3718
Sök

Camaro-68 renovering/protouring

Renovering/ombyggnad!

103 477 Visningar
Uppdaterades senast 20 oktober 2018
209 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#101
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-43b2d7839b9feba15c443ea018de800d.jpg

En pryl till färdig som man kan placera i samlingen av lackade detaljer!smile värmefläkten

262 Inlägg
17 juli 2012
#102
Jag ska prova med att lägga lagren som du skrev,den röda scotch-brite duken brukar jag använda innan jag lägger klarlack,fick det tipset av en proffslackare för 20 år sedan,den är smidig att använda!

Så du menar att det inte duger med min "proffsspruta" från biltema som kostar hela 300kr?big_smile

Har varit sugen på en Satajet 4000 länge,men jag har insett att på min nivå så kan jag göra bort mig mer på underarbetet än själva lackningen,samtidigt så märker man att det händer inte såå mkt när man vrider på sprutbilden på mina färgsprutor....

Ja,man kanske ska investera i en avfuktare framöver...

Tusen tack för tipsen!smile

Du ska definitivt investera i en riktig spruta, har ju sett finishen på det du lackat och du är duktig nog att märka skillnad på en billig kontra en dyr spruta. Är man ren amatör så märker man inte så stor skillnad mellan de riktiga och hobbysprutorna men du har passerat amatörstadiet vad jag kan se på dina bilder. Själv började jag med den klassiska Airgunsan och efter det blev det en Devilbiss när jag gick utbildningen till lackerare. Numera kör jag med Iwata 400 till topplackerna och använder 3M:s grundfärgspruta, 3M sprutan ser ut som en leksakspruta i plast men fyller sin funktion när jag ändå alltid mellanslipar innan topplack. Iwatan är helt suverän med HVLP funktionen ( Hi-Volume-Low-Pressure ) som slår sönder färgen med endast 2,5bars tryck, med 230min/l i luftförbrukning så blir det knappt nåt färgryk alls. Satajet 4000 är ju oxå en HVLP spruta så det är ett väldigt gott val och jag lovar att har du prövat så går du inte tillbaks till Biltemasprutan. Förpassa Biltemasprutan till grundfärgerna och köp en vettig spruta som du endast har till topplacker. cool

P.s. Värmefläkten blev bättre än ny. D.s.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

234 Inlägg
17 juli 2012
#103
Riktigt kul med konstanta uppdateringar i denna tråden! Nu får man inspiration att själv greja med Camaron! wink


209 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#104
Lycan skrev:
Jag ska prova med att lägga lagren som du skrev,den röda scotch-brite duken brukar jag använda innan jag lägger klarlack,fick det tipset av en proffslackare för 20 år sedan,den är smidig att använda!

Så du menar att det inte duger med min "proffsspruta" från biltema som kostar hela 300kr?big_smile

Har varit sugen på en Satajet 4000 länge,men jag har insett att på min nivå så kan jag göra bort mig mer på underarbetet än själva lackningen,samtidigt så märker man att det händer inte såå mkt när man vrider på sprutbilden på mina färgsprutor....

Ja,man kanske ska investera i en avfuktare framöver...

Tusen tack för tipsen!smile

Du ska definitivt investera i en riktig spruta, har ju sett finishen på det du lackat och du är duktig nog att märka skillnad på en billig kontra en dyr spruta. Är man ren amatör så märker man inte så stor skillnad mellan de riktiga och hobbysprutorna men du har passerat amatörstadiet vad jag kan se på dina bilder. Själv började jag med den klassiska Airgunsan och efter det blev det en Devilbiss när jag gick utbildningen till lackerare. Numera kör jag med Iwata 400 till topplackerna och använder 3M:s grundfärgspruta, 3M sprutan ser ut som en leksakspruta i plast men fyller sin funktion när jag ändå alltid mellanslipar innan topplack. Iwatan är helt suverän med HVLP funktionen ( Hi-Volume-Low-Pressure ) som slår sönder färgen med endast 2,5bars tryck, med 230min/l i luftförbrukning så blir det knappt nåt färgryk alls. Satajet 4000 är ju oxå en HVLP spruta så det är ett väldigt gott val och jag lovar att har du prövat så går du inte tillbaks till Biltemasprutan. Förpassa Biltemasprutan till grundfärgerna och köp en vettig spruta som du endast har till topplacker. cool

P.s. Värmefläkten blev bättre än ny. D.s.

Tack så mkt för kommentaren!smile

Jag köpte grejorna förra året i september, färgsprutan,kompressor mm,innan dess så har jag mest lackat med sprayburkar med hyfsat resultat på småprylar som fälgar,gitarrer osv.

När jag va 16år (26 år sedan) så lackade jag en bil åt en granne,bara blåste på färg för det var inte noga,ville bara ha samma kulör på bilen och det vart inte bra,torrsprut,apelsinskal o rinningar, men grannen va nöjd ändå!smile
Strax efter det så lackade jag 2st framskärmar till farsans volvo 145 med bättre resultat,trots hemmabyggd kompressor av kylskåpsmodell och 10L tank....man fick dra 5 drag och vänta 5min...

Jag tänkte som så att eftersom jag lackar allt hemma i garaget så blir det oftast lite damm i så jag kommer att våtslipa hela bilen och maskinpolera den för att få den riktiga finishen när allt är klart!

Men blir det absolut slätt av Iwatan som du har?

Behöver du aldrig polera efteråt?

Skillnaden ligger nog mest i som du säger sprutbild och fördelningen av färgdropparna,säkert mkt lättare att "dimma" ut lagningar...

Man får väl vad man betalar för,brukar man säga,en Satajet 4000 digital kostar väl 8500-10000sek,tror att den går för 4500sek om man tar hem den från England...

Ja,vi får se om man tar sig råd o köper en sådan,hur som helst så är det skitkul att lacka!smile

209 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#105
Dahlhjelm skrev:
Riktigt kul med konstanta uppdateringar i denna tråden! Nu får man inspiration att själv greja med Camaron! wink

Tackar så mkt!smile

Jag kollar också på flera trådar,brukar finnas ett o annat bra tips på allt möjligt!smile

Tycker att det är bättre att uppdatera ofta o lite för det tar så mkt tid om man tar det veckovis...

Du har ju själv ett riktigt intressant projekt som jag kommer att följa!smile

262 Inlägg
18 juli 2012
#106
Oldchevysneverdie skrev:
Tack så mkt för kommentaren!smile

Jag köpte grejorna förra året i september, färgsprutan,kompressor mm,innan dess så har jag mest lackat med sprayburkar med hyfsat resultat på småprylar som fälgar,gitarrer osv.

När jag va 16år (26 år sedan) så lackade jag en bil åt en granne,bara blåste på färg för det var inte noga,ville bara ha samma kulör på bilen och det vart inte bra,torrsprut,apelsinskal o rinningar, men grannen va nöjd ändå!smile
Strax efter det så lackade jag 2st framskärmar till farsans volvo 145 med bättre resultat,trots hemmabyggd kompressor av kylskåpsmodell och 10L tank....man fick dra 5 drag och vänta 5min...

Jag tänkte som så att eftersom jag lackar allt hemma i garaget så blir det oftast lite damm i så jag kommer att våtslipa hela bilen och maskinpolera den för att få den riktiga finishen när allt är klart!

Men blir det absolut slätt av Iwatan som du har?

Behöver du aldrig polera efteråt?

Skillnaden ligger nog mest i som du säger sprutbild och fördelningen av färgdropparna,säkert mkt lättare att "dimma" ut lagningar...

Man får väl vad man betalar för,brukar man säga,en Satajet 4000 digital kostar väl 8500-10000sek,tror att den går för 4500sek om man tar hem den från England...

Ja,vi får se om man tar sig råd o köper en sådan,hur som helst så är det skitkul att lacka!smile

Har för mig att jag gav runt 3500:- för Iwatan för ett par år sen och det var väl investerade pengar, googlade på den och hittade den för 4495:- här i Sverige. Det blir inte absolut slätt men näst intill så det blir betydligt mindre jobb med våtslipningen innan polering. Kruxet du har är att du har kommit in på effektlackernas område och där krävs det en spruta som levererar högsta kvalitet på sprutbilden. Enormt viktigt att färgen blir så sönderdelad den kan bli framförallt på candy, pearl och andra transparenta färger.

Tycker du att det är skitkul och känner att det här är nåt du vill fortsätta med så titta runt efter en skaplig proffsspruta.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

Bilplåtslagare
49 Inlägg
18 juli 2012
#107
Händer ju ibland att lackverkstäder går i konkurs där kan man ju få tag i schyssta grejjor för bra peng om man har tur...

209 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#108
Lycan skrev:
Oldchevysneverdie skrev:
Tack så mkt för kommentaren!smile

Jag köpte grejorna förra året i september, färgsprutan,kompressor mm,innan dess så har jag mest lackat med sprayburkar med hyfsat resultat på småprylar som fälgar,gitarrer osv.

När jag va 16år (26 år sedan) så lackade jag en bil åt en granne,bara blåste på färg för det var inte noga,ville bara ha samma kulör på bilen och det vart inte bra,torrsprut,apelsinskal o rinningar, men grannen va nöjd ändå!smile
Strax efter det så lackade jag 2st framskärmar till farsans volvo 145 med bättre resultat,trots hemmabyggd kompressor av kylskåpsmodell och 10L tank....man fick dra 5 drag och vänta 5min...

Jag tänkte som så att eftersom jag lackar allt hemma i garaget så blir det oftast lite damm i så jag kommer att våtslipa hela bilen och maskinpolera den för att få den riktiga finishen när allt är klart!

Men blir det absolut slätt av Iwatan som du har?

Behöver du aldrig polera efteråt?

Skillnaden ligger nog mest i som du säger sprutbild och fördelningen av färgdropparna,säkert mkt lättare att "dimma" ut lagningar...

Man får väl vad man betalar för,brukar man säga,en Satajet 4000 digital kostar väl 8500-10000sek,tror att den går för 4500sek om man tar hem den från England...

Ja,vi får se om man tar sig råd o köper en sådan,hur som helst så är det skitkul att lacka!smile

Har för mig att jag gav runt 3500:- för Iwatan för ett par år sen och det var väl investerade pengar, googlade på den och hittade den för 4495:- här i Sverige. Det blir inte absolut slätt men näst intill så det blir betydligt mindre jobb med våtslipningen innan polering. Kruxet du har är att du har kommit in på effektlackernas område och där krävs det en spruta som levererar högsta kvalitet på sprutbilden. Enormt viktigt att färgen blir så sönderdelad den kan bli framförallt på candy, pearl och andra transparenta färger.

Tycker du att det är skitkul och känner att det här är nåt du vill fortsätta med så titta runt efter en skaplig proffsspruta.

Ja,lackar man mkt så ska man ha riktiga verktyg,kommer nog att bli en riktig spruta efter jag är klar med Camaron för jag skulle vilja ha candy eller ngt liknande på Cheva 57an...

209 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#109
Crissse skrev:
Händer ju ibland att lackverkstäder går i konkurs där kan man ju få tag i schyssta grejjor för bra peng om man har tur...

Ja,då gäller det att vara snabb:)

209 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#110
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-cef0991ab20ccaa345b9ae972575f1f1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-0f6a94f7616b0104c2db61dcf2de05ff.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-1113abf8bb881f1d394373ff7d0eb62a.jpg


Idag har jag lackat huvförlängningen med ett klibblager+2st fulla lager med svart flake och avslutat med 1 lager ren klarlack,när det är mulet ute så syns inte flaken men när solen tittar fram så gnistrar det,mobilkameran ger inte rättvisa åt färgen,blev ganska nöjd!cool

Nu får det torka rejält innan det är dags för att lägga stripes:)

262 Inlägg
21 juli 2012
#111
Häftigt!!! Svårt att få med effekten av den svarta flaken på bilderna men blev du nöjd så är det säkert kanon. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

785 Inlägg
21 juli 2012
#112
Fan va avundsjuk jag blir...! Vill oxå ha ett objekt.

Its not the fart that kills, its the smell...

209 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#113
Lycan skrev:
Häftigt!!! Svårt att få med effekten av den svarta flaken på bilderna men blev du nöjd så är det säkert kanon. smile

Ja,effekten va lite mysko,kanske hade för lite flake?

1 struket kryddmått=1g med flake i 1dl klarlack,tror max rek.är 25g flake till 1L klarlack...

Iofs så finns det väl inga regler som säger att det måste vara visst mkt pigment per kvadratcm utan det är en smaksak,men jag hade nog hoppats på mera effekt...

När jag tänker efter så hade jag nog 2g flake/dl klarlack sist jag provade med den...

Men det flöt ut väldigt fint så jag bryr mig inte om att lägga på mer utan kör på som jag gjort med det andra också!

209 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#114
Fredde_Vette skrev:
Fan va avundsjuk jag blir...! Vill oxå ha ett objekt.

Javisst är det kul?smile

Men jag är samtidigt avundsjuk på er som har färdiga bilar,har ju 2st projekt men ingen rullar än....smile

262 Inlägg
22 juli 2012
#115
Oldchevysneverdie skrev:
Ja,effekten va lite mysko,kanske hade för lite flake?

1 struket kryddmått=1g med flake i 1dl klarlack,tror max rek.är 25g flake till 1L klarlack...

Iofs så finns det väl inga regler som säger att det måste vara visst mkt pigment per kvadratcm utan det är en smaksak,men jag hade nog hoppats på mera effekt...

När jag tänker efter så hade jag nog 2g flake/dl klarlack sist jag provade med den...

Men det flöt ut väldigt fint så jag bryr mig inte om att lägga på mer utan kör på som jag gjort med det andra också!

Som du skriver så finns det inga givna regler utan man prövar sig fram tills man fått den effekt som man är nöjd med på lackeringen. Personligen gillar jag lite diskret "bling", det ska fånga ögat men inte ta över helhetsintrycket.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

209 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#116
Lycan skrev:
Oldchevysneverdie skrev:
Ja,effekten va lite mysko,kanske hade för lite flake?

1 struket kryddmått=1g med flake i 1dl klarlack,tror max rek.är 25g flake till 1L klarlack...

Iofs så finns det väl inga regler som säger att det måste vara visst mkt pigment per kvadratcm utan det är en smaksak,men jag hade nog hoppats på mera effekt...

När jag tänker efter så hade jag nog 2g flake/dl klarlack sist jag provade med den...

Men det flöt ut väldigt fint så jag bryr mig inte om att lägga på mer utan kör på som jag gjort med det andra också!

Som du skriver så finns det inga givna regler utan man prövar sig fram tills man fått den effekt som man är nöjd med på lackeringen. Personligen gillar jag lite diskret "bling", det ska fånga ögat men inte ta över helhetsintrycket.

Det blev så nu,i vissa vinklar så syns inte flaken fast solen skiner på färgen,skumt..:-)

209 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#117
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-6051cb7b076f827ebc6b1adcf83ba4df.jpg

Klart för att lacka stripes,det va lite pyssel att mäta upp dom utan stenciler men fick tag på mått från en orörd 67a och tydligen så ska dom vara lite tjockare upp emot vindrutan...

209 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#119
WDB skrev:
Trevligt projekt! Ska bli kul att se hur det hela slutar.

Tack,kul att du gillar det!smile
Det kanske aldrig slutar...big_smile

209 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#120
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-8389918fa092435c0c17264b97ca2173.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-e517ae72ece29954b8ea22f6a091287b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-8f4e0b351b16ee318cac2e2f97d0be1d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-779a0bcbb4edbb2d2222b7e534c94826.jpg

Så här blev resultatet,lördagsmys i garaget...smile


Sök