Vad ska man välja bland programmerbara insprut?

93T Aufrecht Melcher Großaspach
8 juli 2012 · 292 Inlägg

Nej absolut inte, men det var mest riktat till Webrex som i vart och vartannat inlägg hävdar att alla andra sprut förutom vems är svindyra samtidigt som han säger att de i princip lurar kunden.

Jag tycker att det är bra att det finns alternativ och konkurrens när det gäller eftermarknadssprut, men när det dissas på felaktiga grunder tycker jag inte att det blir en rättvis diskussion.

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
mbfidde
8 juli 2012 · 225 Inlägg

de verkar dock vara en hemlighet vad ett sprut kostar för de står sällan på nån hemsida? ring för pris är väl ganska vanligt smile
går ju alltid sätta ut ett baspris att utgå ifrån tycker jag.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
E6-MaCCe
8 juli 2012 ·

Skulle vilja säga så här. Styrsystem monterat,mappat å bromsat å klart, och utan problem att besikta, mellan 25-30tkr om du går till ett av det större företagen på marknaden, det som får priset att variera en del beror självklart om man kör ett pnp system eller om man skall tillverka kabelhärva till det hela.

mbfidde
8 juli 2012 · 225 Inlägg

dock så tror väl många att man kan mappa en bil färdigt på en dag, och så är inte fallet! den blir fullt körbar möjligtvis men inte färdigmappad.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Streeetkadett Volvotrimmare
8 juli 2012 · 323 Inlägg

Webrex skrev:
12k plus då, 5 för install och uppstart, sen 5 till för mappning? Eller Snackar vi 10k bara för mappning efter uppstart?
Och en om-mappnig vid uppgradering? Va kostar det?

Hur lång tid tar en mappning från uppstart till körklar?

12k sprut, 5k installation å 5k mappning så är bilen klar (i alla fall min, då det inte blev nå större stul med det mekaniska)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Nybergrobin
8 juli 2012 · 2 382 Inlägg

Streeetkadett skrev:

Webrex skrev:
12k plus då, 5 för install och uppstart, sen 5 till för mappning? Eller Snackar vi 10k bara för mappning efter uppstart?
Och en om-mappnig vid uppgradering? Va kostar det?

Hur lång tid tar en mappning från uppstart till körklar?

12k sprut, 5k installation å 5k mappning så är bilen klar (i alla fall min, då det inte blev nå större stul med det mekaniska)

Det var galet mycket pengar :S   Ioförsig inte överpris men fan vad mkt pengar det blir i slutändan

Janneutanb
8 juli 2012 · 7 271 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Streeetkadett skrev:

Webrex skrev:
12k plus då, 5 för install och uppstart, sen 5 till för mappning? Eller Snackar vi 10k bara för mappning efter uppstart?
Och en om-mappnig vid uppgradering? Va kostar det?

Hur lång tid tar en mappning från uppstart till körklar?

12k sprut, 5k installation å 5k mappning så är bilen klar (i alla fall min, då det inte blev nå större stul med det mekaniska)

Det var galet mycket pengar :S   Ioförsig inte överpris men fan vad mkt pengar det blir i slutändan

Fast sen är sprutet och mappningen hela hjärtat i motorn. Är det dåligt gjort så spelar det ingen roll vad du har i bilen, det rasar i vilket fall wink

Sen är det kunskapen bakom mappningen som man verkligen betalar för.

Senast redigerat av Brains (8 juli 2012)

mbfidde
8 juli 2012 · 225 Inlägg

Brains skrev:

Nybergrobin skrev:

Streeetkadett skrev:

12k sprut, 5k installation å 5k mappning så är bilen klar (i alla fall min, då det inte blev nå större stul med det mekaniska)

Det var galet mycket pengar :S   Ioförsig inte överpris men fan vad mkt pengar det blir i slutändan

Fast sen är sprutet och mappningen hela hjärtat i motorn. Är det dåligt gjort så spelar det ingen roll vad du har i bilen, det rasar i vilket fall wink

Sen är det kunskapen bakom mappningen som man verkligen betalar för.

+1

prata med killen som ska mappa bilen åt dig å hör vad han rekommenderar för sprut av den anledningen!

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
L_R
8 juli 2012 · 184 Inlägg

Men ärligt.

5000 för installation: det är mellan 5 och 10 timmar med en normal timdebitering. Det är bra. Jag har installerat många sprut och vet vilken tid det tar. Speciellt om det inte är rakt av kompatibelt och man måste fixa fäste till någon givare osv osv.

Men klart.

köper man billigt sprut i byggsats och låter kompisen installera för 2 flak öl, så blir det billigt wink

Tomas_H
8 juli 2012 · 486 Inlägg

L_R skrev:
Men ärligt.

5000 för installation: det är mellan 5 och 10 timmar med en normal timdebitering. Det är bra. Jag har installerat många sprut och vet vilken tid det tar. Speciellt om det inte är rakt av kompatibelt och man måste fixa fäste till någon givare osv osv.

Men klart.

köper man billigt sprut i byggsats och låter kompisen installera för 2 flak öl, så blir det billigt wink

Jag håller med.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
mbfidde
9 juli 2012 · 225 Inlägg

L_R skrev:
Men ärligt.

5000 för installation: det är mellan 5 och 10 timmar med en normal timdebitering. Det är bra. Jag har installerat många sprut och vet vilken tid det tar. Speciellt om det inte är rakt av kompatibelt och man måste fixa fäste till någon givare osv osv.

Men klart.

köper man billigt sprut i byggsats och låter kompisen installera för 2 flak öl, så blir det billigt wink

de vi inte vet dock: vad innebar installationen? hade han gjort nåt själv kanske för att förenkla? bra pris på installation om han handlat sprutet på samma ställe? timpris? alla tar kanske inte 5-1000kr/h?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Webrex
9 juli 2012 · 379 Inlägg

Blir så trött på expert tyckare som inte har nån egen erfarenhet eller insikt att komma med...

Installationen för 5k tycker jag är skälig faktiskt, där är det en del jobb. De beror dock helt på vilket system och om härvan byggs eller är PnP...

Ett 2 exempel med Vems är BMW M50 motorn och Volvo 940.. De är i båda ändarna kan man säga, i M50n kan man använda hela original härvan utan ändringar, tom Insugstemp finns färdigt, installation går på ett par timmar.

Volvo 940 däremot, med bara en spridarkanal och dubbla styrboxar är en mardröm, där måste härvan helt bytas ut eller byggas om rejält, där snackar vi 1-2 dagars jobb. Men Vems "PnP" härva tar det mig ca 6-8t att installera, å de är väl en av de vanliga jobbigaste bilarna att installera i som redan har sprut.

En bil med meksprut tex som min mecha 190, där tog installationen med specialtillverkning av givarfästen, triggerhjul mm ca 3 dagar. Så, så pass stor är tidsdifferansen.

När dessa sen är installerade tar uppstart ca 20min så länge det inte krånglar, de gör det dock nästan alltid, tändkablar som sats fel, oljeläck, vattenläck, luftläck, felkopplade slangar mm mm mm.

När de är gjort dock, så tar mappningen inte lång tid. De beror ju givetvis på vad bilen skall användas till, men jag kan garantera att jag kan mappa en bil på under en dag ifrån noll, så pass bra att du inte kommer kunna märka att de sitter eftermarknadssprut på den.

Men sen får ni tänka till lite oxå och inse att mapparen du åker till sitter redan på 5-10 mappar till din motor, då han redan mappat sådana motorer flera gånger förut, så hyffsad tändkurva, warmup, tomgångsstyrning osv, de har han färdigt redan och bara lägger in. Sen är de mest finlir i bänken med soppan för att de ska lira bra, på med lite accel uppfetning och sen är de klart. Detta tar en halvdag med riggning i bänken. ca 4 arbetstimmar. De flesta kör 2 bilar om dagen i bänken. (Vissa fler)

Ta sen och räkna på vad de blir i timpeng om de nu tar ut bort emot 10k för en mappning. (De är de dyraste jag hört iaf) de blir 2500kr i timmen. Är det skäliga pengar? De får ni avgöra själva. Det är specialkompetens helt klart, men hur många andra firmor kan debitera över 2000kr i timmen?

Med de sagt så tycker jag 5k för installation och 5k för mappning i bänk är helt okey, lokal och bänk kostar pengar. Det är dock billigare än de flesta priser jag hört innan. Jag har hört 10k för install, och 10 till för bänkning.

93T Aufrecht Melcher Großaspach
9 juli 2012 · 292 Inlägg

Så du kan mappa en bil till originalkänsla på en dag?
Känns hyfsat tveksamt att du får till exempelvis kallstart på så kort tid, startar maskinen direkt och går på jämn lambda även vid -10 som du mappat en varm sommardag?

Sen vore det intressant att höra vem som tar 10K för en halvdag?, låter som rena ockerpriser.

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Webrex
9 juli 2012 · 379 Inlägg

93T skrev:
Nej absolut inte, men det var mest riktat till Webrex som i vart och vartannat inlägg hävdar att alla andra sprut förutom vems är svindyra samtidigt som han säger att de i princip lurar kunden.

Jag tycker att det är bra att det finns alternativ och konkurrens när det gäller eftermarknadssprut, men när det dissas på felaktiga grunder tycker jag inte att det blir en rättvis diskussion.

Rätt less på dig nu..

Ta dina kommentarer till mig på PM då... Du säger ju bara samma sak om och om igen. Och jag har förklarat flera gånger för dig, men du lyssnar inte.

Du tycker inte om mig och du gillar bara Vipec, bra! Vi vet de nu...

Har läst dina andra kommentarer du gjort här på garaget föresten, och jag tycker det nästan uteslutande är gnäll å kritik. Antar du är sån...
De är tråkigt, för vi andra försöker diskutera här och faktisk visa vad som är bra och dåligt, vad de kostar och vad man får för pengarna.

Jag har inte dissat något på felaktiga grunder, de är mina åsikter, som är baserade på flera års erfarenhet.

Dina åsikter däremot är ju mycket löst baserade på "tyckande" och andras åsikter och kunnande som du adopterat.

När du installerat mappat och kört hälften av de sprut jag kört då kan vi snacka, tills dess kan du bespara mig alla dina kommentarer angående sprut.

Sorry för offtopic.

Webrex
9 juli 2012 · 379 Inlägg

93T skrev:
Så du kan mappa en bil till originalkänsla på en dag?
Känns hyfsat tveksamt att du får till exempelvis kallstart på så kort tid, startar maskinen direkt och går på jämn lambda även vid -10 som du mappat en varm sommardag?

Sen vore det intressant att höra vem som tar 10K för en halvdag?, låter som rena ockerpriser.

Ja, nu visar du verkligen att du inte kan något.

Kallstart, och cranking är det lätta biten och tar ingen direkt tid att få till.... De är ju uppstartsgrejer, inte mappning.

Accel/decel uppfetning i alla lägen, kompenseringar för temperaturer, tomgångsreglering, overrun, av och på gas i låga farter, osv osv, de är den svåra biten.

Och lambda reglering som folk tycker är så svårt, alltså att få den igenom besiktning, de tar 1 minut att få till om man vet vad man gör.

Senast redigerat av Webrex (9 juli 2012)

93T Aufrecht Melcher Großaspach
9 juli 2012 · 292 Inlägg

Vilka åsikter är det som jag "adopterat" menar du och hur vet det? till skillnad från dig har jag aldrig påstått att jag är superduktig så jag vet inte vad du gafflar om, jag ifrågasatte hur du kan få en bil "originalkörbar" på en dag då man ofta bara har ett par chanser på sig att fixa en bra kallstart, men eftersom du är såpass duktig kan du säkert få den att gå precis lika bra på -10 grader yttertemp på bara en dags mappning?

Eftersom du av någon anledning verkar gilla att läsa igenom mina inlägg kan du säkert se att jag förespråkar flera sprut och inte bara Vipec/Link, skillnaden är att jag gör detta som användare och lekman och inte av en person som har ett egenintresse i ett visst fabrikat.

Sen är jag fortfarande intresserad av vem som tar 10K för en halvdag?

Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Mercedes C180 "AMG" (2015)
mbfidde
9 juli 2012 · 225 Inlägg

japp då är de webrex som är mapparkung, alla andra vågar säga att de blir inte 100 procent på en dag, visst blir de bra körduglighet på en dag. men får du allt finjusterat på alla laster i alla varvtalsområden då? vad har du för bänk när du mappar?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Webrex
9 juli 2012 · 379 Inlägg

Ja sedär ja, då skall vi börja överdriva och förvänga det jag säger... Suck..

100 procentigt blir det aldrig med Mapsensor. De har jag inte påstått heller, med tillräckligt bra för att lura er att de är ett standardsprut, det kan jag med säkerhet få till på under en dag.
Jag har ju lagt tiden på att göra de på mina egna och kompisars bilar, (många många timmar), men sen när man fattat hur de funkar och man har hyffsade värden för en viss motor, så är de lätt. Det ändrar sig marginellt från maskin till maskin.
De är väl främst extrema kammar som ställer till problem, dock är varmstart alltid en relativt linjär kurva, så får man den att gå bra på tomgång varm, så är de bara en procentuell ökning vid kyla. Detta är inga svåra grejer. Jag har kört både isbil och bruksbil på vintern med E85. Gasrespons vid kallstart är nog bland de svåraste man kan göra. Får man inte till de direkt så får man ju vänta, men ja mappar mest volvo och BMW så de sitter lixom redan.

Har aldrig påstått att jag är bäst, eller ens lika bra som de duktiga mapparna som lever på det. Jag är amatör helt klart jämfört med många. De är ju lite de jag vill visa oxå, att hur lätt det är när man väl är insatt, inge att jag skulle vara duktig på de sättet. Ni misstolkar det kanske som behov att hävda mig? men de ja försöker göra är tvärt om, att sänka de mappare som tror att de de sysslar med är guld värt.

Tänker inte nämna några namn på vart jag hört de priserna, då jag inte själv fått dem, utan de är folk jag mappat åt som fått de priserna. Jag har aldrig frågat själv, därför jag frågade hör juh.

Jag mappar nästan uteslutande på vägen, det är smidigt och man kan lätt lägga en kurva i alla lägen där motorn körs normalt. Och man "känner" när den går mjukt och smidigt, de är nått man inte kan göra i bänken. Sen har jag kör i bänk oxå, men de är när ägaren själv vill. Detta är en smaksak, vissa mappare menar att man MÅSTE ha en bänk, andra inte. Har tom "mappat" på bana smile de va rätt speciellt. Haha, de va dock finjusteringar för att få ned avgastemp.

Finjustering på alla laster vid alla varvtal är heller inget som är svårt, har du 3D mappar i mjukvaran, så kan man "se" hur man ligger.. Kurvan blir lixom alltid mjuk och sakta stegrande. Sen om motorn går på 0.92 eller 0.91 i lambda de kommer du inte känna eller märka på något sätt.

Sen kan man ju lägga evigheter på att få en mapp perfekt, men de är inget som föraren nånsin kommer märka. Och jag har sett flera mappar från många av de stora mapparna, vissa är galet jämna och fina, andra ser ut som skit, men bilen går bra för de.

De är inte så noga som ni tror. Ni skulle inte kunna känna skillnad på lamba 0.90 och lambda 0.85, de kan jag garantera, de är minimala effekt och vrid förändringar därimellan. Och ändå relativt stora procentuella bränsle förändringar.

Alla laster i alla varvtalsområden... Hur skall man mappa vid 1kilo ladd och 1500rpm tex, om turbon laddar först vid 3500?... Givetvis är motorn mappat överallt där den kommer användas, men som jag säger, ett par steg i mappen, kommer knappt registera på lambda mätaren.
De är aldrig svårt att lägga en mapp, så som ni tror... De är som jag sagt innan, gasrespons och känslan i motorn, som är svår. Perfekta "pull" med massor med effekt i bänken är mycket simpelt.

mbfidde
9 juli 2012 · 225 Inlägg

om man mappar i bromsade rullar så borde man väl kunna bygga lite ladd på låga varvtal? sen skulle jag personligen inte vilja mappa en 600+hk bil på gatan då jag vet hur en sån bil går?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Webrex
9 juli 2012 · 379 Inlägg

Nej de bygger inte mer ladd i rullar. Samma sak som att  segdra på 5an på vägen.
Ja 5-6 hundra börjar bli äckligt på vägen. Sånna bör gå i rullar på  fullgas. De är dock sällan jag mappat Sånna extrema byggen. De flesta hamnar på 300-450. Å de går fint att mappa på vägen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang