Lycan skrev:
Jag ska prova med att lägga lagren som du skrev,den röda scotch-brite duken brukar jag använda innan jag lägger klarlack,fick det tipset av en proffslackare för 20 år sedan,den är smidig att använda!
Så du menar att det inte duger med min "proffsspruta" från biltema som kostar hela 300kr?

Har varit sugen på en Satajet 4000 länge,men jag har insett att på min nivå så kan jag göra bort mig mer på underarbetet än själva lackningen,samtidigt så märker man att det händer inte såå mkt när man vrider på sprutbilden på mina färgsprutor....
Ja,man kanske ska investera i en avfuktare framöver...
Tusen tack för tipsen!

Du ska definitivt investera i en riktig spruta, har ju sett finishen på det du lackat och du är duktig nog att märka skillnad på en billig kontra en dyr spruta. Är man ren amatör så märker man inte så stor skillnad mellan de riktiga och hobbysprutorna men du har passerat amatörstadiet vad jag kan se på dina bilder. Själv började jag med den klassiska Airgunsan och efter det blev det en Devilbiss när jag gick utbildningen till lackerare. Numera kör jag med Iwata 400 till topplackerna och använder 3M:s grundfärgspruta, 3M sprutan ser ut som en leksakspruta i plast men fyller sin funktion när jag ändå alltid mellanslipar innan topplack. Iwatan är helt suverän med HVLP funktionen ( Hi-Volume-Low-Pressure ) som slår sönder färgen med endast 2,5bars tryck, med 230min/l i luftförbrukning så blir det knappt nåt färgryk alls. Satajet 4000 är ju oxå en HVLP spruta så det är ett väldigt gott val och jag lovar att har du prövat så går du inte tillbaks till Biltemasprutan. Förpassa Biltemasprutan till grundfärgerna och köp en vettig spruta som du endast har till topplacker.

P.s. Värmefläkten blev bättre än ny. D.s.
Tack så mkt för kommentaren!

Jag köpte grejorna förra året i september, färgsprutan,kompressor mm,innan dess så har jag mest lackat med sprayburkar med hyfsat resultat på småprylar som fälgar,gitarrer osv.
När jag va 16år (26 år sedan) så lackade jag en bil åt en granne,bara blåste på färg för det var inte noga,ville bara ha samma kulör på bilen och det vart inte bra,torrsprut,apelsinskal o rinningar, men grannen va nöjd ändå!

Strax efter det så lackade jag 2st framskärmar till farsans volvo 145 med bättre resultat,trots hemmabyggd kompressor av kylskåpsmodell och 10L tank....man fick dra 5 drag och vänta 5min...
Jag tänkte som så att eftersom jag lackar allt hemma i garaget så blir det oftast lite damm i så jag kommer att våtslipa hela bilen och maskinpolera den för att få den riktiga finishen när allt är klart!
Men blir det absolut slätt av Iwatan som du har?
Behöver du aldrig polera efteråt?
Skillnaden ligger nog mest i som du säger sprutbild och fördelningen av färgdropparna,säkert mkt lättare att "dimma" ut lagningar...
Man får väl vad man betalar för,brukar man säga,en Satajet 4000 digital kostar väl 8500-10000sek,tror att den går för 4500sek om man tar hem den från England...
Ja,vi får se om man tar sig råd o köper en sådan,hur som helst så är det skitkul att lacka!