Vad ska man välja bland programmerbara insprut?

Webrex
29 juni 2012 · 379 Inlägg

NCeder skrev:
Webrex: Har svarat på ditt mail oxå smile

Jag ska fundera på någon form av graf istället för tabeller, ska klura lite.
Du har helt rätt i att en graf blir mera överskådlig än en tabell. Ska undersöka saken lite.

Det fungerar, det är rätt unikt. Har ännu inte haft några som helst problem med programkrash eller andra konstigheter. Korrupta mappar eller liknande existerar inte.
Vi har hållt på i drygt 3år med detta, vi har erfarenhet utav mappning utav alla styrsystem som finns och vi har sett alla deras brister. Vi är tuners som har byggt en egen ECU, alla andra konkurenter är elektronikgrabbar som förmodligen inte har en aning om hur man ställer in en motor, mer än rent elektriskt.

Det är lite skillnad på att på kvällstid kunna lösa lite problem under några timmar. Vi kör detta på dagtid och bokar in drygt 2 mappningar om dagen, då har man inte tid för felsökning och forumsletande i flera timmar.
Finns en hel del hårdkodade inställningar som är luriga.

Bara denna veckan har jag haft två kunder som har velat byta ut sina VEMS eftersom det inte fungerar som utlovat.
Men nu ska vi inte dynga ner VEMS, utan tråden handlar om MaxxECU.

De är helt sant de du säger, de flesta är El-ingenjörer eller liknande, som på nått sätt börjat mappa bilar... Å som aldrig ens brytt sig om att lära sig grunderna i hur en förbrännings motor fungerar som bäst tongue

Inte nån av mina "kunder" hoppas jag! tongue... Närå, de är ingen risk faktiskt smile Jag håller bra kontakt med mina smile

242bullen
2 juli 2012 · 15 Inlägg

Vems är superlätt att mappa när det fungerar, men resan dit är helt efterbliven.
Tycker man det är roligt att räkna formler så är det kanon.
Man måste verkligen vara forumsanvändare för att få det att funka och glöm för helskotta inte att läsa det finstilta.
Tex DU KAN KÖRA 60-2 "om" du har ett sk filter! etc etc, lite för många "om" i manualen?

Jag bygger bil för att få köra bil inte pilla på boxar.
Och det finns inget generellt insprut som passar alla, vi är alla olika skolade.

Jag hoppas att maxxECU blir en riktig kung på marknaden för ni om några vet vilka behov en biltrimmare har!

Bullen

Webrex
2 juli 2012 · 379 Inlägg

242bullen skrev:
Vems är superlätt att mappa när det fungerar, men resan dit är helt efterbliven.
Tycker man det är roligt att räkna formler så är det kanon.
Man måste verkligen vara forumsanvändare för att få det att funka och glöm för helskotta inte att läsa det finstilta.
Tex DU KAN KÖRA 60-2 "om" du har ett sk filter! etc etc, lite för många "om" i manualen?

Jag bygger bil för att få köra bil inte pilla på boxar.
Och det finns inget generellt insprut som passar alla, vi är alla olika skolade.

Jag hoppas att maxxECU blir en riktig kung på marknaden för ni om några vet vilka behov en biltrimmare har!

Bullen

Måste varit väldigt, väldigt längesen du testade Vems? tongue  Va är de för formler du pratar om?

I dagsläget så stödjer de alla tänkbara triggers på marknaden, tom Nissan CAS och LS1 numera, utan modifikation. Och de flesta vanliga Volvo, BMW, audi mm finns de tom presets för, bara boota up, välja preset och starta i princip.

Men visst, jag håller med fler av er i de ni säger, Vems är inte för Amatörer.... Såvida man inte är ute efter att lära sig en massa!!

Men ska man bara åka, å inte behöva bry sig, så finns de mycket bättre grejer... Där ligger Nira i topp i mina ögon... De personerna åker dock sällan Bmw eller Volvo, som de flesta av dem jag hjälper gör tongue
Är väl lite de som är grejen oxå, Vems är billigt, å de är kul att de funkar, trots det!

Eller så låter man nån som kan, göra de wink Kundskap = tid = pengar. Lär dig, eller betala nån som kan.
Att Vems dokumentaion ser ut som den gör är inte så konstigt, det är 100% freeware, vem som helst kan ta del av, kopiera, lägga till. De är allt som har med Vems att göra, tom programvaran. De är alltså människor som gör detta gratis, mycket av funktionaliteten är framtagen av olika personer, och de kommer nya tillägg hela tiden.

Jag som e lite nörd, tycker de e skitkul smile Kopplade in en LCD skärm till boxen i min bil idag,(hafe de liggandes länge men inte fått tid att pröva) å de funka kanon! Alla värden man kan tänka sig på en liten skärm för 150kr smile

Har man bara tiden att lägga att läsa å lära sig, så är möjligheterna med Vems obegränsade. Därav namnet kanske.. Versatile EMS, (månsidigt)

Med det sagt så spelar de egentligen ingen roll, hur bra ett sprut för 12-15k är.. De kommer alltid finnas de som vill köra MS och Vems just för att de går smile 

Sen kan vissa snacka prestige och dyra prylar hur mycket dem vill, bara ännu surare för dem om ( eller när wink ) de bli ifrån-åkta av "bönner" med Kina-prylar och hem-knåpade sprut smile

phille18
2 juli 2012 · 179 Inlägg

Webrex skrev:

242bullen skrev:
Vems är superlätt att mappa när det fungerar, men resan dit är helt efterbliven.
Tycker man det är roligt att räkna formler så är det kanon.
Man måste verkligen vara forumsanvändare för att få det att funka och glöm för helskotta inte att läsa det finstilta.
Tex DU KAN KÖRA 60-2 "om" du har ett sk filter! etc etc, lite för många "om" i manualen?

Jag bygger bil för att få köra bil inte pilla på boxar.
Och det finns inget generellt insprut som passar alla, vi är alla olika skolade.

Jag hoppas att maxxECU blir en riktig kung på marknaden för ni om några vet vilka behov en biltrimmare har!

Bullen

Måste varit väldigt, väldigt längesen du testade Vems? tongue  Va är de för formler du pratar om?

I dagsläget så stödjer de alla tänkbara triggers på marknaden, tom Nissan CAS och LS1 numera, utan modifikation. Och de flesta vanliga Volvo, BMW, audi mm finns de tom presets för, bara boota up, välja preset och starta i princip.

Men visst, jag håller med fler av er i de ni säger, Vems är inte för Amatörer.... Såvida man inte är ute efter att lära sig en massa!!

Men ska man bara åka, å inte behöva bry sig, så finns de mycket bättre grejer... Där ligger Nira i topp i mina ögon... De personerna åker dock sällan Bmw eller Volvo, som de flesta av dem jag hjälper gör tongue
Är väl lite de som är grejen oxå, Vems är billigt, å de är kul att de funkar, trots det!

Eller så låter man nån som kan, göra de wink Kundskap = tid = pengar. Lär dig, eller betala nån som kan.
Att Vems dokumentaion ser ut som den gör är inte så konstigt, det är 100% freeware, vem som helst kan ta del av, kopiera, lägga till. De är allt som har med Vems att göra, tom programvaran. De är alltså människor som gör detta gratis, mycket av funktionaliteten är framtagen av olika personer, och de kommer nya tillägg hela tiden.

Jag som e lite nörd, tycker de e skitkul smile Kopplade in en LCD skärm till boxen i min bil idag,(hafe de liggandes länge men inte fått tid att pröva) å de funka kanon! Alla värden man kan tänka sig på en liten skärm för 150kr smile

Har man bara tiden att lägga att läsa å lära sig, så är möjligheterna med Vems obegränsade. Därav namnet kanske.. Versatile EMS, (månsidigt)

Med det sagt så spelar de egentligen ingen roll, hur bra ett sprut för 12-15k är.. De kommer alltid finnas de som vill köra MS och Vems just för att de går smile 

Sen kan vissa snacka prestige och dyra prylar hur mycket dem vill, bara ännu surare för dem om ( eller när wink ) de bli ifrån-åkta av "bönner" med Kina-prylar och hem-knåpade sprut smile

Jag har nog skrivit detta tidigare i tråden, men jag kör på Vems + universalhärvan på en 940.
Det var inga större problem att koppla in, hade ett par frågor som besvarades av personen jag köpte boxen via.
Manualen är kass, det är ett faktum. Men sen är det inte så svårt att få rätt på det heller.

Om man köper ett insprutningsystem och har bestämt sig för att koppla in det i sin bil själv så känns det ganska aktuellt att man faktiskt har ett intresse för att göra det, det står inte heller "plug n play på alla bilar" så det känns j*vligt onödigt att gnälla över att det var "svårt" att koppla in, lämna då iväg din bil för f*n.

Alla sprut har olika manualer, men just vems kassa manual kan man kika på på deras hemsida, för att skaffa sig en uppfattning om svårighetsgraden innan man beställer hem en box o står där som ett spån.

Dessutom är VEMS nog det mest prisvärda på marknaden.

Senast redigerat av phille18 (2 juli 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Tomas_H
2 juli 2012 · 486 Inlägg

Någon som vet om det kommer gå att köra direktinsprutning med Maxxecu? Hittar ingen info om det.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Kamberg
2 juli 2012 · 227 Inlägg

Tomas_H skrev:
Någon som vet om det kommer gå att köra direktinsprutning med Maxxecu? Hittar ingen info om det.

Maila och fråga, du får snabbt svar tillbaka.
Mvh

Senast redigerat av Kamberg (2 juli 2012)

BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
E6-MaCCe
6 juli 2012 ·

Välj ett Link, där står utvecklingen inte still  i alla fall,och är mycket hjälpsamma om ett problem skulle dyka upp. Motornord är ÅF i sverige och känns som ett stadigt å seriöst företag att förlita sej till. Bara min åsikt, och vet att dom funkar bra...

93T Aufrecht Melcher Großaspach
6 juli 2012 · 292 Inlägg

vill bara tillägga att Vipec är "samma" som Link

Link G4 Storm - Vipec V44

Link G4 Extreme - Vipec V88

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
242bullen
6 juli 2012 · 15 Inlägg

Det är mycket bra support!
Håller med det är ett bra val, ganska mycket för supportens skull också.

Streeetkadett Volvotrimmare
6 juli 2012 · 323 Inlägg

E6-MaCCe skrev:
Välj ett Link, där står utvecklingen inte still  i alla fall,och är mycket hjälpsamma om ett problem skulle dyka upp. Motornord är ÅF i sverige och känns som ett stadigt å seriöst företag att förlita sej till. Bara min åsikt, och vet att dom funkar bra...

håller med! kör link som dom har kopplat in å aldrig haft ett problem, vid minsta lilla så fanns en jätte bra support som fixade allt.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
Webrex
7 juli 2012 · 379 Inlägg

Va kostar ett link/vipec kitt med installatin hos motornord?

Streeetkadett Volvotrimmare
7 juli 2012 · 323 Inlägg

Webrex skrev:
Va kostar ett link/vipec kitt med installatin hos motornord?

link g4 storm 11.600, inkoppling ca. 5000 då står bilen å går när man hämtar den. det var de jag fick betala.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
JoeyJ
7 juli 2012 · 502 Inlägg

Streeetkadett skrev:

Webrex skrev:
Va kostar ett link/vipec kitt med installatin hos motornord?

link g4 storm 11.600, inkoppling ca. 5000 då står bilen å går när man hämtar den. det var de jag fick betala.

känns ju ganska ok, då är den mappad å klar så som man vill ha den antar jag? bara mappning går väl på 5000 hos många

E6-MaCCe
8 juli 2012 ·

Helt rätt, vipec å Link är i princip samma, skulle vilja tillägga att man kan får räkna med ca 10000:- för att få mappat från noll till helt klar och utan besiktnings problem och även bromsat med papper på effekt och allt hos oss på JRM. Men finns säkert billigare alternativ.

Webrex
8 juli 2012 · 379 Inlägg

12k plus då, 5 för install och uppstart, sen 5 till för mappning? Eller Snackar vi 10k bara för mappning efter uppstart?
Och en om-mappnig vid uppgradering? Va kostar det?

Hur lång tid tar en mappning från uppstart till körklar?

93T Aufrecht Melcher Großaspach
8 juli 2012 · 292 Inlägg

Jäkla tjat om priser, det är väl ingen i denna tråd som klagat på att ett visst sprut är för dyrt?

Varför köper man en Merca eller BMW istället för en Kia när båda gör jobbet och tar dig från A till B?

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
Webrex
8 juli 2012 · 379 Inlägg

93T skrev:
Jäkla tjat om priser, det är väl ingen i denna tråd som klagat på att ett visst sprut är för dyrt?

Varför köper man en Merca eller BMW istället för en Kia när båda gör jobbet och tar dig från A till B?

Men allvarligt talat!!! Ge dig nångång!! Vad exakt är ditt problem? Vi har hört din åsikt redan.

Nu va de fråga om pris på kompletta system med mappning och installation. Det är väl av allra största intresse för alla att se va de faktiskt kostar!

93T Aufrecht Melcher Großaspach
8 juli 2012 · 292 Inlägg

Redan i ditt första inlägg i denna tråd har du tjatat om priser och vad saker kostar och sedan vitt och brett upprepat att man får ett VEMS för mindre pengar, att andra tillverkare blåser kunden osv.
Uppenbarligen är prisfrågan ditt största argument för sprutet du själv promotar.

Som jag nämnt tidigare, om man bygger en bil för 200.000 känns det inte som att 5000.- hit eller dit spelar någon större roll.


EDIT: sen är det bara du som gnäller på mina åsikter, är det någon annan som inte gillar dem så skriv gärna.
Finns en anledning till att det kallas diskussionsforum!

Senast redigerat av 93T (8 juli 2012)

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
Kamberg
8 juli 2012 · 227 Inlägg

Webrex skrev:

93T skrev:
Jäkla tjat om priser, det är väl ingen i denna tråd som klagat på att ett visst sprut är för dyrt?

Varför köper man en Merca eller BMW istället för en Kia när båda gör jobbet och tar dig från A till B?

Men allvarligt talat!!! Ge dig nångång!! Vad exakt är ditt problem? Vi har hört din åsikt redan.

Nu va de fråga om pris på kompletta system med mappning och installation. Det är väl av allra största intresse för alla att se va de faktiskt kostar!

Då du inte svarat på mitt PM kan jag fråga här.
Vad tar du själv med installation o mappning?

Mvh

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
Tomas_H
8 juli 2012 · 486 Inlägg

93T skrev:
Jäkla tjat om priser, det är väl ingen i denna tråd som klagat på att ett visst sprut är för dyrt?

Varför köper man en Merca eller BMW istället för en Kia när båda gör jobbet och tar dig från A till B?

Men det är väl intressant att veta vad det kan kosta på olika företag?

Dom flesta som behöver köpa ett eftermarknadssprut bygger ju inte en motor för 200K.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang