan är att den tappar tomgång om man varvar upp den och släpper gasen.
DÅ kan man fånga den med gas och smågasa lite så håller den tomgången fint sen.
Skumt som fan är det. Vi har justerat gasspjäll och alla div givare och klockor efter alla konstens regler. Vi har tagit isär tomgångsmotorn och gjort rent och testkört den. Kollat läckor med startgas... http://www.youtube.com/watch?v=cpR_VaI-X1E
Fick då se att det var kraftigt med olja typ överallt under Har gjort rent så gott det går nu så får vi väl se vart det kommer ifrån.
Kollade även på avgassystemet och hittade denna märkning.
Hittade detta. Pluggad bakre lambda!? Why?
Har även tagit ur buren och satt tillbaks baksätet. Antingen så kör jag utan bur eller så ska den få färg. Har inte bestämt mig riktigt. Nu kan man ha två passagerare i bak.... om de saknar ben och har korta överkroppar
Jag skulle även montera alukylaren som följde med bilen. Det visade sig dock att den är för stor Trots att det ska vara bilton så är den för hög och lite för bred. Nu står den på nedre kylarbalken utan gummibussningarna och det går inte att stänga huven. Får bli att ta fram kapen i morgon och snickra special.
Passade på att ta en bild på ic när fronten var borta.
Har inte ägnat en minut å tomgångshelvetet i dag vilket var gnska skönt!
DanneJ skrev: Ser ut att gå framåt Du kan börja kika och se om du kan se om det läcker olja bakom remskivan som vevaxeln driver, väldigt vanligt tyvärr att den främre vevaxeltätningen trycks ur.
Saken som sitter uppstripad vid downpipen är en avgastempgivare och den kan gott sitta kvar då den inte används.