3281
Sök

Camaro-68 renovering/protouring

Renovering/ombyggnad!

103 468 Visningar
Uppdaterades senast 20 oktober 2018
2 788 Inlägg
14 juli 2012
#81
Mycket blästring blir det, ser bra ut! smile Visst är det sand du blästrar med? smile


71 Inlägg
14 juli 2012
#82
blästring e rena rama trölleri de blir ju så mycke roligare o greja då. blir kul o se den växa fram

262 Inlägg
14 juli 2012
#83
Tjusigt! smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

209 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#84
_Fredrik skrev:
Mycket blästring blir det, ser bra ut! smile Visst är det sand du blästrar med? smile

Tack!smile Ja det blir mkt blästring men det bästa är ju att när det är gjort och bitarna är lackade så behöver man inte tänka på det mer,inte som gräsmattan som behöver klippas titt som tätt..smile
Det är sand från biltema,finkornig olivsand,är uppe i 25 säckar nu,18kg st=450kg!

209 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#85
sumho skrev:
blästring e rena rama trölleri de blir ju så mycke roligare o greja då. blir kul o se den växa fram

Ja,det är riktigt kul att blästra när man ser resultatet,vad otroligt rent det blir,kliniskt!smile

Jag får ofta kommentarer av folk som kollar på bilen som "Hur orkar du?" "Hur vet du vart du ska börja?"
"Jag är inte avundsjuk på allt det jobbet!" osv...,Men det är som du säger,belöningen kommer ju när allt är lackat och man börjar montera tillbaka allt som är som är fräscht,när man ser att det blir i princip ny bil!cool
Den dagen renoveringen är färdig och man kan ta den till stan o köpa glass 1a gången,det går inte att värdera i pengar:D

209 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#86
Lycan skrev:
Tjusigt! smile

Tack!smile Ser att det går fort framåt för dig,vore nöjd om jag hade halva farten och energin som du har...smile

209 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#87
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-d893b668ff27b8e52e26d64c3e6376f1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-ff250c85645e0be593b76ddee4ce3a67.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-66e1f9a13112865a8ddf2c9e5d635b2d.jpg

Då va baslacken lagd för stripes! Blev lite damm i men det spelar mindre roll då jag ska matta ned ytan före jag lägger den gröna färgen...

Funderar på om jag ska skippa den svarta flakelacken,blir väldigt mkt färg på den annars,2lager klarlack med flake+ 3-4 lager klarlack för att få en slät yta,sen maskera stripes lägga 3 lager metallic sen 4 lager klarlack igen...hmm

Prickarna som syns på andra kortet sitter i garagetaket...

262 Inlägg
15 juli 2012
#88
Håller nog med om att det blir en massa lager färg. Risk för att det ställer till trubbel med rynkningar och krackeleringar vad det lider. Kör du ändå med flaken så se till att klarlacken verkligen får tid att genomhärda innan du lägger nästa lager, minsta lilla att det finns gaser kvar som blir instängda kommer att spoliera hela jobbet.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

209 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#89
Hur länge tar det innan lacken härdar,räcker det med en vecka?

209 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#90
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-c6c0a894018ee2676fc746c3c8a2d066.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-4a934b4a5c67cd6812bc2ae5a25f31b3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-b4eef33af6e6329763599d5d79b04abe.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-bef0339666d8d0a3d2cb3b57badec043.jpg


Grundlackat!

262 Inlägg
16 juli 2012
#91
Ja en vecka ska räcka, uthärdningen beror ju på temperatur och luftfuktighet. En vecka räcker gott med normal temperatur och luftfuktighet. Vad för klarlack kör du med? Misstänker att du gör en mellanslipning på de 3-4 lagren klarlack efter flaken. Gör du det så har du minskat tjockleken på färgen samtidigt som du får en väldigt slät yta att fortsätta lacka på. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

209 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#92
Temperaturen ligger runt 17-23 grader,luftfuktigheten är nog hög då det regnar varje dag...:-(
Jag använder Roberlo kronox 410 uhs med De Beer 47-50 2k hardener!
Jo,brukar göra som du säger en mellanslipning efter 2 lager klarlack,men om jag lägger 2st lager klarlack med flake så måste jag täcka det med minst 2-3 lager innan jag mellanslipar annars blir flaken silver istället för svarta...

209 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#93
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-97d63a0a08b18ccf2b4e7c97e91aeb0e.jpg

Då jag samtidigt letar kulör till Cheva 57an så provlackade jag med denna orange pearl och det gick inge bra...:-)

Det blev kanske för mkt färg på en gång?
Det verkar som det har löst upp klarlacken som va innan,men den är ju lackad i höstas...??

Mattade ned hjälmen först sen lade jag basen met/pearl 1st klibblager + 2st täckande,väntade ca10-15min mellan de lagren sen den färgade klarlacken i 3 lager med 15min luftning mellan varven,när jag höll på med det sista så reste sig lacken:(

Sist jag provlackade den här hjälmen med färgen till camaron gjorde jag samma sak men då gick det bra?

Iallafall grymt svår färg att lacka då klarlacken är tonad röd som när man lackar candy,så den blir mörkare för varje lager,ville ha den lite mörkare men när jag la sista lagret så blev den äppleröd istället:rolleyes:

262 Inlägg
16 juli 2012
#94
Oldchevysneverdie skrev:
Temperaturen ligger runt 17-23 grader,luftfuktigheten är nog hög då det regnar varje dag...:-(
Jag använder Roberlo kronox 410 uhs med De Beer 47-50 2k hardener!
Jo,brukar göra som du säger en mellanslipning efter 2 lager klarlack,men om jag lägger 2st lager klarlack med flake så måste jag täcka det med minst 2-3 lager innan jag mellanslipar annars blir flaken silver istället för svarta...

Jo man får ju ha klarlack att slipa i så man inte kommer ned i flaken eller underliggande kulör. En liten undran bara vad det gäller blandningen, varför Kronox klarlack och De Beer härdare. Vore det inte bättre att köra med Kronox egna härdare? Vet att många lacker funkar bra att blanda mellan sig men då får man verkligen ha "torrt på fötterna" innan men det förutsätter jag att du har.

Transparenta färger får man jobba med för att få bra, tunna lager och med krysslag så det inte blir flammigt och sen den eviga frågan när man är nöjd med kulören. Hjälmen ser jättemysko men färgen har ju reagerat med att dra ihop sig, kan va att den reagerat med underliggande färg som du skriver.

Ett tips vad det gäller luftfuktigheten så har jag en avfuktare i garaget, en väldigt bra investering tycker jag. big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

209 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#95
Lycan skrev:
Oldchevysneverdie skrev:
Temperaturen ligger runt 17-23 grader,luftfuktigheten är nog hög då det regnar varje dag...:-(
Jag använder Roberlo kronox 410 uhs med De Beer 47-50 2k hardener!
Jo,brukar göra som du säger en mellanslipning efter 2 lager klarlack,men om jag lägger 2st lager klarlack med flake så måste jag täcka det med minst 2-3 lager innan jag mellanslipar annars blir flaken silver istället för svarta...

Jo man får ju ha klarlack att slipa i så man inte kommer ned i flaken eller underliggande kulör. En liten undran bara vad det gäller blandningen, varför Kronox klarlack och De Beer härdare. Vore det inte bättre att köra med Kronox egna härdare? Vet att många lacker funkar bra att blanda mellan sig men då får man verkligen ha "torrt på fötterna" innan men det förutsätter jag att du har.

Transparenta färger får man jobba med för att få bra, tunna lager och med krysslag så det inte blir flammigt och sen den eviga frågan när man är nöjd med kulören. Hjälmen ser jättemysko men färgen har ju reagerat med att dra ihop sig, kan va att den reagerat med underliggande färg som du skriver.

Ett tips vad det gäller luftfuktigheten så har jag en avfuktare i garaget, en väldigt bra investering tycker jag. big_smile

Ska jag låta klarlacken med flakeblandningen torka ett dygn eller mer innan jag drar på 2lager utan mellanslip för att sen slipa innan de sista 2 lagren klarlack?

Blandningen blev jag rekommenderad i färgbutiken,de har inte Kronox härdare,tyckte också det va lite konstigt varför de inte har den?
Men det fungerar bra annars,iofs så vet inte jag vilken klarlack de använder till den transparenta blandningen men den borde vara samma....

Ja,den transparenta lacken va inget för amatörer som mig:-)

Ska pröva den igen på ngt annat,men lägga slipgrund före och bara 2 lager med transparent lack!

En avfuktare vore bra men,jag blötlägger ju golv och även hänger upp blöta lakan ibland när jag lackar,då är väl fuktigheten otroligt hög förstår jag....

209 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#96
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-18836ad4139ae51a18fa6243ab0bcea9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-67deef340f01c21b54e5683f8a84c0fe.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-d5c22588d9973d21f484ff712524fab1.jpg


Bakre stötfångarfästen och huvlås färdiga!

Bilplåtslagare
49 Inlägg
16 juli 2012
#97
Riktigt fint blir det, kul som tusan att följa denna typen av trådar!! Vilken grundfärg använder du ??

262 Inlägg
17 juli 2012
#98
Ska jag låta klarlacken med flakeblandningen torka ett dygn eller mer innan jag drar på 2lager utan mellanslip för att sen slipa innan de sista 2 lagren klarlack?

Blandningen blev jag rekommenderad i färgbutiken,de har inte Kronox härdare,tyckte också det va lite konstigt varför de inte har den?
Men det fungerar bra annars,iofs så vet inte jag vilken klarlack de använder till den transparenta blandningen men den borde vara samma....

Ja,den transparenta lacken va inget för amatörer som mig:-)

Ska pröva den igen på ngt annat,men lägga slipgrund före och bara 2 lager med transparent lack!

En avfuktare vore bra men,jag blötlägger ju golv och även hänger upp blöta lakan ibland när jag lackar,då är väl fuktigheten otroligt hög förstår jag....

Det förklarar saken med lack och härdare, de vet säkert att det fungerar att mixa dessa produkter.

Jag hade lagt två lager med flakeblandningen och sen lagt ett lager med med ren klarlack över, detta hade fått torka minst ett dygn och sen hade jag mattat ned med scotch-brite rivduk "den röda" för att få bra bindning mellan lagren. Sen hade jag lagt på ytterligare lager klarlack och gjort mellanslipning för att få bort "apelsinytan"

När du lägger transparent lack så skruva upp lufttrycket något och ganska bred sprutbild så du verkligen slår sönder färgen, dvs det krävs en bra färgspruta för att få fullgott resultat.

Jag blötlägger oxå innan lack, enda sättet när man lackar i garage för att hålla ned dammpartiklarna ju. Det är efter man lackat och färgryket lagt sig som man startar avfuktaren, drar ned luftfuktigheten väldigt fort.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

209 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#99
Crissse skrev:
Riktigt fint blir det, kul som tusan att följa denna typen av trådar!! Vilken grundfärg använder du ??

Tackar tackar!smile Jag använder DeBeer Epoxigrund till allt,vet att det är "overkill" då den är avsedd för hårt utsatta chassiedetaljer,men jag vill ju att bilen ska vara fräsch många år!smile

209 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#100
Lycan skrev:
Ska jag låta klarlacken med flakeblandningen torka ett dygn eller mer innan jag drar på 2lager utan mellanslip för att sen slipa innan de sista 2 lagren klarlack?

Blandningen blev jag rekommenderad i färgbutiken,de har inte Kronox härdare,tyckte också det va lite konstigt varför de inte har den?
Men det fungerar bra annars,iofs så vet inte jag vilken klarlack de använder till den transparenta blandningen men den borde vara samma....

Ja,den transparenta lacken va inget för amatörer som mig:-)

Ska pröva den igen på ngt annat,men lägga slipgrund före och bara 2 lager med transparent lack!

En avfuktare vore bra men,jag blötlägger ju golv och även hänger upp blöta lakan ibland när jag lackar,då är väl fuktigheten otroligt hög förstår jag....

Det förklarar saken med lack och härdare, de vet säkert att det fungerar att mixa dessa produkter.

Jag hade lagt två lager med flakeblandningen och sen lagt ett lager med med ren klarlack över, detta hade fått torka minst ett dygn och sen hade jag mattat ned med scotch-brite rivduk "den röda" för att få bra bindning mellan lagren. Sen hade jag lagt på ytterligare lager klarlack och gjort mellanslipning för att få bort "apelsinytan"

När du lägger transparent lack så skruva upp lufttrycket något och ganska bred sprutbild så du verkligen slår sönder färgen, dvs det krävs en bra färgspruta för att få fullgott resultat.

Jag blötlägger oxå innan lack, enda sättet när man lackar i garage för att hålla ned dammpartiklarna ju. Det är efter man lackat och färgryket lagt sig som man startar avfuktaren, drar ned luftfuktigheten väldigt fort.

Jag ska prova med att lägga lagren som du skrev,den röda scotch-brite duken brukar jag använda innan jag lägger klarlack,fick det tipset av en proffslackare för 20 år sedan,den är smidig att använda!

Så du menar att det inte duger med min "proffsspruta" från biltema som kostar hela 300kr?big_smile

Har varit sugen på en Satajet 4000 länge,men jag har insett att på min nivå så kan jag göra bort mig mer på underarbetet än själva lackningen,samtidigt så märker man att det händer inte såå mkt när man vrider på sprutbilden på mina färgsprutor....

Ja,man kanske ska investera i en avfuktare framöver...

Tusen tack för tipsen!smile


Sök