Vaxning

KaptenHaddock
25 februari 2012 · 357 Inlägg

Är det inte det där som luktar nafta och innehåller mängder med silikon?
Är osäker men tror iaf det är Turtle superwash..


Jill skrev:

viktor_89 skrev:
Och vad är ett riktigt schampo då experten?

Om du handlar på mekonomen så har du Smartabs Wash and wax samt sonax glansschampo tex.

Turtle-skiten varnar ju tom tillverkaren fär att använda det på plastlister, så att tvätta med det kontinuerligt är inte att rekommendera. Fungerar mer som en avfettning smile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
dakesson
25 februari 2012 · 19 Inlägg

Oki! Är Meguiars nåt att rekomendera?

Hört att det ska vara bra, men vad vet jag. Det är en djungel där ute!

KaptenHaddock
25 februari 2012 · 357 Inlägg

6 års garanti mot vad?
Har inte läst vad PPS garantisystem inefattar själv.

MVH/

Jill skrev:
Jag har experimenterat själv och det är min upplevelse, och för att kunna ge mina kunder 6års garanti så måste dom följa givna rekommendationer wink Inte svårare än så.

KaptenHaddock skrev:
Menar dessa större leverantörer alltså att lackskyddet står emot sura nedfall, avfettning men inte lite vax?wink

Men du har ju som sagt rätt i det du säger även om ja tycker det är löjligt:)

MVH/

Jill skrev:

Jag ser det som att många skydd kan toppas med vax, absolut. Jag har gjort det själv med framgång wink
Men så finns det flera som tappar sin effekt med vaxet, och det blir liksom bara en "äcklig hinna" på bilen utan någon större funktion.

Så visst kan man chansa. Men man ska va medveten om att alla större företag tar bort garantierna om man lägger på vax. Det gör även jag då vår skydd PPS, försämras med vax och vissa vaxschampon. PPS och vissa andra skydd behöver en ren yta för att nå sin maximala glans och avrinning. smile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
25 februari 2012 · 4 418 Inlägg

dakesson skrev:
Oki! Är Meguiars nåt att rekomendera?

Hört att det ska vara bra, men vad vet jag. Det är en djungel där ute!

Absolut. Har dom meguiars, så köp ett schampo ifrån dom ist! smile

dakesson
25 februari 2012 · 19 Inlägg

Oki! Ska kolla efter det- men även dom har väl en rad produkter. Vad bör jag använda för bästa resultat för vanlig tvätt o bilvård?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
25 februari 2012 · 4 418 Inlägg

Att bilen under förutsättning att återbehandling var 18:e månad görs, bibehåller nybilsglansen och är lättvättad. Att det sen även skyddar mot oxidation, uv-ljus, och surt nedfall.

Har du inte testat PPS ??


KaptenHaddock skrev:
6 års garanti mot vad?
Har inte läst vad PPS garantisystem inefattar själv.

MVH/

Jill skrev:
Jag har experimenterat själv och det är min upplevelse, och för att kunna ge mina kunder 6års garanti så måste dom följa givna rekommendationer wink Inte svårare än så.

KaptenHaddock skrev:
Menar dessa större leverantörer alltså att lackskyddet står emot sura nedfall, avfettning men inte lite vax?wink

Men du har ju som sagt rätt i det du säger även om ja tycker det är löjligt:)

MVH/

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
25 februari 2012 · 4 418 Inlägg

Korrekt!

KaptenHaddock skrev:
Är det inte det där som luktar nafta och innehåller mängder med silikon?
Är osäker men tror iaf det är Turtle superwash..


Jill skrev:

viktor_89 skrev:
Och vad är ett riktigt schampo då experten?

Om du handlar på mekonomen så har du Smartabs Wash and wax samt sonax glansschampo tex.

Turtle-skiten varnar ju tom tillverkaren fär att använda det på plastlister, så att tvätta med det kontinuerligt är inte att rekommendera. Fungerar mer som en avfettning smile

KaptenHaddock
25 februari 2012 · 357 Inlägg

Absolut, det är helt klart ett av de bättre skydd jag testat.
Men det som tas upp av garantin är ju väldigt flytande saker som rekondaren lätt kan prata bort om han så önskar.

Gäller detta även om man tvättat i borsttvätt, eller svampar bilen med samma svamp varje vecka i 18 mån?smile
Om den står under en Poppel en hel sommar, eller går 8t mil per år som taxi?
Vad innebär nybilsglans eller lättvättad.

Det finns ju sällan några konkreta saker som inte kan diskuteras i dessa garantier.

Haha nog om det jag ska inte vara bitter, stör mig bara lite på dessa garantisystem.

Och gillar TS att pyssla med bilen tycker jag han ska vara glad för det förhoppningsvis bra underarbete rekondaren gjorde och fortsätta vaxa själv istället:)

MVH/

Jill skrev:
Att bilen under förutsättning att återbehandling var 18:e månad görs, bibehåller nybilsglansen och är lättvättad. Att det sen även skyddar mot oxidation, uv-ljus, och surt nedfall.

Har du inte testat PPS ??


KaptenHaddock skrev:
6 års garanti mot vad?
Har inte läst vad PPS garantisystem inefattar själv.

MVH/

Jill skrev:
Jag har experimenterat själv och det är min upplevelse, och för att kunna ge mina kunder 6års garanti så måste dom följa givna rekommendationer wink Inte svårare än så.


www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
25 februari 2012 · 4 418 Inlägg

Finns en tråd om det på www.bilvardsforum.se där vi redde ut det mesta kring garantisystem, om du vill ha svar.

Jag har inget problem med garantier, så där är vi väldig olika och arbetar säkert på olika sätt och med olika kunder. Våra kunder uppskattar detta och betalar gärna extra för att slippa vaxa. smile


KaptenHaddock skrev:
Absolut, det är helt klart ett av de bättre skydd jag testat.
Men det som tas upp av garantin är ju väldigt flytande saker som rekondaren lätt kan prata bort om han så önskar.

Gäller detta även om man tvättat i borsttvätt, eller svampar bilen med samma svamp varje vecka i 18 mån?smile
Om den står under en Poppel en hel sommar, eller går 8t mil per år som taxi?
Vad innebär nybilsglans eller lättvättad.

Det finns ju sällan några konkreta saker som inte kan diskuteras i dessa garantier.

Haha nog om det jag ska inte vara bitter, stör mig bara lite på dessa garantisystem.

Och gillar TS att pyssla med bilen tycker jag han ska vara glad för det förhoppningsvis bra underarbete rekondaren gjorde och fortsätta vaxa själv istället:)

MVH/

Jill skrev:
Att bilen under förutsättning att återbehandling var 18:e månad görs, bibehåller nybilsglansen och är lättvättad. Att det sen även skyddar mot oxidation, uv-ljus, och surt nedfall.

Har du inte testat PPS ??


KaptenHaddock skrev:
6 års garanti mot vad?
Har inte läst vad PPS garantisystem inefattar själv.

MVH/

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
25 februari 2012 · 4 418 Inlägg

dakesson skrev:
Oki! Ska kolla efter det- men även dom har väl en rad produkter. Vad bör jag använda för bästa resultat för vanlig tvätt o bilvård?

Vart handlar du? Vad har dom för produkter att välja mellan?

dakesson
25 februari 2012 · 19 Inlägg

Jag tänkte kolla på Mekonomen- men precis som alla andra tillverkare så har de säkert en rad olika prudukter?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
25 februari 2012 · 4 418 Inlägg

dakesson skrev:
Jag tänkte kolla på Mekonomen- men precis som alla andra tillverkare så har de säkert en rad olika prudukter?

Det första jag hade gjort är att kolla upp vad du har för lackskydd.
Den som har gjort jobbet på din bil säljer förmodligen även avfettning och schampo.

Annars en vanlig alkalisk avfettning och valfritt schampo från meguiars, om du ville ha deras schampo.

dakesson
26 februari 2012 · 19 Inlägg

Oki! Vilket namn på rubriken skulle det då vara?
Jag drar till Mekonomen i dag o köper Meguilars- får testa det...det finns en uppsjö av bilvårdsprodukter så det är väl bara att köra på ett o testa helt enkelt.

dakesson
26 februari 2012 · 19 Inlägg

Åkte o köpte Meguiars- blev ett kanonresultat. Blank lack o vattenavvisande!
Än så länge är jag grymt nöjd med tvätten.
Tack för alla tips o råd men jag tror jag hittat en vinnare -Meguiars!!!

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
26 februari 2012 · 4 418 Inlägg

dakesson skrev:
Åkte o köpte Meguiars- blev ett kanonresultat. Blank lack o vattenavvisande!
Än så länge är jag grymt nöjd med tvätten.
Tack för alla tips o råd men jag tror jag hittat en vinnare -Meguiars!!!

Härligt att höra !! smile

Larpa Bilvårdsexperten.se
29 februari 2012 · 374 Inlägg

Honnör för Kaptenen! Har aldrig sett en sån radda med sakliga och korrekta inlägg på ett forum förut! Som sagt, om den som lagt lackskyddet hävdar att deras lackskydd är ett skydd som står emot det mesta men sen säger att det inte tål lite vax så lyssna inte på den människan.. utan välj en annan att rådgöra med! Jag skulle då rakt inte vilja betala dyrt för ett lackskydd sominte tål vax! PPS ska ju tom tåla avfettning men INTE vax? Haha..

Vaxa bilen du och om du skulle få problem med lackskyddet så lovar jag härmed dig en uppsättning gratis produkter för att få ordning på lackskyddet.. Då får du ett gratis lackskydd av mig att lägga på!

Vaxet förlänger bara lackskyddet och en oseriös bilvårdare rekommenderar dig därför att INTE vaxa... utan betaaaala dom istället!

Tack Haddock för du höjer nivån! smile

PS. Man ska inte luras i affärer.. Jill brukar prata mycket illa om andra , iaf om mig men frågan är om inte hon e lurigast själv när hon skriver ena dagen att PPS tål "allt utom fågelspillning och flugor eller hur det nu var" men nu tål det inte vax heller. Haddock och jag kan nog båda lova dig att vaxet förlänger skyddet och att du därför med all glädje det ger att göra jobbet själv, ska göra det själv när du vill det! Och du får som sagt nytt skydd av mig om du skulle behöva det! För jag och en till här anser att man kan göra affärer utan att luras! DS!

Senast redigerat av Larpa (29 februari 2012)

dakesson
8 mars 2012 · 19 Inlägg

Larpa!

Ditt inlägg var ett av det mest sannolika hittills. Då jag starta denna tråden utgick jag ifrån att vax som i alla andra fall skyddar och bevarar lacken. Att lackskyddet skulle försämras genom vaxning var för mig lite märkligt. Jag håller med dig att det är lite paradoxalt att lackskydd ska skydda mot kemikalier och annat som i vanligt fall är skadligt för lacken. Men att tillföra sådant som i vanliga fall underhåller och bevarar lacken plötsligt gör det motsatta  är som sagt paradoxalt.

Det är minst sagt intressant att expertisen på detta område kan vara så skilda. Jag väntar med spänning vad de säger här under våren då jag lämnar in bilen på vaxning!

dakesson
15 maj 2012 · 19 Inlägg

Ville bara nämna att jag nu vaxat bilen men ett fy helsikes bra resultat. Trots avrådan med tanke på tidigare lackskyddsbehandling så blev det ett grymt resultat. Det visa sig att vissa på den här tråden vet vad dom pratar om och andra inte.
Tack Tack!

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
15 maj 2012 · 4 418 Inlägg

dakesson skrev:
Ville bara nämna att jag nu vaxat bilen men ett fy helsikes bra resultat. Trots avrådan med tanke på tidigare lackskyddsbehandling så blev det ett grymt resultat. Det visa sig att vissa på den här tråden vet vad dom pratar om och andra inte.
Tack Tack!

Skönt att det blev bra. Brukar som oftast bli bra, dock så har du ju inga garantier kvar på ditt lackskydd nu :-)

zshoe Kokar ris
15 maj 2012 · 923 Inlägg

ingen aning om vaxer hit o dit, men måste bara säga att det var en härlig tråd att läsa igenom..

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang