3439
Sök

Nytt år nya svinerier

537 Inlägg
5 januari 2012
Ljepone skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
M1Get skrev:

Eller gen-gas, vi har ju gott om skog i Sverige smile

ja, eller så får man köra etanolbil, och köpa en hembränningsapparat tongue

Ir så börjar vi använda http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … OpllTbSLJg lite oftare big_smile

det är jobbigt att cykla tongue

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2012
Jag ska iaf göra iordning min stackars gammla pickis och börja pendla med den i ren protest. 5l V8 och 2,3 ton bil (utan last) blir lagom.

Den är ganska modern och snål, går med lite vilje att köra under 2 l milen, då jag har frihjuls nav fram...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

198 Inlägg
5 januari 2012
Fast å andra sidan.. nånstans måste skattepengarna in. Staten drar in en hel del pengar på olika former av energiskatter. Det skulle förstås gå att dra in de skattekronorna på något annat som man kanske vill begränsa användningen av, kött, godis, socker, fett, tobak, alkohol eller annat som är mindre nyttigt. Resultatet i plånboken och stadskassan blir densamma, möjligen att det blir andra personer som får betala. Bara att välja, 15kr litern för soppan eller 200kr för en dosa snus?

Alternativet är kanske vägtullar eller kilometerskatt... eller kraftigt neddraget vägunderhåll.

3 235 Inlägg
5 januari 2012
Det finns absolut ingenting i nuläget som tyder på att priserna kommer att hållas på samma nivå, utan det är tydliga indikationer på att bränslepriserna kommer att ökas även i framtiden, och så länge folk måste ha bil för att köra barnen till dagis/skolan, komma på jobb och liknande kommer svinpolitikeer att utnytja det, för dem vet att folk kommer att köra lika mycket trots att det kostar mer. Det är mycket enklare att beskatta några miljoner "miljösyndare/bilister" än att beskatta flyg-och-båttransport lika hårt. Ett flyg bränner många tonn bränsle på en vanlig flygning, och jag tvivlar på att flygbolagen betalar 14 kr litern... Lik skatt för alla!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2012
OSkar000 skrev:
Fast å andra sidan.. nånstans måste skattepengarna in. Staten drar in en hel del pengar på olika former av energiskatter. Det skulle förstås gå att dra in de skattekronorna på något annat som man kanske vill begränsa användningen av, kött, godis, socker, fett, tobak, alkohol eller annat som är mindre nyttigt. Resultatet i plånboken och stadskassan blir densamma, möjligen att det blir andra personer som får betala. Bara att välja, 15kr litern för soppan eller 200kr för en dosa snus?

Alternativet är kanske vägtullar eller kilometerskatt... eller kraftigt neddraget vägunderhåll.

Tja, det finns ett annat alternativ också. Man kan minska utgifterna, eller omprioritera. Det finns mycket som går att spara på när det gäller statens utgifter. T.ex. Betalar vi mer i medlemsavgift till EU än vad vi får tillvaka och det är inte småpotatis.

Så man kanske ska ställafrågan, höjda bensinskatter för att rädda grekland... Någon för?

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

198 Inlägg
5 januari 2012
zovix skrev:
OSkar000 skrev:

Tja, det finns ett annat alternativ också. Man kan minska utgifterna, eller omprioritera. Det finns mycket som går att spara på när det gäller statens utgifter. T.ex. Betalar vi mer i medlemsavgift till EU än vad vi får tillvaka och det är inte småpotatis.

Så man kanske ska ställafrågan, höjda bensinskatter för att rädda grekland... Någon för?

Om man tittar på vad staten drog in i energiskatter under 2010 så är det drygt dubbelt så mycket som EU-avgiften kostar, 74 miljarder mot cirka 33 miljarder. Av de 74 miljarderna var 46 miljarder skatt på bensin och olja.

Personligen har jag svårare att acceptera elpriserna idag, för det kommer man inte undan hur man än gör. Trots allt så är elen är viktigare än bilen för att man ska kunna leva ett drägligt liv.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 januari 2012
Fler bårde skaffa typ prius och miljöbilar, så bensinen/dieseln räcker längre till oss som har riktiga bilar big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
6 januari 2012
jonnielahti skrev:
Ljepone skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

ja, eller så får man köra etanolbil, och köpa en hembränningsapparat tongue

Ir så börjar vi använda http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … OpllTbSLJg lite oftare big_smile

7 mil dagligen? roll

Då blir svenskar smalare.

1 283 Inlägg
6 januari 2012
OSkar000 skrev:
zovix skrev:
OSkar000 skrev:

Om man tittar på vad staten drog in i energiskatter under 2010 så är det drygt dubbelt så mycket som EU-avgiften kostar, 74 miljarder mot cirka 33 miljarder. Av de 74 miljarderna var 46 miljarder skatt på bensin och olja.

Personligen har jag svårare att acceptera elpriserna idag, för det kommer man inte undan hur man än gör. Trots allt så är elen är viktigare än bilen för att man ska kunna leva ett drägligt liv.

Tycker det är dags att vi går ur EU och skapar en union med Norge istället smile

1 324 Inlägg
6 januari 2012
Felplacerad skrev:
DiZturbed skrev:
Kanske är värt att etanol konvertera?

Enda skillnaden blir nog att du får tanka oftare tongue

Ja kanske xD

1 283 Inlägg
6 januari 2012
Felplacerad skrev:
DiZturbed skrev:
Kanske är värt att etanol konvertera?

Nja du tjänar nog 1-3 kr milen, beroende på bil såklart tongue

1 283 Inlägg
6 januari 2012
Felplacerad skrev:
Vita_Vargen skrev:
Felplacerad skrev:

Ska inte säga för mycket för jag har inte räknat på det eller själv ägt en Etanolbil. Men vad jag uppfattat det som så lönar det sig inte... Men visst, vissa etanolare kanske inte drar så jäkla mycket smile Jag håller mig till bensin! 0.60l/mil känns bra även om jag får tanka upp en full tank för 800-900kr big_smile

Etanol innehåller ca 30% mindre energi, så det är bara räkna på priset sen hur mycket billigare det blir.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 januari 2012
Felplacerad skrev:
Vita_Vargen skrev:
Felplacerad skrev:

Ska inte säga för mycket för jag har inte räknat på det eller själv ägt en Etanolbil. Men vad jag uppfattat det som så lönar det sig inte... Men visst, vissa etanolare kanske inte drar så jäkla mycket smile Jag håller mig till bensin! 0.60l/mil känns bra även om jag får tanka upp en full tank för 800-900kr big_smile

Vad är det för bil som drar endast 0,6 milen konstant?

2slow

2 668 Inlägg
6 januari 2012
Evildan skrev:
RD_87 skrev:
AirOne skrev:
..då måste ju nån starta det också..

Just det! Sätt igång! big_smile

var många i tråden jag länkade till som minsann skulle sluta upp och protestera, inget har hänt, mkt snack och liten verkstad.
jag anser fortfarande att bensinen är för billig.

Om nu bensinen i dina ögon är för billig så tycker jag att du ska bjuda den som står bakom dig i kön på hälften av dina tankade litrar.

Du provoserar bara.
Senast redigerat av azid (6 januari 2012)

2slow

2 668 Inlägg
6 januari 2012
Felplacerad skrev:
azid skrev:
Felplacerad skrev:

Vad är det för bil som drar endast 0,6 milen konstant?

S40 2.0T (2001) och V40 2.0T (2003).. 03:an dricker något mindre än 01:an (gått mindre/nyare)
"Konstant" vet jag inte vart du fick ifrån, just nu står snittmätare på 1.1l/mil efter en rolig motorväg.
Snålkörning ligger snittet från 0.55l/mil till 0.70l/mil. Jag brukar oftast ligga på 0.62l/mil.

Nej men du skrev det så, jag håller mig till bensin , 0,6liter milen.

Ok så du kör mellan 0,55-0,70 på vintern med kallstarter och vinterdäck?

Förlåt men jag tror dig inte.

2slow

2 668 Inlägg
6 januari 2012
Felplacerad skrev:
azid skrev:
Felplacerad skrev:

S40 2.0T (2001) och V40 2.0T (2003).. 03:an dricker något mindre än 01:an (gått mindre/nyare)
"Konstant" vet jag inte vart du fick ifrån, just nu står snittmätare på 1.1l/mil efter en rolig motorväg.
Snålkörning ligger snittet från 0.55l/mil till 0.70l/mil. Jag brukar oftast ligga på 0.62l/mil.

Nej men du skrev det så, jag håller mig till bensin , 0,6liter milen.

Ok så du kör mellan 0,55-0,70 på vintern med kallstarter och vinterdäck?

Förlåt men jag tror dig inte.

Du verkar ganska fientlig du, ta inte allting så ordagrant och lägg inte in egna ord så blir det rätt smile
Jag räknar med varm motor. Sommardäck/vinterdäck har jag ej märkt någon skillnad på dessa bilar..(skumt men vet ej varför. Det har det haft stor betydelse på andra bilar jag haft.

Jag menar på sommaren när jag kör så snålt jag kan så ligger jag oftast runt 0.62l/mil - 0.65l/mil.
Nu på vintern vet jag faktiskt inte, har inte haft så stor koll på det.
Du behöver absolut inte tro på mig, men dessa bilar är otroligt bensinsnåla.
Får du chansen så tycker jag att du ska prova en smile

Ska ut och testa nu faktiskt, kall motor, vinterdäck med okontrollerad luft.

Nej nej inte fientlig eller aggresiv, jag tror inte allt jag hör och läser bara.

Jag tog dig på orden ja, men var det inte det du ville få fram?

Det låter ju toppen om V40 är en så pass bränslesnål och balanserad bil att vinterdäck inte spelar roll, för dom bilat jag haft(aldrig V40 dock) så har det varit väldigt stor skillnad mellan sommar och vinterpuckar.

Väntar med spänning på resultat.
Återkommer! wink

2slow

198 Inlägg
6 januari 2012
Vita_Vargen skrev:
Tycker det är dags att vi går ur EU och skapar en union med Norge istället smile

Senast jag tankade i Norge så var literpriset i NOK detsamma som literpriset här i SEK, dvs runt 20% dyrare. Lägg till vägtullar och smått galna avgifter vid nyregistrering/import av bilar.

Men visst, i övrigt hade jag inte haft mycket mot att bo i Norge eller i en union mellan Sverige och Norge.

Appropå snålkörning så klarade jag att hålla runt 0,6 liter milen med min A3 2,0 FSI som jag hade förut. Jobbpendling 3,5 mil i vardera riktning. Med lite kortare körning mellan jobbturerna så slutade det på kanske 0,65.

Soppapriserna lär man knappast kunna påverka neråt, däremot kan man ju försöka få ut så mycket rolig bilkörning per krona man lägger på bränslet. Hur man än räknar så är ju soppan inte den dyraste biten i bilkörningen om man har en någorlunda ny bil som man helförsäkrar.
Senast redigerat av OSkar000 (6 januari 2012)

1 283 Inlägg
6 januari 2012
OSkar000 skrev:
Vita_Vargen skrev:

Senast jag tankade i Norge så var literpriset i NOK detsamma som literpriset här i SEK, dvs runt 20% dyrare. Lägg till vägtullar och smått galna avgifter vid nyregistrering/import av bilar.

Men visst, i övrigt hade jag inte haft mycket mot att bo i Norge eller i en union mellan Sverige och Norge.

Appropå snålkörning så klarade jag att hålla runt 0,6 liter milen med min A3 2,0 FSI som jag hade förut. Jobbpendling 3,5 mil i vardera riktning. Med lite kortare körning mellan jobbturerna så slutade det på kanske 0,65.

Soppapriserna lär man knappast kunna påverka neråt, däremot kan man ju försöka få ut så mycket rolig bilkörning per krona man lägger på bränslet. Hur man än räknar så är ju soppan inte den dyraste biten i bilkörningen om man har en någorlunda ny bil som man helförsäkrar.

Syftade mer på att slippa betala 74 miljarder till EU, dela 74 miljarder på 9 miljoner invånare och du får fram att varje invånare betalar ca ~8000 kr för Sveriges medlemskap i EU.

Sök