Tja Allihopa Kände att det var dags för ett nytt projekt. Denna gång blir det inte någon mer familjebil utan jag och min tvillingbror har nu investerat i en väldigt fin och välvårdad Golf MK2 1.8 GL utav 91:års modell som gått 13k lugna mil. Bilen i sig har alltid varit servad hos oss i våran bilverkstad och det är ju en ära att få köpa något man själv jobbat på innan så att säga. Golfen är i toppskick som och ser väldigt bra ut i exteriör samt interiör. Bilen är i stort sätt helt rostfri förutom vänster framskärm som blivit begripen men en ny har blivit beställd .Vi personligen tycker att detta är ett utmärkt utgångsobjekt som nu i detta fall är vårt nya projekt som vi kommer att äga bra tag framöver. Tycker att jag borde lägga ner skrivandet och börja lägga upp alla planer och vad som skall införskaffas till projektet, Vi tackar våra sponsorer för den hjälp och stöd vi fått under projektets gång
c_lazer skrev: Jobba på nu gubbar.. vet vilket slit ni gör! Men värt varenda liten minut! Kommer bli toppen!
tack så hemskt mycket Christian, jag är sjukt orolig att vi inte kommer hinna, eller ställa ut för den delen då vi sitter som reserv, har även ansökt hos oijoji så håller verkligen tummarna, det hade vart en dröm att få ställa ut bilen verkligen ! Vi får gärna cruisa till mer träffar tillsammans denna sommarn , hur går det för dig ? nya planer med polon ?
SpendeX skrev: Mysigt garage ni har! Jag är avis.
Äf der ralley front eller? kommer bli hur coolt som helst!
Tack så mycket Det är en Ralley Corrado front
Kx5 skrev: fint med riktigt garage och kanonjobbat:) väntar på nästa uppdate!
tackar ! Det kommer, har en hel del slip nu inför sprutspacklet, sen börjar demonteringen !
Jag kan bara rekommendera er att komma så långt med bilen så fort nu kan, så att ni kan skicka in fler bilder.. de på Elmia är väldigt stränga på att bilen skall leverera kvalitet och att den med all säkerhet kommer att vara på plats innan öppning.. Det är bara att jobba på och fokusera på det som är viktigt och de små detaljerna... spara de stora "nya" idéerna till senare! Glider gärna med er så mycket det bara går! Gör inget med polon förutom att fixa små detaljer.. nöjd med hur den är faktiskt
c_lazer skrev: Jag kan bara rekommendera er att komma så långt med bilen så fort nu kan, så att ni kan skicka in fler bilder.. de på Elmia är väldigt stränga på att bilen skall leverera kvalitet och att den med all säkerhet kommer att vara på plats innan öppning.. Det är bara att jobba på och fokusera på det som är viktigt och de små detaljerna... spara de stora "nya" idéerna till senare! Glider gärna med er så mycket det bara går! Gör inget med polon förutom att fixa små detaljer.. nöjd med hur den är faktiskt
Vi fick avslag från att komma in där men finns det fler sätt man kan anmäla sig till elmia tror du ? Som reserv eller uteplats tex ? Vilket som hade vart kul Har även anmält mig via oijoij, tanken var att jag skall köra på den fronten jag har nu och förnyar det senare då det är en hel del som måste köpas för att fronten skall bli 100% klar. Just nu håller jag och brorsan och slipar som dårar för att få klart motorutrymmet inför sprutspackel Mot 18:00 siktar vi på att bli klara och då kan vi börja slipa och demontera bilen inför omlack
Tänkte egentligen göra detta efter att vi sprutspacklat motorutrymmet, men det kändes nästan bättre att göra det innan så man får det gjort, Började med att ta bort fästet som håller det högra motorfästet så vi har lättare att jobba runt om kring rambalken.
Vi började med att ta en 3" hålsåg, mätte ordentligt vart vi skulle borra och började borra som dårar.
Halvvägs under arbetet var vi tvugna att kapa bort en bit av det vi borrat då hålsågen inte var djup nog att ta hela hålet på en gång.
En borr och gäng sprayburk senare så var det hål !
Fram med en 3" Avgasrörsbit, som vi maskerade efter hålet och kapade till, sen vart det bara att börja svetsa
Efter det så slipades svetsfogarna till så det ser smutt ut
Som efter behandling så kommer jag köra rost-preimer, och tröskelmassa på dessa bitarna, fördelen med tröskelmassa är att det är övermålningsbart med Kommer hålla bra mot rost samtidigt samtidigt som det blir stryktåligt
Det var allt för denna gång, tills nästa uppdatering så kommer Sprutspackel, Samt tröskelmassa vara klart
Händer mycket här , Alltid lika kul o följa. Fårse om jag lyckas med att hålla vattenkanelen i toppen blockerad isåfall rekomenderar jag samma sak om du nu inte modifierar orginal insuget.
Som många kanske inte vet så är jag inte med på bild lika mycket men hjälper brodern mycket med projektets framgång ändå.
Jag håller på med ett eget och avskillt projekt som jag tror att ni alla andra kommer att killa. Kika gärna och följ min projektlogg för lite härliga updates:
Kydish skrev: Händer mycket här , Alltid lika kul o följa. Fårse om jag lyckas med att hålla vattenkanelen i toppen blockerad isåfall rekomenderar jag samma sak om du nu inte modifierar orginal insuget.
Jodå Får väl se hur jag gör, annars alusvetsar jag bara
SpendeX skrev: Ah! Notchning är något jag behöver också göra! Fint blev det
Tackar, nu slipper jag göra sönder en massa knutar, lager och drivaxlar
BenharBara skrev: Som många kanske inte vet så är jag inte med på bild lika mycket men hjälper brodern mycket med projektets framgång ändå.
Jag håller på med ett eget och avskillt projekt som jag tror att ni alla andra kommer att killa. Kika gärna och följ min projektlogg för lite härliga updates:
Har slitit som ett svin för att kunna göra klart motorutrymmet och äntligen är den dagen kommen!
Brorsan vart fett trött efter nattpasset och ville sova ordentligt så jag och kusinen jobbade på bilen för att få klart altihopa
vi började med att lägga tröskelmassa på alla riskytor, detta kommer göra just den ställena mer tåligare mot stenskott och rost
När det väl torkat ordentligt, så blandade vi, grå sprutspackel med rött pigment...bara för att Pink is the new Red Och f**k Breast Cancer lixom Skämt o sido, detta kommer göra så att den nya färgen täcker lättare än med grått tex
Är riktigt nöjd mer resultatet , tror detta kommer bli sketbra till slut !
Nu börjar det roliga, Demontering utav bilen Efterföljs av det lite tråkigare arbetet vilket är mer slipande haha, fast när är det åtminstånde raka paneler
Tänkte det var dags...sålde mina Speedline fälgar med en tår i ögat, i got to move on ! Kommer sakna dem lite då jag hade stora planer för dessa i framtiden, men budgeten hade havrerat och detta kommer hjälpa mig oändligt! Sålde dock fälgarna till en tjej som kommer ta väl hand om dem, dessutom kommer dem sitta dem på en airlift kittad mk2:a, det gör mig väldigt lyckligt, dem kommer og trivas sketbra i sitt nya hem
Skulle egentligen kört på 185/45R15 men kör på 195/45R15 istället då det känns bättre med hur jag gillar att busköra
Kommer nog bli skitbra med den stretchen
Har precis kommit till verkstan, och skall börja demontera bilen, uppdatering kommer nog inte ikväll då det blir en sen kväll för mig idag. Ha det gött så länge
Nu har man vart i farten igen Pyntade upp min Golf MK2 vägg lite igen, tänker ha lamporna på hyllor sen när ombyggnaden i våran lilla verkstad är klar, kommer bygga det cleant, och är tänkt att jag skall öppna en bilvårdsfirma sen då jag tycker det är vettigare att driva eget än att jobba som bilvårdstekniker på annat företag
Demonteringen fortsatte som sagt. Började försiktigt med bakrutorna och sidorutorna.
Vindruta, Sidorutor fram, lister, handtag och diverse småplock och delar är borta
Hela bilen är fylld med saker, måste fixa lite lådor så jag kan sortera alltihopa
Nu är det bara kofångarn bak som är kvar att plockas sedan är den redo för slip och slipgrund