Diesel eller bensin du är ute efter?
Skulle nog själv förespråka 211:an, men 5-serien mycket tätt efter. Audin tycker jag inte håller samma kvalitetskänsla.
Har kört en hel del 211or själv genom åren, och svärfar har 2st i ett taxibolag. Helt sanslöst bra kvalitet på dem.
Du behöver absolut inte vara rädd för långmilare om dem är skötta som dem skall. I dagsläget har svärfar 3st. Den som är äldst är en 03:a med 72.000mil på mätaren, (!) original motor och låda. Turbon la av för 1000mil sedan, rätt förlåtligt
Du skall nu självklart satsa på 07:a eller nyare, då faceliften kom. Jag själv föredrar diesel, och helst de större motorerna med 5a eller 6a i.
4orna går dock aningen billigare. ( 200 och 220CDI)
Jag själv skulle valt en bil utan airmatic, då det blir väldigt kostsamt om bälgar/pump går sönder. Bälgarna brukar oftast ge sig samtidigt och blir ganska stor klumpsumma om dem lägger av.
Har bilen "fuskskinnet" får du kolla noggrannt kring sittdyna samt insteg vid ryggstödet. Ska inte säga att det är allt för vanligt, men det förekommer ändå att dem spricker upp där efter en tid.
Har tidigare jobbat med att göra iordning nybilsleveranser och tagit hand om begbilar när det gäller BMW, så det har blivit en hel del körade i E60/E61. (Säkert kört ett hundratal olika. )
Sanslöst sköna bilar att köra det med. Finns verkligen inget att klaga på dem körmässigt vad jag kan komma på. En bil man bara längtar efter att plocka mil i..
Extremt vanligt att bakluckan börjar rosta i nederkant där det går att dela bakrutan från luckan. Är inget ovanligt att det börjat krackelera på så ny bil som 1år.
Så var noggrann att kolla det ifall du är intresserad av en sådan bil. (Bmw brukar kunna lacka om på goodwill)
Väldigt sköna motorer, särskilt sexorna. Dem är riktigt beprövade vid det här laget och håller garanterat länge.
Däremot tycker jag mig ha upplevt att det känns när bilarna rullat runt 20.000mil och mer. Brukar synas en hel del i inredningen som blir lite sliten med tiden, något som jag inte upplevt i Mercedes, även om dem rullat det dubbla.
Över lag väldigt bra bilar båda två. Tror dock att Mercedes vinner i driftskostnad samt kvalitet jämfört med BMW:n.
Audin räknar jag inte ens i samma divison, även om jag gillar dem med.