Byta till ostrypt insug på 528 E39?

thobbeee
14 januari 2012 · 299 Inlägg

Jo det är så att jag har ett ostrypt insug liggandes hemma som jag köpte en gång i tiden!
Har en bmw 528-00 och har haft insuget liggandes ett tag nu men tänkte kolla upp om det kan vara värt att byta det? Vad jag har hört då så får man en ökning i övre registret men sämre på lägre. Någon som kan ha koll på vilket varv man behöver upp i när effekten kommer? och även effektmässigt, kan det vara värt allt jobb med att byta det? Allt annat är original på bilen!

Tack för svar!

BMW 528i "Rurre" (2000)
Darkus
14 januari 2012 ·

Ostrypt?? Visste inte att det BMw har strypta insug. Lägg ut bild få se.

thobbeee
14 januari 2012 · 299 Inlägg

visste inte jag heller först! Dom har det på schmiedmann.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … .htm#11929

(du kanske får bläddra ner eller något för att hitta det men där är det i alla fall!)

BMW 528i "Rurre" (2000)
dawwe ...has left the building...
14 januari 2012 · 4 474 Inlägg

Original-insuget är INTE strypt. BMW har medvetet valt en utformning som ger bättre körbarhet, dvs bra med kraft på lägre varv. De kunde ha satsat på högre toppeffekt men då men en sämre "vardags-karaktär". Med andra ord, vill du ha en varvilligare motor med bättre klipp på riktigt höga varv (läs 5000 o högre) så byter du, original 2.8 (528,328 osv) "dör ju ut" kring 5500, därmed inte sagt att de är som en Volvo, dvs helt kraftlösa*haha*. Ett billigt sätt att ändra motorkaraktären är att sätta dit ett M50 insug från 325i E36 eller 525i E34, om det är bolt on vet jag dock inte. Jag hade personligen låtit bli, med motiveringen: för att få ut maximalt av insugsbytet så bör man nog mappa om styrenheten, o det mina vänner är inte gratis, men är man villig att betala kring 10-15" (fabriksnytt insug + mappning) för säg 25 hästar mer i topp så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
thobbeee
14 januari 2012 · 299 Inlägg

tack för svar dawwe!
Okej, då förstår jag! För köpte detta insug för ett bra tag sedan men sen då jag hade hört att det inte gav så mycket att byta utan mest försämrade så strundade jag i och byta(tur det), tänkte bara kolla upp det en sista gång!
Anade med att man skulle få mappa om den.. Men andra ord så är det inte värt att byta då, det är som jag gissade då. Kom över det för bara nån hundralapp så var ju ingen stor förlust i alla fall, haha!
SKa nog låta bli då. Är bara så sugen på att få lite mera klipp i bilen! Dock vet jag att dom flesta skriver det är lönlöst nästan om man inte är beredd på att lägga ut en massa pengar. och chippning har jag också hört inte är någon märkbar effekt näst intill. vill man få lite klipp i bilen är det ju att turbokonvektera eller köpa en kompressorsats men då dom ligger på runt 45-50000 så förstår jag att det inte är så meningsfullt att lägga dom pengarna på det, då hade man kunnat köpt en bil istället.
Vad finns det annars för trim och köpa till en sådan här bil? Nästan alla skriver att det är bättre och billigare att i princip köpa en ny bil istället, men finns det något man kan göra som inte kostar skjortan som ger lite effekt?

BMW 528i "Rurre" (2000)
dawwe ...has left the building...
14 januari 2012 · 4 474 Inlägg

Det finns inte så mycket, om ens något, prisvärt trim till sugmotorer rent generellt. Jag skulle satsa mina pengar på en ordentlig service o se till att så många hästar som möjligt är hemma. En hel-frisk motor går bättre, och drar mindre bensin. Det är vad jag skulle gjort. Om du tvunget skall ha lite "extra" effekt så skulle jag satsa på "placebo-effekt", dvs sätt ditt ett annat avgassystem som ger ett ljud som du gillar, säkerligen ingen effekt-skillnad men tack vare det annorlunda ljudet så lurar man sig själv:). Men denna åtgärd är inte helt gratis den heller...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
thobbeee
14 januari 2012 · 299 Inlägg

nae det finns ju inte det.. jo precis som du säger så är ju en frisk motor viktigt, en ordentlig service kanske kan vara på sin plats! Har kollat runt länge också på en 540, 535 och liknande, dom lite äldre ligger ganska billigt i pris så är sugen på att införskaffa mig en sådan! dock har jag aldrig kört någon, men dom borde ju vara lite piggare i alla fall smile haha den placebo-effekt du sa har jag faktiskt redan gjort, inte bytt sytem men har bytt dämpare så den låter mer, och även fast det inte är någon som helst minsta effekt så känns det ändå bättre med lite mera ljud, haha wink

BMW 528i "Rurre" (2000)
dawwe ...has left the building...
14 januari 2012 · 4 474 Inlägg

Skippa 535 eller 540, gå på M5 direkt. Du får en vettig M5 E39 kring för "småpengar" (läs 120"), eller betydligt mindre än så om du inte är kinkig gällande skicket. Det är köparens marknad, så mitt tipset är strunt i vad säljaren begär, kolla på bilen först o om den motsvarar dina krav, gör den det är det bara att tala om vad man är villig att betala, går det så går det annars får man leta vidare...Om du klarar dig med en mindre bil (läs 3-serien) så ligger M3 E36 (satsa på en 3.2 med 6-växlad låda, ej SMG!!!) lågt i pris, du kan hitta bra exemplar kring 75-80" utan att de gått allt för långt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
thobbeee
14 januari 2012 · 299 Inlägg

ja en M5 eller M3 hade ju verkligen inte varit fel! Dock hade jag inte tänkt lägga ut så pass mycket i nuläget men kommer med säkerhet köpa mig något av dom inom några år! men 120" och kanske till och med mindre för en M5 är nog garanterat inte något köp man skulle ångra! Har alltid haft planer på någon av dom, frågan är dock om det blir en M3 eller M5. Hade nog personligen klarat mig med en M3 faktiskt, men har inte alls koll på skillnadena mellan dom, motormässigt. Blir en titt på blocket nu och drömma sig bort lite smile

BMW 528i "Rurre" (2000)
dawwe ...has left the building...
14 januari 2012 · 4 474 Inlägg

Jag har "några" M (M5 E34 och E39) samt en M3 E36. E36 är det senaste tillskottet o faktiskt den jag skulle rekommendera om du ämnar "bruxa" bilen. Den går förvånansvärt snålt (under 0.9 är inga problem på motorväg med en fart kring 120-130km/h), sedan rör den på sig hyffsat bra om man trycker på. En annan fördel är att delarna till E36 är relativt billiga, iaf jämfört med  E34:an där jag gav ca 10" för en stötdämpare, o då med 25% rabatt! Idag kostar en ny dämpare ca 14"...Om du däremot kan tänka dig att ha bilen som fin bil så kan man snegla på E39, eller kanske ev E34. Båda dessa är betydligt törstigare, dyrare reservdelar (främst E34, bortsett från att det är svårt att hitta fina E34..). Nä som "bruxis" bör man nog satsa på E36, mer "sportbil" för pengarna är svårt att hitta idag...Visst går det att bruxa M5 E39 men då får du räkna med att ditt bensinkonto kommer bli hårt belastat, att köra en E39 till vardags kan aldrig bli "snålt", hur mycket man än försöker. Runt litern på landsväg i jämn fart (ca 110) är fullt möjligt dock, kanske till o med liiite under, men det är mer regel än undantag att den ligger kring 1.3 även när man kör lugnt, dvs en dryg dl mer än vad E34:an vill ha under samma förhållanden....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang