2581
Sök

Köpråd: Volkswagen Passat Variant 3C 2005-2010

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!


Syrran och hennes kille ska byta bil efter jul och de har kikat ganska mycket på Passat Variant 3C.
Själv tycker jag att det verkar vara en trevlig bil, men dessvärre kan jag inte särskilt mycket om Volkswagen och ännu mindre om passat.

Så därför vänder jag mig till Passat folket här på garaget, för att förhoppningsvis få svar på mina frågor!

Vilka årsmodeller bör man undvika och varför?
Kan säga att de har hittat en 07:a med 6000mil på mätaren som de är intresserade av, är detta en bra årsmodell?

Vilka motorer satt i bilarna och vilka är värda att satsa på?
Ekonomi går före fartkänsla i det här fallet, men bilen ska inte uppfattas som trött.
Bilen som nämndes ovan har FSI motorn med 150hk, hur uppför den sig?

Vid vilka mil tal förekommer det dyra servicear? Syftar främst på kammremsbyte.

Svaga punkter på bilarna?

Hur är det med priser på reservdelar?

Då de även har barn, hur är det med plats och så i bilarna? Är de lämpliga familjebilar?


Skriv gärna även er personliga åsikt om hur det är att äga en sådan här bil och fyll gärna på med mer info!


Mvh Mike Karlsson

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#2
F-Tar skrev:
Svaga punkter (På min årgång, vet ej om de ordnat upp de på de nyare) är bakre undre länkarm, som oftast då blir glapp. Jag har serviceintervall på var 3000km. Efter 7000mil kamremsbyte, ca tio k. och grundservice 3.5k. Har nyss haft in den på VWs servicesställe.

Men annars gåren uta helvete smile Smyger sig fram efter vägen

Tror inte de använder samma plattform efter de år, men tack för ditt svar i allafall.
Okej trillade nyss in på någon Passat-klubbs hemsida, läste där att kammremsbytet kommer först vid 18.000mil, men att Vw föreslår att byta de vid 12.000.

Som sagt skiljer sig nog endel, men tack ändå för ditt svar!

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

198 Inlägg
22 december 2011
#3
Motorn är samma som jag hade i min A3a. Helt okej men inget prestanadamonster. Det finns dock en nackdel, och det är att de helst ska köras på 98 oktan och E10 fungerar mindre bra. I övrigt, riktigt snål (i en A3) och lättkörd, köra 50-60 på sexan (knappt över tomgång) var inga problem om det inte var uppförsbacke.

Kamremsbytet vill jag minnas kostade runt 4kkr. Vattenpump byts i samband med detta.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#4
OSkar000 skrev:
Motorn är samma som jag hade i min A3a. Helt okej men inget prestanadamonster. Det finns dock en nackdel, och det är att de helst ska köras på 98 oktan och E10 fungerar mindre bra. I övrigt, riktigt snål (i en A3) och lättkörd, köra 50-60 på sexan (knappt över tomgång) var inga problem om det inte var uppförsbacke.

Kamremsbytet vill jag minnas kostade runt 4kkr. Vattenpump byts i samband med detta.

Tack för ditt svar! Efter ditt inlägg googlade jag lite lätt på FSI, måste säga att jag är inte direkt imponerad av motorn.

Att köra på 98 oktan låter inte speciellt lockande, inte i mina öron i alla fall. Kollade upp förbrukningen med FSI i passaten:

Förbrukning*
Landsväg 0,64, stad 1,13, blandad körning 0,82 liter/mil.

Och jag måste säga att det är ju inte särskilt snålt. Och det blir ju inte bättre med tanken av att man tankar 98.
Kanske vore diesel ett bättre alternativ?

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

198 Inlägg
22 december 2011
#5
Ganska stor skillnad i en Passat då. A3an gick på under 0,6 landsväg/jobbpendling och ända ner till 0,5 på riktiga långkörningar (i makligt tempo). Kan inte förneka att den motorn har sina brister.. slänger man på en turbo blir det dock en bra mycket trevligare motor av det.

Kolla upp skatten på en diesel, snålare går de och egentligen bättre prestanda (även om 0-100 tar marginellt längre tid). Kör du mycket så lär det löna sig ganska snart, eller i alla fall ge en bättre körupplevelse som kan vara värd nån krona extra per mil.

2 924 Inlägg
23 december 2011
#6
F-Tar,
Din 3B har inte mkt gemensamt med en 3C, så tyvärr är din info inte mkt värd för en 3C-köpare.

Driftkungen,
FSI-motorn suger...
"Ekonomi går före fartkänsla i det här fallet, men bilen ska inte uppfattas som trött" ...Ja låter solkart, det är en 3C 2,0 TDI och det är en av de bättre familjebilarna på marknaden.
Vill man dessutom kunna köra husvagn så är den outstanding.

~ Life is short, have FUN! ~

1 335 Inlägg
23 december 2011
#7
peegee skrev:
F-Tar,
Din 3B har inte mkt gemensamt med en 3C, så tyvärr är din info inte mkt värd för en 3C-köpare.

Driftkungen,
FSI-motorn suger...
"Ekonomi går före fartkänsla i det här fallet, men bilen ska inte uppfattas som trött" ...Ja låter solkart, det är en 3C 2,0 TDI och det är en av de bättre familjebilarna på marknaden.
Vill man dessutom kunna köra husvagn så är den outstanding.

Jaha trodde trådskaparen hade nämnt de redan. Ganska onödigt att skriva nå från din sida. Fortf en passat det handlar om å nog tro jag att en viss likhet finns.

Ska dom ha en diesel är skatten är dyr men de ere värt smile

B5 #001

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#8
peegee skrev:
F-Tar,
Din 3B har inte mkt gemensamt med en 3C, så tyvärr är din info inte mkt värd för en 3C-köpare.

Driftkungen,
FSI-motorn suger...
"Ekonomi går före fartkänsla i det här fallet, men bilen ska inte uppfattas som trött" ...Ja låter solkart, det är en 3C 2,0 TDI och det är en av de bättre familjebilarna på marknaden.
Vill man dessutom kunna köra husvagn så är den outstanding.

Okej jo, fast de där med att den inte får vara trött var väl min egna synpunkt om jag ska vara ärlig. Syrran har kört runt i en Laguna 90-talare och den var med trött så det spelar kanske ingen roll.

Men ekonomiskt sett så är FSI:n inte heller bra kanske?

TDI eller TSI som den numera heter? Hade jag själv satsat på. Men ska framföra lite förslag och jämföra det åt de så får vi se vad som sägs.


Fortfarande ingen som kör 3C som skrivit i tråden? Hade gärna velat ha svar på resten av mina frågor..

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

134 Inlägg
23 december 2011
#9
Kamremsbytet på en FSI är som sagt på 18 000 mil men precis som du skrev så bör man göra det tidigare.
Ett vanligt problem är att tändspolarna far på FSI motorerna men de byttes oftast på garanti när man servade bilen.
Man måste inte köra på 98 oktan men detta rekommenderas.
Service intervallen är 3000mil,  men även här bör man gå över till förkortad intervall på 1500mil. (Longlife olja är skit!)

Jag har ju själv en 2.0 TFSI och den går att köra riktigt billigt,  inga problem att ligga på 0,7 långkörning. (dock är ju passat lite tyngre)


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#10
Patriiik skrev:
Kamremsbytet på en FSI är som sagt på 18 000 mil men precis som du skrev så bör man göra det tidigare.
Ett vanligt problem är att tändspolarna far på FSI motorerna men de byttes oftast på garanti när man servade bilen.
Man måste inte köra på 98 oktan men detta rekommenderas.
Service intervallen är 3000mil,  men även här bör man gå över till förkortad intervall på 1500mil. (Longlife olja är skit!)

Jag har ju själv en 2.0 TFSI och den går att köra riktigt billigt,  inga problem att ligga på 0,7 långkörning. (dock är ju passat lite tyngre)

Stort tack för ditt svar smile. Tror en FSI blir bästa valet ändå, syrran kör inte mer än 2mil per dag så.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2011
#11
Jag har haft två stycken Passat Variant på jobbet, en bra och trevlig bil helt enkelt. Det enda jag har reagerat över var elfel, bägge bilarna (En 2006 som byttes mot en 2010 4M, bägge TDI170 DSG) har haft lite mer och mindre lustiga saker för sig. Till exempel att varna för att spolarvätskan är slut trots att där är fullt, att bromsarna är slitna trots att där är många mil kvar men det som faktiskt störde mig mest: Den elektriska handbromsen.

De dagar denna vägrade dra handbromsen var inte så illa, bara att lämna bilen i P istället. Men de gånger den vägrade att lossa handbromsen kunde faktiskt störa en, den kunde utan problem fortsätta att envisas i 15-30 minuter oavsett vad man gjorde: Låsa/låsa upp bilen, starta/Stänga av och liknande. Verkstaden lyckades aldrig lösa detta på varken den nyare eller den äldre.

Utöver det så var dem kanon, nästan rivig för att vara en diesel och med låg förbrukning. Skall ni dra mycket släp kan 4WD vara vettigt att överväga, FWD är väl nervös i framvagnen åtminstone med den drivlinan vår bil hade. Jag hade också funderat både en och två gånger på om jag verkligen skulle valt FSI 150 över en 140 eller 170hk diesel, jag har visserligen inte kört Passat 3C med denna motor men tyckte den kändes slö och träig redan i en Golf V...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Papperator
50 Inlägg
23 december 2011
#12
Rquired skrev:
Jag har haft två stycken Passat Variant på jobbet, en bra och trevlig bil helt enkelt. Det enda jag har reagerat över var elfel, bägge bilarna (En 2006 som byttes mot en 2010 4M, bägge TDI170 DSG) har haft lite mer och mindre lustiga saker för sig. Till exempel att varna för att spolarvätskan är slut trots att där är fullt, att bromsarna är slitna trots att där är många mil kvar men det som faktiskt störde mig mest: Den elektriska handbromsen.

De dagar denna vägrade dra handbromsen var inte så illa, bara att lämna bilen i P istället. Men de gånger den vägrade att lossa handbromsen kunde faktiskt störa en, den kunde utan problem fortsätta att envisas i 15-30 minuter oavsett vad man gjorde: Låsa/låsa upp bilen, starta/Stänga av och liknande. Verkstaden lyckades aldrig lösa detta på varken den nyare eller den äldre.

Utöver det så var dem kanon, nästan rivig för att vara en diesel och med låg förbrukning. Skall ni dra mycket släp kan 4WD vara vettigt att överväga, FWD är väl nervös i framvagnen åtminstone med den drivlinan vår bil hade. Jag hade också funderat både en och två gånger på om jag verkligen skulle valt FSI 150 över en 140 eller 170hk diesel, jag har visserligen inte kört Passat 3C med denna motor men tyckte den kändes slö och träig redan i en Golf V...

Att den vägrar lossa handbromsen är självaste knappen som sitter i instrumentpanelen går att byta ut den smile

2 337 Inlägg
23 december 2011
#13
Driftkungen skrev:
peegee skrev:
F-Tar,
Din 3B har inte mkt gemensamt med en 3C, så tyvärr är din info inte mkt värd för en 3C-köpare.

Driftkungen,
FSI-motorn suger...
"Ekonomi går före fartkänsla i det här fallet, men bilen ska inte uppfattas som trött" ...Ja låter solkart, det är en 3C 2,0 TDI och det är en av de bättre familjebilarna på marknaden.
Vill man dessutom kunna köra husvagn så är den outstanding.

Okej jo, fast de där med att den inte får vara trött var väl min egna synpunkt om jag ska vara ärlig. Syrran har kört runt i en Laguna 90-talare och den var med trött så det spelar kanske ingen roll.

Men ekonomiskt sett så är FSI:n inte heller bra kanske?

TDI eller TSI som den numera heter? Hade jag själv satsat på. Men ska framföra lite förslag och jämföra det åt de så får vi se vad som sägs.


Fortfarande ingen som kör 3C som skrivit i tråden? Hade gärna velat ha svar på resten av mina frågor..

TDI heter fortfarande TDI och är en dieselmotor. TSI är en bensinmotor (vissa modeller även etanol eller gas) med turbo och kompressor.

187 Inlägg
23 december 2011
#14
Jag kör 3C och är helnöjd! Mycket trevlig bil utan nackdelar hittils,bortsett från att bagageutrymmet faktiskt är mindre än på min gamla 3B...mycket bil för pengarna iaf smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2011
#15
addej skrev:
Rquired skrev:
Jag har haft två stycken Passat Variant på jobbet, en bra och trevlig bil helt enkelt. Det enda jag har reagerat över var elfel, bägge bilarna (En 2006 som byttes mot en 2010 4M, bägge TDI170 DSG) har haft lite mer och mindre lustiga saker för sig. Till exempel att varna för att spolarvätskan är slut trots att där är fullt, att bromsarna är slitna trots att där är många mil kvar men det som faktiskt störde mig mest: Den elektriska handbromsen.

De dagar denna vägrade dra handbromsen var inte så illa, bara att lämna bilen i P istället. Men de gånger den vägrade att lossa handbromsen kunde faktiskt störa en, den kunde utan problem fortsätta att envisas i 15-30 minuter oavsett vad man gjorde: Låsa/låsa upp bilen, starta/Stänga av och liknande. Verkstaden lyckades aldrig lösa detta på varken den nyare eller den äldre.

Utöver det så var dem kanon, nästan rivig för att vara en diesel och med låg förbrukning. Skall ni dra mycket släp kan 4WD vara vettigt att överväga, FWD är väl nervös i framvagnen åtminstone med den drivlinan vår bil hade. Jag hade också funderat både en och två gånger på om jag verkligen skulle valt FSI 150 över en 140 eller 170hk diesel, jag har visserligen inte kört Passat 3C med denna motor men tyckte den kändes slö och träig redan i en Golf V...

Att den vägrar lossa handbromsen är självaste knappen som sitter i instrumentpanelen går att byta ut den smile

Jag vet inte vad VW bytte när de bilarna var inne, men man hörde att motorn som skall sköta handbromsen lät eller till och med skrek till ibland? Om knappen vore defekt borde väl handbromsen varit helt död? Jag skall dock föreslå det för VW någon gång bilen är inne. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#16
Rquired: Tack för ditt svar, synd att du haft lite elektronik fel. Men som sagt, är inte jag som ska ha bilen utan min syrra. Hon har inte direkt samma krav med att ha en pigg bil, sedan kör hon inga längre sträckor heller. Så tror ändå en vanlig FSI kan bli lagom!

Sarge: Jaha då vet jag smile.

Svanb3rg: Vad härligt! Verkar onekligen vara en bra bil, dock lite mer drag i din. Men tror syrran som kört en Laguna från 1996 med typ under hundra hästar klarar sig bra på denna smile.

Edit: Finns det inget dåligt med dessa bilar som är värt att dubbelkolla vid ett eventuellt köp? Mer än den tidigare nämnda elektroniken..
Senast redigerat av Driftkungen (23 december 2011)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök