Nytt år nya svinerier

OSkar000
6 januari 2012 · 198 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

OSkar000 skrev:

Vita_Vargen skrev:
Tycker det är dags att vi går ur EU och skapar en union med Norge istället smile

Senast jag tankade i Norge så var literpriset i NOK detsamma som literpriset här i SEK, dvs runt 20% dyrare. Lägg till vägtullar och smått galna avgifter vid nyregistrering/import av bilar.

Men visst, i övrigt hade jag inte haft mycket mot att bo i Norge eller i en union mellan Sverige och Norge.

Appropå snålkörning så klarade jag att hålla runt 0,6 liter milen med min A3 2,0 FSI som jag hade förut. Jobbpendling 3,5 mil i vardera riktning. Med lite kortare körning mellan jobbturerna så slutade det på kanske 0,65.

Soppapriserna lär man knappast kunna påverka neråt, däremot kan man ju försöka få ut så mycket rolig bilkörning per krona man lägger på bränslet. Hur man än räknar så är ju soppan inte den dyraste biten i bilkörningen om man har en någorlunda ny bil som man helförsäkrar.

Syftade mer på att slippa betala 74 miljarder till EU, dela 74 miljarder på 9 miljoner invånare och du får fram att varje invånare betalar ca ~8000 kr för Sveriges medlemskap i EU.

Sverige betalar i år runt 31 miljarder till EU, det var energiskatterna 2010 som var 74 miljarder.
Av EU-avgiften kommer 10-15 miljarder tillbaka i form av bidrag. Lägg sen till fördelarna för många svenska företag som handlar med andra EU-länder, liksom för privatpersoner som köper varor inom EU.

discokapten Kapten på disco!
6 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

OSkar000 skrev:

Vita_Vargen skrev:
Tycker det är dags att vi går ur EU och skapar en union med Norge istället smile

Senast jag tankade i Norge så var literpriset i NOK detsamma som literpriset här i SEK, dvs runt 20% dyrare. Lägg till vägtullar och smått galna avgifter vid nyregistrering/import av bilar.

Men visst, i övrigt hade jag inte haft mycket mot att bo i Norge eller i en union mellan Sverige och Norge.

Appropå snålkörning så klarade jag att hålla runt 0,6 liter milen med min A3 2,0 FSI som jag hade förut. Jobbpendling 3,5 mil i vardera riktning. Med lite kortare körning mellan jobbturerna så slutade det på kanske 0,65.

Soppapriserna lär man knappast kunna påverka neråt, däremot kan man ju försöka få ut så mycket rolig bilkörning per krona man lägger på bränslet. Hur man än räknar så är ju soppan inte den dyraste biten i bilkörningen om man har en någorlunda ny bil som man helförsäkrar.

Syftade mer på att slippa betala 74 miljarder till EU, dela 74 miljarder på 9 miljoner invånare och du får fram att varje invånare betalar ca ~8000 kr för Sveriges medlemskap i EU.

För företag betalar inte skatt? Det går inte att räkna så...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Evildan
6 januari 2012 ·

azid skrev:

Evildan skrev:

RD_87 skrev:
Just det! Sätt igång! big_smile

var många i tråden jag länkade till som minsann skulle sluta upp och protestera, inget har hänt, mkt snack och liten verkstad.
jag anser fortfarande att bensinen är för billig.

Om nu bensinen i dina ögon är för billig så tycker jag att du ska bjuda den som står bakom dig i kön på hälften av dina tankade litrar.

Du provoserar bara.

Nej då, jag provoCerar inte, jag anser med de iaktagelser man gör genom att titta på vad det körs för ngt på våra vägar i riket att bränslet är för billigt.
Titta på en parkering i vilken stad som helst, dräller utav bränsleslukare såsom SUV, stora tunga kombibilar, familjebussar osv, hade bränslet varit för dyrt skulle det däremot stått ett gäng, småbilar där istället.
Far ned till fjolträsk och titta hur det ser ut på essingen i rusningstid, mestadels 1 person i var bil istället för att samåka eller åka kommunalt.
Desvärre ser jag ju inte på din profil vad du åker för bil, om du har en törstig 740 att sladda runt korvkiosken med som så många andra på detta forum som gnäller över bränslepriset eller om du åker något snålt för att slippa tanka och mata staten med de skattepengar det gnälls om i denna tråd, så hur mkt du behöver tanka per mil och hur mkt du ev kunde minska ditt tankande med ett annat bilval kan jag inte uttala mig om.
Däremot förstår jag problemet med ett högt bränslepris för det fåtal i landet (jämnfört med majoriteten av invånarna i vårat land) som måste bilpendla pga bristande allmänna kommunikationer då jag själv har pendlat 170km om dagen tidigare, det löstes enkelt med inhandlande utav en snålbil med låg skatt( LBreg BX diesel) istället för en törstig 245a.
Förstår inte av vilken anledning jag ska skänka bort bensin (pengar) på det sättet, jag är inte någon välgörenhetsinrättning eller socialförvaltning.
Jag tror du sett för mkt på Statoils TV-reklam?

azid Det som inte dödar gör ont
7 januari 2012 · 2 668 Inlägg

Evildan skrev:

azid skrev:

Evildan skrev:

var många i tråden jag länkade till som minsann skulle sluta upp och protestera, inget har hänt, mkt snack och liten verkstad.
jag anser fortfarande att bensinen är för billig.

Om nu bensinen i dina ögon är för billig så tycker jag att du ska bjuda den som står bakom dig i kön på hälften av dina tankade litrar.

Du provoserar bara.

Nej då, jag provoCerar inte, jag anser med de iaktagelser man gör genom att titta på vad det körs för ngt på våra vägar i riket att bränslet är för billigt.
Titta på en parkering i vilken stad som helst, dräller utav bränsleslukare såsom SUV, stora tunga kombibilar, familjebussar osv, hade bränslet varit för dyrt skulle det däremot stått ett gäng, småbilar där istället.
Far ned till fjolträsk och titta hur det ser ut på essingen i rusningstid, mestadels 1 person i var bil istället för att samåka eller åka kommunalt.
Desvärre ser jag ju inte på din profil vad du åker för bil, om du har en törstig 740 att sladda runt korvkiosken med som så många andra på detta forum som gnäller över bränslepriset eller om du åker något snålt för att slippa tanka och mata staten med de skattepengar det gnälls om i denna tråd, så hur mkt du behöver tanka per mil och hur mkt du ev kunde minska ditt tankande med ett annat bilval kan jag inte uttala mig om.
Däremot förstår jag problemet med ett högt bränslepris för det fåtal i landet (jämnfört med majoriteten av invånarna i vårat land) som måste bilpendla pga bristande allmänna kommunikationer då jag själv har pendlat 170km om dagen tidigare, det löstes enkelt med inhandlande utav en snålbil med låg skatt( LBreg BX diesel) istället för en törstig 245a.
Förstår inte av vilken anledning jag ska skänka bort bensin (pengar) på det sättet, jag är inte någon välgörenhetsinrättning eller socialförvaltning.
Jag tror du sett för mkt på Statoils TV-reklam?

Jag kan hålla med dig om att slösa mentaliteten är överhängande i detta land, man gnäller över bensinpriset men tar bilen till brevlådan.

Jag kör en SAAB 9-5 kombi 2,3t, mindre kan jag inte ha då jag har familj, visst jag kan välja det mindre motoralternativet men det skulle inte spara mig nånting mer än 300 i fordonskatt om året, som endock skulle gå till bensin då den mindre motorn drar mer.

Skojkör inte runt korvenkiosken och sammåker med arbetskamrater till jobbet om man har samma tider.

Klart du inte ska skänka bort dina hårt intjänade pengar, jag är en idiot tongue

2slow
azid Det som inte dödar gör ont
7 januari 2012 · 2 668 Inlägg

Felplacerad skrev:

azid skrev:

Felplacerad skrev:

Du verkar ganska fientlig du, ta inte allting så ordagrant och lägg inte in egna ord så blir det rätt smile
Jag räknar med varm motor. Sommardäck/vinterdäck har jag ej märkt någon skillnad på dessa bilar..(skumt men vet ej varför. Det har det haft stor betydelse på andra bilar jag haft.

Jag menar på sommaren när jag kör så snålt jag kan så ligger jag oftast runt 0.62l/mil - 0.65l/mil.
Nu på vintern vet jag faktiskt inte, har inte haft så stor koll på det.
Du behöver absolut inte tro på mig, men dessa bilar är otroligt bensinsnåla.
Får du chansen så tycker jag att du ska prova en smile

Ska ut och testa nu faktiskt, kall motor, vinterdäck med okontrollerad luft.

Nej nej inte fientlig eller aggresiv, jag tror inte allt jag hör och läser bara.

Jag tog dig på orden ja, men var det inte det du ville få fram?

Det låter ju toppen om V40 är en så pass bränslesnål och balanserad bil att vinterdäck inte spelar roll, för dom bilat jag haft(aldrig V40 dock) så har det varit väldigt stor skillnad mellan sommar och vinterpuckar.

Väntar med spänning på resultat.
Återkommer! wink

Jo har också märkt väldigt stor skillnad på däckbyte på andra bilar.. Skumt med dessa.
Men hur som! Nu har jag och en polare i alla fall testat lite!

Vi tankade upp 2 st 5 liters dunkar.. Körde blandad körning, stad/landsväg.
Körde tanken helt tom och drog i första dunken! Vi kom 8.5mil (0.61l/mil) första rundan. Motorn blev ju tyvärr varm medans jag körde slut på bensinen som redan fanns i tanken. Men under kallkörningen snittade den ca 1.1l/mil.
Andra rundan slarvade vi lite, samt blev vi uttråkade (körde ju trots allt i 4-5h! Så vi försökte blixtra några fartkameror.. Men snittet blev helt okej i alla fall! Vi kom 7.2mil (0.63l/mil)
I 80km/h snittar bilen 0.59l/mil (mätt på 3mil, relativt rak väg)
I 50km/h snittar den mellan 0.45-0.55... Svårt att mäta, hade ingen lång 50 väg.
100km/h glömde jag helt bort, men vet sedan innan att den ligger på 0.62-0.65 beroende på väg.
Okontrollerade vinterdäck och alldeles för gammalt bränslefilter(motar ibland).
Visst mätaren kan visa fel, men min andra bil visar samma siffror (eller bättre)
Ska testa att köra 5 liters test när motorn är iskall i helgen, lär väl bli helt andra siffor?....

Ska köra samma test i sommar sen, kanske bara har inbillat mig det med vinterdäck/sommardäck.
Får hoppas filtret håller tills dess bara^^

Men hur som fruktansvärt bränslesnål bil (låg vikt + liten turbofyra). Underbart med dagens bensinpriser! smile

Körde detta med S40 2001 som har gått otroliga 26.584mil. V40 2003 har gått ca 15.000mil och visar lite roligare siffror, dock inte så stor skillnad.

Men jag är en riktig jäkla Eco-driving nörd också, det tar tid att lära sig köra bränslesnålt. Att använda backar, rulla utan växel etc. etc.. Min syster kör ju runt med min bil och eco-drivar ca 0.75-0.95l/mil och när mor min lånar bilen så snittar den ju över litern! Så det beror mycket på hur man kör.

Förlåt om jag skrev luddigt eller oförståeligt, fruktansvärt trött efter allt körande tongue

Bra jobbat, du har valt en bra bil helt enkelt och är duktig på att köra snålt.

Är mer förstående för den tanken du har om bensinpriset nu.

2slow
FordRSC Los geht's, Schumacher
7 januari 2012 · 1 510 Inlägg

Visst högt som tusan! Men man ska inte bara stirra sig blind på kr/liter, utan hur mycket folket tjänar i medel! Om vi säger att medellönen i Sverige är 25000, då är 14.50kr/lit inte så farligt om man tex jämför med Ungern där kostar det ca 12,40kr/lit, medan folket tjänar ca 5000kr/mån i snitt!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
zovix Maskinbefäl
7 januari 2012 · 1 038 Inlägg

FordRSC skrev:
Visst högt som tusan! Men man ska inte bara stirra sig blind på kr/liter, utan hur mycket folket tjänar i medel! Om vi säger att medellönen i Sverige är 25000, då är 14.50kr/lit inte så farligt om man tex jämför med Ungern där kostar det ca 12,40kr/lit, medan folket tjänar ca 5000kr/mån i snitt!

Ja ja, vi har det väl för bra i sverige då.... Jämför med Somalia, bensinriset ligger på ca 8 kr/liter men årsinkomsten ligger i medel på 6000kr per år.

Den standarden tycker jag VI ska sträva efter!

Höj bensinpriset till 1000kr/l så ska ni se hur bra sverige kommer funka, inför dessutom lite kriminella grupperingar som själva bestämmer vilja lagar som gäller.

Jag längtar efter ett sådant samhälle!

- Eller så orotesterar man när man tycker något är fel och gör relevanta jämförelser med länder som ligger på samma utvecklingsnivå.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Cupra_
8 januari 2012 ·

Jag bor i närheten av Stockholm, men då jag arbetar konstiga dagar och tider måste jag ta bilen till jobbet. Det går helt enkelt inte att åka kommunalt även om jag skulle vilja det. 40 minuters väntetid på att bussen ska komma och tunnelbanan har inte ens börjat gå när jag ska hem, inget man är sugen på efter att ha jobbat 11 timmars nattpass...

Jag har väl haft en rätt avslappnad inställning till bränslepriset innan, mest tänkt att: "Jaja, det går, sen går det ner lite". Men nu är fan måttet rågat.

Smärtgränsen gick när jag får tanka min bil 2 ggr för att den ska bli full. Låt mig förklara:

Jag tankar oftast med mitt vanliga betalkort. På macken finns en spärr, så pumpen stänger ner/slutar tanka när du kommer upp i 800kr. Jag har ca 70L tank i min 850. Om jag tankar när soppalampan lyser så kommer pumpen snabbt upp i 800. Sedan får jag snällt stoppa in kortet igen och fortsätta tanka för att få full tank!! En full tank kostar således 1025kr med ett bensinpris på 14:65kr/l!! Nåväl, man har ju alltid någon liter kvar i tanken men säg 900kr för en tank. En tank som räcker 1,5 veckor... Kul.

Visst är miljön viktig, men som någon sa tidigare; Varför ska lilla Sverige vara bland de främsta? Dessutom utöver alla rent skrattretande skatter och avgifter på soppan så åker man på biltullar, ca 300kr/månad för min del. Utöver fordonsskatten..  Världsmarknadspriset kan vi inte göra mycket åt, men avgifterna och skatterna går att påverka. Problemet är att om ett parti skulle gå ut med ett vallöfte om att sänka/ta bort skatt och avgifter på drivmedel vore det politiskt självmord. Detta pga en miljöhysteri som i sig är helt meningslös. Det spelar ingen roll om vi i Sverige lever som på stenåldern när alla stora i-länder inte tar sitt ansvar. Låt DE börja, SEDAN kan vi bidra på olika sätt, men inte på bekostnad av folks löner.

När vi ändå är inne på löner så är ju jobbskatteavdraget ett skämt.. Jag kan inte allt om hur de räknar, men jag tycker det känns som en bluff. Enligt min arbetgivare hade jag t.ex. tjänat 4xx.xxx förr-förra året, enligt deklarationen efter jobbskatteavdraget 3xx.xxx.. Hur går detta ihop? och följer det med när man ska ta lån? Vad jag vet kollar banken på deklarerad inkomst, och om den sänks "på pappret" så lär ju teoretiskt möjligheterna att låna minska? Så i praktiken får man hur man än vrider och vänder på det, mindre att leva för.

Det skulle behövas politiker som värnar om folket och Sverige, inte om EU och Euron. Politiker som inte BARA såg vinstintresset som det enda intresset, men det lär ju inte hända. Alternativet är att folk tar upp sina nävar ur byxfickorna och faktiskt vevar loss, visar vad vi verkligen tycker och faktiskt gör något åt det. Inför blockader som i andra länder. Gör några få en sådan sak viftas de bort som tokskallar och bogseras bort/grips. Men får man med sig tillräckligt många kan de inte vifta bort oss längre, så vad krävs för att folk ska ställa upp egentligen? Ett bensinpris på 300kr/litern?

TLO
13 januari 2012 · 1 062 Inlägg

http://www.dn.se/sthlm/stort-stod-for-s … biltullar1

Ännu mera nya "möjligheter"!!    Ja 2012 skall tydlige bli året då man skall jävlas alldeles extra med oss som måste använda fordon. Vad säger ni? Tycker Svensken att biltullar är frälsningen? Sist minns jag att snarare 85% var MOT detta utsugeri, fast det är klart att man likt folkomröstningen bara frågar vad de som bor i innerstaden anser, och dem tycker väl självklart att tullar skall stå överallt. Då får ju dessa det enklare inne i stan, och att man straffar alla andra skiter man i, för köerna och trafiken har inte minskat efter tullarnas införande (Motormännen).

Senast redigerat av TLO (13 januari 2012)

"You Go, we go!"
BMF
13 januari 2012 · 265 Inlägg

Bullet--- skrev:
Tror det var Turkiet som har dyraste literpriset i världen med cirka 16,5 kr/litern, så det är inte långt ifrån. sad

16,5 kr/litern är lite för lite smile

de ligger på ca: 19 kr/litern

var där med Toyotan och tankade för 4500 kr på 3 veckor smile

zovix Maskinbefäl
13 januari 2012 · 1 038 Inlägg

BMF skrev:

Bullet--- skrev:
Tror det var Turkiet som har dyraste literpriset i världen med cirka 16,5 kr/litern, så det är inte långt ifrån. sad

16,5 kr/litern är lite för lite smile

de ligger på ca: 19 kr/litern

var där med Toyotan och tankade för 4500 kr på 3 veckor smile

Det där säger ingenting!

När jag pendlade som värst tankade jag för nästan 6000kr/mån. Men då körde jag 32 mil om dagen, 5 dagar i veckan...

Kan säga att min fick lite fritid när man bytt jobb, tyvärr har jag även gått ner lika mycket i lön...

Tar du med hur mycket du körde för de där pengarna är det en annan sak...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Ljepone * Studerande *
13 januari 2012 · 563 Inlägg

TLO skrev:
http://www.dn.se/sthlm/stort-stod-for-stockholms-biltullar1

Ännu mera nya "möjligheter"!!    Ja 2012 skall tydlige bli året då man skall jävlas alldeles extra med oss som måste använda fordon. Vad säger ni? Tycker Svensken att biltullar är frälsningen? Sist minns jag att snarare 85% var MOT detta utsugeri, fast det är klart att man likt folkomröstningen bara frågar vad de som bor i innerstaden anser, och dem tycker väl självklart att tullar skall stå överallt. Då får ju dessa det enklare inne i stan, och att man straffar alla andra skiter man i, för köerna och trafiken har inte minskat efter tullarnas införande (Motormännen).

Förstår inte varför man slopar Stockholms biltullar (Fint-folk-i-innerstan-javisst! roll) & inför vägtullar på samtliga Europavägar runt om i hela Sverige? (Miljöhänseende).

Om alla trafikanter som färdades på de Svenska motortransport vägarna betalade en avgift (Avgiftsbelagda vägar) per zon så skulle "alla få vara med" & dessutom fylla på den Svenska statskassan mkt snabbare.


Näää, dags & flytta tbx till Södra Sverige, Ajdöö 08! tongue

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 januari 2012 · 1 948 Inlägg

TLO skrev:
http://www.dn.se/sthlm/stort-stod-for-stockholms-biltullar1

Stockholmare.... roll Dem har väl aldrig bott mer än 10 minuters gångväg och max 30 resa med buss vart dem än ska.

Vad sägs som 60+ minuters resa per bussresa beroende på vart du bor, vissa ställen går bussen bara 2 ggr per dag och kostar väsentligt mer än vad stockholmarna betalar för sitt busssåkande. hade dessa stadsråttor testat livet utanför deras storstadsbubbla i en månad eller 2 så hade siffrorna sett annorlunda ut.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
lingua
14 januari 2012 · 2 271 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

TLO skrev:
http://www.dn.se/sthlm/stort-stod-for-stockholms-biltullar1

Stockholmare.... roll Dem har väl aldrig bott mer än 10 minuters gångväg och max 30 resa med buss vart dem än ska.

Vad sägs som 60+ minuters resa per bussresa beroende på vart du bor, vissa ställen går bussen bara 2 ggr per dag och kostar väsentligt mer än vad stockholmarna betalar för sitt busssåkande. hade dessa stadsråttor testat livet utanför deras storstadsbubbla i en månad eller 2 så hade siffrorna sett annorlunda ut.

Vaknade du med en paddel i rumpan också?lol
Läs på lite om om Stockholms storlek och dess kommunaltrafik vs restider innan du yttrar dig?
Höjda kostnader är jobbigt för alla oavsett hemort, eller ska vi börja jämnföra
inköp och boendekostnader också?roll

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Evildan
14 januari 2012 ·

lingua skrev:

AcesHigh666 skrev:

TLO skrev:
http://www.dn.se/sthlm/stort-stod-for-stockholms-biltullar1

Stockholmare.... roll Dem har väl aldrig bott mer än 10 minuters gångväg och max 30 resa med buss vart dem än ska.

Vad sägs som 60+ minuters resa per bussresa beroende på vart du bor, vissa ställen går bussen bara 2 ggr per dag och kostar väsentligt mer än vad stockholmarna betalar för sitt busssåkande. hade dessa stadsråttor testat livet utanför deras storstadsbubbla i en månad eller 2 så hade siffrorna sett annorlunda ut.

Vaknade du med en paddel i rumpan också?lol
Läs på lite om om Stockholms storlek och dess kommunaltrafik vs restider innan du yttrar dig?
Höjda kostnader är jobbigt för alla oavsett hemort, eller ska vi börja jämnföra
inköp och boendekostnader också?roll

då måste vi även jämnföra inkomstskillnader inom samma yrken: sthlm gentemot andra städer stora som små norr till söder.

lingua
14 januari 2012 · 2 271 Inlägg

Evildan skrev:

lingua skrev:

AcesHigh666 skrev:

Stockholmare.... roll Dem har väl aldrig bott mer än 10 minuters gångväg och max 30 resa med buss vart dem än ska.

Vad sägs som 60+ minuters resa per bussresa beroende på vart du bor, vissa ställen går bussen bara 2 ggr per dag och kostar väsentligt mer än vad stockholmarna betalar för sitt busssåkande. hade dessa stadsråttor testat livet utanför deras storstadsbubbla i en månad eller 2 så hade siffrorna sett annorlunda ut.

Vaknade du med en paddel i rumpan också?lol
Läs på lite om om Stockholms storlek och dess kommunaltrafik vs restider innan du yttrar dig?
Höjda kostnader är jobbigt för alla oavsett hemort, eller ska vi börja jämnföra
inköp och boendekostnader också?roll

då måste vi även jämnföra inkomstskillnader inom samma yrken: sthlm gentemot andra städer stora som små norr till söder.

Go for it! Min poäng va mot detta eviga klagade mot Stockholm?

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Evildan
14 januari 2012 ·

lingua skrev:

Evildan skrev:

lingua skrev:

Vaknade du med en paddel i rumpan också?lol
Läs på lite om om Stockholms storlek och dess kommunaltrafik vs restider innan du yttrar dig?
Höjda kostnader är jobbigt för alla oavsett hemort, eller ska vi börja jämnföra
inköp och boendekostnader också?roll

då måste vi även jämnföra inkomstskillnader inom samma yrken: sthlm gentemot andra städer stora som små norr till söder.

Go for it! Min poäng va mot detta eviga klagade mot Stockholm?

nej för hlvt, ids inte sitta och lista alla skillnader, det är ett evigt jobb smile

kollektivtrafiken är betydligt mer utbyggd i sthlm än i övriga landet och det är väl uppenbart varför när ungefär 22% (2 084 526) av sveriges befolkning (9 471 174) bor i storstockholmsområdet.
the needs of the many osv, därför blir politiken som den blir när så stor del av väljarna bor på det viset dom gör.

lingua
14 januari 2012 · 2 271 Inlägg

Evildan skrev:

lingua skrev:

Evildan skrev:

då måste vi även jämnföra inkomstskillnader inom samma yrken: sthlm gentemot andra städer stora som små norr till söder.

Go for it! Min poäng va mot detta eviga klagade mot Stockholm?

nej för hlvt, ids inte sitta och lista alla skillnader, det är ett evigt jobb smile

kollektivtrafiken är betydligt mer utbyggd i sthlm än i övriga landet och det är väl uppenbart varför när ungefär 22% (2 084 526) av sveriges befolkning (9 471 174) bor i storstockholmsområdet.
the needs of the many osv, därför blir politiken som den blir när så stor del av väljarna bor på det viset dom gör.

Visst är det det så och inget jag säger emot, men lite nonchalant säga att det bara är att gå 10 min eller
30 min buss var man än ska i Stockholm gör mig bara irriterad.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Evildan
14 januari 2012 ·

lingua skrev:

Evildan skrev:

lingua skrev:

Go for it! Min poäng va mot detta eviga klagade mot Stockholm?

nej för hlvt, ids inte sitta och lista alla skillnader, det är ett evigt jobb smile

kollektivtrafiken är betydligt mer utbyggd i sthlm än i övriga landet och det är väl uppenbart varför när ungefär 22% (2 084 526) av sveriges befolkning (9 471 174) bor i storstockholmsområdet.
the needs of the many osv, därför blir politiken som den blir när så stor del av väljarna bor på det viset dom gör.

Visst är det det så och inget jag säger emot, men lite nonchalant säga att det bara är att gå 10 min eller
30 min buss var man än ska i Stockholm gör mig bara irriterad.smile

haha, jo, det är inte riktigt sanningen, tar i rusning en jvl tid att ta sig någonstans om man inte har gångavstånd, kul att bo i tex Huddinge och jobba i Jakobsberg, fyyyfaen för den 3milspendlingen, tar väl runt en timme om man åker bil kontorstider, tidsmässigt som att åka mellan Ea och Nyköping sommartid, 82km.
att bo i innerstan och jobba i innerstan däremot är en annan sak, men nu ser det inte ut så för de flesta i sthlm.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
14 januari 2012 · 2 307 Inlägg

Tycker dom kan lägga den på 20 spänn fast å ge fan i å röra priset på den på 10 år.

Då vet man ju iaf vad det kostar.

Oavsett så e det värt det smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang