mrcelica skrev:
Kompisens vr6'a klarade det inte under 8 sek, men den drog över 1,5 liter i staden så den kanske var slutkörd...
En stor 6'a på nästan tre liter borde ha lite mer effekt än ca 170-190hk tycker jag!
Bilen är ju inte ny heller!
Den första VR6 kom faktiskt -92. Kolla upp golfen men speciellt corren med 2.9 liters motorn i biltidningar från -91 och -92 så får du se.
Några ex.
Automobil NR12 December -92.
"Årets motor är utan tvekan Volkswagens VR6 och speciellt då i VW Corrado som med hjälp av den blir ett riktigt fullblod."
och i samma tidning...
"En annan höjdare är Volkswagens nya VR6 motor och då framför allt Corrado modellen med den helt nya 6:an. Aldrig har väl en existerande bilmodell förbättras så till den grad av ett motorbyte...
Från att ha varit en bil med enbart bra vägegenskaper på pluskontot har den förvandlats till ett fullblod. Det kanske mest imponerande är hur Volkswagen teknikerna lyckats få ner all denna kraft i backen..."
Bilsport 22 -92.
"Kostar det så smakar det! Volkswagens Corrado, pånyttfödd med den fina VR6-motorn, är en relativt dyr rackare men bjuder å andra sidan på mycket körglädje. Corrado VR6 är något mittemellan en folk-porsche och en super-Golf i fin kostym. En riktig busbil för att vara rak på
sak!
Vr6 motorn är den magikur som förvandlat den märkligt loja Corrado G60 till en spänstig och morrande asfaltsracer. Det är i stort sett samma maskin som i lillebror Golf VR6 men har 1mm grövre borrning..."
"Motorljudet är en njutning"
"Är då Volkswagen Corrado VR6 ett bra val? Ja, för anhängare av bilar med MYCKET sportiga vägegenskaper är Corradon en idealistisk bil - i synnerhet som motorn har både spets och styrka som matchar. Körglädje bjuds i stor portion."
Så.. mitt förslag är Corrado VR6. Jag har haft min i över 5 år och kommer säkert ha den lika länge till.