Jag har haft två stycken Passat Variant på jobbet, en bra och trevlig bil helt enkelt. Det enda jag har reagerat över var elfel, bägge bilarna (En 2006 som byttes mot en 2010 4M, bägge TDI170 DSG) har haft lite mer och mindre lustiga saker för sig. Till exempel att varna för att spolarvätskan är slut trots att där är fullt, att bromsarna är slitna trots att där är många mil kvar men det som faktiskt störde mig mest: Den elektriska handbromsen.
De dagar denna vägrade dra handbromsen var inte så illa, bara att lämna bilen i P istället. Men de gånger den vägrade att lossa handbromsen kunde faktiskt störa en, den kunde utan problem fortsätta att envisas i 15-30 minuter oavsett vad man gjorde: Låsa/låsa upp bilen, starta/Stänga av och liknande. Verkstaden lyckades aldrig lösa detta på varken den nyare eller den äldre.
Utöver det så var dem kanon, nästan rivig för att vara en diesel och med låg förbrukning. Skall ni dra mycket släp kan 4WD vara vettigt att överväga, FWD är väl nervös i framvagnen åtminstone med den drivlinan vår bil hade. Jag hade också funderat både en och två gånger på om jag verkligen skulle valt FSI 150 över en 140 eller 170hk diesel, jag har visserligen inte kört Passat 3C med denna motor men tyckte den kändes slö och träig redan i en Golf V...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.