Volvo 960 limousine, BREDDNING!

Volvo_Mannen Volvoskadad
27 november 2011 · 6 017 Inlägg

BynnRacing skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Du lär se till att den som bygger kittet använder andra kortare stötdämpare än original för att få till de så lågt

det ska tydligen få så lågt som bara går med luftfjädring.. problemet är ju hjulhusen wink

Jo visst är hjulhusen problem också, men original stötdämparen slår ju i bott ganska tidigt.
Detta är så gott som bottad originaldämpare fram:
Lägre än så behövs modifierade dämpare eller andra dämpare
https://www1.garaget.org/archive/22/21005/147688/147688-1482946.jpg

Jonas
partyvan
27 november 2011 · 1 071 Inlägg

på vanliga 740 fjäderben så kan man montera 240 stötdämpare så bottnar dom inte alls lika fort

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 november 2011 · 6 017 Inlägg

partyvan skrev:
på vanliga 740 fjäderben så kan man montera 240 stötdämpare så bottnar dom inte alls lika fort

I know, har de på min nuvarande 740 smile

Jonas
loow Jävel
27 november 2011 · 2 018 Inlägg

Farsan har luftfjädring på sin bil. Det är byggt med enbart universalbälgar, egenköpta luftslangar, en ac-kompressor och en luft-tank från en lastbil. Fungerar hur bra som helst. Om man vill få ner priset nåra spänn o slippa köpa allt i USA

You got to risk it, to get the biscuit :)
Nissee
27 november 2011 · 309 Inlägg
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Volvo 740 "swedish motor" (1989)
BynnRacing
27 november 2011 · 54 Inlägg

Nissee skrev:
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=66&t=252817 detta kanske är ett alt?

tack så mkt för tipset! smile ska kika lite mer på den där smile

Volvo 850 turbo "518hk e85" (1994)
Volvo 960 limousine "PartyLimon" (1998)
BynnRacing
27 november 2011 · 54 Inlägg

cykelpump skrev:
dom flesta löser det genom att valsa ut skärmkanten å köra med stretch på däcken tongue

jojo, jag ska ju bredda 4cm fram o 5-6cm bak, plus att cambern blir så stor så den kommer stå på fälgarna sen wink

Volvo 960 limousine "PartyLimon" (1998)
Volvo 850 turbo "518hk e85" (1994)
BynnRacing
27 november 2011 · 54 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

BynnRacing skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Du lär se till att den som bygger kittet använder andra kortare stötdämpare än original för att få till de så lågt

det ska tydligen få så lågt som bara går med luftfjädring.. problemet är ju hjulhusen wink

Jo visst är hjulhusen problem också, men original stötdämparen slår ju i bott ganska tidigt.
Detta är så gott som bottad originaldämpare fram:
Lägre än så behövs modifierade dämpare eller andra dämpare
http://www1.garaget.org/archive/22/21005/147688/147688-1482946.jpg

den blå 965an som jag la upp på bild, sitter det ju grupp a dämpare till 240 på (om jag inte minns helt fel..)

Volvo 960 limousine "PartyLimon" (1998)
Volvo 850 turbo "518hk e85" (1994)
linuseek
27 november 2011 · 411 Inlägg

kul projekt, kommer absolut följas! big_smile

PMPerformance
27 november 2011 · 2 266 Inlägg

Opel vectra dämpare är drygt 10cm kortare än Volvo 900 dämpare, 240 är bara 2cm kortare.

svetsdiff !!!
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 november 2011 · 6 017 Inlägg

PMPerformance skrev:
Opel vectra dämpare är drygt 10cm kortare än Volvo 900 dämpare, 240 är bara 2cm kortare.

Antar att det krävs omsvarvning av dämparen då?

För övrigt så är 240 dämparen 2 cm kortare ja, men betydligt mer skilnad än så i bott läge på kolven

Jonas
BynnRacing
27 november 2011 · 54 Inlägg

idag vart det lite skit gjort, donatorbilen har fått bli av med framvagn, bakvagn o det är nästan helt nytt, 8mil har allt gått, o är kanonfräscht..! big_smile ska plockas ner o pulverlackas! smile
på limon så plockades dörrarna bort på höger sida och stolar o sofforna revs ut..
bilder osv får det bli i morrn.. då det ska rostlagas i trösklar och "min slav" ska få plocka isär dörrar, härlight det är med dom som vill jobba lite idiellt tongue big_smile

Volvo 850 turbo "518hk e85" (1994)
Volvo 960 limousine "PartyLimon" (1998)
PMPerformance
27 november 2011 · 2 266 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

PMPerformance skrev:
Opel vectra dämpare är drygt 10cm kortare än Volvo 900 dämpare, 240 är bara 2cm kortare.

Antar att det krävs omsvarvning av dämparen då?

För övrigt så är 240 dämparen 2 cm kortare ja, men betydligt mer skilnad än så i bott läge på kolven

Ja man kan korta fjäderbenet mer smile
Hittar inte bilden nu men jag har varit på biltema och jämfört dämparna emellan och grovleken och kolvstången stämmer ganska bra överens, man lär nog göra ett stopp i botten på fjäderbenet för att dämpare ska sitta ordenligt.
Har själv nyss monterat 240 fram på min 940 fan va skönt med fjädringsväg igen smile

svetsdiff !!!
BynnRacing
28 november 2011 · 54 Inlägg

MiniLee skrev:
Mkt fränt projekt:) det här kommer följas:D

Härligt ! smile

Volvo 850 turbo "518hk e85" (1994)
Volvo 960 limousine "PartyLimon" (1998)
BynnRacing
28 november 2011 · 54 Inlägg

idag så vart det att rensa bilen på massa smågrejeor i inredningen, bytt baklucka , slipat ner tröskeln på höger sida o lite så.. i morrn så blir det o kapa o byta ut sektioner på trösklarna smile

Volvo 850 turbo "518hk e85" (1994)
Volvo 960 limousine "PartyLimon" (1998)
Guuran
28 november 2011 · 88 Inlägg

Mina 20'' går i på insidan i vänstra(förrar sidan) hjulhuset. Så blir att bygga om för mig med i vinter:(

BynnRacing
13 december 2011 · 54 Inlägg

jaha, nu var det ett tag sedan man uppdaterade, men men, så här ser det ut nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83574/83574-5710b318af1fb58305ebf1abe9ec0718.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83574/83574-a423b8c805e8905ebdd2f25f2873bc09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83574/83574-13cb41e4612430407eb991bf01a18713.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83574/83574-9c0bec7df43be7be2177b2eb0789b0b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83574/83574-6dd913ac0f2d2c3cde987a79c7a26440.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83574/83574-165075d7b78cd32dac69722dbc5dc0b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83574/83574-6597585e479bcbc69d77d9c2eedf9572.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83574/83574-13f0b7b8a8a8f356666ac072b84ba0c0.jpg

ge gärna positiva OCH negativa kommentarer! smile
/BynnRacing

Volvo 960 limousine "PartyLimon" (1998)
Volvo 850 turbo "518hk e85" (1994)
JofooN Skrap
13 december 2011 · 2 098 Inlägg

ser riktigt bra ut smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Pavva
13 december 2011 · 1 215 Inlägg

Blir fett tongue ska du ha camber bak också? wink

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
BynnRacing
13 december 2011 · 54 Inlägg

Pavva skrev:
Blir fett tongue ska du ha camber bak också? wink

ja, det kommer automatiskt tack vare multilinken smile

Volvo 850 turbo "518hk e85" (1994)
Volvo 960 limousine "PartyLimon" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang